Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@02:56:34 GMT

کسی جلوی زمین خواری را می‌گیرد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۴۰۴۰

کسی جلوی زمین خواری را می‌گیرد؟

علی اصغر یوسف نژاد با اشاره به موارد متعدد زمین خواری و تجاوز به حریم منابع طبیعی خصوصاً در استان‌های شمالی کشور، گفت: دستگاه‌های مختلفی هستند که وظیفه ذاتی‌شان پیگیری و جلوگیری از بروز زمین خواری و تجاوز به منابع طبیعی است. ما در موارد مختلف شاهد تجاوز به حریم منابع طبیعی بودیم و هزاران پرونده در دادگستری در این باره وجود دارد که بین منابع طبیعی و افراد متجاوز به حریم منابع طبیعی دعوا وجود دارد و سال به سال هم بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم ساری در مجلس خاطر نشان کرد: دستگاه‌های مربوطه، ضابطین و ناظرین باید برای جلوگیری از تجاوز به حریم منابع طبیعی تلاش کنند ما می‌بیینم که به خاطر تجاوز برخی افراد خاص منابع طبیعی کشور محدودتر می‌شود. این وظیفه منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها است که از بروز این اتفاقات جلوگیری کنند.

یک عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما در جلسات مربوطه این موضوعات به اطلاع مسؤولان رسانید و درخواستمان هم این بوده که پرونده‌های موجود در دادگستری در این باره هر چه زودتر تعیین تکلیف و حدود مشخص شود. البته منابع طبیعی هم می‌تواند با روش مناسب نسبت به نگهداری از منابع طبیعی اقدام کند؛ مثلاً در مورد عرصه‌هایی که متصل به منابع طبیعی است در مورد آن‌هایی که در تصرف مردم است با حفظ کاربری منابع طبیعی و زیست محیطی آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهد تا آن محدوده تحت کنترل و نظارت باشد.

یوسف نژاد با بیان این که تعداد پرسنل منابع طبیعی برای حفاظت از منابع طبیعی کفایت نمی‌کند تصریح کرد: تعداد پرسنل منابع طبیعی و نسبت آن‌ها به منابع طبیعی کشور از میانگین دنیا پایین‌تر است؛ البته این سازمان سعی می‌کند با پرسنل کم و تجهیزات محدودی که در اختیار دارد فعالیت خود را انجام دهد ما هم مشکلات را در جلسات مختلف به اطلاع مسئولین می‌رسانیم و خیلی جا‌ها هم با متجاوزین به حریم محیط زیست برخورد و از تجاوز جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: منابع طبیعی متعلق به نسل‌های آینده است و حفاظت از آن به اکولوژی و سیستم محیط زیست و توسعه پایدار کمک کنند. دستگاه‌های مختلف هم باید به نسبت به حفظ عرصه منابع طبیعی برای حفظ تعادل اکوسیستم در شرایطی فعلی اقدام کنند.

یوسف نژاد در پایان در خصوص قوانین موجود در این زمینه نیز گفت: قوانین به اندازه کافی وجود دارد و آن چه که مهم است اجرای این قوانین است مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مثل کمیسیون کشاورزی باید جنبه‌های نظارتی در این زمینه را جدی‌تر بگیرند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: زمین خواری محیط زیست منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جاوید بخت پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد سرانه نخست جنگل در کشور را دارد و ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه‌های ملی است.

وی با بیان اینکه دوهزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان رشد می‌کنند، گفت: ریشه کنی و برداشت بی رویه سبب شده که گیاهانی همچون، «بن سرخ»، «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» در خطر انقراض قرار بگیرند.

جاوید بخت تصریح کرد: جریمه ریشه کنی هر بوته بر اساس قانون یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است اما همچنان ریشه کنی گیاهان در استان ادامه دارد.

وی افزود: مسدود کردن جاده‌های فرعی منتهی به مراتع، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و سازماندهی نیروها به سمت مناطق بحرانی که خطر تخریب گیاهان مرتعی دارند از مهمترین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ریشه کنی گیاهان کوهی و در حال انقراض استان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد، گفت: استفاده از ظرفیت مرتع‌داران دارای پروانه به صورت بهینه از منطقه «گُرگو»، «دلی گردو» و «میان تنگان» و همچنین برخورد قانونی لازم برای عبرت آموزی دیگران از اقدامات انجام شده در راستای کاهش بوته کنی هستند.

جاوید بخت تصریح کرد: فرهنگ سازی اساسی و اصولی مرتبط با بقای منابع طبیعی برای آیندگان، آموزش مردم و جوامع محلی درباره زمان و میزان بهره‌برداری از گیاهان مرتعی و اطلاع رسانی عواقب قانونی و میزان جرایم ریشه‌کنی گیاهان مراتع، می‌تواند به کاهش بوته کنی در استان و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی کمک کند.

کد خبر 6094110

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود