Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:02:20 GMT

بن بست آمریکا و کره شمالی

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۴۱۱۰

بن بست آمریکا و کره شمالی

پکن- ایرنا- به بن بست رسیدن مذاکرات آمریکا با چین و کره شمالی در مقوله های تجاری و مساله هسته ای شبه جزیره کره، نشان می دهد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نتوانسته است برای حل این دو موضوع، راهکار قابل قبولی ارایه کند.

به گزارش ایرنا شاید به نظر برسد که مسایل تجاری با موضوعات سیاسی و ژئوپلتیک ارتباطی پیدا نمی کند اما در مورد کره شمالی و چین قضیه متفاوت است به طوری مسایل دو کشور به هم گره خورده است برای همین واشنگتن تا کنون از حل آنها عاجز مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ رییس جمهوری نتیجه گراست و خود را اهل معامله می داند اما درمورد مساله هسته ای شبه جزیره کره کماکان حربه تحریم ها را دنبال می کند همین موضوع باعث شد تا او در دو مذاکره اش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در مدتی کمتر از یک سال شکست بخورد و حالا استمرار این مذاکرات در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
گری خوانگ از کارشناسان مسایل سیاسی منطقه بر این باور است که چین دارای نفوذ بسیاری در کره شمالی است و برای همین آمریکا برای رسیدن به هر پیشرفتی در باره حل قضیه شبه جزیره کره به کمک پکن نیاز پیدا خواهد کرد.
او می گوید که سفرهای رهبر کره شمالی به چین موید این ادعاست دقیقا هر زمان که سران آمریکا و کره شمالی خود را برای مذاکره آماده می کردند، رهبر کره شمالی راهی چین می شد و قبل از ملاقات با ترامپ با شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین رایزنی می کرد.
این نشان می دهد که مذاکرات تجاری آمریکا و چین و گفت و گوهای کره شمالی و آمریکا به شکلی به هم پیوند خورده است و تا زمانی که ترامپ نخواهد با درایت با این مسایل برخورد کند و فقط به دنبال نتیجه باشد، بعید است راهی برای برون رفت از این بن بست ها پیدا کند.
این کارشناس تاکید می کند که کره شمالی اصلا بدون کمک چین شاید قادر به ادامه مقاومت نباشد و طبیعی است که در چنین شرایطی هرگز در کنار آمریکا قرار نخواهد گرفت.
ترامپ می گوید می خواهد با تحریم ها، کره شمالی را وادار به مماشات و تسلیم تسلیحات هسته ای و بالستیک کند در صورتی که فراموش کرده است نزدیک به 90 درصد از تجارت این کشور با چین انجام می شود و این تحریم ها تا زمانی که چین نخواهد دردی از دردهای واشنگتن دوا نخواهد کرد.
البته آمریکا از نفوذ چین آگاه است برای همین استفان بیگن نماینده این کشور در امور کره شمالی از زمانی که به این سمت منصوب شده سه بار به چین سفر کرده است.
از سوی دیگر همزمان با این مذاکرات ، استیون منوچین وزیر خزانه داری و رابرت لایتزر نماینده تجاری آمریکا در هفته ای که گذشت با لیو خه معاون نخست وزیر چین در پکن گفت و گو کردند مذاکراتی که خبرگزاری شینهوا فقط سازنده خوانده اما در مورد نتایج آن هیچ یک از طرفین گزارشی ارایه نکرده اند.
به هر صورت کره شمالی برگ برنده و دست بالای چین در مذاکرات تجاری با آمریکاست و اگر آمریکا بخواهد تقاضاهای فراوانی از پکن داشته باشد، بعید به نظر می رسد که بتواند در پیشبرد هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای توفیقی داشته باشد.
خود آمریکا هم می گوید که با چین به توافق نمی رسد مگر اینکه درباره همه مسایل به توافق برسد با این حساب اوضاع برای طرفین چندان بر وفق مراد نیست و بعید به نظر می رسد که راهی هم برای برون رفت بدون همراهی آمریکا با کره شمالی وجود داشته باشد واشنگتن هم که تاکنون تمایلی به ورود به این مسیر نداشته و تحریم های سرسختانه را لغو نکرده است.
کری خوانگ بر این باور است که تسلیحات تجاری و هسته ای دو روی یک سکه هستند و برای همین است که آمریکا اکنون در دو جبهه ظاهرا متفاوت اما به هم پیوند خورده و به شکل همزمان در مقابل چین و کره شمالی قرار گرفته است.
افزون بر اینها حتی اگر آمریکا بتواند به موفقیت هایی هم دست یابد باز هم پای یک بازیگر دیگر در میان است روسیه که البته دارای روابط بسیار نزدیکی با کره شمالی است .
خبرگزاری کره شمالی بتازگی نوشت که روسیه و کره شمالی دارای روابط بسیار دوستانه و دیرینه هستند و همسایگانی با ارتباطات طولانی مدت محسوب می شوند آنها از حق حاکمیت خود دفاع می کنند و مخالف ورود کشورهای دیگر به مسایل داخلی خود هستند.
با این حساب هر چقدر که روابط کره شمالی با روسیه قویتر شود و دو کشور به یکدیگر نزدیکتر شوند به همان نسبت واشنگتن راهی سخت تر برای رسیدن به اهدافش در منطقه آسیای شمال شرقی خواهد داشت.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين آمريكا كره شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۴۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه اعتراضات دانشجویی آمریکا؛ بازداشت گسترده در کارولینای شمالی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، اعتراضات ضداسرائیلی دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین و مردم غزه در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا همچنان ادامه دارد.

اعتراضات دانشگاهیان آمریکایی در حمایت از غزه در حالی ادامه دارد که بازداشت‌ها نیز ادامه دارد، از جمله گزارش شده در دانشگاه کارولینای شمالی، ۳۶ معترضی که در محوطه دانشگاه تحصن کرده بودند، دستگیر شدند.

واشنگتن پست هم گزارش داده است که دانشگاه براون در حال بررسی خروج سرمایه گذاری از اسرائیل در سال جاری است.

وبگاه آکسیوس هم در گزارشی اعلام کرد که مجلس نمایندگان از روسای دانشگاه‌های ییل، میشیگان و کالیفرنیا می‌خواهد در مورد تظاهرات طرفداران فلسطین شهادت بدهند.

اعتراضات در دانشگاه کالیفرنیا هم همچنان ادامه دارد و مسئولان این دانشگاه برای معترضان دانشجو خط و نشان کشیده و هشدار داده‌اند: اگر دانشجویان در کلاس‌هایشان اختلال ایجاد کنند، اقدامات انضباطی شدیدی از جمله اخراج یا تعلیق درباره آن‌ها انجام خواهیم داد.

دانشگاه کالیفرنیا همچنین افزوده است که پرسنل خود برای اجرای قانون در محوطه دانشگاه را بیشتر کرده است.

دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا هم اعلام کردند: ما خواهان عدم ورود نیروهای پلیس به محوطه دانشگاه هستیم، چون مذاکرات با مدیریت دانشگاه شکست خورد و مدیریت دانشگاه با حسن نیت با ما مذاکره نکرد.

به گفته دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا، این دانشگاه نقش خود را در ارائه خدمات آموزشی تضعیف کرده است.

همچنین یک زن معترض در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد: این همبستگی با فلسطین به مدت ۱۲ روز یک تظاهرات مسالمت آمیز بوده و شرکت کنندگان در معرض خطر اخراج و دستگیری قرار دارند.

خیزش دانشگاه‌های سراسر آمریکا در حمایت از مقاومت فلسطین و مخالفت با لشکرکشی رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح سبب شده است تا بار دیگر این سوال در محافل علمی و رسانه‌ها مطرح شود که چرا نسل جوان یا به عبارت دقیق‌تر «نسل z» برخلاف پدران خود حامی فلسطین بوده و هیچگونه همدلی با اشغالگران قدس ندارد؟ افراد یا نهادهای نزدیک به لابی‌های اسرائیل یا همسو با سیاست‌های کاخ سفید سعی دارند تا این تجمعات دانشجویی- خیابانی را ناشی از فریب و انحراف نسل جدید دانسته و خواهان برخورد نیروهای امنیتی با حامیان مقاومت شوند.

جامعه‌شناسان آمریکایی شکاف کنونی میان نسل جدید و قدیم آمریکایی‌ها در حمایت از اسرائیل را ناشی از پیامدهای جنگ عراق- افغانستان، افزایش نفوذ جنبش سیاه پوستان، سیاست‌های افراطی رژیم صهیونیستی، تغییرات جمعیتی و انتشار تصاویر غیرنظامیان فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا با توجه به آخرین تحولات جاری در دانشگاه‌های آمریکا به بررسی گرایش‌های ضداسرائیلی نسل جوان در آمریکا بپردازیم.

امروز یکی از مهم‌ترین جلوه‌های همبستگی نسل جدید آمریکایی‌ها با مردم فلسطین، سلسله تظاهرات و اعتصابات دانشجویی در قلب ایالات متحده است. دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، براون، امرسون، هاروارد، جرج واشنگتن، نیویورک، فلوریدا، اموری، اوهایو، رایس، ماساچوست، میشگیان، ییل، تگزاس و … همصدا با سایر جامعه آمریکا خواستار توقف نسل کشی در غزه و خودداری رژیم صهیونیستی از لشکرکشی به رفح هستند. در میان افراد شرکت کننده در این تجمعات علاوه بر مسلمانان، عرب- آمریکایی‌ها، سیاه پوستان؛ نسل جوان و سفیدپوست آمریکا نیز دیده می‌شود که بر خلاف پدران خود حقیقت را بدون واسطه دنبال کرده و مخالف آپارتاید حاکم در فلسطین اشغالی هستند.

کد خبر 6093679

دیگر خبرها

  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • ادامه اعتراضات دانشجویی آمریکا؛ بازداشت گسترده در کارولینای شمالی
  • مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی
  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند