Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@19:32:38 GMT

تلخ و شیرین های کردستان در سالی که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۵۲۶۵

تلخ و شیرین های کردستان در سالی که گذشت

به گزارش ایرنا، سال 1397 شمسی از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری و بهانه ای شد تا بیشتر فعالیت های کردستان نیز در این زمینه و برای توسعه زیرساخت های مختلف در بخش راه اندازی و حمایت از تولیدات داخلی باشد.
شروع عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد در شهرستان های بیجار، قروه و سقز با سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ثبت شرکت سرمایه گذاری فولاد کردستان، کسب رتبه دوم تولید گندم کشور با تولید یک میلیون و 100 هزار تن و آغاز پیگیری های احداث دومین واحد پتروشیمی کردستان با هدف تحقق توسعه متوازن از وقایع اقتصادی این استان در سال گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال قبل حدود 140 مورد دیدار بین مسئولان کشوری و استانی در تهران و کردستان صورت گرفت که در 75 مورد از آنها مسئولان کشور به این استان سفر کردند که حضور سه معاون رئیس جمهوری، پنج وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای 2 کمیسیون مجلس شورای اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی، سفیر جمهوری اسلامی در ویتنام، سه مدیر عامل بانک از جمله این سفرهای انجام شده به کردستان است.
کردستان که از سوی رهبر معظم انقلاب به استان فرهنگی مزین شده در سال 97 شاهد وقایع مختلف فرهنگی هم بود که از جمله آنها می توان به برگزاری دومین جشنواره هه لپه رکی بانه، آیین بزرگداشت قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان، استاد تئاتر و فیلمنامه نویس کُرد، گرامیداشت محی الدین حق شناس شاعر برجسته کُرد، هشتمین جشنواره بین المللی «دف نوای رحمت»، نخستین جشنواره توت فرنگی کردستان، سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب اشاره کرد.
وقایع اجتماعی کردستان در سال گذشته نیز با برخی تلخ کامی ها مواجه بود که کشته شدن 11 مسافر در تصادف یک دستگاه تانکر سوخت حامل نفت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری و آتش گرفتن اتوبوس، شهادت 17 نفر از نیروهای مسلح مستقر در مرزهای استان بدست عوامل ضد انقلاب و گروهک های تروریستی و جانباختن چهار تن از فعالان محیط زیست و نیروهای جنگلبانی در آتش سوزی جنگل های مریوان از جمله این وقایع تلخ است.
ورزشکاران کردستانی نیز در این سال برگی از روزهای خوش را برای مردم استان رقم زدند، پیمودن مسیر 530 کیلومتری مسیر سنندج تا تهران توسط پاکبان و دونده سنندجی به مناسبت سالگرد سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به کردستان با هدف دیدار با ایشان و برگزاری دهمین دوره مسابقات کبدی قهرمانی جوانان دختر کشور و رقابت های قهرمانی موی تای نوجوانان و جوانان پسر کشور از جمله این وقایع است.

** انجام 75 مورد سفر مسئولان کشوری به کردستان
سال گذشته حدود 140 مورد دیدار بین مسئولان کشوری و استانی در تهران و کردستان صورت گرفت که 75 مورد آن سفر مسئولان کشور به استان بود که حضور سه معاون رئیس جمهوری، پنج وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای 2 کمیسیون مجلس شورای اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی، سفیر جمهوری اسلامی در ویتنام، سه مدیرعامل بانک از جمله سفرهای انجام شده به کردستان است.
ابتدای سال گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی به استان کردستان سفر کردند، در سفر سه روزه ایشان، برنامه های مختلفی از جمله بازدید از طرح های عمرانی و فرهنگی و شرکت در نماز جمعه شهرستان ها و دیدار با روحانیون، ائمه جمعه و شخصیت های فرهنگی استان گنجانده شده بود.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز تابستان پارسال برای شرکت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به کردستان سفر کردند و از ظرفیت های توسعه اقتصادی بخش کشاورزی هم بازدید کردند.
شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به منظور شرکت در کارگروه رفع موانع تولید، شروع عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد شامل کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای به استان کردستان سفر کرد.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری برای بازدید از ناحیه منفصل شهری «نایسر» در سنندج، دیدار با خانواده شهدا، امام جمعه پیشین سنندج، نخبگان، برگزیدگان استان و حضور در جشن انقلاب به کردستان سفر کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به منظور بازدید از چند پروژه عمرانی و شرکت در شورای توسعه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک برای بازدید از یک طرح بزرگ صنعتی و عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی نیز به منظور بازدید از چند طرح بازآفرینی شهری و اطلاع از روند ساخت پروژه های راهسازی به کردستان سفر کرد.

** استاندار کردستان به سلیمانیه عراق سفر کرد
استاندار کردستان به همراه هیاتی تجاری و اقتصادی متشکل از مدیران اقتصادی، تعدادی از تولید کنندگان و صادر کنندگان آذر ماه سال قبل در سفری 2 روزه به استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق رفت.
گشایش دوباره مرز سیرانبند بانه از مهمترین محورهای مطرح شده در این سفر بود که برای پیگیری آن چند تن از فرمانداران و مسئولان اقلیم از این مرز برای هماهنگی های نهایی بازدید و پیشنهادات خود را به دولت مرکزی عراق اعلام کرده اند.
در این سفر تفاهم نامه هایی برای رفع مشکلات یا تسهیل روند روابط تجاری استان کردستان با اقلیم کردستان عراق از جمله در خصوص مشکلات مرز باشماق، استانداردها و قرنطینه کالاها منعقد شد.
همچنین در این سفر شش کمیته در خصوص حل مشکلات موجود از جمله مرز رسمی باشماق و مسایل مربوط به سرمایه گذاری از سمت سرمایه گذاران اقلیم در ایران و ایران در اقلیم و مسایل مربوط به تیم های ورزشی و دانشگاهی نیز تشکیل شد.

** فرصت سازی برای بانوان
در سالی که گذشت در راستای تحقق وعده های رئیس جمهور فرصت سازی برای بانوان در این استان بیشتر از گذشته شد بطوری که عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حکمی فریبا رضایی را به عنوان نخستین مدیرکل زن حفاظت محیط زیست کردستان منصوب کرد.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز در حکمی سیده شهلا شالپوش را به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری سنندج منصوب کرد.
از سال 94 تا پایان سال گذشته 915 نفر از زنان شاغل در پست های مهم مدیریتی این استان از جمله مدیرکل، معاون اداره، معاون مدیرکل، رئیس اداره، رئیس دانشگاه، معاون فرماندار، مشاور فرماندار، بخشدار و دهیار بکار گرفته شده اند.

** کردستان با زنجیره فولاد در مسیر توسعه قرار گرفت
اردیبهشت پارسال با آغاز تاسیس شرکت فولاد کردستان نوای توسعه و پیشرفت فولادی در این استان نواخته شد بطوریکه طبق پیش بینی ها این زنجیره با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری و با افق اشتغالزایی مستقیم یک هزار نفر و غیرمستقیم سه تا چهار هزار نفری اجرا می شود که مرحله اول آن طی 2 تا سه سال به سرانجام می رسد.
این شرکت با مشارکت سه شرکت خصوصی صبانور فولاد، کیمیا معادن سپاهان و شرکت معدنی امداد کردستان با همکاری امیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) اجرا می شود.
اکتشاف معدن، کنسانتره، گندله سازی، آهن اسفنجی و شمش فولاد مراحل ایجاد زنجیره فولاد در کردستان است و این شرکت فعالیت خود را در حوزه معدن شروع کرده و هم اکنون گام در مسیر تولید کنسانتره و گندله آهن در شهرستان های قروه و بیجار گذاشته که از گام های پایه ای و اولیه تکشیل زنجیره فولاد است.

** گام بزرگ دولت برای جلوگیری از خام فروشی معادن کردستان
تیر ماه سال گذشته عملیات اجرایی سه کارخانه زنجیره تولید فولاد با همت دولت تدبیر و امید در کردستان آغاز شد تا گامی بزرگ برای جلوگیری از خام فروشی سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی به عنوان یک چالش مهم این استان برداشته شود.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای صنعتی بود که سال قبل عملیات اجرای آنها شروع شد.
این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
ذخایر قطعی ‌سنگ آهن با درجه خلوص بالا از مزیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی در کردستان است که در چند سال گذشته گام های جدی برای ایجاد صنایع معدنی به خصوص فرآوری سنگ آهن و ایجاد زنجیره فولاد با هدف جلوگیری از خام فروشی معادن و ایجاد اشتغال برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، خلق ثروت و ارزش افزوده در کردستان با همت مدیران دولت تدبیر و امید برداشته شده است.
این هدف پس از سال ها در حالی تحقق می یابد که بیکاری، اشتغال، تحقق ارزش افزوده و فرآوری سنگ‌ آهن کردستان یکی از دغدغه‌ های مردم و دولت است تا از این طریق بتوان نقش کردستان را که بر اساس برآوردهای کارشناسی معادن کشف‌ شده از لحاظ میزان ذخیره سنگ ‌آهن استان چهارم است را در توسعه کشور ارتقا داد.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس نیز در شهرستان سقز با سرمایه گذار خارجی ساخته می شود که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی خام آن سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است.
اجرای این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار با 20 هکتار زیر بنا، 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی انجام و براساس پیش بینی ها برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.

** دومین پتروشیمی کردستان گام دولت در تحقق توسعه متوازن
مرداد سال 97 مسئولان کردستان پیگیری احداث دومین پتروشیمی این استان با هدف تحقق توسعه متوازن را با شدت بیشتری آغاز کردند.
عبور سه خط لوله گاز از پهنه کردستان و امکان تامین خوراک پتروشیمی و وجود نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه اشتغال های صنعتی سه ویژگی این استان برای ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی است.
از دی سال ٩٦ فرآیندهای اداری در این زمینه آغاز شده که تاسیس شرکت پتروشیمی بعثت کردستان، بررسی جانمایی پروژه اصلی و پروژه های وابسته در شهرستان های مختلف استان، مکاتبات متعدد با ستاد اقتصادی دولت، رایزنی با صندوق توسعه ملی، جلب موافقت صندوق برای حمایت مالی از این پروژه و اخذ مجوزهای سازمان ها و ادارات ذیربط از جمله فرآینده های پیگیری شده در این مدت است.
این طرح اصلی در 2 مرحله برای اجرا، برنامه ریزی شده که مرحله اول آن شامل تولید PET از PTA و فاز دوم نیز ایجاد مواد اولیه مرحله اول یعنی MEG است و احداث ١٥ واحد صنایع پایین دستی در نقاط مختلف استان نیز در ادامه کار برنامه ریزی شده است.
سرمایه گذاری این پروژه یک میلیارد و 200 میلیون یورویی و اشتغالزایی فاز اول آن یک هزار و 5٠٠ نفر است و انتظار می رود این صنعت اشتغالزایی های جانبی فراوانی در صنایع پایین دستی خود داشته باشد.

** جزییات لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان تصویب شد
تصویب جزییات لایحه (ماده واحده) ایجاد طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان در مجلس شورای اسلامی از رویدادهای مهم اقتصادی این استان در سال گذشته بود که با این اقدام انتظار دیرینه مردم با همدلی و همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی دولت محقق شد.
با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان، کردستان شاهد افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در منطقه می شود که این مهم در ایجاد درآمد پایدار، اشتغال جوانان، رشد، رونق و توسعه منطقه تاثیرگذار است.

** کردستان در مقاوم دوم تولید گندم کشور قرار گرفت
کردستان همچنین شهریور سال قبل توانست با تولید یک میلیون و 100 هزار تن گندم در رتبه دوم کشور در تولید این محصول قرار بگیرد که این خود برای اولین بار در تاریخ اقتصادی کردستان روی داده است.
این میزان تولید علاوه بر اینکه نقش کردستان در تامین امنیت غذایی کشور را تثبیت کرد باعث درآمد حدود 14 هزار میلیارد ریالی برای بهره برداران شد.

** 6 جشنواره شاخص کردستان
کردستان به سرزمین فرهنگ، رنگ و آواها شهره است که در سال گذشته 6 جشنواره شاخص آن از جمله جشنواره فرهنگ و هنر اقوام، تئاتر بین المللی مریوان، تئاتر کردی سقز، هه لپه رکی، توت فرنگی و انار اورامان برگزار شد که هر کدام به نوبه خود معرف شاخص های فرهنگی و ظرفیت های گردشگری استان بود.
سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی نیز با حضور 11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف کشور از جمله آوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، آوای دل از سیستان و بلوچستان و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپه رکی، سنتور نوازان و ارکستر کودکان تیر ماه سال قبل برگزار شد.
دومین جشنواره هه لپه رکی بانه نیز با هنرنمایی 12 گروه از شهرهای کرمانشاه، ایلام، سردشت، سقز، مریوان و بانه فروردین سال 97 برگزار شد و تاثیر هه لپه رکی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه از جمله اهداف آن بود.
سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شهریور سال قبل در بخش‌های مسابقه و مرور، آیینی و سنتی، کودک و نوجوان، بین‌الملل، جنبی و بخش ویژه برگزار شد.
در این جشنواره 20 نمایش در بخش مسابقه، چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان، چهار نمایش در بخش آیینی سنتی و پنج نمایش خارجی و چهار نمایش در بخش مرور در جشنواره تئاتر خیابانی اجرا ‌شد.
نخستین جشنواره توت فرنگی کردستان در روستای شیان سنندج نیز با حضور تور لیدرهایی از 20 استان کشور برگزار شد و در آن تمام شرکت کنندگان جشنواره به عنوان شهروندان افتخاری معرفی شدند تا در راستای معرفی پتانسیل های این روستا از طریق تورهای گردشگری تلاش کنند.
نخستین جشنواره انار اورامان با هدف کمک به توسعه گردشگری و معرفی انار منطقه به بازارهای داخلی و جهانی آبان سال قبل در روستای سلین برگزار شد.
بانوان عکاس کُرد نخستین نمایشگاه خود را در سنندج برپا کردند
انجمن کُردیا فوتو به سرپرستی الهام امی از 34 بانوی کُرد سراسر ایران در سال 95 تشکیل شد و پس از مدت ها فعالیت توانست در قالب یک مجموعه متشکل از بانوان عکاس کُرد از سراسر کشور نخستین نمایشگاه گروهی خود را در گالری هنر سنندج برپا کنند.
هشتمین جشنواره دف نوای رحمت
دف که به عنوان ساز معنوی و عرفانی مردم کردستان شناخته می شود اوایل شهریور به مناسبت عید سعید قربان با حضور گروه هایی از 30 استان کشور با شعار «هنر، همگرایی و مهربانی» از 31 مرداد تا دوم شهریور در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.
ساز عرفانی دف در میان مردم استان کردستان از جایگاه والا و قداست ویژه ای برخوردار است و این ساز عرفانی پای ثابت اکثر مراسم های جشن و شادی و مولودی خوانی خانواده های کردستانی است.
این جشنواره از سال 93 و پس از وقفه ای هفت ساله هر سال به صورت سراسری و از سال گذشته بصورت بین المللی و با حضور دف نوازان برجسته داخلی و خارحی در سنندج برگزار می شود.
گردهمایی 85 هزار یار مهربان در کردستان
سال قبل 85 هزار یار مهربان در قالب هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان از سراسر کشور گرد هم آمده و به مدت یک هفته در محل نمایشگاه های بین المللی سنندج آثار خود را در معرض بازدید علاقه مندان قرار دادند.
در این نمایشگاه که مهر سال قبل برگزار شد 584 ناشر داخلی و 52 ناشر بین المللی حضور داشتند و کتاب های خود را در ٢٣٠ غرفه به نمایش گذاشته اند، غرفه ها شامل ٢٠٥ مورد ویژه ناشران خارج از استان و ٢٥ غرفه برای ناشران استانی بود.
٤١٢ ناشر داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند، این دوره از نمایشگاه کتاب با شرکت ٣٦٢ ناشر و نمایندگی داخلی شامل ١٩٥ ناشر مستقل، ١٥٧ ناشر نمایندگی، ١٠ ناشر استانی و ٥٢ ناشر لاتین بر پا شد.

** تجلیل از مفاخران
تجلیل از مفاخران کرد درسال گذشته مورد توجه دستگاه ها و متولیان قرار گرفت که برگزاری آیین بزرگداشت قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان، استاد تئاتر و فیلمنامه نویس و استاد فرزانه مُحی‌الدین حق‌شناس شاعر برجسته کُرد از جمله آنها بود.
صادقی اردیبهشت ماه سال 1331 در محله جورآباد سنندج به دنیا آمد دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در این شهر گذارند و در سال 1354 مدرک کارشناسی خود را در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه سوربن پاریس به اتمام رساند.
مُحی‌الدین حق‌شناس، روز 22 دی ماه سال 1303 شمسی، در محلّه «قطارچیان» (از محلات قدیمی سنندج) دیده به جهان گشود.
در اوان کودکی به رسم معمول به مکتب رفت؛ گلستان و بوستان آموخت و بدین ترتیب ذوق ادبی‌اش شکوفا شد چنانکه با وجود عدم آشنایی عمیق با اصول و قواعد شعری، شعر می گفت و الحق زیبا می‌سرود.
چند سال بعد راهی دبیرستان شد و دیپلم گرفت، از سال 1322 به تشویق یکی از اُستادان خود بطور جدی به سرودن شعر پرداخت و بعدها در وزارت فرهنگ استخدام و به عنوان آموزگار راهی کرمانشاه شد در سال 1327 به سنندج بازگشت و در آبان ماه همان سال ازدواج کرد؛ ازدواجی که حاصل آن چهار فرزند (دو دختر و دو پسر) است.
استاد حق شناس علاوه بر کُردی، به زبان پارسی نیز شعر می‌سرود پاره ای از این اشعار که بیشتر حاوی نقدهای سیاسی ـ اجتماعی بود در روزنامه ها و مجلات ادبی آن زمان، از جمله روزنامه «پارس شیراز» به چاپ رسیده اند.

** از تعطیلی سینما شیدا تا فوت پنج هنرمند نامی کرستان
تعطیلی سینما شیدا سنندج تنها سالن نمایش متعلق به بخش خصوصی در کردستان از جمله اخبار ناگوار حوزه فرهنگ و هنر استان در سالی که گذشت بود و پس از آن فوت پنج تن از هنرمندان و مفاخران عرصه فرهنگ کردستان از دیگر حوادث تلخ این عرصه بود.
سینما شیدای سنندج مرداد سال 1375 با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 80 هنرپیشه و ستاره سینما در سنندج افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد ولی امسال پس از 22 سال بدلیل برخی مشکلات تعطیل شد.
** ناصر یمین مردوخی کردستانی» پیشکسوت کردستانی مطبوعات کشور در هشتم خرداد سال گذشته در تهران، دار فانی را وداع گفت؛ زنده یاد مردوخی با 64 سال سابقه فعالیت حرفه ای، حضوری پر رنگ در عرصه‌های نویسندگی، خبرنگاری و سردبیری رسانه‌ها داشت.
عرصه مطبوعات کردستان نیز در سال قبل علاوه بر یمین مردوخی کردستانی، ابراهیم دلاوری از خبرنگاران پیشکسوتان عرصه مطبوعات خود را نیز از دست داد، وی در سن 60 سالگی بر اثر بیماری دارفانی را وداع گفت.
امیر سهیلی از هنرمندان برجسته کارتون و کاریکاتور استان کردستان که در جشنواره های بین المللی و ملی حائز رتبه های فراوانی از جمله کسب جایزه ویژه و دیپلم افتخار جشنواره بین المللی کارتون کوزوو، جایزه ویژه و لوح تقدیر جشنواره بین المللی کارتون humo DEVA در سال 2015»، دیپلم افتخارجشنواره بین المللی کارتون Gura humourului شده بود، سوم آذر سال قبل در حادثه رانندگی جان خود را از دست داد.
قتل رحیم ذبیحی کارگردان مطرح سینمای ایران نیز از اخبار ناگوار عرصه فرهنگ و هنر کردستان بود که آذر 97 به وقوع پیوست؛ وی 20 سال سابقه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی به عنوان کارگردان و نمایش نامه نویس را در کارنامه خود داشت.
وی فیلم هاوار، فیلم های کوتاه، ساتلایت، گریز، پایان جنگ،استرس و مردی که به گردش رفت را تهیه و کارگردانی کرد و فیلم مستند سنگ مزاری برای برادر شهیدم آخرین ساخته وی بود.
درگذشت مظفر بهمن سلطانی از نویسندگان نامی منطقه هورامان و نویسنده کتاب تاریخ سلاطین هورامان در 96 سالگی در روستای رزاب از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد از دیگر رویدادهای تلخ حوزه هنر این استان بود.
درگذشت سید باقر سبحانی خبرنگار ایرنا در شهرستان بیجار بر اثر سانحه رانندگی نیز از دیگر اتفافات ناگوار برای اهالی رسانه کردستان بود.

**پاکبان سنندجی با پای پیاده به دیدار رهبری رفت
عزت الله ساعدپناه پاکبان سنندجی اردیبهشت سال قبل به مناسبت سالگرد سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به استان کردستان، مسیر 530 کیلومتری سنندج تا تهران را برای دیدار با معظم له و دعوت از ایشان برای سفر دوباره به کردستان به صورت دو استقامت پیمود.
این اقدام که پاکبان سنندجی با هدف انتقال پیام قدردانی مردم استان کردستان از سفر پرخیر و برکت رهبری به معظم له و همچنین دعوت از ایشان برای سفری دوباره به این استان بود که از مهمترین رویدادهای اجتماعی در استان کردستان در سال 97 تلقی می شود.

** تلخ ترین ها در بخش اجتماعی کردستان روی داد
تلخ ترین رویدادهای کردستان در سال گذشته مربوط به حوزه اجتماعی بود که جانباختن 11 مسافر یک اتوبوس، 2 دانش آموز، چهار جنگلبان و دوست دار محیط زیست و شهادت 17 نفر از نیروهای مسلح در حوادث تروریستی از جمله این اتفاقات است.

** تصادف 11 تن را به کام مرگ برد
تیر ماه سال قبل در تصادف یک دستگاه تانکر سوخت حامل نفت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری در بلوار دکتر حسینی شهر سنندج بیرون از محوطه ترمینال مسافری و بدنبال آن آتش گرفتن دو خودرو، 11 نفر کشته شدند.
در این حادثه شدت انفجار تانکر و انتشار گسترده سوخت در اطراف محل تصادف و آتش گرفتن اتوبوس باعث شد مسافران نتوانند از خودرو خارج و خود را نجات دهند.
رئیس جمهوری پس از این حادثه ضمن اعلام همدردی با مردم کردستان دستور رسیدگی به حادثه را داد و پس از آن وزیر کشور و وزیر وقت راه و شهرسازی را مامور پیگیری علت ها و دلجویی از خانواده های جانباختگان کرد.
سفیر کشور استرالیا در ایران نیز با ارسال پیامی خطاب به استاندار کردستان این حادثه دلخراش تصادف رانندگی را به مردم این استان تسلیت گفت.

** 2 دانش آموز کردستانی جان خود را از دست دادند
محمد فتاحی نوجوان 15 ساله سنندجی خرداد سال قبل هنگام بازی با وسایل بازی متروکه در پارک کودک این شهر دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.
دنیا ویسی، دختر هفت ساله اهل روستای «گرماش» سنندج بود که 16 روز پس از پا گذاشتن به کلاس درس برای تحصیل علم و دانش بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه، قربانی رویایی به نام تحصیل در مدارس استاندارد و نوساز شد.

** 16 نفر در حملات تروریستی به شهادت رسیدند
در درگیری مسلحانه بامداد 30 تیر سال قبل در مرزهای شهرستان مریوان بین گروهک تروریستی پژاک با نیروهای نظامی کشورمان، 11 نفر شهید و هشت نفر نیز زخمی شدند.
شهیدان بسیجی ایرج آداک و کمال فتحی از نیروهای پایگاه هانه ی لار منطقه حفاظت شده کوسالان از دیگر شهدای استان هستند که آبان سال قبل بدست گروه های ضد انقلاب به شهادت رسیدند.
در درگیری با اشرار مسلح نیز برخی از مرزبانان کردستان شهد شیرین شهادت را نوشیدند که از جمله آنها می توان به میلاد محمدیان سرباز وظیفه هنگ مرزی مریوان، شهید ستوان سوم مصطفی عبدالملکی فرمانده پاسگاه مرزبانی بروشکانی بانه و گروهبان یکم ابوذر حمزه‌کردخردی از نیروهای فرماندهی مرزبانی بانه اشاره کرد.
گروه های ضد انقلاب همچنین امنیت در کردستان را تاب نیاورند و به جز نیروهای نظامی نیروهای غیر نظامی و امدادی را نیز به شهادت رساندند که کوهسار فاتحی راننده آمبولانس جمعیت هلال احمر در محور سنندج به کامیاران قربانی کینه جویی گروهک تروریستی پژاک شد.

** چهار نفر در آتش سوزی جنگل های مریوان جان باختند
سوم شهریور سال گذشته نیز بخشی از جنگل های مریوان دچار آتش سوزی شده که در اثر این حادثه چهار نفر شامل 2 نفر از فعالان زیست محیطی مریوان و 2 نفر نیز از پیمانکاران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به علت خفگی ناشی از دود و سوختگی جان خود را از دست دادند.

** نخستین بانوی وزنه بردار کردستانی آسیایی شد
ورزش کردستان نیز در سال 97 دستخوش تغییرات مختلفی بود که در این عرصه الناز باجلانی وزنه بردار کامیارانی با حضور در اردوی تیم ملی وزنه برداری دختران نوجوان کشور توانست 29 فروردین به رقابت‌های قهرمانی قاره آسیا در ازبکستان اعزام شود.
اردوی تدارکاتی تیم ملی قایقرانی آب های آرام (کانو کانادایی) به منظور حضور در مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا 2017 جوانان در تهران برگزار شد که رشاد وفایی، فاروق اسحاقی و زانا ساعدی سه کانو سوار سنندجی نیز برای حضور در مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا به اردوی تدارکاتی تیم ملی قایقرانی جوانان زیر 23 سال آب های آرام کشور فراخوانده شدند.
دهمین دوره مسابقات کبدی قهرمانی جوانان دختر کشور، انتخابی تیم ملی با حضور تیم هایی از 19 استان کشور در سالن آزادی سنندج برگزار شد.
همچنین برگزاری سیزدهمین دوره رقابت های جودو قهرمانی کاتا بزرگسالان کشور انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی و جهانی، از دیگر رویدادهای ورزشی کردستان در سال 97 بود که با حضور 97 جودوکار و 38 تیم از 14 استان کشور برگزار شد.
نخستین دوره مسابقات آفرود چند جانبه در سه کلاس چهار سیلندر، آزاد و بانوان نیز در پیست آربابا لند شهر مرزی بانه با حضور 37 شرکت کننده در قالب 6 تیم از شهرهای سقز، بانه، بوکان، مریوان و دیواندره برگزار شد.
زانا ساعدی کانو سوار سنندجی در قالب تیم ملی توانست با زمان 1:54.103 پس از نمایندگان قزاقستان و ازبکستان نشان برنز رشته کانو چهار نفره 500 متر مردان آسیا را کسب کند.
آذر سال جاری رقابت های کونگ فو المپیاد استعدادهای برتر کشور در کرمانشاه برگزار شد و تیم کردستان سه طلا و سه برنز از این مسابقات کسب کرد.
قهرمانی تیم والیبال راه یاب ملل مریوان در رقابت های لیک دسته یک و صعود این تیم به رقابت های لیگ برتر فصل آینده از جمله موفقیت های مهم ورزش کردستان در روزهای پایانی سال گذشته بود.
استان کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
3034/ 9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 ازدواج جهان قزاقستان نمایشگاه بین المللی کتاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند

ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر آمادگی کامل برای واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق به کشور وجود دارد و تجار و بازرگانان قطعاً از این موضوع استقبال می‌کنند و زمینه رشد تجارت خارجی در استان فراهم خواهد شد.

پیمان اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو مرز رسمی سیرانبند بانه و باشماق مریوان در سال‌های اخیر در حوزه تجارت خارجی فعالیت خوبی داشته‌اند و سالانه ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از طریق این مرزها به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تجار و بازرگانان استان و سایر استان‌ها همواره درخواست ورود میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق داشته‌اند.

اسکندری با بیان اینکه بندر لاذقیه سوریه و بندر بصره در کشور عراق به این دو مرز نزدیک است و موجب کاهش قیمت تمام شده این محصولات در کشور می‌شود، بیان کرد: درخواست‌های این تجار و بازرگانان را طی یکی دو سال اخیر با حضور استاندار و همکاری سازمان حفظ نباتات کشور پیگیری کردیم و در نهایت خوشبختانه موفق به کسب این مجوز برای مرز باشماق شدیم.

وی اضافه کرد: مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان از ۱۲ اردیبهشت ماه جاری صادر شده است که این مهم موجب گسترش مبادلات مرزی خارجی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: یک سری مشکلات زیرساختی مانند آزمایشگاه قرنطینه، ساختمان و نیروی متخصص وجود داشت که با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور این مشکلات و موانع حل شد.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی کامل برای واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق به کشور وجود دارد و تجار و بازرگانان قطعاً از این موضوع استقبال می‌کنند و زمینه رشد تجارت خارجی در استان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • (ویدئو) بچگانه صحبت کردن شیرین «نون خ»
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • تالاب پرآب شیرین سو
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • بسکتبالیست های کردستانی در جایگاه سوم لیگ جوانان کشور ایستادند