Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال ایران در سال ۱۳۹۷ شمسی پنجمین حضورش در جام جهانی را تجربه کرد و فوتبالیست های دیار پارس امیدوار بودند در سرزمین تزارها دست به تاریخ سازی زده و برای اولین بار طعم صعود از مرحله گروهی را تجربه کنند.

۱۰ آذر ۱۳۹۶ چشم میلیاردها نفر از مردم جهان به ویژه ایرانی ها به گوی های قرعه کشی موجود در کاخ کرملین مسکو خیره شده بود و مردم کشورمان چشم انتظار بیرون آوردن قرعه تیم ملی از سوی کافو، کاپیتان تیم ملی برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲ بودند تا با سه حریف تیم ملی در مرحله گروهی جام جهانی روسیه آشنا شوند و زمانیکه مشخص شد شاگردان کارلوس کی روش باید در گروه دوم رقابت ها به مصاف اسپانیا(قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰) پرتغال(قهرمان یورو ۲۰۱۶) و مراکش(قهرمان جام آفریقا در سال ۲۰۱۸) بروند گمانه زنی های زیادی درباره احتمال شکست های پرگل تیم ملی مقابل یاران کریستیانو رونالدو و لاروخا(لقب تیم ملی اسپانیا) مطرح شد اما پیرمرد پرتغالی و شاگردانش بدون توجه به این گمانه زنی ها تنها در جست و جوی تاریخ سازی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران برای حضور در جام جهانی دوران آماده سازی چندان مناسبی پشت سر نگذاشت و روندی که تیم ملی بین قرعه کشی تا آغاز رقابت ها پشت سر گذاشت با ایده آل های کی روش فاصله زیادی داشت. لغو متوالی بازی های تدارکاتی مانند بازی با یونان و کوزوو، حضور در تنها ۶ بازی تدارکاتی با حریفانی مانند سیرالئون، تونس، الجزایر، ازبکستان، ترکیه و لیتوانی و غیبت برخی ملی پوشان در بسیاری از روزهای آماده سازی اردوی تهران به دلیل حضور در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا عواملی بود که سبب شد کی روش بارها وارد جنگ های رسانه ای با مدیران فدراسیون و مربیانی مانند برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر شود.

در نهایت علیرضا بیرانوند(پرسپولیس) رشید مظاهری(ذوب آهن) امیر عابدزاده(ماریتیمو پرتغال)مجید حسینی(استقلال)میلاد محمدی(آخمت گروژنی روسیه)محمدرضا خانزاده(پدیده مشهد)
مرتضی پورعلی گنجی(السد قطر)پژمان منتظری(استقلال) رامین رضاییان(اوستنده بلژیک)
روزبه چشمی(استقلال)احسان حاج صفی(المپیاکوس یونان)کریم انصاری فرد(المپیاکوس یونان)مسعود شجاعی(آ اک آتن یونان) مهدی ترابی(سایپا)امید ابراهیمی(استقلال)سعید عزت اللهی(آمکار پرم‌روسیه) علیرضا جهانبخش(آلکمار هلند)اشکان دژآگه(ناتینگهام فارست انگلیس) مهدی طارمی(الغرافه قطر) رضا قوچان نژاد(هیرنوین هلند)سامان قدوس(اوسترشوند سوئد)سردار آزمون(روبین کازان روسیه) و
وحید امیری(پرسپولیس) در کنار علی قلی زاده(سایپا- بازیکن‌رزور) به عنوان ۲۳ بازیکن نهایی تیم ملی برای محقق کردن رویای مردم ایران راهی روسیه شدند.

نخستین بازی تیم ملی در جام جهانی ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ در ورزشگاه کرستوفسکی سن پترزبورگ مقابل مراکش برگزار شد.

کارلوس کی روش برای آن بازی علیرضا بیرانوند، رامین رضائیان، روزبه چشمی، مرتضی پورعلی گنجی، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی(مجید حسینی) مسعود شجاعی(سامان قدوس) وحید امیری، کریم انصاری فرد، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش(مهدی طارمی) را به زمین فرستاد.

در مقابل هم هروه رنار از منیر محمدی، اشرف حکیمی، رومن سایس، مهدی بن عطیه، نورالدین آمرابات(سفیان آمرابات) مبارک بوسوفا، کریم الاحمدی، امین حارث(مانوئل داکاستا) یونس بلهاندا، حکیم زیش و ایوب الکعبی(عزیز بوهددوز) برای این بازی استفاده کرد.

۲۰ دقیقه اول آن بازی با فشار مطلق تیم مراکش روی دروازه علیرضا بیرانوند سپری شد و تیم ملی کشورمان خیلی خوش شانس بود که در آن لحظات توانست دروازه اش را بسنه نگه دارد. با این وجود ایران رفته رفته از زیر فشار وحشتناک حریف خارج شد و در همان نیمه اول می توانست روی فرار سردار آزمون به گل برسد اما او در موقعیت تک به تک توپ را به بدن منیر محمدی زد تا این موقعیت طلایی از دست برود. در نیمه دوم هم مالکیت بازی برای مراکش بود و این تیم یکی ۲ بار فرصت داشت با استفاده از ضربات از راه دور به گل برسد اما واکنش های خوب بیرانوند مانع این امر شد تا اینکه دقیقه ۹۵ آن دیدار روی ارسال احسان حاج صفی، گل به خودی عزیز بوهددوز یکی از ناب ترین لحظات تاریخ فوتبال ایران را رقم زد و سبب برتری یک بر صفر ایران شد. این دومین برد تیم ملی در ادوار جام جهانی بود و پس از بازی کارناوال شادی ایرانی ها در سرتاسر کره خاکی راه افتاد. با توجه به تساوی ۳ بر ۳ اسپانیا و پرتغال در پایان دور اول رقابت های مرحله گروهی جام جهانی اتفاق عجیبی شکل گرفت و ایران در حضور این مدعیان طعم صدرنشینی را هم تجربه کرد تا بیش از پیش به رقم زدن رویای صعود نزدیک شود.

۳۰ خرداد ۹۷ ایران و اسپانیا برای انجام دادن دومین بازی خود در این رقابت ها در ورزشگاه کازان آره نا مقابل هم قرار گرفتند.

ایران به نسبت بازی با مراکش با سه تغییر به میدان رفت. علیرضا بیرانوند، رامین رضائیان، مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، احسان حاج صفی(میلاد محمدی) امید ابراهیمی، سعید عزت اللهی، وحید امیری(سامان قدوس) کریم انصاری فرد(علیرضا جهانبخش) سردار آزمون و مهدی طارمی ترکیب تیم ملی در مقابل ماتادورها بودند.

در سوی مقابل هم فرناندو هیه رو که پس از اخراج خولن لوپتگی سرمربیگری اسپانیا را برعهده گرفته بود، داوید ده خیا، یوردی آلبا، سرخیو راموس، جرارد پیکه، دنی کارواخال، سرخیو بوسکتس، داوید سیلوا، ایسکو، دیه گو کاستا(رودریگو) لوکاس واسکوئز(مارکو آسنسیو) آندرس اینیستا(کوکه) را به زمین‌فرستاد.

اسپانیا با همان سبک همیشگی اش یعنی استفاده از روش تیکی تاکا برابر ایران بازی کرد اما این تیم به ندزت توانست روی دروازه بیرانوند خطر ایجاد کند تا اینکه سرانجام قفل دروازه ایران در دقیقه ۵۴ این بازی و روی اشتباه رامین رضائیان و برخورد توپ به پای دیه گو کاستا شکست. پس از این گل ایران یک بار توانست با ضربه سعید عزت اللهی به گل برسد اما آندرس کونها اروگوئه ای با استفاده از سیستم VAR این گل را مردود اعلام کرد.

در نهایت ایران در این بازی با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا برای صعود چشم انتظار بازی آخر خود در مرحله گروهی مقابل پرتغال بماند. لایی وحید امیری به جرارد پیکه از خاطره هایی است که در این بازی به ذهن هواداران ایران می ماند.

آخرین بازی ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۴ تیر ۱۳۹۷ برابر پرتغال در ورزشگاه موردوویا آره نا سارانسک برگزار شد. پیش از این بازی شاگردان فرناندو سانتوش با ۴ امتیازی که از دیدارهای قبلی خود مقابل اسپانیا و مراکش کسب کرده بودند در رتبه دوم جدول گروه B قرار داشتند و ایران ۳ امتیازی برای صعود از گروه باید در این دیدار به پیروزی می رسید.

علیرضا بیرانوند، رامین رضائیان، مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، احسان حاج صفی(میلاد محمدی) امید ابراهیمی، سعید عزت اللهی(کریم انصاری فرد) وحید امیری علیرضا جهانبخش(سامان قدوس) سردار آزمون و مهدی طارمی ۱۱ بازیکن ایران در این دیدار بودند.

روی پاتریشیو، رافائل گوئررو، خوزه فونته، پپه، سدریک سوارز،آدرین سیلوا(گونسالو گوئدس) ژوائو ماریو(ژوائو موتینهو) ریکاردو کوارشما(برناردو سیلوا) ویلیام کاروالیو، آندره سیلوا هم برای سلسائو بازی کردند.

ایران مانند ۲ بازی قبلی اش در این‌مسابات مالکیت توپ‌ را به حریف داد و برای گلزنی چشم‌به ضد حملات و سرعت بازیکنانی چون امیری، طارمی، جهانبخش و آزمون دوخت.

با این وجود پرتغالی ها که مانند اسپانیا در نیمه اول این‌بازی فرصت گلزنی خاصی به دست نیاورده بودند در آخرین دقیقه این‌نیم و روی نفوذ و شوت مهارنشدنی ریکاردو کوارشما گل اول خود را به ثمر رساندند. در نیمه دوم این بازی انریکه کاسرس، داور پاراگوئه ای بازی فستیوالی از نمایش VAR راه انداخت. هفت دقیقه پس از شروع این نیمه یکی از عجیب ترین اتفاق های تاریخ فوتبال ایران شکل گرفت. در دقیقه ۵۳ بازی داور پاراگوئه ای با استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی خطای سعید عزت اللهی روی کریستیانو رونالدو را اعلام کرد تا دارنده پنج توپ طلای جهان برای دومین برای ضربه پنالتی زدن سمت دروازه ایران در دوران بازی ای اش پشت توپ بایستد اما این بار علیرضا بیرانوند برخلاف ۱۲ سال پیش که ابراهیم میرزاپور موفق به مهار ضربه CR7 نشد توانست پنالتی رونالدو را مهار کند و امید را برای بازگشت نتیجه به تیم ایران بازگرداند.

لحظاتی بعد داور از اعلام خطای پنالتی رافائل گوئررو روی مهدی طارمی چشم پوشی کرد و حتی از VAR هم برای بازدید این صحنه بهره ای نبرد.

اوج حساسیت این بازی در ۱۰ دقیقه پایانی اتفاق افتاد. جاییکه کاسرس با وجود استفاده از کمک داور ویدیویی کریس را با وجود ضربه زدن به مرتضی پورعلی گنجی از زمین‌اخراج نکرد اما در دقیقه ۹۲ پس از برخورد ضربه سر سردار به دست سدریک سوارز این بار VAR را به سود ایران تائید کرد تا کریم انصاری فرد برای پنالتی زدن پشت توپ بایستد. کاپیتان تیم ملی در آن دقایق پنالتی اش را به گل تبدیل کرد.

اما شاید طلایی ترین موقعیت تاریخ فوتبال ایران را لحظاتی بعد مهدی طارمی در مصاف تک به تک با روی پاتریشیو از دست داد تا حسرت صعود از مرحله گروهی جام جهانی در بهترین شرایط بازهم روی دل ایرانی ها بماند‌.

بیشتر بخوانید:

رنار سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌شود؟

سرمربی تیم ملی فوتبال از ایتالیا می‌آید

رد پای ۲ فرد غیر مسئول در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

سرمربی ایتالیایی پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران را رد کرد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی تیم ملی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۰۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

به گزارش "ورزش سه"، رقابت‌های لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران در حالی به هفته‌های پایانی نزدیک می‌شود که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نظارت خود را روی انجام بازی‌ها بیشتر از قبل کردند و قصد دارند با تصمیمات خود از تنش و جنجال جلوگیری کنند تا تیم‌ها با تمرکز روی مسائل فنی کارشان را پیش ببرند.

در همین راستا، امروز جلسه کارگروه نظارت و صیانت در مسابقات هفته های پایانی لیگ برتر و دسته یک فوتبال ایران برگزار شد و در یک تصمیم مهم، مدیران تاکید داشتند که دیگر هیچ مسابقه‌ای نباید رایگان شود.

مهدی محمدنبی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در این باره گفت: مقرر شد تا نمایندگان ارکان قضایی در جلسه هماهنگی قبل از هر مسابقه در هفته های پایانی حضور یافته و موضوعات مرتبط را مطرح و تایید کنند.

او همچنین تاکید کرد که همه باشگاه‌های میزبان باید بلیت فروشی را انجام بدهند و هیچ باشگاهی اجازه ندارد تا مسابقات خانگی خود را رایگان اعلام کند.

طی هفته‌های گذشته حداقل پنج باشگاه لیگ برتری بازی‌های خود را رایگان اعلام کرده بودند که این کار در بازی‌های باقی مانده ممنوع شده است.

دیگر خبرها

  • تاریخ‌سازی در فوتبال ایتالیا؛ قضاوت یک تیم داوری زن در سری آ
  • علیرضا فغانی چیزی شبیه به کولینا
  • علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها
  • پرسپولیس-آلومینیوم با یک داور تکراری
  • علیرضا فغانی فینالیست آسیا را مشخص کرد!
  • تیم ژاپنی حریف العین در فینال لیگ قهرمانان شد
  • فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!
  • دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست
  • محرومیت بهترین داور زن فوتبال جهان
  • اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید