Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای اسطرخی در ۲۸ کیلومتری جنوب شیروان واقع است که از شمال با روستاهای گلیان و حصار پهلوانلو و از جنوب با روستای امیرانلو و اسفراین ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان روستای زیبای اسطرخی شیروان از روستاهای هدف گردشگری و کوهستانی است که در دره ای نسبتا ژرف قرار دارد که  امتداد آن جنوب به شمال شرقی است و رودخانه ای از وسط دره و روستا می گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرچشمه رودخانه در نزدیکی روستاست که دارای بیست اینچ آب است و از چندین چشمه بزرگ و کوچک تشکیل یافته است که پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری زیبا و بلند تبدیل می گردد که آب از ارتفاع بیش از 20 متر به ته دره سرازیر می شود.

 

آبشار اسطرخی که بلندترین آبشار منطقه شیروان است، هنگامی که آب از این ارتفاع بلند و از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار و بید و گردو ریزش می کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می آورد.

 

این آبشار که در روستا به شرشر معروف است بر بالای آبشار آسیای آبی قدیم و مخروبه ای قرار دارد و دو دامنه شرقی و غربی دره اسطرخی را درختان انبوهی فراگرفته است که بیشتر حالت جنگل را دارد.

 

اطراف آبشار یکی از مناطق ییلاقی و بسیار سرد در تابستان است که در فاصله 40 متری شرق آبشار غار کوچکی وجود دارد که استالاکتیت ها و استالاگمیت های آن تشکیل شده است و با توجه به نوع سنگ های اسطرخی که معمولا آهکی می باشد مطالعه این غار به افراد فنی و متخصص احتیاج دارد.

 

جاذبه های گردشگری این روستا که آبشار آن معروف به شرشر و امام زاده عبدالرحمان(ع) و درخت ارس کهنسال ثبتی آن در چند ساله اخیر نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند به صورتیکه مردم شیروان و سایر شهر و استان ها در قفصول مختلف سال از این روستا بازدید می کنند.

 

مردم اسطرخی از ترک های قارشی قزی ماوراالنهر می باشند که در زمان نادرشاه در نقل و انتقالات اقوام به این نواحی کوچانده شدند و قدمت روستا نیز با توجه به قبرستان قدیمی آن موضوع فوق را تایید می کند.

 

در کوه های اسطرخی انواع گیاهان طبی مانند: ساری گل، کماف گون، کاسنی، زیره، شقایق، درمنه ترکی و سیب کوهی دیده می شود که محصولات عمده آن شامل: گردو، کشمش، سیب زمینی، گندم و جو و مقداری میوه درختی است.

 

در حد فاصل سرچشمه و آبشار اسطرخی تک درختی کهن و تنومند از نوع سرو کوهی وجود دارد که محیط ساقه آن در حدود پنج متر و دارای شاخ و برگ زیاد است که سن آن به 600 سال می رسد.

 

در وسط روستا مقبره امام زاده ای قرار دارد که به روایت اهالی نام مبارکش شاهزاده عبدالرحمان(ع) فرزند امام سجاد(ع) است که فوق العاده مورد احترام و اعتقاد اهالی است که دارای ضریح چوبی و اخیرا با خودیاری مردم و زیر نظر اداره اوقاف شیروان مقبره تجدید بنا گردیده است.

 

لباس روستاییان معمولی و مردها معمولا محاسن دارند و زن های پیر چارقد سر می کنند و پیراهنی می پوشند که قسمتی از شلیته نسبتا کوتاه و پرچین را می پوشاندو شلوار سیاه رنگی نیز به پا دارند و زینت آلات خود را به جلیقه خود می آویزند.

 

مردم این روستا بسیار پرکار و زحمت کش و شیرین زبان اند و در حال حاضر دارای امکانات راه، دبستان، مسجد، حمام، لوله کشی آب، خانه بهداشت، شرکت تعاونی و صنایع دستی آن قالیبافی است. باریک ترین کوچه به نام کوچه آشتی کنان به عرض 80 سانتی متر در این روستا قرار دارد که قدیم محل آشتی کنان اهالی بود.

 

یکی از اهالی ساکن در این روستا می گوید: با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط میراث فرهنگی در خصوص سرویس بهداشتی، آب ندارد و به صورت مخروبه درآمده است.

 

جواد زارعی اظهار کرد: غارهای دینی، آبشار، رودخانه، درخت کهنسال ارس با قدمت بیش از هزار و 200 سال و امام زاده عبداالرحمان این روستا باعث دید و بازدیدهای بسیار از مسافران از نقاط مختلف سایر استان ها شده است و هر ساله از این روستا بازدید می کنند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه اسطرخی در فصل تابستان و بهار مسافران بسیاری از سایر نقاط دارد مسئولان باید مکانی برای پارکینیگ و استراحت و اتراق مسافرانی را که همه ساله به اینجا سفر می کنند مهیا کنند تا سال های آینده هم شاهد جذب مسافر و گردشگر به روستا باشیم.

 

زارعی افزود: پیشنهاد می شود در اولین فرصت حتما آب لوله کشی به آنجا کشیده شود و برای ماندگاری بیشتر مسافران، زمین چمن، امکانات ورزشی، سایه بان، نهال کاری و مکان مناسب برای استراحت آنان درنظر گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به عدم مکان مناسب برای مسافران، آنان در چندین روز سفر خود در باغات کشاورزان اتراق می کنند که در برخی موارد با روشن کردن آتش موجب اسباب ناراحتی کشاوز می شوند که برخورد ناشایست با مسافر هم درست نیست چرا که در این صورت در سال های آتی با خاطره بد از این روستا دیگر به این مکان نمی آیند و بهتر است مسئولان فکری برای استراحت آنان داشته باشند.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: روستای اسطرخی ۶ سال گذشته به عنوان روستا هدف گردشگری معرفی شد.

 

فرنوش راهدار آبشار معروف شرشر، امامزاده و درخت ارس کهنسال ثبتی را از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستا عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت ارتباطی راه شیروان به اسفراین از این روستا با سرمایه گذاری در آن، جذب گردشگر بیشتر و رونق اقتصادی خوبی خواهد داشت.

 

وی گفت: میراث فرهنگی فقط متولی فراهم کردن زیر ساخت های روستای گردشگری است که با توجه به استقبال خوب مسافران نقاط مختلف از این روستای گردشگری و جاذبه های طبیعی و تفریحی، چنانچه سرمایه گذاری در این بخش انجام شود قطعا تحول خوبی را برای شهرستان به همراه دارد.

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل سیل لرستان بارندگی و سیلاب شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل امداد رسانی استان خوزستان تهران اصفهان شیروان گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۳۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار‌های فصلی روستای شادکام یزد (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: این آبشار زیبا به نیاگارای ایران معروف است (فیلم) معرفی آبشار‌های زیبای علی‌آباد کتول (فیلم) آبشار زیبای ماربره دره شهر (فیلم)

دیگر خبرها

  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • آبشار آبگرمه دورود با مناظر رویایی+فیلم
  • آبشار‌های فصلی روستای شادکام یزد (فیلم)
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • آبشار‌های فصلی روستای شادکام + فیلم