Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده استان لرستان در مجلس خواستار پاسخگویی مسئولان درباره لایروبی نشدن برخی از رودخانه‌های این استان پس از ۲۵ سال شد.

مسعود گودرزی، نماینده مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت استان لرستان گفت: شهرستان پل دختر و معمولان دچار بیشترین بحران در سیل اخیر بودند که به سبب قطع دسترسی امکان ارسال امکانات و خدمات به این استان نیز غیر ممکن شده بود که در این چند روز نیرو‌های ارتش و سپاه پاسداران پیرو دستور رهبر معظم انقلاب در منطقه با تمام امکانات حضور پیدا کرده و مشغول خدمات رسانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت فعلی شهرستان بروجرد ادامه داد: شهرستان بروجرد هم که حوزه انتخابیه بنده بود، در چند روز گذشته با بحران سیل مواجه بود و تعدادی از روستا‌های شهرستان مخصوصا دشت سیاه خور نیز دچار آب گرفتگی شده و ساکنان تعداد دیگری از این روستا‌ها مجبور به تخلیه محل زندگی خود شده اند. همچنین زمین‌های کشاورزی و احشام این مردم نیز دچار خسارات بالایی شده است؛ بنابراین از مسئولان توقع می‌رود که پس از سفر‌هایی که به استان داشتند تصمیم‌گیری‌های جدی برای رسیدگی به وضعیت استان را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت سد‌های شهرستان بروجرد افزود: درحال حاضر در شهرستان بروجرد ۳ سد گله رود، آب سرده و سد شهید بروجردی به صورت نیمه کاره رها شده است. سد گله رود سدی بسیار ارزشمند و با موقعیتی استراتژیک است که چنانچه احداث می‌شد امروز تاثیرش را در درود و حتی در خوزستان نیز شاهد بودیم و این چنین سیلاب‌های ویران‌گری به وقوع نمی‌پیوست. چراکه این سد در سرچشمه قرار می‌گرفت و در صورت احداث به خوبی توانایی کنترل آب را داشت.

گودرزی با اشاره به دیگر سد‌های شهرستان بروجرد افزود: باوجود اینکه مرحله اول مطالعات این سد هم انجام شده بود، اما مورد بی‌مهری شدید قرار گرفت و متاسفانه به دلایل واهی احداث سد گله رود از دستور کار خارج شد و هیچ‌گونه اقدام عملیاتی نیز در جهت ساخت آن صورت نگرفت. سد آب سرده هم دیگر سدی بود که با پیگیری‌های متعدد از طریق نظارت خانه مواجه بود، اما متأسفانه باز هم شاهدیم که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشته و با اینکه حدود ۱۰ سال که از آغاز احداث این سد می‌گذرد بیشتر از ۲۰ الی ۳۰ درصدآن احداث نشده است.

وی ادامه داد: سد شهید بروجردی نیز با پیگیری‌های بسیار وزارت نیرو در ردیف بودجه قرا گرفت  و با افزایش حجم آن الحمدالله  تاحدودی فعال شده است، اما با این اعتبارات قطره چکانی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چرا که مستلزم این است که دولت و مخصوصا وزارت نیرو عنایت خاصی را در حوزه سد سازی به شهرستان بروجرد داشته باشند. همچنین بحث آبخیزداری و بند‌های خاکی روستایی زیرساخت‌هایی هستند که از وقوع سیلاب‌ها و خسارت‌هایی که کام مردم عزیز ما را تلخ می‌کند جلوگیری خواهد کرد.

نماینده مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی درباره وظایف ستاد مدیریت بحران گفت: وظایف ستاد مدیریت بحران صرفا مقابل با بحران‌های به وجود آمده نیست بلکه تعریف صحیح مدیریت بحران پیشگیری از وقوع بحران است که نیازمند تدبیر و دوراندیشی‌ است. موضوعی که البته اگر به آن توجه می‌شد به طور قطع از تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور جلوگیری می‌کرد، خدماتی بسیاری را در روستا ایجاد می‌کرد و مردم ما نیز امروز شاهد نفوذ آب به زندگی خود نبودند.

وی در تشریح بیشتر نبود امکانات در بسیاری از روستا‌ها افزود: برای مثال در سفر به یک روستا شاهد بودیم که یک لایروبی بسیار ساده می‌توانست آب را هدایت کند در آنجا ما جاده را شکافتیم، آب را از مسیر خارج کردیم و تنها با یک روز کارکردن بیل مکانیلی و لای‌روبی مسیر آن روستا از حالت بحران خود خارج شد؛ بنابراین این رحمت الهی نباید بخاطر کم کاری‌ها، سوء مدیریت‌ها و گاهی بی‌تدبیری‌ها به نغمت و بلا تبدیل شود.

گودرزی با اشاره به خشک‌سالی‌های مدام کشور ادامه داد: کشورما سال‌ها با بحران خشک‌سالی مواجه بود و این موضوع یک تهدید جدی برای کشور ما محسوب می‌شد. اما امروز که خدا رحمت خودش را بر ما نازل کرده متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و همچنین نبود امکانات در شهرستان بروجرد این رحمت الهی را تبدیل به عذاب الهی کرده‌ایم.

وی با پرسیدن چند سوال خطاب به مسئولان گفت: مسئولان باید پاسخ‌گو باشند که چرا در مسیر سیلاب‌ها و انهار ساخت و ساز کرده‌اند؟ چرا به حریم این زمین‌ها تجاوز شده است؟ چرا رعایت اصول ساخت و ساز و مهندسی نشده است؟ چرا برخی از رودخانه‌های ما ۲۵ سال است که لای‌روبی نشده است؟ این موضوعات باید پیگیری شود که کام مردم ما این چنین به تلخی کشیده نشود.

نماینده مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نسبت به احداث این سد‌ها اقدام می‌شد در پایین دست، درود و حتی در خوزستان شاهد این شرایط بحرانی نبودیم، بنده در همین‌جا عرض می‌کنم که حتما وزیر محترم باید تیم کارشناسی اعزام کند و سد گله رود و سایر سد‌ها را برای ما احیا کند، زیرا این حق بر باد رفته‌ای است که به دلایل واهی از شهرستان بروجرد گرفته شده است. ناگفته نماند که اگر سد گله رود ساخته می‌شد هم ذخیره آب آن برای کشاورزان و مصرف شرب مردم بسیار استراتژیک بود و هم از وقوع چنین سیلاب‌هایی نیز جلوگیری می‌شد.

وی ادامه داد: حال که جناب جهانگیری و سایر وزرا به استان سفر کرده اند انتظار می‌رود زمانی که این فضای رسانه‌ای اندکی آرام شد موضوع را فراموش نکرده و نسبت به مطالبات بر زمین مانده مردم اقدام کنند. بنابرایم ما از هیات دولت، شخص رئیس جمهور و آقای جهانگیری انتظار داریم جلسه‌ای را با استاندار و نمایندگان استان لرستان به صورت ویژه برای پیگیری مطالبات بر زمین مانده مردم برگزار کنند تا ما مجددا شاهد این وضعیت نباشیم.

گودرزی خاطر نشان کرد: همچنین ما نیز در مجلس شورای اسلامی قطعا این مشکلات مربوط به سیلاب‌ها را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد و خصوصا نمایندگان استان لرستان حتما برنامه ویژه‌ای برای پیگیری مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود در استان خواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیل لرستان دولت سدسازی ستاد بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۴۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر توان صبح شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، بر آمادگی تمام ادارات، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای هر نوع مخاطرات احتمالی تاکید کرد.

وی با اشاره به گزارش‌های اداره منابع طبیعی بر وقوع ۳۰ فقره آتش سوزی در سال گذشته در سطح مراتع شهرستان و بیان اینکه این حریق‌ها به همت مردم، اطفا شد خواستار تقویت این ظرفیت شد.

وی بر تشکیل اکیپ‌های مردمی در تمام روستاها، استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم نهاد و زیست محیطی و همیاران طبیعت، احساس مسئولیت بیشتر، عدم آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بعد از برداشت، مدیریت به موقع چرای علف‌های هرز مراتع، مدیریت خاموشی‌ها، صرفه جویی حامل‌های انرژی و توجه به اخطارهای هواشناسی تاکید کرد.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سقز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به قطعی برق گسترده ناشی از بارش بی سابقه نزولات جوی و رانش زمین در سال گذشته از همکاری تمام ادارات و ارگان‌ها، مردم، نیروهای نظامی و انتظامی تشکر کرد.

تقویت زیرساخت‌های شهری برای هدایت آب‌های سطحی، تهیه تجهیزات پشتیبان برای جلوگیری از تداوم خدمات رسانی، ارتقای سطح هماهنگی، برگزاری مانورها و نگارش و تدوین سناریوهای احتمالی، تقویت آموزش‌ها، توزیع مناسب و استقرار تجهیزات و تکمیل شبکه جمع آوری آب‌های سطحی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

کد خبر 6089497

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز