Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@03:01:50 GMT

این هورمون شما را از شر آلزایمر خلاص می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۴۹۷۶

این هورمون شما را از شر آلزایمر خلاص می‌کند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آلزایمر یکی از بیماری‌های شناختی است که متأسفانه در سراسر جهان روز به روز در حال گسترش است و کشور ما نیز در گروه کشور‌هایی قرار دارد که آمار مبتلایان به آلزایمر در آن بالاست. یعنی تقریباً از هر ۱۰ فرد یک نفر به این نوع از زوال عقل دچار است و تا به حال چیزی حدود ۷۰۰ هزار نفر ایرانی را درگیر خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آلزایمر در ۲۰ سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این نوع از زوال عقلبیش از چند میلیون نفر در جهان را مورد حمله قرار می‌دهد و محققان به جدیت به دنبال راه‌هایی برای کاهش این بیماری هستند.

طبق تحقیقات، دانشمندان متوجه شدند پاسخی وجود دارد که ممکن است بدن شما را به تولید یک هورمون تشویق کند که می‌تواند آسیب‌های این بیماری را محدود نماید.

محققان در دانشگاه کلمبیا، به‌منظور تحقیق در زمینه بیماری آلزایمر و پیری مغز، بر یک هورمون مرتبط با ورزش به نام آیریزین متمرکز شدند. طبق تحقیقات، آن‌ها در مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر متوجه آیریزین شده بودند که سطح آن در مقایسه با یک مغز سالم بسیار پایین بود.

پزشکان می‌گویند که مطمئن‌ترین روش برای اطمینان از اینکه مغز شما آیریزین دریافت می‌کند این است که به طور منظم ورزش کنید و در روز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید

با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی، محققان سطوح آیریزین را طی یک دوره پنج هفته‌ای دنبال و بررسی کردند. هنگامی که محققان موش‌ها را وادار به شنای روزانه کردند، سطح آیریزین مغز آن‌ها افزایش یافت. علاوه بر این، به نظر می‌رسید که این هورمون از نورون‌های موش محافظت می‌کند. حتی زمانی که محققان به موش‌ها پروتئین‌هایی که پیشرفت بیماری آلزایمر را زیاد می‌کند، تزریق کردند، آیریزین، این بیماری را متوقف کرد.

در مرحله بعد، محققان دارو‌هایی را به موش‌ها دادند که با مداخله آیریزین همراه بود؛ آزمایش‌ها خیلی زود روی مو‌ها تأثیر گذاشتند و در حال توسعه نوعی آسیب عصبی روی آن‌ها بودند که منجر به بیماری آلزایمر می‌شود.

طبق تحقیقات پزشکان: این امکان وجود دارد که آیریزین بتواند به توضیح این موضوع که چرا فعالیت فیزیکی حافظه را بهبود می‌بخشد کمک کند و به نظر می‌رسد که نقش حفاظتی در اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر دارد.

آیریزین چگونه می‌تواند از ذهن محافظت می‌کند؟ در حالی که هیچ کس نسبت به این موضوع مطمئن نیست، این مطالعات نشان می‌دهند که این هورمون، رشد نورونی را در هیپوکامپ مغز (منطقه‌ای از مغز که برای حافظه و یادگیری حیاتی است)، افزایش می‌دهد.

پزشکان می‌گویند که مطمئن‌ترین روش برای اطمینان از اینکه مغز شما آیریزین دریافت می‌کند این است که به طور منظم ورزش کنید و در روز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

هورمونی که شما را از آلزایمر نجات می‌دهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی کرمی فوق تخصص مهندسی ژنتیک در خصوص تأثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، بیان کرد: متأسفانه نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک‌ها در تمام بافت بدن انسان‌ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تأثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تأثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.

کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها رو به رو خواهند شد.

وی با اشاره به ظرفیت صدا و سیما در راستای اطلاع رسانی گسترده، بیان کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک را دارند.

کرمی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تأثیرگذار است اما باید ادامه دار باشد و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی نزدیک تر شد.

کد خبر 6094500

دیگر خبرها

  • چگونه می توان از شر موهای ناخواسته گوش خلاص شد؟
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟