Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،انسان‌ها متصل به گذشته خود هستند و همه عبرت‌ها واندوخته‌های فرهنگی و ذهنی خود را از گذشته به ارث برده اند، حال برای حفظ آنچه که از گذشته به ارث رسیده تلاش‌های برای ثبت و ضبط میراث بجا مانده انجام شده است، یکی از این تلاش‌ها ایجاد موزه‌هایی است که فعالیت‌ها و دستاورد‌های گذشتگان در آن به نمایش عموم در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان آبادان نیز دارای موزه‌هایی است که مهمترین آن‌ها عبارتند از: موزه باستان شناسی آبادان، موزه بنزین خانه آبادان و نیز موزه کارآموزان آبادان، این موزه‌ها نیز حامل بخشی از میراث باستانی منطقه و نیز منعکس کننده تاریخ نفت در ایران و بویژه استان خوزستان است.

موزه باستان شناسی آبادان

قدیمی‌ترین موزه آبادان که خود نیز یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور محسوب میشود، موزه باستان شناسی آبادان است، این موزه توسط روس تباری به نام علی هانیبال که بسیار علاقمند به ادیبات و زبان فارسی بود در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد.

جمال عامری نصب رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی آبادان در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: ساختمان این موزه یک طبقه است که سقف آن با الهام از مقبره دانیال نبی در شوش به صورت مخروطی شکل ساخته شده است.

وی افزود: در این موزه ۴ تالار وجود دارد که آثار باستان شناسی، مردم شناسی و هنر‌های ملی در آن به نمایش در آمده است.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی آبادان همچنین گفت: در تالار اصلی این موزه آثاری متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و نیز از دروه صفویه، و قاجاریه وجود دارد که در معرض دید عموم است.

عامری نصب از آثار مربوط به مردم شناسی و نیز هنر‌های سنتی به عنوان دیگر اشیاء در معرض بازدید عموم در این موزه نام برد که به جذابیت‌های موزه آبادان افزوده است.

موزه بنزین خانه آبادان

موزه بنزین خانه آبادان نیز در واقع نخستین پمپ بنزین کشور است که تبدیل به موزه شده است.

خانم علیپور کارشناس موزه بنزین خانه در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،این مکان به عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال ۱۳۰۶ شمسی توسط کمپانی بریتیش پترولیوم در مرکز شهر آبادان ساخته شد.

وی افزود: دراین مکان ابتدا نفت سفید بصورت بشکه‌ای به فروش می‌رسید، اما با گذشت زمان و با ورود اتومبیل، این جایگاه به نخستین پمپ بنزین ایران تبدیل شد.

کارشناس موزه بنزین خانه همچنین گفت: موزه بنزین خانه آبادان، سی و یک هزارو هفتصدو سیزدهمین اثر ملی کشور است که به ثبت رسیده در این موزه سیر تکاملی صنعت طلای سیاه در ایران به نمایش در آمده است.

نعمت الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد موزه‌ی صنعت نفت نیز در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: ساختمان این موزه ابتدا محل توزیع نفت سفید بود که بعدا تبدیل به پمپ بنزین شد و ما با طراحی‌هایی که انجام دادایم سعی کردیم که همان شرایطی که این پمپ بنزین در قدیم از آن برخوردار بوده است را حفظ کنیم و درواقع وضعیت قدیم آنرا به تصویر کشیده ایم.

وی افزود: این موزه از سه سالن تشکیل شده و همه تجهزاتی که در گذشته استفاده می‌شده در سالن‌های این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه کارآموزان آبادان

تکنیکال اسکول یا آموزشگاه فنی کارآموزان آبادان با بیش از ۱۰۰ سال قدمت نخستین مدرسه فنی برای تربیت تکنسین و نیروی فنی در ایران و خاورمیانه بوده است. در این موزه وسایل و ادواتی به نمایش در آمده که منحصر به فرد می‌باشد.

فرشید خاییز مسئول موزه‌های صنعت نفت آبادان در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: در این موزه هزاران شی و وسیله قدیمی مرتبط با صنعت نفت از سراسر کشور جمع آوری و در این موزه در معرض دید عموم گذاشته شده تا بازدید کنندگان با برخی تحولات صنعت نفت در ایران آشنا شوند.

به گفته وی در این موزه با ۱۱ هزار متر مربع وسعت، شیر‌های نفت، میز‌های کارگاهی و مخازن جوشیِ دهه ۷۰ شمسی به عنوان یکی از نماد‌ها و شاخص‌های مهم صنعت در این موزه در معرض دید عموم در آمده است.

مسئول موزه‌های صنعت نفت آبادان افزود: در این آموزشگاه در گذشته ۲۳ هزار هنرجو صنعت نفت آموز دیده و راهی فعالیت در صنعت نفت شدند که بسیاری از آن‌ها هم اکنون در رده مدیران ارشد صنعت نفت مشغول به فعالیت هستند.

خاییز همچنین گفت: موزه صنعت نفت کارآموزان آبادان هم با حدود ۳ هزار برگ سند و هزار شیء به نمایش درآمده در آن، اولین موزه تخصصی با موضوع آموزش در کشوراست که در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود.

این موزه در حال حاضر بزرگترین موزه استان، بزرگترین موزه صنعتی کشور، اولین موزه کشور با طراحی مسیر ویژه نابینایان و همچنین بزرگترین فضای بازدید موزه‌ای در جنوب غرب کشور را دارد.

حال شهرستان آبادان با داشتن موزه‌های تخصصی در زمینه صنعت نفت و نیز تاریخ باستان علاوه بر ترسیم دورنمایی از تمدن ایرانی در عهد باستان، به سیر مهمترین صنعت موجود در کشورمان یعنی صنعت نفت پرداخته است تا شهروندان و مسافرانی که از این موزه‌ها بازدید می‌کنند نمایی کلی از تاریخ این مرزو بوم و نیز نمایی از پیشرفت علم و تکنولوژی را در ذهن خود داشته باشند.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در حال تدوین است.

صمد نژادابراهیمی ۸ اردیبهشت در نشست موزه‌های دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی به هم‌اندیشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و کمیته ملی موزه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگی کامل این سه رکن جهت ارتقای جایگاه، کیفیت و انسجام حرفه‌ای، فنی و تخصصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، افزود: انتظار می‌رود نظرات تکمیلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام تا آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس اسناد بالادستی و طبق مقررات موزه‌ای کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایی شود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ علوم این دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: این موزه با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است در دوره‌های مختلف در ردیف موزه‌های برتر کشور قرار گرفته و جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کند.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها برای اولین بار در کشور در دانشگاه محقق اردبیلی از اقدامات خوب این موزه است، ادامه داد: نگاه علمی به موزه و موزه‌داری و توجه به این امور و نشان‌دادن سیر تحول علوم به دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار مهم است.

میرسید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) گفت: با توجه به شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۴ مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه‌ها و نقش ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و موزه‌های آنها در تحقق این امر دارند، باید برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای در همه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیش بینی و اجرا شود و نقش آموزشی و پژوهشی آنها پررنگ نشان داده شود.

وی افزود: لازم است شرایط و وضع موجود موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بررسی شده و برای رفع و کاهش مسائل و چالش‌های موجود با هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش شود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در این دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بطور مشترک خواستار توجه ویژه در امر آموزش، ترویج و پژوهش در موزه‌ها و حفظ  میراث فرهنگی، علمی و طبیعی به عنوان بقای هویت ایرانی اسلامی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی و مرجعیت علمی با تمام قوا، ارکان و شئونات کشور و جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به اهتمام معاونت پژوهشی و بالاخص دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موزه‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه، افزود: تدوین این آئین‌نامه امری لازم و ضروری جهت حفظ هویت علمی و پژوهشی کشور و ترویج آن می‌باشد.

رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: انتظار می‌رود به جهت معرفی کلیه موزه‌ها اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در سطح کشور، تمامی موزه‌های کشور در آئین موزه برتر کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) شرکت نموده و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی دایر و این کنفرانس با حمایت وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و کمیسیون ملی یونسکو تداوم یافته و بطور سالانه و یا دوسالانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به شعار جهانی موزه‌ها در سالجاری مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه، کلیه موزه‌های کشور بخصوص موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علوم و فناوری با اجرای برنامه‌های متنوع برای تحقق این شعار اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • تغییر زمان دیدار صنعت نفت - مس رفسنجان
  • زمان دیدار صنعت نفت - مس تغییر کرد
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • پیروزی خانگی صنعت‌نفت آبادان برابر استقلال خوزستان