Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@09:56:38 GMT

زرندیه، شهر پسته‌های طبیعی و خندان

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۹۸۷۹

زرندیه، شهر پسته‌های طبیعی و خندان

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ برای گذراندن اوقات فراغت و گردشگری در شهر پسته های طبیعی و خندان به شهرستان زرندیه سفر و به دیدنی های آن توجه کردم. شهرستان زرندیه را می‌توان به عنوان شمالی‌ترین شهرستان استان مرکزی نام برد که در جنوب غربی تهران و شمال ساوه واقع شده و فاصله آن با مرکز استان ۲۴۰ کیلومتر می‌باشد که یکی از نامداران حوزه کشاورزی و سردمدار تولید و صادرات پسته در استان مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدمت تاریخی شهرستان زرندیه را می‌توان از مناطقی همچون صدرآباد، زرند کهنه و مامونیه دریافت که برخی از باستان شناسان این مناطق را به هزاره اول میلادی نسبت داده اند.این شهرستان دارای پنج شهر به نام‌های مامونیه، زاویه، پرندک، خشکرود، رازقان و شش دهستان به نام‌های رودشور، حکیم آباد، خشک رود، الویر، دوزج و علیشار است.گویش عده‌ای از مردم زرندیه، فارسی با لهجه محلی است و روستاییان اغلب به گویش الویری و تاتی صحبت می‌کنند و عده‌ای هم ترک زبان هستند.

شهرستان زرندیه به دلیل وجود ارتفاعات و داشتن دامنه‌ها از جاذبه‌های طبیعی و نقاط دیدنی زیبایی برخوردار است و همچنین این شهرستان در محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده است که این ارتفاعات موجب شده شرایط مناسبی برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به گذراندن اوقات فراغت در کوهستان‌ها به وجود بیاید.

عاطفه کیشانی فراهانی، کارشناس ارشد مردم شناسی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: شهرستان زرندیه مشتمل بر دو بخش مركزی وخرقان است كه به لحاظ آب و هوايی دو شرايط كاملا متفاوت بر آنها حكمفرماست.

بخش مركزی با برخورداری از آب وهوای بيابانی بيشتر شامل دشت زرند و دشت های كم ارتفاعی می باشد كه توسط كوه های نه چندان بلندی محاطی گرديده و بخش خرقان با شرايط  كاملا متفاوت دارای آب و هوای كوهستانی است.اثر تاریخی حمام مامونیه در شهر مامونيه مركز شهرستان زرنديه واقع شده است.

شهر مامونيه كه اثر مذكور در شمال آن واقع شده، در دشت قرار گرفته است و كوه های چهل دختران و گچلان در شرق و اراضی مزروعی دشت زرند در شمال و غرب اين شهر را در بر می گيرند.حمام مامونیه در بافت قدیم شهر مامونیه در انتهای کوچه امامزاده منصور که از خیابان اصلی شهر مامونیه جدا می گردد واقع شده است و این بنا تحت مالکیت دولتی قرار دارد.

 

سید حسن حسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،  با بیان اینکه در استان مرکزی ۱۶ هتل، ۴ مهمانپذیر، ۵۵ خانه مسافر و ۱۱ اقامتگاه بوم گردی پذیرای گردشگران می باشد، گفت: در سه فصل اول سال ۹۷ حدود ۵۲ هزار نفر اقامت در هتل‌های استان مرکزی داشته اند که حدود ۴ هزار نفر از گردشگران خارجی و بقیه گردشگران داخلی بودند.

سید حسن حسینی ادامه داد: در سال ۹۷ رشد ۸ درصدی گردشگران نوروزی نسبت به سال گذشته داشته است و در ایام نوروز ۹۸ آمار گردشگران به صورت روزانه اعلام می گردد.

آبشاری با قندیل های یخی، مکانی زیبا برای گردشگری

چناقچی علیا روستایی ییلاقی است که یکی از نقاط دیدنی و جاذبه‌های گردشگری از توابع بخش خرقان در ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهر ساوه محسوب می‌شود و قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد.

ساکنان روستای چناقچی علیا را ارمنی ها، ترک‌ها و فارس‌ها تشکیل داده اند و مردم این روستا به زبان ترکی، فارسی و ارمنی صحبت می‌کنند.آبشار چناقچی علیا از میان سبزه زاران جلبک‌ها به پایین سرازیر شده و ارتفاع آن ۳۰ متر می‌باشد که در فصل بهار عظمت این آبشار به نمایش در می‌آید و در فصول سرد سال یخ و قندیل‌های یخی، جذابیت و شکوه خاصی به این منظره بخشیده است که هرساله پذیرای بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف ایران می‌باشد.منطقه دیدنی صلیب سبز از زیباترین تفرجگاه‌های کوهپایه‌ای و طبیعت کوهستانی در این منطقه محسوب می‌شود.

کوه‌های سر به فلک کشیده جاذبه طبیعی زرندیه

از کوه‌های مهم شهرستان زرندیه می‌توان به کوه قلیچ، کوه شاهپسند، کوه‌های تکی داغی، کوه اینجه قاره و کوه اردونشین اشاره کرد.

کوه قلیچ با ارتفاع ۳۱۷۰ متر و کوه شاهپسند با ارتفاع ۲۷۵۰ متر از بلندترین کوه‌های این شهرستان محسوب می‌شوند که مهمترین ارتفاعات شمال از کوه‌های زرندیه به سمت غرب تا کوه‌های اینجه قاره می‌باشد.وجود دریاچه ها، سد‌ها و تالاب‌های موجود در این شهرستان زیستگاه مناسبی برای پرندگان بومی و مهاجر ایجاد کرده و موجب شده سالانه هزاران پرنده مهاجر به صورت فصلی به این مناطق کوچ کنند که خود یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری برای این شهرستان است.

منطقه گردشگری پرندینه یکی از مناطق تفریحی، گردشگری زیبا برای گذراندن اوقات فراغت و جذب گردشگران می‌باشد که وسعت آن ۳۰۰ هکتار است و در شرق مامونیه و به فاصله ۱۰ کیلومتری از شهرک پرند قرار گرفته است.

بزرگترین شهرک بین المللی ورزشی و تفریحی و تجاری، مکانی جذاب برای اقامت

وسعت منطقه نمونه بین المللی رودشور ۱۴۰۰ هکتار می‌باشد که مجاور فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران واقع شده است.مناظر آبی، فضای سبز، مرکز خرید بزرگ، تفریحگاه‌های متنوع، زمین گلف و امکانات ورزشی و پیاده روی و دوچرخه سواری در این شهرستان دلیل جذب گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و همچنین جذب سرمایه‌های خارجی گردشگری بین المللی در منطقه می‌باشد.

لبخند پسته های طبیعی به گردشگران

زرندیه یکی از قطب های تولید پسته مرغوب کشور است که به دلیل نزدیکی به پایتخت دارای موقعیت ویژه ای است و صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است.در این شهرستان بیش از هفت هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که میانگین تولید ۲/۲ تن در هر هکتار، قطب بزرگ این محصول ارزشمند در کشور به حساب می آید.

در شهرستان زرندیه ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ، شامل پسته، انگور، بادام، سیب، هلو و دیگر میوه‌ها وجود دارد که سالانه ۱۰ هزار تن پسته از سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات بارده این شهرستان برداشت می‌شود.

گزارش از رضا جدیدی

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر | طبیعت بهاری کردستان

آفتاب‌‌نیوز :

استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که با ارتفاع حدود دو هزار متر از سطح دریا از مرتفع‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید، میانگین سالانه بارندگی در استان معادل ۵۰۰ میلیمتر است و اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست‌ترین نقاط استان حدود ۲۴۰۰ متر است.

کوه شاهو در جنوب غربی استان با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود ۹۰۰ متر کم ارتفاع‌ترین نقطه استان محسوب می‌شوند.

این اختلاف ارتفاع موجب به وجود آمدن اقلیم‌های متفاوت شده و این موضوع از نظر گردشگری حایز اهمیت است چرا که از نظر تنوع اقلیمی و وجود عوارض طبیعی و توپوگرافی، استان کردستان دارای جاذبه‌های متنوع و ارزشمندی است.

بی‌شک استان کردستان دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است که مسافران را وا می‌دارد تا برای تماشای رنگین کمان رنگ‌های بهاری در فصل زیبای بیداری طبیعت به این استان زیبا سفر کنند و از آن بهره ببردند.

دیگر خبرها

  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • تدارک برگزاری هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی