Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیرکل برنامه ریزی و همکاری های بین المللی دانشگاه تهران می گوید: این دانشگاه در سال 97 بیش از 400 قرارداد بین المللی امضا کرده به نحوی که برترین دانشگاه در این حوزه شناخته شده است.

عبدالمجید اسکندری می افزاید: به طور معمول پس از بازدیدهای متقابل هیات های علمی و انجام مذاکرات و یا مکاتبات دو جانبه یا چند جانبه، دانشگاهها اقدام به امضای یادداشت تفاهم می کنند که به عنوان سکوی اولیه در شروع همکاری ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گروه دانشگاه ایرنا روز جمعه در گفت و گویی با عبدالمجید اسکندری تعداد و شیوه عملکرد تفاهم نامه های همکاری دانشگاهی در ارتباطات بین المللی دانشگاه تهران را جویا شد.

- ایرنا: نقش یادداشت های تفاهم همکاری را در انتخاب دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه برتر در حوزه فعالیت های بین المللی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چگونه می بینید؟

** اسکندری: سال گذشته دانشگاه تهران بیش از 30 تفاهم نامه با اتحادیه اروپا در خصوص طرح های مبادله استاد و دانشجو و ظرفیت سازی در قالب پروژه های مختلف از جمله اراسموس پلاس امضا کرده است که بر اساس آن اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان می توانند با حمایت مالی اتحادیه اروپا مبادله شده و حمایت مالی آن توسط اتحادیه اروپا صورت می گیرد.
این تبادل به افزایش تجارب علمی و کاری شرکت کنندگان و شناسایی ظرفیت ها و نیز ارتقای شرح حال علمی در جهت اشتغال در سطح ملی و بین المللی کمک می کند. دانشگاه های همکار ایران در این طرح ها از کشورهای مختلف اروپایی همچون بلغارستان، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، مجارستان، لهستان، فرانسه و لیتوانی به شمار می آیند.
پروژه های اتحادیه اروپا بعضا به ظرفیت سازی تخصیص داشته که بر اساس آن به تجهیز دانشگاه ها و شناخت ظرفیت های همکاری در تبادلات علمی کمک می کند.

- ایرنا: آیا یک نوع خاص از یادداشت تفاهم در موارد همکاری مورد استفاده قرار می گیرد؟

** اسکندری: بسته به نوع همکاری، یادداشت تفاهم های متنوعی وجود دارد. در سال گذشته همچنین شاهد افزایش یادداشت تفاهم همکاری دانشگاه تهران با بسیاری از دانشگاه های ترکیه بوده ایم که علاوه بر طرح های اراسموس در قالب طرحی موسوم به مولانا انجام می گیرد.
بر اساس این طرح تبادل استاد و دانشجو میان ایران و ترکیه با حمایت مالی دولت آنکارا اجرایی می شود. از دانشگاههای همکار در این طرح می توان از دانشگاه یلدیز، اندوکوزمایس و نظایر آن نام برد. برای نمونه دانشجویان دانشکده کارآفرینی به ترکیه اعزام و دانشجویان و استادان دانشگاه کرکلای ترکیه برای آموزش زبان وادبیات فارسی در دانشگاه تهران حضور یافته اند.
برخی از قراردادها مثل اعطای دو مدرک، در طرح هایی نظیر کوتوتل که به صورت مشترک بین دو دانشگاه انجام می گیرد، قرارداد برای یک فرد تنظیم می شود. برخی گروه های آموزشی، موسسات، دانشکده ها یا پردیس ها ممکن است قراردادی صرفا با همتای خود امضا و از امضای قرارداد کلی اجتناب کنند و در همه این موارد، نقش این قراردادهای همکاری به عنوان سنگ اولیه همکاری غیر قابل انکار است.

- ایرنا: می توانید نمونه هایی از یادداشت های تفاهم همکاری جدید دانشگاه تهران را نام ببرید؟

**اسکندری: در ارتباط با سایر کشورها می توان از امضا یا تمدید مدت قراردادهای همکاری با دانشگاه های پکن، مطالعات خارجی پکن و رن مین نام برد.
یادداشت های تفاهم همکاری با دانشگاه های روسیه ازجمله دانشگاه لامانوسف مسکو و سنت پترزبورگ اجرایی شده است و شاهد تبادل تعدادی از دانشجویان و محققان دو کشور بوده ایم.
امضای تفاهم نامه جدید با دانشگاه دمشق، دانشگاه های فیلیپین (مانند فاطیما)، کره جنوبی (مدرسه مهندسی مکانیک دانشگاه سونگ کی اونکوان)، هند (مدرسه علم و تکنولوژی)، اتریش (دانشگاه وین)، آلمان (دانشگاه گوته، موسسه فرهنگ و مذهب اسلام)، اوکراین (موزه ملی تاریخ طبیعی)، ایتالیا (دانشگاه ترنتو، دانشگاه آلدومورو،) دانمارک (دانشگاه کپنهاگ)، سویس، فرانسه (دانشگاه لیون 2، پاریس تک، پاریس 3 (سوربن)، لهستان (دانشگاه کراکف) نیز ازجمله نمونه های تفاهم نامه های امضا شده است.

- ایرنا: برای امضای یادداشت تفاهم آیا دو دانشگاه باید همسطح باشند؟

**اسکندری : بعضی تفاهم نامه ها با دانشگاه های همسطح از نظر رتبه صورت می گیرد، برخی نیز ممکن است با دانشگاه های قوی تر و یا ضعیف تر امضا شود که هر مورد فواید خاص خود را دارد. از دانشگاه های قوی تر می توان دروسی را فرا گرفت و جایگاه خود را ارتقا داد و از دانشگاه های ضعیف تر برای انتقال تجربه و تخصص و اشتغال برای بدنه دانش آموختگان و یا اساتید شاغل بهره مند شد.
در جهت ایجاد پیوند بیشتر دانشگاه ها، برخی اتحادیه های دانشگاهی نظیر آسیا و اقیانوسیه که رئیس دانشگاه تهران اکنون رئیس آن است بخشی از برنامه اجلاس های اصلی آن به امضای یادداشت تفاهم همکاری دو جانبه یا چند جانبه بین دانشگاه های عضو تخصیص دارد که به منزله برگ های درخت دوستی بین دانشگاه های ملل مختلف عمل می کند. بسیاری از مذاکرات درخصوص امضای یادداشت های تفاهم در حاشیه نشست های علمی و یا نمایشگاه های دانشجویی و علمی بین المللی شکل می گیرد.

- ایرنا: چگونه می توان از یادداشت تفاهم های همکاری و قراردادها بهره مند شد؟

** اسکندری: بهره گیری از این تفاهم نامه ها برعهده استادان، دانشجویان و کارشناسان دانشگاه است و تفاهم نامه صرفا یک بستر است. در بیشتر موارد در مکاتبات اولیه با گروه های آموزشی و یا مسئولان تسهیلات خدماتی، اشاره به وجود تفاهم نامه بسیار موثر است و می تواند شروع ارتباط بین المللی را تسهیل کند.
دانشگاه تهران در سال گذشته کارگروه های همکاری بین المللی را با حضور استادان برجسته با تفکر بین المللی در ارتباط با همکاری با کشورهای مختلف شکل داده است که یکی از فعالیت های این کارگروه ها بررسی قراردادهای موجود و پیشنهاد امضای یادداشت های تفاهم و قراردادهای بین المللی جدید است.
یکی از اهداف راهبردی دانشگاه تهران بین المللی سازی درجهت ارتقای کیفی دانشگاه و جایگاه دانش آموختگان آن در سطح بین المللی است و در این جهت، یادداشت های تفاهم همکاری می تواند نقش مهمی ایفا کند.

- ایرنا: یادداشت های تفاهم چه زمانی شکل می گیرد؟

** اسکندری: یادداشت تفاهم های دانشگاهی عمدتا توافق دوجانبه یا چند جانبه میان طرفین است. درحقیقت برای بیان همگرایی اراده‌های طرفین و توافق به منظور افزایش همکاری در زمینه‌های مرتبط با فعالیت های آکادمیک به کار می رود. یادداشت تفاهم ها در بیشتر موارد تعهدات حقوقی ایجاد نمی کند و از این رو در جهت تسهیل ایجاد ارتباط اولیه، دانشگاه ها از انجام آن استقبال می کنند.

- ایرنا: آیا بدون یادداشت تفاهم امکان همکاری مشترک دانشگاهی میسر نمی شود؟

** اسکندری: اصولا فعالیت های دانشگاهی بین الملی بر بستر اعتماد متقابل صورت می گیرد و از آن جا که دو استاد یا دانشجو یا سازمان همدیگر را به رسمیت شناخته اند حتی اگر سندی مکتوب هم نباشد کارهای خود را انجام می دهند ولی به هر شکل برای داشتن مبنایی مکتوب، یادداشت های تفاهم مفید است و به اجرایی شدن نظرات مورد مذاکره کمک می کند.

- ایرنا: آیا نفس امضای یادداشت تفاهم به خودی خود ارزشمند است ؟

** اسکندری: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که فعالیت های علمی و دانشگاهی بدون تبادل و مطابق با استانداردهای بین المللی به پیش نمی رود. یکی از معیارهای ارزیابی کیفی دانشگاه ها به رسمیت شناخته شدن فعالیت و کوشش علمی در سطح بین المللی و بر اساس استانداردهای علمی محض است.
بسیاری از نظام های رتبه بندی تعداد یادداشت های تفاهم یا تفاهم نامه را به عنوان یکی از پارامترهای بین المللی بودن دانشگاه ها در نظر می گیرند، از این رو داشتن دانشگاه همکار بین المللی به خودی خود کاری ارزشمند است.
معمولا دانشگاه ها یک پیش نویس اولیه تحت عناوین (Memorandum of Understanding (MoU یادداشت تفاهم همکاری، Letter of Cooperation ، Accord ،Framework Arrangement و نظایر آن را دراختیار دارند که البته نحوه نگارش آن متفاوت است اما کم و بیش شبیه هم است. درمواردی هم که هنوز اطمینان به امضای یادداشت تفاهم نیست از اسناد دیگری مانند قصد نامه یا انگیزه نامه Letter of Intent ممکن است امضا کنند به این مفهوم که در آینده سندی قوی تر امضا خواهند کرد.

- ایرنا: آیا تضمینی برای اجرایی شدن مفاد یادداشت های تفاهم همکاری وجود دارد؟

** اسکندری: در طی فعالیت بین المللی در دانشگاه تهران و دیدار با همتایان دیگر کشورها مواردی بوده است که دانشگاهی در سطح بین المللی تمامی یادداشت های تفاهم یا سایر اشکال قرارداد را اجرایی کرده است و مواردی هم بوده که بخشی از آن یا اصولا هیچ همکاری شکل نگرفته است. برخی از قراردادهای همکاری نیازمند حمایت وزارت متبوع و مسئولان دانشگاهی و برخی نیازمند تلاش انفرادی یا جمعی مجموعه دانشگاهی است. مسائل و جریان های روز بین المللی و ارتباطات در سطح کشوری نیز بعضا می تواند بر روند ایجاد این پیوندها و امضای تفاهم نامه ها تاثیر بگذارد اما رویه ای که عمدتا در مراکز دانشگاهی دنبال می شود توجه به این همکاری ها فارغ از تنش های مقطعی است و اعتقاد بر این است که دیپلماسی علمی می تواند به تفاهم بیشتر بین المللی و ارتقای شرایط زندگی انسان و محیط پیرامون آن کمک کند.
**9491** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه تهران قرارداد بين المللي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۷۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امیر سلطانی‌محمدی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هدف حل چالش‌های بسیار محیط زیست منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این تفاهم‌نامه دوطرفه خواهد بود، ادامه داد: استفاده مطلوب از توانایی علمی دانشکده برای حل مشکلات و انجام تحقیقات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی، طراحی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی - پژوهشی، استفاده متقابل از بانک اطلاعاتی و کتابخانه‌ها، حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان، استفاده از امکانات تحقیقاتی دانشگاه، ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات زیست محیطی و همکاری برای ارتقای سطح تحصیلی کارکنان محیط زیست از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاری برای پیشبرد اهداف دو طرفه، چاپ مقالات و کتب علمی، پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی و کارورزی، همکاری در راه‌اندازی نشریات علمی و کمک برای ترجمه متون علمی، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان صنایع، دانشگاه و محیط زیست برای شناسایی مشکلات، بررسی و ارائه راهکار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنها دانشکده تخصصی آب کشور است. در این دانشکده چهار گروه تخصصی آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مهندسی محیط زیست و هیدرولوژی و منابع آب فعال هستند و در مقطع کارشناسی یک رشته، در مقطع ارشد ۱۰ رشته گرایش و در مقطع دکتری تخصصی نیز سه رشته گرایش تدریس می‌شوند. در این دانشکده، تمرکز روی گسترش دوره تحصیلات تکمیلی است.

دیگر خبرها

  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است