دهنمکی: مدعیان اخلاق در سینما در برابر حریمشکنیها سکوت میکنند
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۹۹۸۸
مسعود دهنمکی، کارگردان سینما میگوید وقتی فیلمسازی به مفاهیم اخلاقی میپردازد مورد هجمه یک جریان قرار میگیرد و احساس بیپناهی میکند اما وقتی هدف بیان اعتقادات باشد با این هجمهها مقابله میکند، وی این بار زندانیها را با موضوع انتظار اکران میکند. ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسعود دهنمکی کارگردان سینما بهتازگی فیلم «زندانیها» را برای اکران آماده کرده است که برای نوروز روی پرده سینماست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ــ از ترکیب فیلمهای پیشنهادی برای اکران نوروز 98 مشخص است فضای رقابتی خاصی بین فیلمهای کمدی برقرار میشود؛ آیا سینمای ما با مناسبات و زیرساختی که دارد میتواند بستر مناسبی برای رقابت فیلمها در اکران نوروزی داشته باشد؟
مضمون فیلم من رقابتپذیر نیست و به همان دلیل هم وارد جشنواره فیلم فجر نشدم. تلاش کردم از منظر رقابتی به محتوای فیلم نگاه نشود. به هر حال هر فیلمی هم مخاطب خودش را دارد و من هم تجربه رقابت را پیش از این داشتهام و دیگر با خودم هم رقابتی ندارم.
محتوای فیلم بهگونهای است که علاقهمندم تمام اقشار جامعه آن را ببینند و بدون پیشزمینه ذهنی واردش شوند. اما امیدوارم نوروز برای همه فیلمها خوب باشد، چه فیلمهای جدی و چه فیلمهای کمدی که این موضوع با توزیع متناسب فیلمها بین سینماها و تبلیغات خوب محقق میشود.
با توجه به اینکه نیمه اردیبهشت ماه مبارک رمضان آغاز میشود، برای من مهم بود که فیلم در ایام نیمه شعبان روی پرده باشد چون با محتوای آن ارتباطات معنایی دارد.
ــ درباره محتوای فیلم کمی بیشتر توضیح دهید، دلایل ارتباط معنایی آن با نیمه شعبان را بیان کنید.
در خلاصه داستان که پیش از این در اخبار آمده ذکر شده: «این فیلم داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایاننامهاش روی تعدادی زندانی تحقیق کند». در کل فیلم تمی از طنز دارد که با مفاهیم اخلاقی و در این فیلم بهویژه با مفهوم انتظار مواجه هستیم.
ــ فضای سینمایی امروز بهسمت رقابت برای فروش و کسب اکران و گیشه پیش میرود و توجه به مضمون و محتوا انگار رنگ میبازد. البته هنوز هستند فیلمسازانی که احساس تعهد اخلاقی نسبت به جامعه و تفکرشان دارند و برای همین تعهد فیلم میسازند، آیا شما فکر میکنید در این دسته از فیلمسازان طبقهبندی میشوید که هر بار یک موضوع تازه برایتان تعهد ایجاد میکند؟
همه کسانی که مجموعه فیلمهای ما را دیدهاند اگر به موضوعاتش توجه داشته باشند با یک روند مواجه میشوند؛ اخراجیهای1 جبهه و جنگ و شهادت را بهتصویر میکشد، اخراجیهای2 زندگی آزادگان را هدف خود قرار داده و اخراجیهای3 به مفاهیم سیاسی، نقد دموکراسی و مسائل سیاسی کشور میپردازد. رسوایی هم به مسائل اخلاقی میپردازد یا معراجیها که موضوع شهدای غواص را در پیش گرفته است.
پرداخت نقدگونه به مفهوم انتظار کار دشواری است
در هر فیلمم سعی کردم یکی از دغدغهها و مطالباتم را پیگیری کنم، جامعه را از زاویه دید خودم مورد آسیبشناسی قرار دهم همانطور که دیدید در رسوایی2 نقد صریح و شفافی به وضعیت جامعه داشتیم. با توجه به اینکه کمتر در سینما به مفهوم انتظار پرداخته شده آن هم با نگاه طنز، سعی کردیم به این موضوع بپردازیم و البته پرداخت طنزگونه به این مفهوم کمی سخت بود. امیدوارم مخاطبانی که به سینمای طنز علاقهمند هستند بتوانند با این مفهوم هم ارتباط برقرار کنند.
مدعیان اخلاق در سینما در برابر حریمشکنیها سکوت میکنند
ــ این کنجکاوی وجود دارد که؛ چگونه میتوان با مفهوم انتظار با رویکرد طنز مواجه شد؟
دقیقاً باید مراقب بود تا نقض غرض نشود. همه کسانی که زمانی مدعی اخلاقیات در سینما بودند در برابر تمام حریمشکنیها سکوت میکنند. اما امکان این حریمشکنیها برای ما وجود ندارد ما هنوز خودمان را به برخی چیزها متعهد میدانیم و نمیخواهیم از هر شوخی و کاری استفاده کنیم، اما علیرغم این تعهدات فروش لازم را هم داشتهایم. البته این شرایط نوعی رقابت نامتقارن را فراهم میسازد. ما با حداقل شوخیها وارد حوزه میشویم.
ــ مدتی است سینمای سخیف با سینما کمدی مترادف شده و تعابیری که برای آنها بهکار میرود اشتباه است. یکی از راههای برونرفت از این وضعیت و معرفی فیلم طنز درست، ارائه کمدی مناسب در سینماست.
ببینید در ادبیات کهن ما طنز وجود داشته است که نمونه آنها را در مثنوی یا اشعار دیگران میبینید. این روش برای همراه کردن و اقناع مخاطب بهکار گرفته میشود تا مفاهیم عرفانی و اخلاقی ارائه شود. چطور میشود که طنز در ادبیات فاخر میتواند وجود داشته باشد اما در سینما نه؟ ضمناً کار طنز سختتر از کار جدی هم هست و نباید با سینمای سخیف یکسان شمرده شود.
ــ دقیقاً مشکل همینجاست که سینمای سخیف را با سینمای کمدی یکسان برشمردیم. البته کنار این بحث قهرمان در سینما را هم مدتی است پیش کشیدهایم، که شما همواره در آثارتان از آن استفاده کردهاید.
بله دقیقاً. مجید سوزوکی تبدیل به یک قهرمان ماندگار در سینما شد. قهرمان هم کسی است که در حافظه تاریخی مردم ماندگار شود. الآن در سینما چند قهرمان مانند مجید سوزوکی یا حاج قاسم داریم؟
ــ البته باورپذیر بودن قهرمان هم اهمیت زیادی دارد. مجید سوزوکی با تمام کمدیای که داشت باورپذیر بود، چون در بستر خود جنگ میشد این تیپسازیها را باور کرد. ولی بهنظر شما در رسوایی قهرمانها باورپذیر بودند؟
شما در رسوایی همدلی مخاطب با حاج یوسف را میبینید، در حالی که اگر این فیلم با نگاه مذهبی ساخته نشده بود، سمپاتی مخاطب بهسمت بدمن فیلم جلب میشد. قهرمان در این فیلم از آبروی خود میگذرد برای نجات دیگران در نظرسنجیهای گوناگون هم میبینید روحانی فیلم جزء برترین روحانیون سینمای ایران است البته در هر جایی که جرأت کردند نظرسنجی بگذارند.
-از زمانی که اخراجیهای1 را ساختید بهمرور کار کردن در سینما برایتان سختتر شد، این موضوع درست است؟
من هم قرار نیست خودم را تکرار کنم. گاهی قهرمان خود یک فیلم است. حرفهایی که ما در اخراجیهای3 با موضوع شکل مناظرات و دموکراسی و مناسبات سیاسی زدیم دستمایه ساخت چندین فیلم دیگر میشود و هیچکدام به آن حجم از مخاطب نمیرسند. چندین سریال هم از روی رسوایی ساخته شد اما آن بازخورد اجتماعی لازم را نداشت.
احساس بیپناهی در سینمای معاصر
ــ آیا سختی کار کردن را به این موضوع ارتباط میدهید که نمیخواستید به تکرار برسید یا موضوع به فضای سینما بازمیگردد؟
وقتی مضامینی چون مضامین فیلمهایی که ساختم میسازید در سینما احساس بیپناهی به شما دست میدهد، بهعنوان مثال وقتی فیلم رسوایی2 ساخته شد کمتر فیلمی جلوههای ویژه مشابه آن را داشت چرا که تخریب یک شهر بهطور کامل در این فیلم اتفاق افتاد و گروهی که آن جلوههای ویژه را کار کرده بودند الآن برای سینمای هند فعالیت میکنند اما اینجا در جشنواره خودمان به آنها بیتوجهی میشود و جایزهای دریافت نمیکنند. جالب این است که بعد از این فیلم همه کارگردانان از آن تیم استفاده میکنند.
درست است که برای جوانان اینگونه بیمهریها ایجاد دلزدگی میکند اما برای من تأثیر اجتماعی فیلم اهمیت دارد که در حافظه تاریخی مردم ماندگار شود. الآن از اخراجیها 15 سال گذشته است اما هنوز هم فیلم جزء منتخبان مردم است.
ــ چطور با اینهمه مشکلات و بیپناهی در فضای سینمای فعلی کار میکنید؟
برای من مهم حرفی است که میخواهم بزنم. حالا مواقعی هم هست که بعضی فیلمها در زمانی با مقاومت فراوانی برای دیده نشدن مواجه میشود اما بهمرور به مخاطبان عرضه خواهد شد، مانند رسوایی2 که نگذاشتند حتی یک بیلبورد شهری داشته باشد چون برخی مسئولان فیلم را به خودشان گرفته بودند و البته واقعاً هم همین بود و مردم نقد خودشان را در فیلم میدیدند، شهری که بهسمت ویرانی میرود و در آستانه عذاب الهی قرار گرفته است. اما همان فیلم هم با حداقل تعداد سالنها فروش بدی نداشت.
انتهای پیام/
R1439/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سینمای ایرانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای ایران سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۹۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر یا جواد عزتی؟ | تماشاگران مست عشق، ۵ برابر بیشتر از تمساح خونی
به گزارش همشهری آنلاین، برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۳:۳۰ شنبه شب ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، تاکنون ۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۰۵ نفر در ۱۱۷ هزار و ۴۳۳ سانسی که ۹ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۶۹ میلیارد و ۶۸۳ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
فیلم رکوردشکنی که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد ؛ ماجرای مست عشق پارساپیروزفر و شهاب حسینی | وقتی کمدی دیگر پیشتاز فروش نیست
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۱۹ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۹۵۱ هزار و ۸۱۰ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران درحالی که بهواسطه تعطیلی سینماها در روزهای پایانی هفته کاهش نزدیک به ۲ هزار سانس برای نمایش فیلمها را تجربه کرده اما با افزایش هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان بوده است که تقریباً مشابه رقم میزان فروش هفته گذشته سینمای ایران است.
تمساح خونیبر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۹ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۴۲ نفر بود.
«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، پرفروشترین فیلم هفته گذشته محسوب میشود، این فیلم که از ۵ اردیبهشت اکران شده است به عنوان یک فیلم غیرکمدی رکوردهای قابل توجهی از خود برجای گذاشته است و در مدت ۲ هفته گذشته با بلیت فروشی حدود ۵ برابری نسبت به «تمساح خونی» و «سال گربه» با فاصلهای قابل توجه در جایگاه اول جدول فروش هفته گذشته قرار گرفته است.
این فیلم توانسته در هفت روز گذشته با فروشی معادل با ۲۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان، افزایش فروش ۱۰ میلیاردی نسبت به هفته قبلش را تجربه کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۵۲۰ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۳۸ هزار نفر تماشا شده است. بر مبنای آمار ارائه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۷۵ نفر است بدین ترتیب این فیلم سالنهای نمایش شلوغی را تجربه کرده است.
اما «تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب میشود که در رده دوم جدول فروش هفتگی و با فاصله از «مست عشق» قرار میگیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۷ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۷۸ هزار تومان دست پیدا کند.
میانگین مخاطبان فیلم «تمساح خونی» در هر سانس، عددی نزدیک به ۳۹ نفر بوده است حال آن که میانگین مخاطبان «مست عشق» به عنوان فیلم اول جدول فروش ۷۵ نفر است. به نظر میرسد «تمساح خونی» در مقابل گام بلندی که عاشقانه شمس و مولانا برای تصاحب جایگاه اول فروش سال ۱۴۰۳ برداشته است هنوز عقب نکشیده است.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۵۷ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروشترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ محسوب میشود.
«سال گربه» دیگر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار میگیرد. ۶ میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تقیزاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۷۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۶۱۸ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۶ میلیاردی در هفته روز گذشته به فروشی بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلمهایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروشهای هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروشی معادل با ۳ میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان را به نام خود ثبت کرده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۰۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۷۵ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان رسیده است، برنامه «هفت» در اولین قسمت فصل جدید خود میزبان کارگردان این فیلم بود.
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۴ هزار و ۵۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۲۲ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار میگیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۱۸ سالن سینما و ۸۳۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۲۲ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۷۶۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسیده است.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۷ هزار و ۳۴۴ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۳۷ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۸۷ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۴ هزار و ۳۶۲ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۱۷۶ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول فروش آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۵۲۲ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱۸ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است.
کد خبر 849306 منبع: مهر برچسبها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران جواد عزتی سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)