Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@19:12:21 GMT

امام جماعتی که در تمام عمرش به تعلیم و تربیت مردم پرداخت

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۰۰۶۹

امام جماعتی که در تمام عمرش به تعلیم و تربیت مردم پرداخت

شیخ مرتضی زاهد سال ها یکی دو ساعت بعد از اذان ظهر به شبستان چهل ستون مسجد جامع بازار تهران می رفت و به اقامه نماز جماعت می پرداخت تا کسانی که از فیض حضور در نماز جماعت محروم گشته اند، بتوانند نمازشان را به جماعت بخوانند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، عالم عارف، آیت اللّه آقا شیخ مرتضی زاهد، از روحانیون مخلص و پرهیزکار، در سال 1247 شمسی در تهران (محله حمام گلشن) دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش آخوند ملا آقا بزرگ، مردی روحانی و از واعظان بلند آوازه تهران و ملقب به مجدالذاکرین بود.

 

شیخ مرتضی، درس های مقدماتی را نزد پدرش فراگرفت. سپس به صورت رسمی به جمع طلاب مدرسه مروی پیوست و سطوح را در نزد اساتید معروفی چون میرزا مسیح طالقانی ادامه داد. ایشان هم چنین از محضر مجاهد شهید آیت اللّه حاج شیخ فضل اللّه نوری استفاده کرد و به این استاد شهیدش ارادتی خاص داشت. شهادت مظلومانه حاج شیخ فضل اللّه به قدری بر دوش ایشان سنگینی می کرد که تا وقتی زنده بود، حاضر نمی شد از آن میدانی که شیخ شهید را به دار زدند، عبور کند.

 

وی با هدف تعلیم و تربیت مردم و احیای دین خدا قدم در راه گذاشته بود و پس از کسب مدارج علمی برای رسیدن به هدفش ره سپار کوچه و بازار شد و به نشست و برخاست با مردم  می پرداخت و سالها یکی دوساعت بعد از اذن ظهر به شبستان چهل ستون مسجد جامع بازار تهران می رفت و به اقامه نماز جماعت می پرداخت تا کسانی که از فیض حضور در نماز جماعت محروم گشته اند، بتوانند نمازشان را به جماعت بخوانند.

 

 

زندگی اش وقف مردم شده بود، کمتر روزی بود که جلسه خانگی نداشت و به ارشاد و موعظه و گره گشایی از خلق خدا مشغول نبود. جلسات  شیخ مرتضی زاهد بیشتر به صورت هفتگی در شب های شنبه در خانه پدریشان از نماز مغرب و عشا برگزار می شد. در جلسات ابتدا دوستان و رفقایش  نمازهای مغرب و عشا را  به امامت او به جماعت می خواندند. نمازهای وی طولانی بود و سپس از روی رساله مراجع تفلید زمان مساله می فرمود و بعد سخنان و موعظه های ایشان از روی کتب حدیثی شروع می شد و معارفی را که برای مردم می گفت خودش هم دارای همان معارف بود.

 

 

در جلسات اخلاقی وی قشرهای مختلفی چون علما و مجتهدین و تجار و بازاریان و اداره ای ها و اقشار مختلف حضور داشتند و افرادی که در پای موعظه های ایشان می نشستند حداقل تا مجلس هفته بعد نیروی وعظ و نصحیت مشفقانه ایشان آنان را از ارتکاب گناه و مکروهات باز می داشت و به کرامات نفسانی سوق می داد.

 

زاهد در زندگی عملی خویش، سادگی و قناعت را پیشه خود می ساخت و از تنعم تجمل و لذت گرایی پرهیز می کرد، می گفت، زهاد جهان، آنهایی هستند  که به حداقل تمتع و بهرگیری از مادیات اکتفا کرده اند و بی حساب نبود که وی را لقب مرتضای زاهد داده بودند.

 

وی سرانجام پس از سالها مجاهده و تعلیم و تربیت عمومی و تاثیرگذاری شگفت انگیز خود بر انفاس مردم در روز جمعه دوم خرداد سال 1331 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و جنازه این عبد صالح و پرهیزگار به کربلای معلی حمل و در صحن حضرت ابوالفضل(ع) دفن می شود.

 

استاد محمدعلی جاودان درباره درگذشت شیخ مرتضی زاهد نقل می کند که در آن روزها حدودا هفت سالش بود و مادرش او را برای خرید چیزی مامور کرده بود، ایشان به یاد می آورد که به جلوی اتاق شیخ مرتضی زاهد رفتم و نگاهی به داخل اتاق انداختم. اقای سعیدیان و پدرش به طور عادی در حال گفت وگو با پدر بزرگم شیخ مرتضی زاهد بودند، من برای خرید بیرون رفتم و  وقتی برگشتم دیدم سر شیخ مرتضی زاهد بر روی پاهای اقای سعیدیان است و او در حال ریختن تربت سیدالشهدا(ع) در دهان مرتضی زاهد و لحظاتی بعد غم و ماتم خانه را گرفت و به همین آسانی در حالی که دوست داشت خودش را برای انجام وظیفه و رفتن به یکی از جلسات آماده کند، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

برگرفته از کتاب زهدالعلما(زندگی نامه آیت الله مرتضی زاهد)

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل سیل لرستان پلدختر کمک به سیل زدگان بارندگی و سیلاب امداد رسانی ارتش جمعیت هلال احمر سیل زدگان مسجد طراز اسلامی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان مدیر عامل کانون‌پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاون وزیر اموزش و پرورش در دیدار نماینده ولی فقیه در استان  کرمان گفت : رهبرمعظم  انقلاب به حوزه کودک و نوجوان وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دقت ویژه ای دارند در طول سالهای گذشته دست اندکاران کانون در دیدار با رهبر معظم انقلاب توصیه های پیرامون کودک و نوجوان و اهمیت کانون دریافت کردند از جمله اینکه برنامه های خلاق و پویا ویژه انها طراحی شود و در دل انها بذر ایمان کاشته شود به همین منظور استفاده ار ابزار هنر میتواند در کانون بسیار موثر باسب محور فعالیتها در کانون کتابست.
علامتی با تاکید بر پیگیری سه سیاست  از جمله  رصد وبررسی سیاست مرکز محوری  در سفر های استانی،حوزه دفاع مقدس  بطور ویژه در این استان با حضور شهدای اخیر حمله تروریستی که ثلث انها کودک و نوجوان بودند و وجود مزار مطهر سردار سلیمانی مورد توجه است و برخی فعالیتهای فرهنگی در این خصوص شروع شده و پراکندگی و پهناور بودن استان ایجاب میکند متناسب با زیست بوم استان منطقه به منطقه برنامه ریزی کنیم  که در تمام‌موارد ظرفیت روحانیت و امام‌جمعه ها بسیار اهمیت دارد.

 بگفته وی یکی از محصولات ما فیلم بچه زرنگ‌است که ایدئولوژی حب وطن حس مسئولیت دارد و سیاست دیگر ما  نوجوان‌محوریست و رمانها و فیلمهای نوجوان در دستور کار ماست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان افزود نظام تعلیم و تربیت در انسانها به گونه ایست که مربی همه کاره نیست و نمیتواند تمام بحث تربیت را یدک بکشد بنابراین حتما باید سهمی برای متربی قائل شد یعنی  خودش پذیرش و اختیار داشته باشد ..
 وی تاکید کرد:لازم است برای تربیت گروه سنی کودک و نوجوان همه ی ظرفیتها و امکانات تعلیم و تربیت بکار گرفته شود .  

 

            

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • شیخ انصاریان‌: نماز جماعت به خط پایان رسیده است
  • مجمع استادیاران صالحین در بوشهر تشکیل شد