Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:16:59 GMT

اصرار اسراییلی ها برسیاست های خود موجب ناامیدی اروپا است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۴۹۵۳

اصرار اسراییلی ها برسیاست های خود موجب ناامیدی اروپا است

تهران- ایرنا- انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی هر چهارسال در نوامبر(مهرماه) برگزار می شود؛ اما نتانیاهو بخاطر فرار از مشکلات حقوقی و سقوط سیاسی حزب خود در پی برگزاری انتخابات زودهنگام(snap election) در ماه جاری است.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا(ECFR) در مقاله ای به شرح زیر به تحلیل چرایی تعجیل در برگزاری انتخابات دراسراییل پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مقاله آمده است : سیزده سال نخست وزیری نتانیاهو با فراز و نشیبی های فراوانی همراه بوده واو غالبا با زیرکی و گاهی فریبکاری در پی حفظ قدرت بوده است. برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی او نیز در همین چارچوب درک می شود.
دوره چهارساله کابینه کنونی رژیم صهیونیستی(به ریاست نتانیاهو) به طور طبیعی تا ماه نوامبر(مهر 1398) (حدود هفت ماه دیگر) ادامه می داشت اما بر اساس توافق جدید قرار است انتخابات زودهنگام در ماه جاری برگزار شود. در طول این سالها حضور پیاپی نتانیاهو در قدرت، رژیم صهیونیستی بیش از پیش سیاست های توسعه طلبانه خود بویژه شهرک سازی در مناطق اشغالی و سرکوب فلسطینیان را در پیش گرفته بود. از نظر بسیاری از ناظران رمز ماندگاری نتانیاهو در قدرت، استفاده از عنصر ترس در تبلیغات سیاسی و ارائه تصویری از یک سیاستمدار مقتدر بین صهیونیست های ساکن مناطق اشغالی بوده است. بااینحال اروپا چنین سیاستی را موجب دوری بیشتر میان بروکسل و تل آویو و عمق یافتن بیشتر منازعات جاری در خاورمیانه می بیند.
نتانیاهو و دیگر احزاب راستگرا در این سال ها به گونه ای تبلیغ کرده اند که گویی تنها با حضور آنها در قدرت می توان امنیت را برای ساکنان مناطق اشغالی تامین کرد.
این در حالی است که ضعف تشکیلاتی احزاب رقیب بویژه در اردوگاه چپ و نیز به اصطلاح میانه روها، باعث یکه تازی نتانیاهو و همراهان او شده است.
اکنون وضعیت احزاب راستگرا به گونه ای است که نوعی تشتت و اختلاف رویکرد اشکار بین آنها بوجود آمده است‌. هر چند این وضعیت در نبود حضور قدرتمند احزاب ممکن است به تغییر خاصی نینجامد و کابینه بعدی هم مرکب از راستگرایان باشد.
غیر از پیروزی سیاسی به نظر می رسد که نتانیاهو به یک دلیل عمده دیگر خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است. هم اکنون سه پرونده حقوقی تقلب، رشوه و فریب افکارعمومی متوجه اوست. وی ممکن است بزودی محکوم شود و کار دادگاه اسرائیل برای تعقیب او ساده تر از زمانی است که مجددا در انتخابات پیروز شده باشد. این پرونده قضایی حتی ممکن است به کل حیات سیاسی او پایان بخشد. بنابراین نتانیاهو فکر می کند که پیروزی مجدد موقعیت او را در مقابل دادگاه تقویت می کند. نتانیاهو می خواهد با پیروزی دوباره در انتخابات خود را محبوب مردم نشان دهد و از اعتبار دادگاه برای محاکمه خودش بکاهد.
جدا از این پرونده حقوقی که عمدتا یک موضوع داخلی است، اروپا به شدت منتقد رفتارها تهاجمی نتاتیاهو در قبال مسائل فلسطین است. این رویکرد تهاجمی همراه با رفتارهای غیرمسئولانه ادامه شهرک سازی ها و حملات گه و بیگاه به غزه نیز بوده است.
بنابراین اروپا امیدوار است که راستگرایان و از جمله نتانیاهو در انتخابات پیروز نشوند. اروپا گمان می کند با روی کار آمدن میانه رو ها(centrist) تعامل آسانتری با اسرائیل خواهد داشت. اروپا خواهان پیروزی آنهاست و امیدوار به تحولی در روابط بروکسل- تل آویو است. چیزی که در این میان موجب ناامیدی اروپا شده است، زبان یکسان و سخنان تکراری همه گروه های سیاسی فعال در انتخابات پیش رو است.
لاوات(Hugh Lovatt) نویسنده گزارش اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در این ارتباط می افزاید: زمانی که میانه روها همچون راست ها همواره از تهدید سوریه سخن به میان می اورند و یا از تهدید ایران و افزایش نفوذ منطقه ای تهران سخن می گویند، اروپا دو چندان احساس ناامیدی می کند که با روی کار آمدن هر کدام از گروه های سیاسی در اسرائیل شاهد تحولی در سیاست خارجی اسرائیل نخواهیم بود.
شبس**9460**1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي نتانياهو اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۴۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: قصد کسانی که مصوبه پارلمان اروپا علیه آذربایجان را ترویج می‌کنند، منحرف کردن توجه از مشکلات واقعی و فشار اجتماعی-اقتصادی و سیاسی جامعه خود اروپایی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به قطعنامه مورخ 25 آوریل پارلمان اروپا واکنش نشان داد.

آیخان حاجی‌زاده رئیس دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه مصوبه پارلمان اروپا را بی‌اساس دانست.

به گفته وی، وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان به وضوح تحریف شده است.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: تصویب خودکار چنین قطعنامه‌های یک‌جانبه و مغرضانه بدون ارزیابی کافی مدت‌هاست که برای پارلمان اروپا عادی شده است. این اقدام چیزی جز دستور سیاسی روشن تعدادی از نیروها در اروپا با هدف بدتر شدن روابط با آذربایجان نیست. در چنین فضایی، اعضای گروه خاصی از پارلمان اروپا که بر اساس ملاحظات داخلی و منافع شخصی خود هدایت می‌شوند، صرفاً مشغول تبلیغ تصویری تحریف‌شده از وضعیت آذربایجان هستند.

او معتقد است: قصد کسانی که تصویب چنین اسنادی را ترویج می‌کنند، منحرف کردن توجه از مشکلات واقعی و فشار اجتماعی-اقتصادی و سیاسی جامعه اروپایی است. علاوه بر این، درخواست برای تحریم آذربایجان تنها روابط بین آذربایجان و اتحادیه اروپا را پیچیده می‌کند.

این مقام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از پارلمان اروپا خواست تا در امور داخلی آذربایجان مداخله نکند و از مداخله در دادگاه‌ها دست بردارد.

در 25 آوریل، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان تصویب کرد.

نمایندگان اروپایی از مقامات باکو خواستند فوراً و بدون قید و شرط الهامیز قلی‌اف مدافع حقوق بشر را که در دسامبر 2023 دستگیر شد و سایر زندانیان سیاسی از جمله شهروندان اتحادیه اروپا و سایر کشورها را آزاد کنند.

پارلمان اروپا همچنین از کمیسیون اروپا دعوت کرد تا موضوع «تعلیق مشارکت استراتژیک با جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی» را بررسی کند.

از مجموع 529 نماینده شرکت‌کننده در رأی‌گیری، 474 نماینده به این مصوبه رأی موافق، 4 نفر رأی مخالف و 51 نماینده رأی ممتنع دادند.

اعضای پارلمان اروپا اصرار دارند که هرگونه توافقنامه مشارکتی در آینده با آزادی همه زندانیان سیاسی و بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور مرتبط باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • آحارونوت: زمان آن رسیده کابینه نتانیاهو کنار برود
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • زلزله در ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند