Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@10:40:06 GMT

نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۸۷۴۱

ساعت24 - نایب رئیس انجمن زنان مدیر کارآفرین با بیان اینکه ۵۰ درصد جامعه را جمعیت زنان تشکیل می دهند، گفت: طبق گزارش نتایج آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی زنان (بالای ۱۵ سال) ۱۶.۳ درصد و در سطح جهانی ۴۷.۶ درصد است.

زهرا نقوی با اشاره به شعار سال ۹۸ تحت عنوان "رونق تولید"، با بیان اینکه گردش کار، گردش مالی، اشتغال و مشکلات رکود از مسائل اساسی "تولید" است، افزود: تولید راهکار مشکل "بیکاری" است، اما باید تولید متناسب با نیازهای روز جامعه و کیفیت قابل قبول باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد محصولات ایرانی که تولیداتشان از قدمت بالایی (یک قرن یا نیم قرن) در بازار ایران برخوردار باشند انگشت‌شمار است، چراکه هیچ گاه به میزان عرضه و تقاضا، کیفیت بالای محصولات و استفاده از تکنولوژی روز توجه نشده است.

نایب رئیس انجمن زنان مدیر کارآفرین معتقد است: اگر کارآفرینان هنگام تولید، به کمیت و کیفیت محصولات آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی ایران به دلایل متعددی بسیار خاص است، توجه کنند، رونق کسب و کار و اقتصاد جامعه افزایش خواهد یافت.

عضو هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین در ادامه با تاکید بر اینکه زنان کارآفرین نیازمند کسب آموزش‌های اولیه کارآفرینی هستند، گفت: فعالیت‌های گروهی اصل مهمی در پیشرفت اقتصادی زنان است؛ با توجه به اینکه زنان به لحاظ روحیه خاص زنانگی از امتیازات ویژه‌ای برخوردارند، توصیه می‌شود که به صورت گروهی با زنان دیگر وارد بازار کار شوند. زنان کارآفرین می‌توانند با کسب تجربه، رونق تولید و جایگاه اجتماعی خود را ارتقاء دهند.

وی معتقد است که زنان نیازمند سرمایه اولیه، کسب دانش و تجربه هستند و اگر بنا بر این باشد که زنان با فعالیتهای گروهی با یکدیگر وارد بازار کار شوند، زنانی که دارای تجربه هستند در کنار زنانی که به دانش روز واقف هستند می توانند در زمینه تولید محصولات موفق تر عمل کند. نقوی

ادامه داد: همچنین برای زنان خود اشتغال و افرادی که در آغاز راه کسب و کار خود هستند، آموزشهایی در دو حوزه عمومی و تخصصی پیشنهاد می شود. آموزشهای عمومی شامل مهارتهای مدیریتی، بازاریابی، فروش و تامین منابع مالی خرد و آموزشهای عمومی حول استاندارسازی محصول (کالا و خدمات) هستند.


به گفته وی در سال ۱۳۹۵ ،۵۷ درصد ورودی‌های مقطع کارشناسی را زنان تشکیل دادند، این درحالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده بسیار پایین‌تر است. زنان تحصیلکرده خواهان ورود به بازار کار و مشارکت در مدیریت جامعه و دستیابی به موقعیتهای بهتر هستند و در برنامه ششم توسعه کشور هم پیش بینی لازم برای بهره مندی جامعه از این ظرفیت شده است لذا توجه دولت و نهادهای سیاستگذار به دو رویکرد توانمندسازی و ترویج رویکرد خوداشتغالی، کسب و کار و کارآفرینی می‌تواند در افزایش مشارکت اقتصادی زنان بسیار تاثیرگذار باشد.


بنابر اظهارات نقوی، یکی از مسائلی که همه دنیا به روی آن تمرکز کرده، حضور بیشتر و موثر "زنان" است. طبق پژوهش انجام شده توسط صندوق بین الملی پول اگر زنان هند همانند مردان این سرزمین وارد بازار کار و اقتصاد شوند، ۲۷ درصد نرخ جی دی پی هند افزایش خواهد یافت، همین مشارکت در آمریکا افزایش ۵ درصدی را به همراه دارد؛ لذا با توجه به اینکه نقش اجتماعی زنان رشد یافته و ایران این روزها با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می کند، ورود زنان در بحث اقتصاد، کسب و کار و مشاغل خانگی به طور حتم موجب افزایش رشد اقتصادی کشور می‌شود.


نایب رئیس انجمن زنان مدیر کارآفرین معتقد است: دولت در زمینه مالیات و ارزش افزوده می‌تواند از زنان کارآفرین حمایت کند، به طوریکه بر اساس اولویتهای زمانی دولت، زنان نوکارآفرین برای مدتی از شروع فعالیت اقتصادی از پرداخت مالیات معاف شوند.

 وی با اشاره به اینکه زنان کارآفرین در شبکه سازی تجربه بالائی ندارند، تاکید کرد: زنان فعال اقتصادی لابی گری را به درستی نمی‌دانند، لذا توصیه می شود در این زمینه میزی در سازمانهای دولتی جهت خدمات رسانی به زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار شکل گیرد تا با سرعت بیشتری به مسائل آنها رسیدگی و مشکلات اداری آنها برطرف شود.

نقوی در ادامه به مشکلات زنان کارآفرین پرداخت و یادآور شد: هنگامی که از تجارت صحبت می‌شود، نباید میان زنان و مردان تفاوتی وجود داشته باشد این در حالیست که وقتی کارآفرین زن و مرد از بانک درخواست وام می‌کند، ارجحیت با مرد است، به همین دلیل باید این تبعیضات و بی عدالتی‌ها رفع و شرایط مساوی بین کارآفرینان برقرار شود.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۸۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر

به گزارش خبرنگار مهر ‌مقررات دست و پاگیر از بزرگترین مشکلات کارآفرین‌ها است. کارآفرین‌ها با وجود قوانین حمایت‌گر و بهبود نسبی شرایط، هنوز هم با موانعی از قبیل اجرای ضعیف و ناقص قوانین، مشکلات مربوط به زیرساخت مانند قطعی برق تولیدی‌ها و بوروکراسی اداری مواجه هستند.

در شرایطی که تولید حرف و هدف اول کشور است؛ بازیگران تولید یعنی تولیدکننده و کارآفرین باید بتوانند کسب و کار خود را راحت راه بیندازند و بعد به سرعت به سمت توسعه آن بروند. برنامه پایش‌، شب گذشته فرصتی را فراهم کرد تا کارآفرین‌ها به صورت زنده و مستقیم از مشکلات‌شان بگویند. از مقررات زائد یا سخت‌گیرانه‌ای که راه رسیدن به تولید را برایشان دورتر کرده است.

مهدی شفیعی قاسمی، اولین مهمان پایش بود. او صاحب شرکتی دانش‌بنیان است و در زمینه انرژی و تجهیزات تکنولوژی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب فعالیت می‌کند. شرکت او ۱۴ سال پیش به همراه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. این کارآفرین درباره قوانین و مقرراتی که سد راه کسب و کارش شده است، گفت: «در زمینه‌هایی قانون داریم اما دراجرا ضعیف است. مثلاً یک پروژه‌ای را با هزار زحمت برای کارفرما ارائه می‌دهیم. به بخش ضمانت‌نامه که می‌رسد؛ قانون اجازه می‌دهد که از صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم اما کارفرما که گاهی خصولتی و شبه دولتی است؛ می‌گوید در آئین‌نامه آمده اما چون ریسک دارد نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود مثلاً ۵ درصد به هزینه‌های شرکت اضافه شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت‌های بسیاری را برای تولید دارد. درواقع بالادستی تسهیلات را تصویب می‌کند اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد، می‌گویند فقط باید تضمین ملکی بدهید.»

تولید دانش‌بنیان، ضرورت کشور

شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز کشور به دانش‌فنی بسیاری دست‌یافته‌اند که نیاز کشور را به واردات برخی از محصولات، تأمین کرده‌اند. شفیعی، کارآفرین حوزه دانش‌بنیان دراین‌خصوص گفت: «یکی از محصولاتی که تولید می‌کنیم و سطح دانش فنی بالایی دارد؛ زنجیره لوله‌های پی‌وی‌سی است. این لوله‌ها در خانه‌ها و زیرزمین و این موارد استفاده می‌شود. قبلاً این محصول را از اروپا وارد می‌کردیم اما یک روز گفتند که دیگر نمی‌توانیم به ایران این محصول را بدهیم. اگر ما تولید نمی‌کردیم، کل زنجیره کشور دچار مشکل می‌شد. یکی از مسئولان این حوزه می‌گوید تولید دانش‌بنیان در کشور به ضرورت تبدیل شده است.»

شفیعی اذعان داشت که اگر مسئولان بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه بیشتری داشته باشند و به طور مثال اگر مجوزی خواستند راحت‌تر و با تشریفات کمتری به او بدهند؛ در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار رشد خواهیم کرد.

کارآفرین‌ها پای‌کار تولید هستند

مهمان بعدی برنامه پایش چهارم اردیبهشت هم کارآفرین بود. ناصرسادات، کارآفرین حوزه کشاورزی و دام‌پروری است. او کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده و حالا به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز رسیده است.

این کارآفرین از مشکلاتی مانند استعلام‌های موردنیاز برای تأسیس دام‌پروری و گلخانه گله داشت. او درباره یکی از مشکلات زیرساختی مربوط به کسب و کارش گفت: «یکی از مشکلات، قطعی آب چاه‌های کشاورزی است. سال گذشته خیلی از کشاورزان ضرر دیدند؛ زیرا وقتی گلخانه تأسیس می‌شود اگر تنها یک ربع برق نداشته باشد، تمام محصولاتش در گرمای تابستان از بین می‌رود. ما حاضریم برق خانه‌هایمان را قطع کنند اما برق گلخانه قطع نشود.» یکی دیگر از گله‌های این کارآفرین حوزه کشاورزی، وجود رقبای بزرگ و قدرتمندی مانند نهادهای عمومی غیردولتی است.

سادات در انتهای برنامه گفت: «تمام جوانان در همین آب و خاک می‌توانند بهترین تولید را داشته باشند. اگر گله‌ای داریم برای بهتر شدن شرایط است.»

کد خبر 6089241 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است
  • مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم