Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@00:14:33 GMT

دشت شهرکرد تشنه و رواناب‌ها روان ...

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۲۹۷۴

دشت شهرکرد تشنه و رواناب‌ها روان ...

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دشت شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری که دارای کاربری‌های مختلف و از جمله کشاورزی و مرتعی مناسب برای دامداران و همچنین عامل طراوت بخشی به هوای منطقه بود، در پی خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و بهره برداری‌های غیر اصولی و بی رویه، به یکی از دشت‌های ممنوعه تبدیل شده و ظرفیت کشاورزی و مرتعی آن رو به نابودی کامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دشت همچنین به یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار تبدیل شده است و به دلیل خشکی، در معرض خطر خودسوزی (آتش سوزی درونی زمین یا آتش سوزی تالابی) قرار دارد.

اما از چند سال قبل و بویژه از سال ۱۳۹۵، دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری و فرمانداری شهرکرد به دنبال اجرای طرح‌هایی برای تغذیه مصنوعی و احیای این دشت هستند.

اما متأسفانه با وجود بارش‌های چشمگیر بهاری و پیش بینی ادامه آن در سال جاری و جاری شدن سیلاب و رواناب‌های قابل توجه، اقدام موثری برای بهره گیری بهینه از این ظرفیت جهت تغذیه و احیای دشت شهرکرد انجام نشده است که این را می‌توان به حساب «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‎گردیم» گذاشت.

بارندگی‌ها و سیلاب ها‌ی اخیر از بزرگترین موهبت‌ها و ظرفیت‌های خدادای و بدون هزینه برای کمک به احیای دشت شهرکرد، آن هم با آبیاری و تغذیه طبیعی است و به نظر حیف است که چنین فرصت و امکان مهم و موثری را از دست بدهیم؛ لذا با توجه به پیگیری و تماس مخاطبان، موضوع را از فرمانداری شهرستان شهرکرد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری پیگیر شدیم.

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده کامل از این روان آب‌ها مستلزم مطالعه و برنامه ریزی جامع علمی و فنی است و محدودیت‌هایی نیز برای اجرای طرح‌های آبخیزداری بویژه در حاشیه فرودگاه شهرکرد وجود دارد که باید مطالعه و رفع شود.

وی افزود: هدایت روان آب‌ها و سیلاب‌هایی که از طرف منطقه نوآباد شهرکرد هم خارج می‌شود، نیازمند اعتبار لازم است.

محمدی مقدم اضافه کرد: در بهار جاری، امکان اقدامی برای استفاده از این سیلاب‌ها وجود ندارد و به سال‌های آینده موکول می‌شود.

عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرکرد هم گفت: اکنون رواناب‌های ایجاد شده در اثر بارش‌های اخیر از جنوب شهرکرد خارج می‌شود و پروژه‌ای که قرار بود برای هدایت آن به سمت دشت شهرکرد توسط اداره کل منابع طبیعی اجرا شود، عملیاتی نشده است.

وی افزود: البته در راستای مدیریت رواناب‌ها و بارش‌های اخیر، ۲۹ بند خاکی در شهرستان شهرکرد ایجاد شد که موجب تغذیه دشت شهرکرد می‌شود.

ارژنگ اضافه کرد: در نشست اخیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری نیز راهکار‌هایی به منظور هدایت آب‌ها از چشمه زنه هفشجان به سمت دشت شهرکرد ارائه شد که در حال حاضر اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خروج آب‌ها از شهرستان به منظور بهینه سازی، جلوگیری از حوادث احتمالی و رخداد سیلاب در دستور کار است.

ارژنگ یادآور شد: این بارش‌ها تلنگری به مسئولان مربوطه، برای تسریع در تغذیه و احیای دشت شهرکرد با اجرای پروژه‌ها و اقدامات کارشناسی لازم است.

دشت شهرکرد که در جنوب شهر شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، دارای حدود ۹۱۶ هکتار مساحت است که شامل ۷۰۶ هکتار مَرغ فرودگاه، ۱۱۰ هکتار مَرغ سمت راست جاده فارسان و روبروی فرودگاه، و یکصد هکتار مَرغ طاقانک و شهر کیان می‌باشد.

این دشت که دارای کاربری‌های مختلف و از جمله کشاورزی و مرتعی مناسب برای دامداران و همچنین عامل طراوت بخشی به هوای منطقه بود، اکنون و در پی خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و بهره برداری‌های غیر اصولی و بی رویه، به یکی از دشت‌های ممنوعه تبدیل شده و ظرفیت کشاورزی و مرتعی آن رو به نابودی کامل است.

انتهای پیام/ش

روان آب‌ها و سیلاب‌ها ظرفیتی برای احیای دشت شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیلاب بارندگی بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۲۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری

جهانبخش سلیمیان گفت: پارسال ۳ هزار و ۹۴۸ عدد علمک گاز جدید در چهارمحال و بختیاری نصب شد که از این تعداد هزار و ۸۶۵ علمک در شهر‌ها و دو هزار و ۸۳ علمک در روستا‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید

بهره برداری از هزار میلیارد ریال طرح گازرسانی در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری با اشاره به صعب‌العبور بودن و دور دست بودن روستا‌های برای اجرای شبکه گازرسانی و سختی چندین برابری اجرای لوله گذاری در مسیر‌های ناهموار، سنگی و شیب‌دار ادامه داد: تا پایان امسال قدم‌های دیگری در بخش گازرسانی روستایی برداشته می‌شود و تعداد دیگری از روستا‌های این استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهند شد.

وی، تعداد علمک‌های نصب شده در سطح چهارمحال و بختیاری را ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۱۹ هزار و ۸۶۸ مورد در سطح شهر‌ها و ۸۳ هزار و ۵۵۶ مورد در سطح روستا‌ها نصب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • خبر‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • امضای تفاهم‌نامه تکمیل زنجیره ارزش راهبردی بادام
  • انهدام باند سارقان سیم برق در شهرکرد
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد