Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:08:39 GMT

لیبی کشوری که از رویای آشتی به آستانه بحران فروپاشی رسید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۳۲۰۸

لیبی کشوری که از رویای آشتی به آستانه بحران فروپاشی رسید

تهران - ایرنا - ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی 15 فروردین دستور حمله به طرابلس مقر دولت رسمی این کشور را صادر کرد و از پی آن ناآرامی ها به شدت افزایش یافت، این در حالیست که دولت رسمی و دولت طبرق اسفند سال گذشته توافق کردند که با شرکت در کنفرانس آشتی ملی، لیبی را از التهاب برهانند.

به گزارش ایرنا، پیش از این قرار بود، ژوئیه آینده (خرداد/ تیرماه) کنفرانسی برای حل سیاسی بحران لیبی در« آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی میان دولت وفاق و نیروهای حاکم در شرق این کشور برگزار شود و در نهم اسفند سال گذشته یکی از اعضای هیئت نمایندگان ویژه سازمان ملل در امور لیبی در نشست ابوظبی که به منظور دستیابی به یک توافق همه جانبه میان طرف های درگیر در لیبی برگزار شد، اعلام کرد که حفتر فرمانده ارتش لیبی و «فائز سراج» رئیس دولت وفاق ملی در خصوص برگزاری انتخابات همه جانبه در این کشور به توافق رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لیبی از سال 2011 میلادی و سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور به دو بخش غربی در طرابلس و شرقی در بنغازی تقسیم شده است.
اکنون دو دولت شامل وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت « طبرق » در شرق لیبی به ریاست « عبدالله الثنی» که از ژنرال حفتر فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند، در این کشور وجود دارد. پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند.
کشور لیبی پس از براندازی قذافی همواره صحنه خشونت و ناآرامی‌ها بوده و طرابلس و بنغازی کانون این کشمکش میان جریان‌های مختلف قدرت محسوب می شوند.
به گفته تحلیلگران، این کشمکش ها به ناامنی کشور و مناسب شدن فضای لیبی برای گروه های تندرو به ویژه «داعش» از یک سو و ناامنی شمال غربی آفریقا از سوی دیگر کمک می کند.
اگر چه بارها دو دولت لیبی در پی مناسبات برآمده اند، اما دخالت کشورهای عربی صاحب نفوذ و سهم خواهی دولت طبرق قبل از آنکه شرایط با ثبات در لیبی حاکم شود، هر روز بیش از گذشته به بحران این کشور و منطقه دامن می زند، به گونه ای که پس از تحولات یک ماه گذشته ، طی دو روز اخیر وضعیت منطقه به حالتی درآمده که نسبت به پیامدهای آن برای لیبی و منطقه سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف هشدار داده اند.

** بهانه واهی دولت طبرق برای اشغال کل لیبی و سرنگونی دولت قانونی
سرهنگ «احمد المسماری» فرمانده نیروهای نظامی موسوم به «ارتش ملی لیبی» تحت فرماندهی حفتر چهارشنبه (14 فروردین) در کنفرانسی مطبوعاتی در بنغازی، فرستاده سازمان ملل برای حل بحران لیبی را به جانبداری از برخی گروه های خاص در این کشور متهم کرد.
تارنمای «بوابه افریقیا الاخباریه» در این باره خبر داد، المسماری گفت، «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل اکنون در پشت پرده نقش رئیس جمهوری لیبی را ایفا می کند.
سخنگوی ارتش لیبی افزود، سلامه اکنون نقش میانجی ایفا نمی کند، بلکه خود تبدیل به یکی از طرف های بحران شده است.
المسماری همچنین با اشاره به عملیات ارتش در جنوب این کشور گفت، نیروهای ارتش به هدف مبارزه با مهاجرت غیر قانونی و جرایم سازمان یافته مانند تجارت مواد مخدر، کنترل چندین منطقه را که شبه نظامیان آنجا حضور و فعالیت داشتند، بدست گرفته اند.
سخنگوی ارتش لیبی افزود، نیروهای ارتش طی چند روز گذشته 15 تروریست را از پا درآورده اند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل 27 خرداد سال گذشته سلامه را جایگزین «مارتین کوپلر» آلمانی به‌ عنوان نماینده جدید این سازمان در امور لیبی انتخاب کرد.
سلامه سومین نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی است. او در سال 2000 تا 2003 وزیر فرهنگ لبنان بود.

** حمایت همه جانبه از سلامه
در عین حال باید مد نظر داشت که پیش از آغاز فرمان حمله از سوی حفتر و در نیمه نخست فروردین با وخیم شدن وضعیت و احتمال درگیری طبرق با طرابلس، این کمیته چهارگانه مشترک ابراز امیدواری کردند که کنفرانس ملی لیبی ماه ژوئیه (خرداد/تیر) بتواند در ایجاد ثبات در این کشور و تشکیل دوباره دولت و نهادهای دولتی اثر گذار باشد.
گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی گفت: سازمان ملل متحد برای برگزاری کنفرانس آشتی ملی لیبی و با همکاری تمامی گروه های این کشور در ژوئیه در آدیس آبابا پایخت اتیوپی تلاش می کند.
وی افزود: این تلاش برای آن است که تمامی گروه های لیبی برای آشتی ملی در گستره وسیع گردهم آیند تا مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شود.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این باره تصریح کرد: نشست چهارگانه یک هفته پیش از برگزاری کنفرانس ملی لیبی انجام می شود که قرار است در آن تمامی گروه ها برای یافتن راه حلی برای برون رفتن از بحران کشورشان در آن شرکت کنند.
وی گفت: اتحادیه اروپا با هماهنگی کامل با اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و با نظارت سازمان ملل متحد برای حمایت از روند سیاسی بحران لیبی و موفقیت آمیز بودن آن، تلاش خواهد کرد.
«موسی فکی» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا هم در این باره گفت: زمان آن فرا رسیده تا گروه های مختلف لیبی با یکدیگر متحد شوند و اوضاع جاری در کشورشان را با یکدیگر بررسی کنند.
وی اضافه کرد: سازمان های چهارگانه بین المللی با یکدیگر تلاش می کنند تا گروه های لیبی برای نجات کشورشان با یکدیگر متحد شوند.

** دولت وفاق ملی در طرابلس حالت فوق العاده اعلام کرد
به رغم توافق ها کمیته چهار گانه و اقدامات گوترش در لیبی، وزیر کشور دولت وفاق ملی مورد حمایت جامعه جهانی پنجشنبه گذشته و به دنبال تدارک نیروهای وفادار به دولت حاکم بر شرق لیبی، برای انجام عملیات در غرب این کشور، در طرابلس پایتخت حالت فوق العاده اعلام کرد.
شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر در این باره گفت، وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی تمامی یگان های امنیتی را برای حفظ امنیت پایتخت فراخوانده است.
فرمانده منطقه مرکزی دولت وفاق ملی لیبی همچنین به گردان های تحت امر خود دستور داده که برای حمایت از دولت به سوی طرابلس اعزام شوند.
این درحالی است که دولت حاکم بر شرق لیبی در فراخوانی عمومی از گردان های نظامی وفادار به حفتر خواسته است که به سوی طرابلس پایتخت دولت وفاق ملی اعزام شوند.
این در حالی است که رسانه های محلی لییی نیز پیش از شبکه تلویزیونی الجزیره از اعزام نیروهای وفادار به ژنرال حفتر برای انجام عملیاتی در مناطق غرب این کشور و تحت کنترل دولت وفاق ملی خبر دادند.
«احمد مسماری» سخنگوی نیروهای تحت امر حفتر چهارشنبه گذشته با بیان این که «آزادسازی کشور از دست تروریسم» ماموریت برای عملیات آینده است، گفت: طرابلس مقصد مطلوب و مورد نظر این عملیات است.

** آغاز حمله نیروهای حفتر و حضور گوترش در طرابلس
اندکی پس از درگیری میان ارتش ملی لیبی تحت رهبری حفتر و نیروهای حامی نخست وزیر این کشور السراج، گوترش دیروز (شانزده فروردین) وارد طرابلس شد تا طرف های درگیر در لیبی را به حاضر شدن پای میز مذاکره و مشارکت در گفت و گوهای صلح ترغیب کند.
گوترش در پیامی که بر روی توییتر منتشر کرد، نوشت: درباره تحرکات نظامی که در لیبی رخ می دهد و احتمال بروز درگیری دوباره، بشدت نگرانم.
دبیرکل سازمان ملل افزود: هیچ راه حل نظامی برای این وضع وجود ندارد. تنها گفت وگو میان گروه های لیبیایی می تواند مشکلات این کشور را حل کند. از همه طرف ها می خواهم همزمان با ملاقات من با رهبران لیبیایی در این کشور، آرام باشند و خویشتنداری پیشه کنند.
گوترش پس از ورود به پایتخت لیبی گفت که به حمایت از یک روند سیاسی تحت رهبری گروه های لیبیایی که به صلح، ثبات، دمکراسی و رفاه منجر خواهد شد، پایبند است.
به نوشته «رویترز»، بروز درگیری در میان گروه های رقیب در لیبی، شکستی برای کشورهای غربی و سازمان ملل است که مدتها است در تلاشند تا میان سراج و حفتر میانجیگری کنند. این دو رهبر لیبیایی ماه میلادی گذشته برای بررسی طرح تقسیم قدرت در ابوظبی دیدار کردند. کنفرانس ملی نیز قرار است با هدف رسیدن به توافقی در زمینه طرح برگزاری انتخابات، در ماه جاری میلادی برگزار شود.

** جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی اوضاع لیبی
جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی حمله گروه شبه ‌نظامی «ارتش ملی لیبی» به شهر طرابلس به درخواست انگلیس و ساعت 3 بعدازظهر جمعه به وقت نیویورک تشکیل شد.
این نشست به دنبال نزدیک تر شدن نیروهای تحت امر ژنرال سابق ارتش لیبی (خلیفه حفتر) به طرابلس، مرکز دولت شناخته شده از سوی جامعه جهانی برگزار شد.
حفتر در بیانیه حمله خود از ساکنان طرابلس خواسته بود، مقاومت نکرده و برابر نیروهای نظامی او تسلیم شوند.
با نزدیک شدن نیروهای حفتر به طرابلس و شکل گیری درگیری های پراکنده، انگلیس خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت با موضوع لیبی شد.
سازمان های بین المللی خواستار خویشتنداری طرف های درگیر در لیبی شده اند.

** درخواست خویشتنداری «اتحادیه آفریقا» و «پارلمان اروپا» از طرف های درگیر در لیبی
اتحادیه آفریقا در بیانیه ای از طرف های درگیر در لیبی خواست که به زندگی و امنیت غیر نظامیان احترام بگذارند.
این اتحادیه تصریح کرد که گروه های لیبیایی گفت و گوهای سیاسی جامع را از سرگیرند.
پارلمان اروپا هم موضعی در حمایت از دولت وفاق ملی به ریاست السراج و مورد حمایت جهانی را در پیش گرفت.
این پارلمان در بیانیه ای تصریح کرد: پیشروی شبه نظامیان تحت امر حفتر به سوی پایتخت، لیبی را به سوی یک جنگ داخلی سوق می دهد.
ابراز نگرانی سازمان های بین المللی نسبت به تشدید درگیری ها در لیبی همزمان با آن رخ می دهد که رسانه ها از درگیری نیروهای وفادار به دولت شرق و وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب طرابلس خبر می دهند.

در همین حال دیروز اعلام شد که آنتونیو دبیرکل سازمان ملل متحد که در لیبی حضور دارد، راهی منطقه «الرجمه» در شرق این کشور شده تا با ژنرال حفتر دیدار کند.

** سازمان همکاری اسلامی: بحران، آشتی ملی را در لیبی تهدید می کند
سازمان همکاری اسلامی در واکنشی دیرهنگام شامگاه جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: درگیری های اخیر در لیبی صلح و تلاش ها برای آشتی ملی را در این کشور تهدید می کند.
سازمان همکاری اسلامی در تارنمای خود، با ابراز نگرانی از تشدید تنش های اخیر در اطراف پایتخت دولت وفاق، از تمامی گروه ها خواست که خویشتنداری کنند.
واکنش سازمان همکاری اسلامی در زمینه درگیری های لیبی ، ساعاتی پس از انتشار بیانیه اتحادیه آفریقا و پارلمان اروپا صورت گرفت.

** قطر: بحران لیبی با حمایت امارات از حفتر در ارتباط است
«لولوه الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر با ابراز تعجب از نگرانی امارات درباره حوادث اخیر لیبی اعلام کرد: ابوظبی در حالی درباره اوضاع لیبی ابراز نگرانی می کند که حمایتش از خلیفه حفتر بر کسی پوشیده نیست.
روزنامه «الشرق» قطر که این مطلب را روز جمعه منتشر کرد، به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور افزود: موضع دوحه درباره آن چه در لیبی رخ می دهد، واضح است و ما به شدت تشدید درگیری میان نیروهای خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی را محکوم می کنیم.
وی با بیان اینکه تشدید درگیری نظامی در لیبی به مسیر صلح و دستیابی به راه حل جامع در بحران این کشور آسیب می زند، طرف های درگیر در لیبی را به آرامش دعوت کرد و از هر دو طرف خواست مصلحت های مردم خود را در اولویت قرار دهند.
الخاطر در واکنش به بیانیه صادر شده از سوی 5 کشور آمریکا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و امارات در واکنش به تشدید درگیری در لیبی گفت: موضع امارات در این خصوص ما را به تعجب واداشته است چرا که ابوظبی از حامیان اصلی خلیفه حفتر و نیروهایش در لیبی می باشد.
وی افزود: رویکرد امارات در قبال لیبی نشان می دهد که این کشور با اتخاذ سیاست یک بام و دوهوا قصد فریب افکار عمومی را دارد.
امارات و عربستان همواره از سوی قطر به حمایت از نیروهای خلیفه حفتر در لیبی متهم شده اند.

** در پی درگیری های لیبی، در تونس یک ماه حالت فوق العاده اعلام شد
با تشدید درگیری ها در لیبی و پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس، شورای امنیت ملی تونس دیروز با تشکیل نشستی فوری در واکنش به حوادث جاری در لیبی بمدت یک ماه در تونس حالت فوق العاده اعلام کرد.
پایگاه خبری «تونس آفریقا» در این باره اعلام کرد: این تصمیم بعد از جلسه شورای امنیت ملی تونس به ریاست «الباجی قاید السبسی» رییس جمهوری این کشور اتخاذ شده است.
حالت فوق العاده از شنبه (ششم آوریل) بمدت یک ماه در سراسر تونس برقرار می شود.
در بیانیه شورای امنیت ملی تونس آمده است ، با توجه به اوضاع جاری در لیبی و تشدید درگیری ها در این کشور دوست و همسایه ،تصمیم گرفته ایم که در تونس حالت فوق العاده اعلام کنیم تا بتوانیم با راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز به درگیری در این کشور پایان دهیم.

** فرودگاه بین المللی پایتخت لیبی به دست نیروهای حفتر افتاد
رسانه های عربی جمعه شب گزارش دادند: فرودگاه بین المللی طرابلس پایتخت لیبی که در کنترل دولت وفاق ملی قرار داشت، به دست نیروهای تحت فرمان حفتر فرمانده ارتش این کشور افتاده است.
این رسانه ها اعلام کردند: نیروهای حفتر از تمامی محورها وارد طرابلس شده اند.
رسانه جنگ وابسته به نیروهای تحت امر حفتر نیز همچنین از کنترل مناطق «قصر بن عشیر» و «وادی الربیع»، بازار «الخمیس» در طرابلس خبر دادند.
پیش از این، دفتر رسانه ای ارتش ملی لیبی وابسته به دولت حاکم در شرق این کشور از دیدار حفتر با گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و سلامه نماینده ویژه وی در امور لیبی خبر داد.
در این دیدار که در پایگاه الرجمه در نزدیکی شهر بنغازی در شرق لیبی صورت گرفت، گوترش با اظهار نگرانی از اوضاع جاری لیبی، ابراز امیدواری کرد که از هرگونه برخورد خونین در طرابلس جلوگیری شود.
گوترش که درحال ترک لیبی است، در دو روز گذشته با السراج رئیس شورای ریاست جمهوری وابسته به دولت وفاق در غرب و «عقلیه صالح عیسی» رئیس مجلس نمایندگان در طبرق در شرق لیبی دیدار کرد.

** شورای امنیت از نیروهای حفتر خواست که تحرک های نظامی را متوقف کند
«کریستف هاسگن» نماینده آلمان در سازمان ملل متحد عصر جمعه با حضور در جمع خبرنگاران بیانیه ای قرائت کرد که حاصل نشست غیر علنی این شورا درباره حوادث اخیر لیبی بود.
وی از ارائه گزارش توسط سلامه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی خبر داد و افزود: اعضای شورای امنیت عمیق ترین نگرانی خود را نسبت به این فعالیت های نظامی که ثبات لیبی را به خطر می اندازد و میانجیگری سازمان ملل و راه حل جامع این بحران را به عقب می راند، اعلام کردند.
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: آنها از نیروهای ارتش ملی لیبی (نیروهای تحت کنترل حتفر) خواستند تا همه تحرکات نظامی را متوقف کنند. آنها همچنین از تمام نیروهای نظامی خواستند تا تشنج زدایی کنند و از اقدامات نظامی بپرهیزند.


** رئیس پیشین دولت وفاق ملی لیبی: امارات با رسانه ها و پول کشور ما را ویران کرد
«عبدالرحمن السویحلی» رئیس پیشین شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی گفت: امارات با پول های هنگفت و رسانه های خود، کشور ما را ویران کرده است.
السویحی بامداد امروز در گفت وگو با شبکه الجزیره افزود: دولتمردان ابوظبی نمی خواهند لیبی نمونه یک تجربه موفق باشد و به دنبال به شکست کشاندن گفت وگوها میان طرف های لیبیایی هستند.
وی اعلام کرد: دیدار اخیر خلیفه حفتر با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی حامل پیامی مبنی بر حمایت عربستان از نیروهای تحت امر حفتر و موجب تأسف است.
حفتر فرمانده ارتش لیبی 7 فروردین ماه سال جاری در سفری رسمی به ریاض رفت و با بن عبدالعزیز دیدار کرد.
السویحلی با انتقاد از دولت فرانسه نیز، گفت: پاریس که خواستار توقف تنش ها در لیبی است، خود از نظر نظامی از حفتر حمایت می کند.
رئیس پیشین شورای عالی دولت لیبی با بیان این که «تلاش حفتر برای کنترل نظامی کشورمان به شکست خواهد انجامید» تأکید کرد: پروژه بازگشت استبداد به لیبی بواسطه حفتر راه به جایی نخواهد برد.
وی با رد هرگونه توقف درگیری با نیروهای حفتر گفت: تا زمانی که شبه نظامیان حفتر به جای نخست آنها (شرق لیبی) باز نگردند، هرگز به جنگ با آنها خاتمه نخواهیم داد.
در حالی که «احمد مسماری» سخنگوی نیروهای تحت امر حفتر جمعه شب اعلام کرد که این نیروها کنترل فرودگاه را در اختیار گرفتند، السویحلی گفت که نیروهای دولت وفاق ملی، کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را از نیروهای تحت امر دولت حاکم بر شرق باز پس گرفته اند.

** مفتی کل لیبی: عربستان و امارات باعث بی ثباتی در لیبی می شوند
شاید کلام آخر در مناقشه لیبی را «الصادق الغریانی» مفتی کل لیبی در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه «التناصح » به وضوح اعلام داشته است. وی در این گفت و گو ابراز داشت، پول های فاسد اماراتی و دخالت های عربستان باعث بی ثباتی در لیبی می شود.
الغریانی افزود، ژنرال حفتر فرمانده نیروهای نظامی موسوم به ارتش ملی لیبی بواسطه پول های فاسد عربستان و امارات، قصد حمله به جنوب و ویران کردن آن توسط مزدوران آفریقایی دارد .
مفتی لیبی حمله اخیر نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر به جنوب این کشور را غیر قانونی دانست و گفت، هیچ کس مقابل حفتر نمی ایستد و مانع کارهای او نمی شود، این جنگ باعث ایجاد فساد می شود زیرا هدفی جز کشتار و غارت و هتک حرمت مردم و ویران کردن جنوب لیبی ندارد، او پیش از این بنغازی و درنه را ویران کرده است، اکنون قصد دارد جنوب لیبی را نیز ویران کند.

** دخالت خارجی عامل وقایع لیبی
باید در نظر داشته باشیم که گروه های مختلف در لیبی از هشت سال پیش (زمان سرنگونی دیکتاتور این کشور) تاکنون با هم درگیر شده اند و این درگیری ها به پایتخت این کشور نیز کشیده شده است. این گروهها با وجود گذشت هشت سال هنوز نتوانسته اند با هم به توافق برسند و پیوسته در مناطق مختلف لیبی درگیری هایی وجود داشته است؛ تنها طی چند هفته گذشته، ده ها نفر در طرابلس کشته شدند.
در چنین شرایطی، هیچ یک از این گروه ها نه توان از میدان خارج کردن طرف های دیگر را دارد و نه قصد دارد، میدان را ترک کند و در نتیجه زمینه برای دخالت خارجی بیش از پیش در لیبی فراهم شده و با توجه به تعدد گرایش های فکری و سیاسی گروه های لیبیایی، کشورهای مختلفی در این کشور دخالت می کنند و در جهت حفظ منافع خود، با نقش منفی که ایفا می کنند، مانع توافق مردم لیبی با هم می شوند.
لیبی یکی از کشورهای نفت خیز عضو «اوپک» است که اکنون روزانه حدود یک میلیون و 250هزار بشکه نفت تولید می کند و در صورت فراهم بودن شرایط، ظرفیت رساندن آن به دو میلیون بشکه در روز را نیز دارد. این کشور با در اختیار داشتن 48 میلیارد و 363 میلیون بشکه ذخایر نفتی اثبات شده ، بیشترین ذخایر نفتی را در قاره آفریقا دارد و شاید این خود یکی از مهم ترین دلایل دخالت خارجی در این کشور باشد.
سلامه فرستاده سازمان ملل برای حل بحران لیبی چند ماه پیش گفت، این کشور قربانی دخالت های خارجی است و گروه های لیبیایی باید از کمک خواستن از طرف های خارجی جهت تقویت خود دست بردارند.
سلامه بدون اشاره به نام کشورهای خارجی دخالت کننده در لیبی و همچنین نام برخی گروه ها که متحد این کشورها شده اند، افزود: برخی کشورهای خارجی در لیبی دخالت می کنند و در عین حال برخی گروه های لیبیایی نیز برای تقویت خود سعی می کنند از برخی طرف های خارجی کمک بخواهند.
خاورم ** 1418**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شمال افريقا ليبي حفتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۳۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی دولت به ورود نیروهای انتظامی آمریکا به دانشگاه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با استفاده از هشتگ «دانشجویان آمریکایی»، نوشت:

«ما ربع قرن پیش، قانونی تصویب کرده‌ایم که ورود نیروی نظامی و انتظامی را به مراکز دانشگاهی ممنوع کرده است. دانشگاه محل ‎گفت‌وگو است…»

در چند روز گذشته دانشگاه‌های مختلف آمریکا محل بیان اعتراضات دانشجویان و استادان دانشگاه نسبت به نسل‌کشی مردم غزه و بمباران مناطق مسکونی این باریکه بوده است که ورود پلیس و نیروهای امنیتی و انتظامی به فضای دانشگاه‌ها و بازداشت خشونت‌آمیز دانشجویان و استادان معترض را به همراه داشته است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وزیر کشور در سومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س): وعده صادق حضرت امام در حال تحقق است و ما داریم با چشم خودمان فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی را می‌بینیم
  • واکنش سخنگوی دولت به ورود نیروهای انتظامی آمریکا به دانشگاه‌ها
  • دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داد
  • ۱۳۵ مصوبه برای گلستان در سفر دوم رییس جمهور اختصاص یافت
  • تظاهرات دانشگاهیان لیبی در حمایت از غزه
  • تجلیل از معلمان نمونه کشوری و استانی در یاسوج+تصاویر
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • ببینید | انتقاد تند نماینده نیروهای شرکتی از دولت روی آنتن تلویزیون!
  • رازهای آشتی ایران و عربستان به روایت الجزیره قطر
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت