Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر عراق امروز به دعوت رسمی رییس جمهوری کشورمان به تهران سفر کرده تا علاوه بر مذاکرات برای توسعه مناسبات سیاسی زمینه تسهیل نقل و انتقالات پولی میان دو کشور طی مذاکراتی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق امروز (شنبه 17 فروردین ماه) به دعوت رسمی حجت الاسلام «حسن روحانی»، رییس جمهوری و در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نخست وزیر عراق در این سفر علاوه بر رئیس جمهوری با برخی مقامات کشورمان هم دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه و مهمهترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو می کند. دیدار هیاتهای عالیرتبه دو کشور و امضای اسناد جدید همکاری و شرکت در نشست تجار و فعالان اقتصادی دو کشور از دیگر برنامه های عادل عبدالمهدی در سفر به تهران است.

 

همچنین روابط بانکی و ارزی ایران و عراق نیز قرار است در این سفر بررسی می شود و شرایطی فراهم شود که تسهیل در نقل و انتقالات پولی دو کشور صورت گیرد. بحث اصلی همکاری در این بخش، مربوط به همکاری‌های بانکی در حوزه پول‌های ملی دو کشور و قرار است مطابق با توافقات انجام شده در دور قبلی مذاکرات، تبادلات مالی با ریال و دینار انجام شود. این اقدام نیازمند امضای پیمان‌دوجانبه پولی و فراهم شدن مقدمات لازم است.

 

در همین رابطه «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی 16 بهمن ماه به منظور انجام مذاکرات بانکی سفری به عراق داشت. وی در این سفر با «علی العلاق»، رییس کل بانک مرکزی عراق، روسای بانکها، اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق، «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و «برهم صالح»، رییس جمهور عراق دیدار کرد. در این دیدارها مقامات دو کشور با ابراز خرسندی از توافقات بانک های مرکزی دو کشور در سفر همتی به جمهوری عراق، ادامه مذاکرات برای رفع موانع همکاری های اقتصادی و بازرگانی بخش دولتی و خصوصی دو کشور را خواستار شدند و این مذاکرات را مورد حمایت رهبری سیاسی عراق دانستند.

 

در پایان این سفر دو روزه رییس بانک مرکزی درباره این سفر در اینستاگرام خود نوشته بود: «چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه بعد از جلسه طولانی و ۴ ساعته دیشب با رئیس کل بانک مرکزی عراق، با نخست وزیر محترم عراق دیدار بسیار خوب و سازنده‌ای داشتم از اراده ایشان برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور قدردانی کردم. شب گذشته در مورد نحوه مبادلات پولی بین دو کشور، دریافت مطالبات ایران و نیز پشتیبانی از صادرکنندگان کالا و خدمات فنی و مهندسی با رئیس بانک مرکزی عراق توافقات خوبی داشتیم. از آقای نخست وزیر خواستم دستور تسریع در اجرای ­آن را صادر فرمایند. ایشان حمایت قاطع خود، از توافق بانکی دو طرف را اعلام و از رئیس بانک مرکزی عراق خواستند سریعا پیگیری و اجرا شود.»

 

یادآور می شود: در حاشیه سفر اسفند ماه رییس جمهوری کشورمان به عراق پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقامات دو کشور ایران و عراق با حضور رییس جمهوری و نخست وزیر عراق امضا شد. یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه و یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان از جمله سندهای امضا شده است. یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق دو سند همکاری دیگر است که در حضور روحانی و عبدالمهدی به امضا رسید./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل سیل لرستان خوزستان بارندگی و سیلاب سیل زدگان هلال احمر مناطق سیل زده طغیان کارون روز طبیعت روابط بانکی عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟