Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:39:29 GMT

خسارت 30 میلیارد ریالی سیل به زادگاه نیما یوشیج

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۱۴۱۹

خسارت 30 میلیارد ریالی سیل به زادگاه نیما یوشیج

ساری - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که سیلاب های اخیر حدود 90 میلیارد ریال به میراث تاریخی و فرهنگی مازندران خسارت زد که بیشترین خسارت با 30 میلیارد ریال مربوط به روستای یوش زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نوی ایران است.

سیف الله فرزانه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بارندگی های شدید و سیلاب های اخیر در مجموع به 48 بنا، محوطه و بافت تاریخی در مازندران خسارت وارد کرد که مهم ترین آن به خانه های روستای تاریخی یوش در بخش بلده شهرستان نور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روستای یوش دارای 6 اثر ثبتی و چهار اثر واجد ارزش تاریخی است.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اعلام این که سیل به بافت تاریخی روستای یوش آسیب رساند ، گفت : بلافاصله بعد از وقوع سیل و سیلاب، کارشناسان میراث فرهنگی در محل حضور یافتند و برنامه های مرمتی آن تهیه شده است.
وی افزود : خوشبختانه به خانه نیما خسارت جدی وارد نشد و پاکسازی و آوار برداری بناها و کوچه های بافت تاریخی یوش آغاز شده است.
به گفته او بر اثر بارش های شدید باران هفته پیش که منجر به سیلاب در برخی شهرها و مناطق آثار ثبتی و میراث فرهنگی شد، به دهها اثر با ارزش تاریخی مناطق شرقی و مرکزی استان خسارت جدی وارد امد.
مدیرکل میراث فرهنگی ادامه داد: سیلاب و باران شدید به پل تاریخی شاپور شیرگاه، پل تاریخی فرح آباد، سایت موزه گوهر تپه، برخی سقانفارها، ساختمان گمرک بابلسر و حمام های تاریخی شهر گلوگاه آسیب جدی وارد کرد.
او ادامه داد : همچنین باران به بخش هایی از زیرساخت های گردشگری منطقه توسکا چشمه گلوگاه ومنطقه نمونه گردشگری جوارم سوادکوه هم خسارت زد.
فرزانه با بیان اینکه باقی آثار تاریخی استان تاکنون آسیب جدی ندیده اند ، گفت : نیروهای میراث فرهنگی در تمامی نقاط استان به صورت مستمر از آثار میراثی بازدید و آنها را تحت نظر دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت : بیشترین آسیب ها در شهرستان بابلسر، بابل، نور، ساری، بهشهر، نکا، سوادکوه و گلوگاه اتفاق افتاده است
استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد حدود 600 بنای تاریخی و فرهنگی و ثبت ملی است.
7335/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سيل يوش مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۱۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی