Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:54:14 GMT

بازتاب پیروزی در عملیات «کربلای۸» در رسانه‌های غربی

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۱۴۵۰

بازتاب پیروزی در عملیات «کربلای۸» در رسانه‌های غربی

آمریکا منافع حیاتی خود را در خلیج‌فارس با خطر جدی مواجه دید و از طریق شورای امنیت سازمان‌ملل و هماهنگی با شوروی درصدد برآمد که به جنگ ایران و عراق پایان دهد. تصویب قطع‌نامه ۵۹۸ محصول چنین شرایطی بود. از این‌رو، در سال ۱۳۶۶ شاهد ورود رسمی نظام بین‌الملل در جنگ هستیم.

به گزارش ایسنا، عملیات کربلای ۸ در ادامه و برای تکمیل عملیات کربلای ۵، در بامداد ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراق پس از سه هفته وقفه، از ۱۸ تا ۲۲ فروردین محورهای شلمچه تا خرمشهر در امتداد دو سوی جاده‌ی شلمچه – خرمشهر را آماج حملات شیمیایی جدید کرد.

ارتش عراق در این حملات، به‌ویژه شهر خرمشهر و مراکز خدمات شهری چون شهرداری، سازمان آب و فرمانداری را هدف بمب‌ها، راکت‌های هواپیماها و گلوله‌های توپ و موشک‌های کاتیوشا و حتی آتش بالگردهای هجومی قرار داد و با به‌کارگیری گازها و عوامل خطرناک اعصاب، خفه‌کننده، مؤثر بر خون و خردل حداقل ۱۵۰۰ تن مصدوم و ۱۰۰ تن را به شهادت رساند.

بسیاری از مصدومان و شهیدان این منطقه از کارکنان ادارات و مردم غیرنظامی خرمشهر بودند و بقیه نیز از نیروهای لشکرهای نجف اشرف، نصر، انصارالحسین (ع) علی بن ابیطالب، توپخانه‌ی خاتم‌الانبیاء (ص) و به شمار می آیند. ازجمله شهیدان این حملات، فرمانده فداکار توپخانه‌ی ۶۳ خاتم‌الانبیاء (ص) حبیب‌الله کریمی بود.

عملیات تکمیلی عملیات کربلای ۵ نشان داد که رزمندگان اسلام مانند همه نبردهای گذشته خود، قادر به شکستن سخت‌ترین خطوط پدافندی دشمن می‌باشند و با وجود اتکا به نیروهای پیاده، بر قوای زرهی و بر آتش انبوه دشمن تسلط دارند و زمین‌های مسلح را به تسخیر درمی‌آوردند، برای همین به دلیل این که در بررسی یک نبرد، همه ابعاد موردتوجه قرار می‌گیرد و از آن جهت که همواره عملیاتی در دستور قرار می‌گرفت که حفظ ابتکار در آن مفروض باشد، ادامه عملیات در منطقه شرق بصره با تاکتیک‌های به‌کاررفته و راه‌کارهای شناخته‌شده، توصیه نمی‌شد.

بنابراین پس از عملیات تکمیلی، فرمانده سپاه جبهه شمال غرب را برگزید تا عملیات کربلای ۱۰ را برای آن منطقه طراحی کند، با این هدف که با تغییر جبهه، زمان لازم به دست آید و به مرور راه‌کارهای جدیدی در جنوب شناسایی شود. در عین حال عملیات کربلای ۸ نیز به فرماندهی فرمانده نیروی زمینی سپاه در ساعت ۲:۱۵ بامداد ۱۳۶۶/۱/۱۸ با رمز مبارک «یا صاحب‌الزمان (عج)» آغاز و در دو محور شمالی (آب‌گرفتگی شمال بوبیان) که محور اصلی عملیات بود، توسط قرارگاه قدس و محور جنوبی (حدفاصل کانال پرورش ماهی تا جاده شلمچه) که محور پشتیبانی و فریب بود، توسط قرارگاه کربلا انجام شد تا خطوط پدافندی بهبود یابد و به سمت کانال زوجی پیشروی شود.

با شکست عراق در شلمچه، شرایط جدیدی در جنگ عراق و ایران ظهور کرد. زیرا، ارتش عراق در حالی شکست را پذیرفت که بر پایه تجربیات قبلی و شناخت از تاکتیک‌ها و روش‌های رزمندگان اسلام، پر مانع‌ترین خطوط دفاعی را در شرق بصره به وجود آورده بود. به این دلیل می‌توان گفت، تبلور و ظهور توانایی عراق در مسلح کردن زمین، در زمین شلمچه عینیت یافته بود. لذا، شکست عراق در شرق بصره بیش از آن‌که یک شکست به شمار آید، قابلیت نظامی این کشور را در پرده ابهام قرار دارد.

روزنامه آبزرور چاپ پاریس به نقل از کارشناسان غربی نوشت: «برای اولین بار از آغاز جنگ تاکنون، ناظران و کارشناسان غربی در مورد امکانات دفاعی عراق دچار تردید شده‌اند.»

به‌علاوه ارتش عراق پس از عملیات خیبر در یک روند صعودی، پذیرای شکست شد و سرانجام، در عملیات والفجر ۸ در عین ناباوری، فاو را از دست داد. اما شکست نظامی در شلمچه با هیچ‌یک از شکست‌های عراق قابل‌مقایسه نیست؛ زیرا این شکست، آن هم در سال هفتم جنگ و در حساس‌ترین منطقه نبرد، آینده حکومت عراق را در تاریکی فرو برد. به همین دلیل، پس از عملیات کربلای ۵، آمریکا منافع حیاتی خود را در خلیج‌فارس با خطر جدی مواجه دید و از طریق شورای امنیت سازمان‌ملل و هماهنگی با شوروی درصدد برآمد که به جنگ ایران و عراق پایان دهد. تصویب قطع‌نامه ۵۹۸ محصول چنین شرایطی بود. از این‌رو، در سال ۱۳۶۶ شاهد ورود رسمی نظام بین‌الملل در جنگ هستیم.

هم‌زمان با عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ نیروی زمینی ارتش دو عملیات محدود و نیروهای قرارگاه رمضان یک عملیات ایذایی در شمال عراق انجام دادند. هدف عمده از انجام این عملیات‌ها کاهش فشار از منطقه شلمچه و معطوف کردن توجه و توان دشمن به منطقه شمال بود. البته، پیش‌بینی می‌شد که اهمیت منطقه شلمچه و در خطر قرار گرفتن شهر بصره مانع از آن خواهد شد که دشمن توان قابل‌ملاحظه‌ای را از منطقه جنوب برای کمک به منطقه شمال آزاد کند اما کاهش فشار به هر میزان، مغتنم بود. ضمن آن‌که ارتش جمهوری اسلامی ایران هم نیازمند ایفای نقشی در حد توان بود.

از سوی دیگر، رادیو امریکا در گزارشی در مورد این عملیات گفت: «این اولین حمله نظامی عمده ایران در بیش از یک ماه گذشته بود و به گفته تحلیل‌گران نظامی، منطقه عملیاتی آن که در نخلستان‌های شرق بصره است حساس‌ترین بخش جبهه جنگ محسوب می‌شود.... هیچ‌یک از طرفین جنگ به خبرنگاران اجازه دسترسی منظم به جبهه‌های جنگ را نمی‌دهند. اگرچه در ماه گذشته آرامش نسبی در نبردهای زمینی برقرار بوده است، ولی عراق اخیراً، حملات هوایی را به تأسیسات نفتی و دیگر هدف‌های اقتصادی در داخل ایران شدت بخشیده است. ایران اعلام کرده که حمله امروز آن کشور به عراق به تلافی حملات هوایی اخیر عراق به مناطق اقتصادی ایران انجام گرفته است.»
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس رادیو آمریکا عملیات کربلای 8 قطعنامه 598

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۱۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد

یک رسانه عبری زبان گزارشی از مذاکرات مبادله اسرا و آتش بس که در قاهره در حال جریان بود منتشر و اعلام کرد، این مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از خبرگزاری‌های بین المللی خبر داد، خلیل الحیه معاون سنوار که به قاهره سفر کرده بود بعد از دو روز مذاکره برای پاره‌ای مشاورات مصر را ترک و عازم قطر شده است.

به نوشته این رسانه عبری زبان، یک منبع مطلع از روند مذاکرات به رویترز خبر داد، مذاکرات در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود اما ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، برای گفتگو با محمد آل ثانی نخست وزیر قطر به دوحه سفر کرد.

حماس پیش از این در بیانه‌ای اعلام کرده بود که دور فعلی از مذاکرات در قاهره به پایان رسیده و هیئت حماس برای مشاوره با رهبران جنبش به قاهره باز می‌گردد.

به نوشته یسرایئل هیوم، هیئت حماس پاسخ جنبش را به اطلاع میانجی‌های مصری و قطری رسانده و مذاکرات عمیق و جدی در این زمینه انجام داد، جنبش حماس اعلام کرد که به شکل مثبت و مسئولیت پذیری با این مسئله تعامل دارد و برای دستیابی به سازوکاری که می‌تواند منجر به توافق شود، تلاش کرده است تا از این طریق پاسخگوی خواسته‌های ملت فلسطین در پایان دادن کامل این تجاوز، تحقق عقب نشینی کامل از نوار غزه، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه، افزایش کمک‌ها بشر دوستانه، بازسازی منطقه و انجام روند مبادله اسرا شود.

منابع آگاه به شبکه الحدث عربستان هم خبر دادند: حماس به توقف جنگ و بازگشت اهالی غزه به مناطق شمالی نوار غزه پیش از تکمیل روند مبادله اسرا است، اما اسرائیل حاضر به امضای توافقی که منجر به پایان جنگ می‌شود، نشد.

منابع آگاه مصری هم به روزنامه العربی الجدید خبر دادند: ایالات متحده قرار است پاسخ حماس را با طرف اسرائیلی مورد بررسی قرار داده و منتظر پاسخ اسرائیل است که گفته می‌شود فردا دوشنبه خواهد رسید.

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شدواکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکراتحماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویمتل‌آویو 2 هفته برای پیشبرد مذاکرات وقت اختصاص داد

این منابع تاکید کردند، پاسخ حماس به پیشنهاد توافق به اطلاع طرف اسرائیلی رسیده و جایگزین‌ها و سناریوهایی برای عبور از نقطه مورد اختلاف مربوط به توقف جنگ مطرح شده است، از اینرو روند مذاکرات همچنان ا دامه داشته و میانجی‌ها برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه عبری زبان هدف بعدی ارتش اسرائیل در رفح را اعلام کرد
  • شکستن طلسم نباختن یک تیم و ناامید کردن پرسپولیس توسط استقلال
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • سرمربی جدید تیم ملی ویتنام باز هم از کره
  • شاهکار نوشاد با شکست چینی معروف پینگ‌پنگ دنیا
  • رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد
  • ستاد مرکزی راهیان نور از ظرفیت‌های دستگاه‌ها بهره‌مند می‌شود
  • ممنوعیت استفاده از واژه اسرائیل در رسانه‌های عراق
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی