Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@03:41:18 GMT

اعراب باید نگرانی‌های اسرائیل در منطقه را رفع کنند!

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۲۵۳۹

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه سلطنت‌نشین عمان روز گذشته- شنبه- در مجمع جهانی اقتصاد در اردن تأکید کرد که اعراب باید ابتکار عمل را به دست گرفته و نگرانی‌های اسرائیل در منطقه را با انجام توافق‌ها و اقدام‌های لازم برطرف کنند.

وزیر خارجه عمان در همایشی با عنوان «دیدگاه ژئوپلیتیک» در چارچوب این مجمع که روز شنبه در سواحل بحر المیت (۵۰ کیلومتری غرب امان) با حضور وزرای خارجه اردن و هلند و وزیر دفاع لبنان آغاز به کار کرد، گفت: «غرب از اسرائیل حمایت سیاسی و نظامی و اقتصادی کرده و تمام ابزارهای قدرت را در اختیار این رژیم قرار داده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: «اسرائیل به‌رغم قدرتی که در اختیار دارد، از آینده خود و ادامه حضورش در منطقه مطمئن نیست».

بن علوی گفت: «به اعتقاد من، ما اعراب باید قادر به بررسی این موضوع باشیم و برای رفع نگرانی‌های اسرائیل با انجام اقدامات و توافق‌های حقیقی بین امت عربی و اسرائیل و حامیان آن تلاش کنیم».

مجری رادیو در جلسه گفت‌وگوی این وزیر عمانی از وی پرسید که آیا به اعتقاد شما، تنها راه پایان دادن به جنگ اسرائیل- فلسطین، به رسمیت شناختن اسرائیل و موجودیت آن از طریق رفع تمام نگرانی‌های امنیتی این رژیم است؟ 

بن علوی در پاسخ گفت: «نه مقصود من به رسمیت شناختن نیست، اما ما می‌خواهیم که آنها مطمئن شوند هیچ تهدیدی برای آینده آنها وجود ندارد، ما و همه فلسطینی‌ها باید برای خروج اسرائیل از ترس و نگرانی خود نسبت به آینده کمک کنیم». 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ۲۵ اکتبر سال گذشته در نخستین سفر رسمی خود به عمان به رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک بین دو طرف، با «سلطان قابوس» پادشاه این کشور دیدار کرد. 

«ایمن الصفدی» ‌وزیر خارجه اردن در این همایش تأکید کرد: «جهان عرب، اسرائیل و حق وجودی آن را به رسمیت شناخته و فلسطینی‌ها نیز این حق را به رسمیت شناخته‌اند، موضوع اصلی در حال حاضر موضوع اشغال است که آیا این اشغالگری پایان خواهد یافت یا نه؟».

وی در ادامه افزود: «اسرائیل به چه تضمین اضافی نیاز دارد هنگامی که کل جهان عرب با ۵۷ عضو در سازمان همکاری‌های اسلامی اعلام می‌کند که آماده تضمین امنیت اسرائیل در مقابل خروج از سرزمین‌های اشغالی عربی است».

الصفدی گفت: «اگر اسرائیلی‌ها می‌گویند که آنها راحت نیستند، دیگر این مشکل ما نیست». 

نتانیاهو در دهم دسامبر گذشته اعلام کرد که سلطنت‌نشین عمان در راستای پیشبرد عادی‌سازی روابط، اجازه پرواز هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوائی خود را خواهد داد.

اسرائیل در حال حاضر فقط با دو کشور عربی مصر و اردن روابط کامل دیپلماتیک دارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مجمع جهانی اقتصاد یوسف بن علوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی

وزیر دفاع آمریکا نسبت به افزایش همکاری استراتژیک کره‌شمالی با روسیه هشدار داده و گفت این اتحاد رو به رشد، اعتماد و اطمینان کیم جونگ اون، رهبر پیونگ‌یانگ را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اظهارات خود را در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در روز سه‌شنبه بیان کرد. روابط بین مسکو و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) از زمانی که کیم در سپتامبر گذشته برای گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کرد، عمیق‌تر شده است و این مساله خوشایند غرب نیست.

روسای دفاع روسیه و کره‌شمالی هم ژوئیه گذشته در پیونگ‌یانگ دیدار کردند.

آستین به قانونگذاران گفت: «کره‌شمالی، دوباره، به دلیل ارتباط با پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.» او همچنین به گسترش همکاری بین روسیه، کره‌شمالی، ایران و جمهوری خلق چین اشاره کرد.

آستین گفت: «این بسیار نگران‌کننده است؛ چیزی که ما باید آن را تماشا کنیم، چیزی که برای اطمینان از اینکه توانایی و ظرفیت همکاری با متحدان خود برای ادامه بازدارندگی و ادامه ترویج صلح و ثبات را در هر یک از مناطق داریم، باید داشته باشیم.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «رابطه رو به رشد بین جمهوری خلق چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران نگران‌کننده است و این چیزی است که ما از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم.»

آستین همچنین مدعی شد که روسیه برای جبران گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات اضافی، به کره‌شمالی برای پر کردن ذخایر خود در درگیری اوکراین مراجعه کرده است.

این در حالیست که مقامات کره‌شمالی و روسیه اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات از پیونگ‌یانگ را رد کرده‌اند. آنها همچنین ایالات متحده و متحدانش در شمال شرق آسیا را به تشدید تنش در منطقه با آماده شدن برای جنگ با کره‌شمالی متهم کرده‌اند.

به گزارش راشا تودی، کره‌شمالی از زمان آغاز درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و احتمال اتحاد مجدد با کره‌جنوبی را رد کرده است. وزارت خارجه کره‌شمالی می‌گوید افزایش همکاری با روسیه به دفاع از «منافع اصلی» دو کشور و ایجاد «نظم بین‌المللی چند قطبی» کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • پنتاگون اعلام کرد پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند
  • پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ۱۸۲ کارمند آنروا در غزه کشته شدند
  • آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی