Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:07:19 GMT

بازی با آتش

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۲۶۸۶

بازی با آتش

تهران- ایرنا- واشنگتن تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ جمهوریخواه و چهره‌های تندرو و ایران‌ستیز ایستاده در یمین و یسار وی با سرعت هرچه تمام بر حجم تنش‌ها با تهران می‌افزاید. پازلی که دونالد ترامپ می‌گوید برای به پای میز مذاکره کشاندن ایران با هدف نهایی تغییر رفتارهای منطقه‌ای تهران طراحی کرده است و جالب آنکه دولت امریکا جز تشدید تحریم و اعمال سیاست فشار حداکثری از مهره دیگری رونمایی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «بازی با آتش، بحرانی به نام «مدیریت بحران»، تغییرات نامتعارف در بودجه دولت، سیل امان خوزستان را برید، سال سخت دولت تدبیر و امید، امداد در لرستان آماده‌باش در خوزستان، نقشه راه ارزی، معمای رفت و برگشت چالش‌ها» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**بازی با آتش
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «بازی با آتش» نوشت: واشنگتن تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ جمهوریخواه و چهره‌های تندرو و ایران‌ستیز ایستاده در یمین و یسار وی با سرعت هرچه تمام بر حجم تنش‌ها با تهران می‌افزاید. پازلی که دونالد ترامپ می‌گوید برای به پای میز مذاکره کشاندن ایران با هدف نهایی تغییر رفتارهای منطقه‌ای تهران طراحی کرده است هرروز مهره‌های بیشتری را تجربه می‌کند و جالب آنکه دولت امریکا جز تشدید تحریم و اعمال سیاست فشار حداکثری از مهره دیگری رونمایی نمی‌کند.

یکی از ابزارهای دولت امریکا در دو سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن ایران بازی روانی و فضاسازی بوده‌ و بر همین اساس در این مدت برخی اخبار از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای فراتر نرفتند و صرفا برای تشدید فضای منفی پیرامون تداوم رابطه سیاسی یا اقتصادی با ایران در سایر کشورها مطرح شده‌اند. با وجود این زمانی که روز جمعه چند رسانه امریکایی و انگلیسی به شکل همزمان از برنامه واشنگتن برای در لیست تروریستی قرار دادن سپاه پاسداران خبر دادند وزنه بیشتر تحلیل‌ها به این سمت بود که دولتی که در دو سال اخیر با وجود نگاه‌های کارشناسی از توافق‌نامه‌ها و تعهدهای بین‌المللی متعدد امریکا فاصله گرفته از برداشتن چنین گام خطرناکی در رابطه با ایران نیز واهمه‌ای ندارد.

خبر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خارجی تاکنون چندبار در رسانه‌های متفاوت مطرح شده اما هیچ‌گاه جنبه عملی به خود نگرفته است اما به گزارش وال‌استریت‌ژورنال این موضوع از چندماه پیش در داخل ساختار دولتی امریکا مورد بحث قرار گرفته و تصمیم نهایی قراردادن سپاه در این لیست است. براساس این گزارش پمپئو و بولتون مدافعان سرسخت این اتفاق هستند و اعتقاد دارند که این اقدام می‌تواند منجر به کاسته‌شدن از روابط اقتصادی کشورها با ایران شود چرا که سپاه نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی داخلی و خارجی ایران دارد.

**بحرانی به نام «مدیریت بحران»
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «بحرانی به نام مدیریت بحران» نوشت: هر فجایع یا بلایای طبیعی و غیر طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و ... که در کشور اتفاق می‌افتد، به عنوان یک بحران و حادثه غیرمترقبه نیازمند مدیریت است و چگونگی مدیریت حادثه به عنوان یک بحران مورد توجه قرار می‌گیرد. مدیریت بحران‌ها زمینه ساز شکل‌گیری سازمانی به نام «سازمان مدیریت بحران» در کشور شده است. سازمانی که به گواه ضعف‌های متعددی که در بحران‌ها از خود نشان داده است، در مواجهه با بروز حوادث و اتفاقات، دراغلب موارد نه تنها همراه نیست، بلکه کیلومترها جا می‌ماند.

اگر به مدیریت بحران و جایگاه آن در ایران بپردازیم با نمونه‌های زیادی که نشان از ناتوانی مدیران بحران در کشور دارد برخورد می‌کنیم. سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور به ویژه گلستان و لرستان نمونه روشنی از این ماجراست. واقعیت این است که این دانش و توانایی مهم معنای واقعی خود را در کشور هنوز پیدا نکرده است و مدیریت بحران در ایران برای برخورد با رخدادهای غیرمترقبه ناتوان است.

اگر بگویم مدیریت بحران در ایران خود نیازمند چندین مدیریت بحران است گزافه نگفته‌ایم. مدیریت بحران در کشور خود به یک بحران تبدیل شده به گونه‌ای که توان رویارویی و انجام اقدامات مناسب و آنی در موقعیت بحرانی ندارد.

**تغییرات نامتعارف در بودجه دولت
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «تغییرات نامتعارف در بودجه دولت» در گفت وگو با محمدتقی فیاضی کارشناس بودجه، آورد: لایحه بودجه 98 از زمان تقدیم به مجلس با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان و افکار عمومی همراه بود. نقد اساسی به لایحه هم این بود که دولت لایحه‌ای تنظیم کرده که هیچ سنخیتی با شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی ندارد. این انتقادات البته در سطوح بالای حاکمیت هم مطرح شد و تا دستور اصلاح ساختاری بودجه هم کشیده شد.

در جریان بررسی بودجه در مجلس، نمایندگان اعلام کردند که لایحه بودجه به شکل اساسی باید تغییر کند، اما لایحه به دولت بازنگشت و خود نمایندگان دست‌به‌کار تغییر اعداد و ارقام بودجه شدند. حذف‌واضافه بودجه در مجلس گرچه سنتی است که هر سال تکرار می‌شود، اما در بودجه 98 این امر شدت بیشتری پیدا کرد.

محمدتقی فیاضی، کارشناس بودجه، در گفت‌وگوی تفصیلی با مقایسه لایحه با قانون بودجه 98 نشان می‌دهد چگونه مجلس یک لایحه بودجه دیگر نوشته و این اقدام مغایر اصل 52 قانون اساسی است. او می‌گوید:«نقش اصلی مجلس این است که بررسی کند منابع درآمدی و هزینه‌ای که دولت پیش‌بینی کرده واقعی است یا با بیش‌برآوردی همراه است، اما مجلس از نقش اصلی خود غافل و وارد مسائلی شده است که در راستای منافع ملی و عمومی نیست؛ به‌عنوان‌مثال همان اعتبارات عمرانی را اگر در نظر بگیریم، هر نماینده حداقل دو تا سه مورد به طرح‌های عمرانی اضافه کرده است؛ یعنی سلایق شخصی و محلی در اینجا اولویت داشته، نه اصول کلی. بنابراین نقش مجلس بیشتر نقش نهاد بی‌انضباط‌کننده مالی بوده است.»

**سیل امان خوزستان را برید
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «سیل امان خوزستان را برید»، می نویسد: در ارتباط با آخرین وضعیت جوی خوزستان و هشدارهای هواشناسی، محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان درباره آخرین وضعیت جوی استان به آرمان گفته است: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی استان، نشان‌دهنده فعالیت متناوب سامانه بارشی از اواخر جمعه تا اوایل دوشنبه بوده که در این مدت شاهد وقوع بارش‌های رگباری گاهی همراه با تگرگ در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های ورودی به استان خوزستان همراه با رعدوبرق، بعضا وزش باد قابل‌ملاحظه و تندباد لحظه‌ای خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه خلیج فارس مواج است از شدت بارش‌ها در بخش‌های شمالی، شمال غربی، شمال شرقی و شرق استان شامل حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون خبر داده است. سبزه زاری تاکید می‌کند که انتظار وقوع سیلاب‌های ناگهانی و موقتی در حوزه‌های آبریز سدهای استان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان امسال را پربارش ترین سال و سیلابی ترین سال بارشی در 40 سال گذشته برای تمامی بخش‌های زاگرس عنوان می‌کند و می‌گوید: در شرایط فعلی به‌دلیل بارش‌های مکرر و فراوان زمین‌ها خیس و از منابع آبی اشباع شده‌اند، از این رو استان خوزستان نیز با توجه به شرایط توپوگرافی که دارد پذیرنده روان‌آب‌ سایر استان‌های هم‌جوار نیز بوده و شرایط بروز سیل برای آن دوچندان می‌شود. سبزه‌ زاری با بیان این نکته که بارش‌ها به‌صورت نقطه‌ای در برخی از بخش‌های منطقه زاگرس تا بیش از یکهزار ملی‌متر نیز رفته است گفته است: با توجه به آمار به دست آمده سیلاب‌های ورودی به استان خوزستان در زمان پیک تا این لحظه حدودا به 20‌هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است.

**سال سخت دولت تدبیر و امید
روزنامه «ابتکار» با درج تیتر «سال سخت دولت تدبیر و امید» در گفت و گو با سیدرحیم ابوالحسنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب می نویسد: سال 98 یک شروع سخت برای دولت حسن روحانی بود. دولت دوازدهم که در سال گذشته با مشکلات زیادی از جمله در حوزه اقتصادی روبه‌رو بود سال جدید را با سیل ویرانگری آغاز کرد و مشکلاتش دوچندان شد. در واقع می‌توان گفت سال 98 سال سخت دولت حسن روحانی خواهد بود.

برخی معتقدند یکی از چالش‌های مهم دولت در سال جدید، شکاف دولت و ملت است و اگر این شکاف و خلاء حمایتی ملت از دولت پر نشود دولت با مشکلات جدی در ادامه کار خود روبه‏رو خواهد شد. آنها معتقدند اعتماد مردم نسبت به کارآمدی مسئولان نظام به شدت پایین آمده است و در کنار آن شکاف‌های اقتصادی نیز مزید بر علت شده و مشکلات معیشتی این شکاف را عمیق‌تر کرده است.

ابوالحسنی در این باره افزود: من نمی‌خواهم از عملکرد دولت در این چند سال دفاع کنم اما منصفانه این است که عملکرد همه دستگاه‌ها را ارزیابی کنیم و بعد ببینیم این شکاف به چه دلیلی به وجود آمده است. اما ابتدا باید میزان تاثیر و قصور یک نهاد را مشخص کنیم بعد خواستار پاسخگویی آن نهاد باشیم. دولت در دستگاه اجرایی کشور باید بارِ خودش را بردارد و نسبت به بار و حوزه امور خودش ارزیابی شود.

**امداد در لرستان آماده‌باش در خوزستان
روزنامه «ایران» با بازتاب عنوان «امداد در لرستان آماده‌باش در خوزستان» آورده است: رانش زمین هم به سراغ لرستانی‌ها آمد. بعد از آن که سیل بسیاری از روستا‌های لرستان را خالی از سکنه کرد رانش زمین هم برخی از روستائیان شمال شرق خرم آباد را واداشت تا خانه هایشان را ترک کنند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که امدادرسانی‌ها، مردم روستاها و شهرهای سیل زده در دسترس را از گرسنگی و تشنگی نجات داده و عملیات امداد را وارد مرحله اسکان آسیب دیدگان کرده است اما بسیاری از روستاها همچنان آب ندارند. برق قطع است. کمپ‌ها بسیار ابتدایی است و ارتشی‌ها می‌گویند باید سریع‌تر آب شرب و امکانات بهداشتی سیل زدگان فراهم شود.

خوزستان همچنان در تکاپوی مقابله با سیل‌های احتمالی در روزهای پیش رو است. با وجود اینکه میزان بارش‌ها در این استان کاهش یافته، اما هنوز خطر سیل وجود دارد و سیلاب بسیاری از مناطق این استان را تهدید می‌کند. مردم در سراسر خوزستان بویژه در مناطق سیل‌زده نگران روزهای آینده هستند؛ چرا که روز گذشته به مردم 6 شهر سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم اخطار داده شد تا برای در امان بودن از سیل احتمالی شهرها را تخلیه کنند.

**نقشه راه ارزی
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «نقشه راه ارزی» نوشت: در حالی که فضای آرام بازار ارز و ثبات نسبی قیمت‌ها در آغازین روزهای سال 98 از سیاستگذاری کارای ارزی دولت خبر می‌دهد، اما شمارش معکوس برای آغاز بازار متشکل ارزی می‌تواند موید قیمت‌گذاری‌های جدید در بازار ارزهای خارجی باشد؛ موضوعی که احتمال افزایش قیمت ارزهای نیمایی را با اعمال سیاستگذاری جدید دولت تقویت می‌کند‌.

زمزمه سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای حفظ ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار ارز از بهمن ماه سال گذشته و از سوی رییس کل بانک مرکزی آغاز شد؛ «عبدالناصر همتی در دوم بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که با وجود ثبت نرخ ارز در سامانه سنا هنوز بازار متشکلی برای ارز شکل نگرفته است، اما با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی این بازار تا چند هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود که این بازار ارزی برای خرید و فروش عمده اسکناس صرافی‌ها و بانک‌ها طراحی شده است‌.»

از آنجا که تشکیل چنین بازاری به یکسان‌سازی نرخ ارز منجر خواهد شد، به نظر می‌رسد یکی از موضوعات نهفته در پشت پرده سیاستگذاری دولت در تشکیل چنین بازاری تلاش برای افزایش نرخ ارز نیمایی و همگون کردن قیمت ارز نیمایی با ارزهای موجود در بازار آزاد است چه آنکه یکسان‌سازی نرخ ارز در چنین فضایی تنها با افزایش قیمت ارزهای نیمایی و تثبیت آن در نرخ‌های ارز بازار آزاد ممکن خواهد شد‌.

**معمای رفت و برگشت چالش‌ها
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «معمای رفت و برگشت چالش‌ها» می نویسد: اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو شد. در دوره‌های اخیر این امید وجود داشت که با تغییر رویکرد سیاست‌گذاری، بهبود روابط بین‌المللی و گفت‌وگوی ملی، مسیری برای عبور از چالش‌های اقتصادی ایجاد شود. اما هیچ کدام از این سه عنصر به‌طور پایدار شکل نگرفت تا در عمل نیز نسخه‌ای برای عبور از چالش‌ها ایجاد نشود.

در حال حاضر مهم‌ترین پرسش اقتصادی کشور این است که راز ماندگاری و رفت و برگشت چالش‌های کشور چیست؟ کارشناسان به این سوال در سه بخش پاسخ دادند: از نگاه گروهی، کیفیت پایین سیاست‌گذاری در کشور عامل ماندگاری مشکلات بوده است. بر این اساس عدم درک سیاست‌گذار از مفاهیم اقتصادی، باعث شده که در شرایط مختلف، راهکار مناسب اتخاذ نشود. موضوع دوم، به‌کارگیری راهکارهای بلندمدت نادرست و ارادی است. از نگاه این گروه، این راهکارها به مرور باعث شده که منافع عده‌ای در تداوم آن باشد و در عمل راهکار درستی برای حل آن اتخاذ نشود. موضوع سوم، نیز ناهماهنگی میان نهادها و قدرت‌های تصمیم‌گیری در کشور عنوان شده است؛ وجود همگرایی در مقاطعی باعث اجرای برنامه‌های موفق در کشور شد؛ اما در سایه شکاف‌های به‌وجودآمده، قدرت‌های جدید اقتصادی شرایط را به نفع خود تغییر داده‌اند.

پژوهشم**9280**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها 18 فروردين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱۷): حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری» بیان می‌کند که بررسی لوایح بودجه سالیانه یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مجلس شورای اسلامی در جهت نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه‌های اجرایی در راستای اهداف و تکالیف قانونی آنهاست. همچنین، بررسی و تصویب لوایح بودجه موجب شفافیت مالی دولت و شفاف شدن برنامه‌ها و اولویت‌های دولت است. به‌این‌ترتیب، نظارت مجلس بر سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پیشران اقتصاد و صنعت در دنیای امروز، دارای اهمیت بسزایی است. 

* لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ 

این گزارش توضیح می‌دهد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برخلاف سال‌های گذشته، به‌موجب ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دو مرحله و دو بخش شامل ماده‌واحده و جداول تفصیلی مشتمل‌بر ارقام بودجه به‌همراه پیوست‌های مرتبط ارائه شده است. البته لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به‌صورت ناقص ارائه شده و فاقد فصول هزینه‌ای در جدول شماره ۲ و حذف جدول ۶ ماده‌واحده در‌خصوص امور و فصول ده‌گانه و پیوست شماره ۴ درخصوص ارائه برنامه‌ها بر‌حسب برنامه و فعالیت است که شفافیت لایحه بودجه را به‌شدت کاهش می‌دهد و نظارت‌پذیری آن را با تردید مواجه می‌کند.

این گزارش ادامه می‌دهد که با‌این‌حال، هرچند با حذف جدول ۶ ماده‌واحده و عدم ارائه برنامه قابل ارزیابی برای دستگاه‌ها، امکان بررسی اعتبارات این حوزه از منظر امور، فصول و برنامه دستگاه‌های مختلف در بدو امر از بین رفته است، اما می‌توان با بررسی اعتبارات دستگاه‌های اصلی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تا حدودی از وضعیت آنها به‌لحاظ توانایی در پرداخت هزینه‌های مختلف و انجام وظایف آگاهی یافت و از این مسیر مجلس می‌تواند درخصوص تصویب، اصلاح یا عدم تصویب لایحه تصمیم‌گیری کند؛ لذا باید افزود بدون بررسی لوایح بودجه سالیانه که منطقاً باید برش‌های یک‌ساله از برنامه‌های توسعه باشند، نمی‌توان میزان اجرا یا اهتمام دولت‌ها به‌اجرای برنامه‌های توسعه را سنجید.

* عدم امکان بررسی فصول آموزش عالی و پژوهش

در این گزارش آمده است که با ارائه نشدن جدول ۶ ماده‌واحده و پیوست شماره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و ارائه نشدن فصول هزینه‌ای در جدول ۲، امکان بررسی فصول آموزش عالی و پژوهش و سهم آنها از امور آموزش و پژوهش و نیز سهم آنها از مصارف بودجه عمومی کشور و محاسبه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی امکان‌پذیر نیست و بررسی سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در این زمینه به‌سختی انجام‌پذیر است. 

این گزارش بیان می‌کند که ارائه نشدن پیوست ۴ که حاوی اعتبارات پیش‌بینی شده بر‌حسب برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف است، شفافیت بودجه را کاهش داده است. برای نمونه امکان تفکیک برنامه‌های خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن وجود ندارد و تصویب چنین لایحه‌ای همراه با ابهام خواهد بود. 

* انطباق ضعیف لایحه با برنامه هفتم پیشرفت

در این گزارش آمده است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ دارای انطباق ضعیفی با برنامه هفتم پیشرفت است که در مجلس شورای اسلامی در حال رفع ایرادات شورای نگهبان است. برای مثال این لایحه از تکالیفی نظیر حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور موضوع بند «ب» ماده (۹۶) و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی موضوع تبصره «۲» ماده (۹۷) برنامه هفتم پیشرفت غفلت کرده است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که هزینه امور پژوهشی «شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ کاهش‌یافته، در‌حالی‌که مجموع اعتبارات این دستگاه‌ها بالغ‌بر ۱۷ درصد نسبت به‌مصوب سال ۱۴۰۲ رشد داشته است. همچنین بررسی اعتبارات وزارت علوم و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن و میانگین رشد ۳۵ درصدی این اعتبارات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ حاکی از ناتوانی دانشگاه‌های دولتی کشور در تأمین هزینه‌های خود از‌جمله هزینه رفاهیات دانشجویی، پژوهشی و فرهنگی و ... است. همان‌طور که در سال ۱۴۰۲ این اتفاق افتاد و دولت به‌ناچار برای جبران کمبود اعتبارات آنها تخصیص بودجه را ۱۱۰ درصد و برای برخی از دانشگاه‌ها بالاتر از ۱۱۰ درصد انجام داد.

* بررسی ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی

این گزارش توضیح می‌دهد که بررسی ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که وابستگی هزینه‌های دستگاه‌های فوق به اعتبارات عمومی نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ (که ۷۳ درصد برآورد شده بود)، ۴ درصد کاهش پیدا کرده است. اما در مقابل درآمد اختصاصی این بخش به میزان میانگین ۳ درصد رشد داشته است. این بدین معناست که رویکرد دولت، کاهش سهم اعتبارات عمومی در بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و سوق دادن آنها به‌سمت درآمد‌های اختصاصی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی ردیف ۱۱۳۵۰۰ (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و انتقال آن به ستون درآمد اختصاصی ۱۴۰۳ ردیف ۱۱۳۵۰۲ به نام صندوق رفاه دانشجویی با توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقال یابد. همچنین سهم (۴۰۰ میلیارد تومان) جهاد دانشگاهی از اعتبار ردیف «تعمیر و بازسازی فضا‌های فیزیکی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی» به شماره طبقه‌بندی (۵۵۰۰۶۸) تفکیک شده و با توافق طرفین به ردیف ۱۱۳۶۲۰ ذیل جهاد دانشگاهی منتقل شود. 

این گزارش ادامه می‌دهد که سنجه‌های عملکردی دستگاه‌های سیاستگذار در جدول (۲-۷) متناسب با هدف‌گذاری جدول ۲۱ ماده (۹۳) قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر احکام مندرج در فصل ۲۰، از‌جمله افزایش سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی اصلاح و ردیف ردیف متفرقه «طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی» به شماره طبقه‌بندی (۶۵-۵۵۰۰۰۰) اصلاح شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شکننده‌تر می‌شوند؟ (+عکس)
  • ۹۵ درصد بودجه پیشنهادی دولت تایید شد
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳