Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@16:36:40 GMT

ذخیره 520 میلیون مترمکعبی سدهای استان تا به امروز

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۵۶۰۲

ذخیره 520 میلیون مترمکعبی سدهای استان تا به امروز

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی گفت: سال گذشته در چنین روزی میزان ذخایر موجود ما در سدها 361 میلیون متر مکعب بوده اما در هفته گذشته سال جاری میزان ذخایر ما 419 میلیون مترمکعب و در آخرین آمار که امروز به دست من رسیده این رقم به 520 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است.

محمد علایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بارش‌های اخیر در استان، اظهار کرد: میانگین بارش‌های استان در مدت 15 ساله 209 میلی‌متر است که این رقم در 10 ساله اخیر 198 میلی‌متر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در سال آبی گذشته یعنی از مهر 96 تا مهرماه 97 میانگین بارش‌های استان 129 میلی‌متر بوده است، همچنین از اول مهر سال گذشته تا به امروز سطح بارندگی ما 200میلی متر بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 64 میلی‌متر بوده و در مدت مشابه درازمدت در 43 سال حدود 144 میلی‌متر بوده، یعنی ما نسبت به سال قبل 213 درصد و نسبت به دراز مدت 39 درصد افزایش بارش داشته‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته در چنین روزی میزان ذخایر موجود ما در سدها 361 میلیون مترمکعب بوده اما در هفته گذشته میزان ذخایر ما 419 میلیون مترمکعب و در آخرین آمار که امروز به دست من رسیده این رقم به 520 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است.

دلیلی ندارد اعلام کنیم بر اثر بارندگی‌ها مشکل کم‌آبی‌مان حل شده است

علایی در خصوص وضعیت سدهای استان، خاطرنشان کرد: از سدهای موجود در استان سدهای یام، چالیدره، کمایستان، فریمان و بند گلستان سر ریز شده و سدهای قره‌تیکان و چهچه نزدیک به سر ریز شدن است.

وی تاکید کرد: استان ما نسبت به وقوع سیل به شدت آسیب‌پذیر است و مشکل اصلی ما این بوده که ما در حال حاضر دچار سیل‌های انسان‌ساز هستیم، بدین گونه که با تجاوز به بستر رودخانه‌ها زمینه ایجاد سیل را فراهم می‌کنیم.

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی تصریح کرد: ما در منطقه خشکی زندگی می‌کنیم و در این مناطق به نسبت سایر مناطق دیگر بارندگی کمتر صورت می‌گیرد، همچنین دمای هوا نیز بیشتر بوده و به همین جهت تبخیر و تعرق بیشتری صورت می‌گیرد و بیشتر بارندگی ما توسط این اقدام از دسترس خارج خواهد شد.

علایی گفت: هیچ دلیلی ندارد که بر اساس بارندگی‌هایی که در سال جاری شاهد آن بودیم اعلام کنیم که مشکل کم آبی استان حل شده و خشکسالی‌ها را نیز پشت سر گذاشته‌ایم.

انتقال آب از دریای عمان حتما امسال عملیاتی می‌شود

وی با تاکید بر اینکه رودخانه‌ها یک ثروت ملی هستند و تجاوز به این بستر خلاف قانون بوده، گفت: مردم ما باید در این امر حساسیت ویژه‌ای داشته باشند، خواهش ما نیز از مردم این بوده در مکان‌هایی که در بستر رودخانه هستند اطراق نکنند و در رستوران‌هایی که در بستر رودخانه قرار دارد، نروند.

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی در خصوص طرح انتقال آب از دریای عمان، اضافه کرد: این طرح در حال مطالعه است، زیرا بسیار حائز اهمیت است و باید مطالعات زیست محیطی، اجتماعی و پدافند غیرعامل با آینده پژوهی انجام شود و بعد از آن این طرح را عملیاتی کنیم، مطالعات لازمه برای این پروژه تقریبا در حال اتمام است و ما در حال حاضر به دنبال تخصیص از وزرات نیرو هستیم و به محض تخصیص این پروژه آغاز خواهد شد.

علایی خاطرنشان کرد: حتما آغاز عملیاتی این طرح در سال جاری کلید خواهد خورد و از سیستان و بلوچستان آن را شروع خواهیم کرد، زیرا این منطقه دچار بیشترین مشکل آبی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۵۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا هشتم اردیبهشت‌ماه معادل ۲۶.۵۷ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۹.۰۳ میلیارد مترمکعب بود، ۸ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز با عدد ۱۶.۵۲ میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایسنا،حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعب بوده نیز تغییری نداشته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۴ درصد است.

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۱۱سد درصد پرشدگی ۱۰۰درصد است، به‌طوری‌ که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد جگین استان هرمزگان، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق و آزاد استان کردستان و سدهای پیشین، ریزدان، خیرآباد، ماشکیدعلیا ۱۰۰ درصد پر هستند.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱میلیمتر) ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900458

دیگر خبرها

  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • تخصیص ۵۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدهای مازندران
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • (تصاویر) دره جنی، منطقه‌ای رمزآلود در شرق ایران
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟