Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@19:19:30 GMT

شهید طوسی شخصیتی آرمانی و معنوی بود

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۵۶۷۰

شهید طوسی شخصیتی آرمانی و معنوی بود

به گزارش ایکنا از مازندران به نقل از روابط عمومی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران، به مناسبت هجدهم فروردین سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید «محمد حسن قاسمی طوسی» صفحاتی از کتاب «قلب فرماندهی» به قلم «سیدحسین ولی‌پور زرومی» در ادامه می‌آید: «کرامت‌مداری و عزت‌مندی»، «ظرفیت شخصیتی و ایمانی» و «هوشیاری در تقویت توان‌مندی» سه ضلع هم‌افزایی بود که در فرایند زمانی به نسبت کوتاه، از شهید طوسی، شخصیتی چند بعدی و شکوهمند ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گواه یاران، طوسی هم یک شخصیت آرمانی و معنوی بود که به راحتی، همگان را همراه می‌کرد. هم یک فرمانده عملیاتی بود که در جسارت، شجاعت و خلاقیت، به نقطه کمال رسیده بود. در عین حال مدیر تمام عیاری بود که با فهم و درک بالا، به مشکلات محیطی و ستادی در جنبه‌های مختلف، خاتمه می‌بخشید.   انقلاب اسلامی و به دنبال آن دفاع‌مقدس، بهترین محمل برای به آزمون گذاشتن این وجوه شخصیتی طوسی بود. در واقع ظهور و شکوفایی استعدادهای متعالی شهید، در شرایط پیچیده انقلاب و دفاع مقدس، بسیار سریع رقم خورد. مهمتر از وضعیت بحرانی انقلاب و دفاع مقدس درکی است که طوسی از شرایط پیدا کرده بود. همین برداشت ایمانی طوسی از وضعیت و درانداختن خود و همه هستی خود در گرداب بلاء، سبب فتح قلوب برای همیشه تاریخ شده است. شاید کسی بهتر از خود شهید طوسی این وضعیت را که نمایان‌گر ده ساله آخر حیات وی بود، تصویر نکرده باشد؛ آن‌جا که در نامه‌ای به خانواده خود نوشت: «مشکلات، کمبودها، نارسایی‌ها، مصائب، حادثه‌های ناگوار و تمام چیزهایی که انسان را ناراحت می‌کند برای فرد مسلمان و مومن، یک آزمایش ... و امتحان است. خداوند برای زن و مرد مومن هچ وقت آزمایش ترک نماز و روزه نمی‌گذارد، بلکه آنها را با معیارها و محک‌های دیگری می‌سنجد. می‌خواهد برای خود انسان مشخص نماید که تو چند مرده حلاجی! می‌خواهد ببیند آن کسی که سال‌ها برای امام حسین (ع) می‌گریست و خدا خدا می‌کرد و بر ظالمین لعنت می‌فرستاد و آرزو داشت که در رکاب امام حسین (ع) باشد، در صحنه آزمایش جنگ با صدام چه کار می‌کند.   برای خداوند حفظ دینش و نابود کردن صدام کاری ندارد... همه این‌ها آزمایش است برای... فقط می‌خواهد صف مومن با غیر مومن را جدا نماید»   روح حاکم بر حیات شهید طوسی را می‌توان با توجه به «رضا» و «انتظاری» که در ضمیر این انسان والامقام، نهادینه شده بود، درک کرد. این وضعیت در نامه شهید به همسر و دخترش مشهود است: «در رابطه با احوال اینجانب ناراحت نباشید و تا به حال سالم هستم و منتظر امر خداوند هستم. رضایم به رضای خداوند؛ که اگر صلاح دانست زنده بمانیم و اگر صلاح دانست شهید شویم»   به عنوان حسن ختام این نوشتار، این جملات شهید، مطابقت داده شود با ترجمه آیه کریمه‌ای که صفحه نخست کتاب با آن مزین شده‌است:   «برخی از آن مومنان، بزرگ‌مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند؛ پس برخی بر آن عهد ایستادگی کردند (تا به راه خدا شهید شدند) و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند.»   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۵۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه اهدای گل به رئیسی در جشن دختران آرمانی + ویدئو

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین، لحظه اهدای گل توسط دختران به رئیس جمهور را در این ویدئو ببینید.

کد خبر 850381 منبع: ایرنا برچسب‌ها روز دختران دختران خبر مهم حضرت معصومه (س) سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • اعتبارات بنیاد شهید در حوزه درمان به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید
  • جشن روز دختر "دختران آرمانی"
  • لحظه اهدای گل به رئیسی در جشن دختران آرمانی + ویدئو
  • فیلم/ استقبال از رئیسی در جشن دختران آرمانی
  • پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به ساخت مسکن روستایی در کردستان
  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • ننه گلبهار دوستت داریم
  • با نقطه مطلوب وضعیت بنادر ،‌گمرکات و انبارها فاصله داریم
  • وضعیت بنادر، گمرکات و انبارهای «تملیکی» و «توقیفی» بهتر شده است
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!