Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@15:06:44 GMT

در مظلوميت کارخانه ماشين سازي تبريز

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۶۵۸۶

در مظلوميت کارخانه ماشين سازي تبريز

خبرگزاري آريا - تبريز - ايرنا - ماشين سازي تبريز به عنوان يکي از نخستين کارخانه هاي مادر صنعت ايران با حدود نيم قرن قدمت اين روزها حال و روز خوشي ندارد؛ البته مشکل اين واحد صنعتي قديمي نه در مسايل مالي، فناورانه و نيروي کار متخصص، بلکه نگاه هاي سياسي و جناحي در موضوع واگذاري آن ريشه دارد.

به گزارش ايرنا، کارخانه ماشين سازي تبريز که در نيمه دوم دهه 1340 شمسي توسط مرحوم مهندس تقي توکلي، از طلايه داران صنعت کشور، در منطقه صنعتي غرب تبريز بنيان گذاشته شد و به زودي به چهره درخشاني در عرصه صنعت ايران و خاورميانه تبديل شد، تا ارديبهشت ماه پارسال که به بخش خصوصي واگذار شد، 11 مزايده ناموفق را تجربه کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نهايت سازمان خصوصي سازي ارديبهشت ماه 1397، اين کارخانه مادر صنعتي را پس از کش و قوس هاي فراوان به شخصي که به گفته خودش عرق و تعصب محلي داشت و به دنبال نان خور کردن عده اي جوان و بيکار بود، واگذار کرد تا بارقه هاي اميد در چشمان کارگران خسته از بلاتکليفي چندساله ماشين سازي سوسو زند.
مالک جديد کارخانه ماشين سازي نيز که بر اساس استعلام هاي انجام گرفته از نهادهاي مسوول، بدهي بانکي نداشت و به قول سياسيون «اهل» بود، بلافاصله پس از خريد اين واحد صنعتي قديمي، در نشستي با خبرنگاران از برنامه هاي اميدوارکننده اش براي احياي ماشين سازي سخن گفت.
واقعيت نيز اين است که واگذاري ماشين سازي تبريز به بخش خصوصي پس از 11 بار مزايده ناموفق سازمان خصوصي سازي براي فروش و سرباز زدن بانک ها و صندوق هاي بازنشستگي از تملک آن در ازاي رد ديون دولتي، روند اميدوبخشي را طي مر کرد تا اينکه ناگهان رسانه ها از دستگيري فرخ زاده، مالک جديد اين واحد، به اتهام فروش 260 ميليون دلار يا يورو ارز دولتي در بازار آزاد، خبر دادند و موج سياسي «نااهل» بودن مالک کارخانه، بار فضاي گفتمان سياسي مربوط به اين واحد را درگرفت.
اما امروز دغدغه اصلي مردم تبريز و کارگران ماشين سازي، فارغ از سوگيري هاي سياسي، در مورد اين کارخانه صنعتي، تلاش براي سرپا نگه داشتن کارخانه با چشم پوشي از منافع فردي و گروهي، از سوي نمايندگان مجلس، مديران استاني و مالک کارخانه و سازمان خصوصي سازي است.
به بيان ديگر، افکار عمومي تبريز و کارگران ماشين سازي به دور از هر گونه اظهارات فاضلانه و بي توجه به هر گونه ادبيات سياسي مثبت يا منفي درباره اتفاقات مرتبط با اين واحد صنعتي، از مسوولان و تصميم سازان انتظار دارند که هر گونه اقدام آنان نه به تضعيف بيشتر کارخانه، بلکه به حفظ وضعيت فعلي آن در وهله نخست و رونق بيشتر چرخ هاي توليد آن در مرحله بعدي منجر شود؛ به عبارت ديگر آنان از هر گونه سياسي کاري و سياسي بازي در ارتباط با ماشين سازي از سوي هر گروه و جريان سياسي بيزارند.
در اين بين مشاهدات خبرنگار ايرنا از فضاي حاکم بر کارخانه ماشين سازي تبريز نيز از روشن بودن چراغ اميد در بين کارگران اين واحد صنعتي مادر حکايت دارد و تنها خواسته مديران و کارکنان آن از نهادهاي دولتي مرتبط و مالک کارخانه، تعيين تکليف وضعيت کارخانه با رويکرد سوق دادن آن به سمت توليد بيشتر است.
اما روي ديگر سکه مشکلات مبتلابه کارخانه ماشين سازي تبريز در بحث واگذاري آن، اختلاف تعدادي از نمايندگان مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با سازمان خصوصي سازي در زمينه شکل و کيفيت واگذاري اين واحد صنعتي است.
در تبيين اين تضاد بايد گفت در حالي که برخي از نمايندگان مردم تبريز در خانه ملت خواستار مديريت ماشين سازي توسط شستا بوده اند، مديران سازمان خصوصي سازي معتقدند که اقدام به اين مطالبه، گرفتار آمدن در دور باطل است و در اين راستا به خودداري صندوق بازنشستگي فولاد و بانک صادرات از قبول مالکيت اين واحد صنعتي در قبال رد ديون دولت به آنها اشاره مي کنند.
از اين ديدگاه، ماشين سازي به دليل زيان ده بودن آن در سال هاي اخير، جذابيتي براي تملک توسط شرکت هاي زيرمجموعه شستا يا حتي بخش خصوصي نداشته است.
رييس سازمان خصوصي سازي با اشاره به برگزاري 11 بار مزايده بي نتيجه فروش کارخانه ماشين سازي در هفت هشت سال اخير مي گويد: در مورد ماشين‌سازي ما هيچ اعتراضي در مورد نحوهٔ قيمت‌گذاري آن نداشتيم، هيچ مشکلي در مورد اهليت نداشتيم تا پيش از ماجراهاي بازرسي ارزهاي دولتي مشکلي نبود.
ميرعلي اشرف پوري حسيني که اين روزها با هجمه برخي از نمايندگان مجلس درباره واگذاري ماشين سازي به بخش خصوصي مواجه است، توضيح مي دهد: طبق آمار و گزارشي که ما داريم {مالک جديد} حدود 300 نفر را در ماشين‌سازي دعوت به کار کرد، ماشين‌سازي‌اي که زيان‌ده بود و چرخش نمي‌چرخيد و مشکل داشت، کارگران تحصن مي‌کردند مي‌آمدند جلوي فرمانداري، اما او آمد 300 نفر را هم اضافه کرد. هنوز براي آن‌ها کار ايجاد نکرده بود، ولي نان‌خورش را زياد کرد. اين دقيقاً همان چيزي است که ما در بحث خصوصي‌سازي دنبال مي‌کنيم و دوست داريم در هر بنگاهي که ايجادشده و واگذار مي‌کنيم سطح اشتغال بالا برود.
وي تشريح مي کند: درست است براي آن آقايي که مالک و مدير است هزينه توليد مي‌شود، ولي دوست داريم اشتغال حفظ و زياد شود. ايشان تعهدي نداشت که چندصد نفر اضافه کند ولي اين کار را کرد. طبق آماري که نمايندهٔ ايشان به ما داده است ايشان حدود 40 ميليارد تومان در طول 10 ماه گذشته در آنجا خرج کرده است، بخشي از حقوق کارگران را از جيب مي‌دهد به دليل اينکه ماشين‌سازي هنوز درآمد ندارد. پس در خصوص اهليت ايشان اتفاق خاصي نيفتاده بود که کسي ناراحت بشود غير از اينکه ايشان پيش ‌از اين دلار دولتي دريافت کرده و بابت آن بايد پاسخ بدهد، ازآنجا ناگهان ايشان نااهل شد و پيش از ن هيچ‌کس اعتراضي به اهليت ايشان نداشت.
رييس سازمان خصوصي سازي در پاسخ به اظهارات برخي نمايندگان مجلس مبني بر ارزان فروشي ماشين سازي به مالک جديد آن نيز مي گويد: حالا يکي آمده مي‌گويد اين شرکت 10 هزار ميليارد تومان مي‌ارزد، مي‌گويم کجا زندگي مي‌کني؟ مي‌گويم اين شرکت را کسي 611 ميليارد تومان قبول ندارد. جاي طلبش هم بدهيد قبول ندارد.
پوري حسيني درباره اختلافش با نمايندگان مجلس در اين خصوص نيز معتقد است: ريشهٔ دعواي عزيزان با من در مورد ماشين‌سازي تبريز، دليلش نه ارزان‌فروشي است نه گران‌فروشي نه اهليت و نه فلان. آقايان از روز اول اصرار داشتند که شما اينجا را به شستا بدهيد، همين شستايي که آقاي رئيس‌جمهور مي‌گويد هر چه دار و ندار دارد بايد بفروشد.
وي يادآوري مي کند: ما از سال 93 ديگر بابت رد ديون نمي‌توانيم چيزي به کسي بدهيم. سال 94 مجلس گفت فقط باقيماندهٔ مطالبات صندوق بازنشستگي فولاد را مي‌توانيد به آن سهم بدهيد ولا غير که ماشين‌سازي تبريز را با اِذن و مجوز مجلس به آن داديم.
وي ادامه مي دهد: وقتي ما اين شرکت را داديم به صندوق بازنشستگي فولاد، برخي نمايندگان مجلس و تعدادي ديگر از آقايان در مجلس جلسه گذاشتند گفتند سازمان خصوصي، ماشين سازي را به شستا بدهد، من هم محترمانه و مؤدبانه در جلسه شرکت کردم، گفتم اين شرکت ديگر براي دولت نيست که با مصوبهٔ مجلس بخواهيد آن را به شستا بدهيد، کما اينکه اگر براي دولت هم بود ممنوع بود که به‌عنوان بدهي دولت به شستا بدهيم، اين اکنون مال بخش خصوصي است، براي صندوق بازنشستگي دولت است.
رييس سازمان خصوصي سازي تشريح مي کند: از شستا پرسيديم که آيا حاضر است ماشين سازي را به همان قيمت که سال گذشته داديم، نقد بخرد؟ پاسخ دادند ما طلب مان را مي‌خواهيم، پول‌نداريم که بدهيم. گفتم آقايان پس قبول داريد که نمي‌شود؟ چون يک مال را دولت يک‌بار مي‌توان به‌جاي بدهي به يک نفر داد؛ اين شرکت مالِ دولت است يک‌بار به ازاي بدهي به صندوق بازنشستگي داده شده است و ديگر نمي‌شود که دوباره بگوييم به شما هم بدهکاريم اين مالِ شما؛ دولت نمي‌تواند يک مال را به دو نفر طلبکار بدهد. به هر زبان و قانوني که محاسبه کنيد اين شرکت ديگر مالِ دولت نيست.
رييس سازمان خصوصي سازي مي گويد: از آن روز مدام آقايان اصرار مي‌کنند که ماشين‌سازي را بايد به شستا مي‌داديد، سازمان خصوصي‌سازي لجاجت کرد با ما همراهي نکرد و به شستا نداد؛ بگذريم از اينکه شستا چگونه دارد خودش را اداره مي‌کند. بگذريم از اينکه شستا خودش هم موظف است همهٔ بنگاه‌هايش را در بازار بفروشد؛ از اين‌ها بگذريم، دعواي ما با بعضي از دوستان و عزيزان درباره ماشين سازي ريشه در همين مطلب دارد.
اما نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز مي گويد که در اصل کارخانه ماشين‌سازي را به صندوق بازنشستگي فولاد که متعلق به شستا است به عنوان رد ديون داده‌اند و پوري‌حسيني وکالت‌نامه‌اي اين کارخانه را فروخته است.
محمداسماعيل سعيدي در پاسخ به اظهارات پوري حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي، مبني بر اصرار نمايندگان براي واگذاري ماشين‌سازي به بخش خصوصي توضيح مي دهد: مواضع بنده همواره در خصوص ماشين‌سازي صريح و شفاف بوده و در تمام جلساتي که با رئيس سازمان خصوصي‌سازي يا معاونين اين سازمان داشته‌ايم که برخي از آنها صورت جلسه نيز شده‌اند، تمام تاکيد ما بر اهليت فردي بود که قرار است واگذاري به وي صورت گيرد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا در جلسات نمايندگان مجلس با مسئولان سازمان خصوصي‌سازي موضوع واگذاري ماشين‌سازي به شستا مطرح شده يا نه، عنوان مي کند: در اصل ماشين‌سازي را به شستا واگذار کرده‌اند؛ موضوع اين است که دولت بابت بدهي به صندوق بازنشستگي فولاد به قيمت 1000 ميليارد کارخانه ماشين‌سازي را به عنوان رد ديون به اين صندوق داده که آن هم متعلق به شستا است.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي ادامه مي دهد: بعد از واگذاري اين کارخانه آقاي پوري‌حسيني از صندوق بازنشستگي فولاد وکالت‌نامه کتبي گرفته که اين کارخانه را به فروش برساند.
سعيدي تشريح مي کند: بعد از اين واگذاري در جلسه‌اي با حضور آقاي عبدالعلي‌زاده، رئيس سابق هيئت مديره شستا، آقاي ربيعي وزير سابق کار، رئيس سازمان خصوصي‌سازي و نمايندگاني مانند آقاي پزشکيان، فرهنگي، بيگي و بنده، رئيس هيئت مديره شستا عنوان کرد حال که اين کارخانه به صندوق واگذار شده آن را به شستا بدهيد تا طرح توسعه‌اي را که برايش داريم، اجرايي کنيم و وزير کار نيز با اين مساله موافقت کرد، اما آقاي پوري‌حسيني عنوان کرد که به آقاي روحاني قول داده‌ام از قبال واگذاري به بخش خصوصي 18 هزار ميليارد پول تامين کنم و 1000 ميليارد تومان هم روي ماشين‌سازي حساب باز کرده‌ام.
نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس تاکيد مي کند: واگذاري ماشين‌سازي به شستا نظر نمايندگان نبود، بلکه وزير کار و رئيس هيئت مديره شستا که صندوق بازنشستگي فولاد متعلق به آنان است، چنين پيشنهادي دادند و ما هم گفتيم اگر کسي وجود دارد که پول نقد و اهليت دارد، کارخانه ماشين‌سازي را به وي واگذار کنيد.
حال اما آنچه که اهميت دارد، هم افزايي براي حفظ کارخانه ماشين سازي و کمک به توسعه فعاليت هاي آن بر مبناي نيروي کار متخصص و ورزيده و نيم قرن انباشت تجربه موجود است؛ به عبارت ديگر افکار عمومي خواستار کنار گذاشته شدن اختلافات ميان سازمان خصوصي سازي و نمايندگان مجلس، با هدف احياي اين واحد صنعتي و رفع نگراني يک هزار و 120 کارگر آن از بلاتکليفي است.
مديرعامل کارخانه ماشين سازي تبريز نيز با اشاره به پرداخت بدهي هاي آن توسط مالک جديد در 10 ماه گذشته مدعي است که اين واحد صنعتي، پويا و زنده است، به چرخه توليد برگشته و احياي آن نماد جهاد اقتصادي مدنظر رهبر معظم انقلاب است.
نصير شکرانه به ايرنا توضيح مي دهد: کارخانه ماشين سازي در زمان واگذاري به مالک جديد حدود 2 هزار ميليارد ريال بدهي داشت و حقوق، عيدي و پاداش پرسنل و کارگران در سال 96 پرداخت نشده بود؛ زمان واگذاري توليد در اين کارخانه تقريبا متوقف بود و شرکت متعهد به تحويل 64 دستگاه بود.
مديرعامل کارخانه ماشين سازي تبريز مي گويد: نخستين گام مالک جديد کارخانه پرداخت 80 ميليارد ريال از بابت بدهي، حقوق و پاداش پرسنل و کارگران بود و در مرحله بعد 70 ميليارد ريال بدهي سال هاي گذشته کارخانه ماشين سازي و شرکت ريخته گري آن به بانک ها تسويه و سپس سند توقيفي ماشين سازي آزاد شد.
وي با اشاره به اينکه در زمان واگذاري کارخانه ماشين سازي به مالک جديد ماهانه 6، 7 دستگاه انواع دستگاه تراش در آن توليد مي شد، گفت: با برگزاري جلسات توليد هفتگي افراد دخيل در توليد، تعداد دستگاه هاي توليدي ماشين سازي در هفته به 16 دستگاه و در هر ماه به بيش از 60 دستگاه رسيد و 9 دستگاه با کيفيت بالا نيز براي آلمان توليد شد که يک محموله آن در روزهاي پاياني سال گذشته به اين کشور صادر شد.
به گفته شکرانه، مالک جديد کارخانه ماشين سازي 500 ميليارد ريال به عنوان قسط اول به سازمان خصوصي سازي و 480 ميليارد ريال از بابت بدهي به سازمان گسترش پرداخت کرده است.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون هر ماه 42 ميليارد ريال به عنوان هزينه جاري در ماشين سازي صرف مي شود، اضافه مي کند: اين کارخانه به روال عادي توليد برگشته و بخشي از توليد به فروش رفته و بخشي نيز به ارزش 160 ميليارد ريال در انبار ذخيره شده است.
مديرعامل کارخانه ماشين سازي تبريز با اشاره به اينکه تاکنون حقوق، پاداش، عيدي و مزاياي يک هزار و 120 کارگر کارخانه و شرکت ريخته گري پرداخت و بخشي از حقوق فروردين آنان نيز از محل توليد تامين شده است، يادآوري مي کند: توليد ماشين سازي از اسفند پارسال به بيش از 20 دستگاه در هر هفته رسيده است.
وي توضيح مي دهد: اين کارخانه در زمان واگذاري حدود 433 نفر نيروي انساني داشت که اکنون اين تعداد به 720 نفر رسيده و 400 نفر نيز در ريخته گري شاغل هستند.
شکرانه با اشاره به حواشي و جوسازي هاي برخي افراد براي کارخانه ماشين سازي با اغراض سياسي مي گويد: اين گونه اقدام ها به نوعي بي مهري به صنعت و کشور است و به منافع ملي و صنعتي آسيب مي زند.
مديرعامل کارخانه ماشين سازي تبريز با درخواست از مسئولان و متوليان امر براي حمايت از اين مادرصنعت يادآوري مي کند: سياست مداران و متوليان امر بايد به اين کارخانه به عنوان پشتوانه صنعتي منطقه نگاه کنند و با حمايت از آن موجب رشد صنعت و اقتصاد استان شوند.
وي، راه اندازي کارگاه آهنگري کارخانه ماشين سازي بعد از 12 سال تعطيلي کامل را از ديگر برنامه هاي آن اعلام و اضافه مي کند: با راه اندازي اين کارگاه براي 60 نفر در 2 نوبت کاري اشتغال ايجاد مي شود و در مرحله اول قرارداد، تحويل گلوله هاي فولادي شرکت مس سونگون در نيمه اول سال آينده به ميزان 600 تن بسته شده است.
گروه ماشين سازي تبريز با بيش از 50 سال قدمت يکي از بزرگترين کارخانه‌هاي شهر تبريز واقع در قراملک و توليدکننده انواع ماشين‌هاي صنعتي همانند انواع ماشين‌ابزار، کمپرسورهاي صنعتي، پمپ‌هاي آب، الکترو موتور، ليفت تراک، انواع موتورهاي ديزلي، ماشين آلات نساجي، ماشينهاي تراش، ماشين هاي فرز، ماشين هاي مته، قطعات ريخته و دستگاه‌هاي سي ان سي است.
اين کارخانه در سال هاي اخير به دليل واگذاري هاي نادرست با مشکلات متعددي در مسير فعاليت خود مواجه بوده است.
518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۶۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال از فروش رسمی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خبر داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

آیا تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس مشکل‌ساز می‌شود؟

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند در اجرای مصوبه هیئت محترم واگذاری بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ 1403/2/3 توسط این سازمان به فروش رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردبیل در رتبه اول رده‌بندی مولدسازی کشور قرار گرفت
  • رفع کمبودهای اعتباری اردبیل از محل مولدسازی
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • چراغ سبز تغییر نام باشگاه استقلال تهران
  • رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: اگر تغییر نام استقلال به استقلالِ خلیج فارس منع قانونی نداشته باشد، مورد موافقت قرار می‌گیرد / فیلم
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس