Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@10:59:18 GMT

سيلزدگان هرسين چشم‌انتظار کمک دولت

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۷۹۶۹

سيلزدگان هرسين چشم‌انتظار کمک دولت

خبرگزاري آريا - کرمانشاه- ايرنا- علاوه بر خسارت‌هاي زيادي که به خانه و کاشانه سيلزدگان شهرستان هرسين وارد شده، هزاران هکتار از زمين‌هاي کشاورزي شان نيز از بين رفته و همچنان زير آب است؛ آنان اکنون چشم‌انتظار کمک‌هاي دولت هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، از روز 11 تا 13 فروردين به طور ميانگين 77 ميليمتر بارندگي در استان کرمانشاه رخ داد که بخش قابل توجهي از آن بر سر اهالي شرق استان فرود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيشترين بارش‌ها در شهرستان‌هاي کنگاور، صحنه و هرسين با 150، 122 و 103 ميلي متر ثبت شد که بيشتر آن هم به رودخانه «گاماسياب» ريخت و سبب طغيان آن شد.
رود گاماسياب از طولاني‌ترين رودخانه‌هاي ايران است که از 21 کيلومتري جنوب شرقي نهاوند در استان همدان سرچشمه مي‌گيرد و پس از در آغوش کشيدن روان آب‌هاي ملاير، تويسرکان، اسدآباد، کنگاور و صحنه وارد چمچمال در شهرستان هرسين مي‌شود.
به گفته فرماندار هرسين، در اوج سيل، ورودي آب در منطقه بيستون و چمچمال هرسين به هزار و 500 متر مکعب در ثانيه رسيد در حالي که خروجي آن تنها 700 متر مکعب بود.
اين وضعيت سبب زير آب رفتن منطقه و تشکيل يک درياچه چندين کيلومتري شد که روستاهاي زيادي را زير آب برد.
**تشکر سيلزدگان از سپاه، ارتش و مسئولان استان و درخواست از دولت
خبرنگاران ايرنا پنج روز پس از طغيان گاماسياب، وضعيت روستاهاي سيلزده هرسين را از نزديک بررسي کردند؛ گزارش آنان حاکيست که اهالي روستاهاي «چم‌بطان سفلي و عليا» همچنان مشغول خارج کردن سيلاب از روستا و انبوه گل و لاي از خانه‌هايشان هستند.
در روستاهاي قره‌ولي، گُرگَوند، فراش، قوزي‌وند و چند روستاي سيلزده ديگر هم گرچه آب از روستا خارج شده اما خسارت‌هاي وارده شده به روستاها کم نيست.
بيشتر زمين‌هاي کشاورزي مناطق سيلزده نيز همچنان زيرآب است و خسارت‌هاي جدي ديده‌اند.
مشهدي حسين، يکي از اهالي چم‌بطان سفلي که به همراه اهالي روستا مشغول ايجاد جوي براي تخليه آب بود، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از تلاش‌هاي مسئولان استان و خدمات ارتش و سپاه تشکر کرد و گفت: روستاي ما و اهالي آن را تيپ نبي اکرم (ص) سپاه پاسداران کرمانشاه نجات داد و اجازه چند برابر شدن خسارت‌ها را نداد.
به گفته او، زمين هاي کشاورزي روستا به طور کامل از بين رفته و طبقه همکف خانه‌ها هم خسارت زيادي ديده است.
او با بيان اينکه تعدادي از دام‌هاي اهالي در جريان سيل از بين رفته، گفت: ما براي تغذيه بقيه دام‌هايمان به شدت نيازمند علوفه هستيم.
عزيز 60 ساله، ديگر ساکن چم‌بطان سفلي به خبرنگار ايرنا گفت: سيل خسارت زيادي به خانه و کشاورزي ما زده است و اکنون به شدت در مضيقه هستيم.
وي افزود: از دولت انتظار داريم که به شيوه مناسبي خسارت‌ها را جبران کند زيرا حاصل زحمات يکساله ما هدر رفته است.
يک جوان ساکن روستاي قره‌ولي هم که خواست نامش در گزارش آورده نشود، گفت: وقوع سيل و اين همه خسارت در حالي است که طلب سال گذشته ما از کارخانه چغندر قند بيستون هنوز تسويه نشده است.
برخي ديگر از سيلزدگان منطقه تمايلي به انجام مصاحبه نداشتند اما ابراز اميدواري مي‌کردند که دولت خسارت‌هاي آنان را در کمترين زمان ممکن و با گشاده دستي جبران کند.
**بيشترين خسارت سيل
«بيشتر مزارع منطقه از ابتداي گروس در شهرستان صحنه تا آخر پل چهر در شهرستان هرسين خسارت جدي ديده‌اند»؛ اين را حسن سليماني، نماينده مردم شهرستان‌هاي هرسين، صحنه و کنگاور در مجلس شوراي اسلامي به ايرنا گفت.
وي افزود: در هرسين روستاهاي چم‌بطان سفلي و عليا به طور صد درصد در محاصره سيل قرار گرفتند و چند روستاي ديگر شهرستان هم خسارت‌هاي زيادي ديدند.
به گفته سليماني «بيشترين آسيب سيل اخير در شرق استان در زمينه کشاورزي است.»
**خسارت به هشت هزار هکتار مزرعه
فرماندار شهرستان هرسين نيز درباره آخرين وضعيت جبران خسارت‌هاي وارد شده به روستاهاي سيلزده شهرستان گفت: با توجه به هشدارهاي مکرري که به اهالي روستاهاي در معرض سيل شهرستان داده بوديم، بسياري از آنان پيش از سيل دام‌هاي خود را از روستا خارج کرده بودند و براي مقابله با حادثه آمادگي خوبي داشتند و همين موضوع سبب کاهش خسارت‌ها شد.
امير شاه‌آبادي در گفت و گو با ايرنا، مهمترين دغدغه روستائيان سيلزده هرسين را از بين رفتن کشت و کارشان بيان کرد و افزود: حدود هشت هزار هکتار از مزارع کشاورزي منطقه چمچمال خسارت ديده که چهار هزار هکتار آن به صورت 100درصدي و حدود چهار هزار هکتار هم 20 تا 50 درصدي خسارت ديده است.
به گفته او، ميزان زيان وارده به کشاورزي و دام‌هاي سيل‌زدگان به صورت جمع بندي شده در اختيار استانداري کرمانشاه قرار گرفته تا از طريق دولت پيگيري و جبران شود.
شاه‌آبادي در باره ضرر سيل به واحدهاي مسکوني روستايي نيز گفت: بايد منتظر ماند که سطح آب به صورت کامل فروکش کند تا خسارت وارد شده مشخص شود، هر چند کارشناسان بنياد مسکن هم اکنون در روستاهاي سيلزده در حال برآورد خسارت‌ها هستند.
شهرستان هرسين با 85 هزار نفر جمعيت در 44 کيلومتري جنوب شرق کرمانشاه واقع شده است.
آنچنان که مديرکل مديريت بحران استانداري کرمانشاه اعلام کرده، «خسارت ناشي از سيل هفته گذشته در استان هزار و 560 ميليارد تومان برآورد شده است.»
جليل بالايي به ايرنا گفت: بالاترين خسارت وارده به راه‌هاي اصلي و روستايي و پل‌ها با 460 ميليارد تومان، آب، برق، گاز و رودخانه‌ها 389 ميليارد تومان و کشاورزي با 386 ميليارد تومان بوده است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۷۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، شهید اسد پور در ۲۳ خرداد ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه و در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید.
پیکر شهید اسد پور که بعد ار تفحص به عنوان شهید گمنام اعلام شده بود که با آزمایش‌های دی ان‌ای شناسایی و امروز به زادگاه منتقل شد.
امروز مادر شهید اسد پور بعد از ۳۷ سال دوری فرزند خود را در آغوش کشید.
پیکر شهید سید علاءالدین اسد پور قرار است روز شنبه همزمان با شهادت امام جعفر صادق در شهرستان زرقان تشیع و سپس در زادگاهش روستای آقا جلو این شهرستان به خاک سپرده شود.

دیگر خبرها

  • خسارت ۹.۵ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال ۲۰۲۴
  • بارندگی آب، برق و راه برخی از روستاهای بخش شنبه و طسوج مسدود کرد
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | هشدار برای آبگرفتگی تهران صادر شد
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز
  • مصوبات شورای ترافیک شهرستان هرسین لازم الاجرا و الزام آور است
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند