Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات پارلمان اسرائیل گفته که در صورت پیروزی، شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری را ضمیمه اسرائیل خواهد کرد.

 

نخست وزیر اسرائیل در حالی این سخنان را مطرح کرده که به جلب آرای رای دهندگان راست افراطی برای پیروزی در انتخابات پیش رو نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عریقات گفته است: «اسرائیل تا زمانی که جامعه جهانی به اسرائیل مصونیت داده است به نقض بی شرمانه حقوق بین الملل ادامه می دهد. منظورم به طور خاص حمایت و تائید دولت ترامپ از نقض حقوق بشر و حق ملی مردم فلسطین است.»

 

مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد اشغال این مناطق را غیرقانونی می‌دانند، اما اسرائیل که از حمایت آمریکا هم برخوردار است این اراضی را متعلق به خود می‌داند.

 

اراضی اشغالی در کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس شرقی طی چند دهه گذشته شاهد ساخت و سازهای فراوان و احداث شهرک‌های یهودی‌نشین بوده است.

 

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ‌ با اعراب در سال ۱۹۶۷ از خاک سوریه تصرف کرده، را به رسمیت شناخت.

 

اقدامی که همچون به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، موج جهانی انتقادها علیه ترامپ را برانگیخت.

 

حدود ۲۰۰ هزار صهیونیست در اراضی اشغالی از کرانه غربی رود اردن اسکان داده شده‌اند و دو برابر این جمعیت، یعنی حدود ۴۰۰ هزار اسرائیلی هم در بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند. همزمان بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی هم ساکن این مناطق هستند.

 

فلسطینی‌ها سال‌هاست که درصدد تشکیل کشوری مستقل در نوار غزه، کرانه غربی رود اردن و بیت‌المقدس شرقی هستند. مالکیت بر اراضی محور اصلی هرگونه مذاکره‌ای بوده که طی چند دهه گذشته میان اسرائیل و تشکیلات فلسطینی شکل گرفته است.

 

با وجود این، اسرائیل می‌گوید فلسطینیان با پیش‌کشیدن قضیه شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری، قصد تاثیرگذاری بر مذاکرات صلح را دارند در حالی که از نظر اسرائیل این موضوع مانع ذاتی بر سر گفتگوهای صلح نیست.

 

نتانیاهو که در آستانه رای‌گیری روز سه‌شنبه با شبکه تلویزیونی "اسرائیل تی‌وی" گفتگو می‌کرد، در پاسخ به مجری که از چرایی الحاق این اراضی سوال کرده بود، گفت: "شما دارید می‌پرسید که آیا گام بعدی ما حرکت به این سمت است - پاسخ شما آری است، حرکت به این سو فاز بعدی اقدامات ماست. من حق حاکمیت (اسرائیل) را گسترش خواهم داد و در این راه برایم ضمیمه کردن شهرک‌های یهودی‌نشین یا اراضی جدا افتاده دیگر تفاوتی ندارد."

 

نتانیاهو می‌گوید او موفق شده رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ را متقاعد کند که حاکمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد و اکنون زمان "گذار به فاز جدید" و بسط این حاکمیت در کرانه باختری رود اردن فرا رسیده است.

 

در واکنش به این سخنان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی به خبرگزاری رویترز گفته: "هرگونه اقدام، اظهارنظر و اعلان عمومی واقعیت را عوض نخواهد کرد. شهرک‌های یهودی‌نشین (در اراضی اشغالی) غیرقانوی‌اند و برچیده خواهند شد."

 

در پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷، برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۴۶، اسرائیل یک عملیات نظامی هماهنگ و گسترده را علیه مصر، اردن و سوریه آغاز کرد. اسرائیل این حمله را یک اقدام پیشگیرانه علیه تحرکات نظامی همسایگانش علیه خود می‌خواند. این درگیری شش روز طول کشید و به نبرد شش روزه مشهور شد.

 

در این نبرد، اسرائیل کنترل کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس را از اردن، نواره غزه و صحرای سینا را از مصر و بلندی‌های جولان را هم از سوریه گرفت.

 

اصطلاح "سرزمین‌های اشغال شده" اولین بار در قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد. این قطعنامه در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۷ برابر با اول آذر ۱۳۴۶ تصویب شد و درآن "تصرف قلمرو با جنگیدن" غیر قابل قبول خوانده شده بود. این قطعنامه همچنین خواستار خروج نیروهای اسرائیل از "سرزمین‌های اشغال شده در درگیری اخیر" شده بود.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دونالد ترامپ کرانه باختری بلندی های جولان اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۹۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله با حملات اشغالگران

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره از پرواز یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی در ارتفاع پایین بر فراز شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری خبر داد.

رسانه‌های فلسطینی هم اعلام کردند که نظامیان یگان ویژه ارتش اشغالگر به شهرک قباطیه در جنوب جنین یورش بردند. نظامیان اشغالگر به شهر السموع در جنوب الخلیل نیز حمله کردند.

در خبری دیگر، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که نظامیان صهیونیست از ورود ده‌ها جوان به مسجد الاقصی برای اقامه نماز صبح جلوگیری کردند.

نظامیان اشغالگر همچنین یک بانوی فلسطینی ۳۳ ساله را پس از یورش به خانه وی در اردوگاه جلزون در شمال رام الله در کرانه باختری دستگیر کردند.

این تحولات در حالی است که رزمندگان مقاومت در جریان یورش نظامیان اشغالگر به مناطق شرقی نابلس به سوی آنها تیراندازی کردند.

همچنین جوانان فلسطینی، نظامیان صهیونیست را با مواد منفجره دست ساز در مجاورت اردوگاه بلاطه در شرق شهر نابلس هدف قرار دادند و آنها را به عقب‌نشینی مجبور کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نبرد مسلحانه رزمندگان فلسطینی با اشغالگران در کرانه باختری
  • افزایش شمار شهدا و بازداشت شدگان در کرانه باختری
  • شمار شهدای غزه به 34هزار و 388 و شهدای کرانه باختری به 491 شهید رسید
  • بازداشت ۸۴۸۰ فلسطینی در کرانه باختری از هفتم اکتبر
  • شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم
  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی
  • صهیونیست‌ها به کرانه باختری حمله‌ور شدند
  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله با حملات اشغالگران
  • جلوگیری نظامیان صهیونیست از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی
  • فرمانده تحت تعقیب و 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟