وقتی «عصر جدید» مردم را نامحرم میداند!
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۱۵۸۲
تازهترین قسمت برنامه «عصر جدید»، شامگاه شنبه ۱۷ فروردین روی آنتن رفت و فاطمه رادمنش با نمایشی تک نفری که ارائه داد، توانست نظر داوران را جلب کند و به عنوان فینالیست نهایی این بخش انتخاب شود. اجرای او آنچنان داوران را به ذوق آورد که باعث شد تا رویا نونهالی از شدت شوق روی صحنه حضور پیدا کرد و او را در آغوش بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرآنلاین، انتخاب این بازیگر به عنوان فینالیست برنامه با واکنشهای متعددی در شبکههای اجتماعی همراه شد، دلیل این اتفاق هم سابقهای بود که رادمنش در حوزه تئاتر داشت.
رادمنش، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر است که به عضویت کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر نیز درآمده و در طول فعالیتش موفق به دریافت جوایزی، چون جایزه بهترین بازیگر زن تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر و همچنین جایزه بازیگری و کارگردانی جشنواره تئاتر مقاومت شده است.
سابقه حرفهای این بازیگر و حضورش در برنامه «عصر جدید» که مختص استعدادیابی است، این پرسش را در ذهنها ایجاد میکند که انتخاب افرادی که در رشته خود حرفهای هستند به عنوان فینالیست مسابقه چه متر و معیاری دارد و «عصر جدید» آییننامهای مبنی بر چگونگی حضور افراد در اختیار شرکتکنندگان قرار داده است یا نه؟
نبود آییننامهای دقیق، مشخص و شفاف
برنامههای استعدادیابی همچون «عصر جدید» در نقاط مختلف دنیا همواره از آییننامه مدون و مشخصی برخوردار هستند که شرکتکنندگان را با جزییات برنامه و شرایطی که برای حضور نیاز است آشنا میکنند. همچنین درباره چگونگی حضور افراد باسابقه و حرفهای در برنامه نیز اطلاعاتی ارائه میدهند، اما گویا «عصر جدید» از این قاعده مستثنی است.
با مراجعه به سایت رسمی این برنامه، بخشی به نام قوانین و شرایط به چشم میخورد که وقتی وارد آن میشویم، آییننامهای مشاهده نمیکنیم و تنها چند خط توضیح درباره قابلیت برنامه و همچنین رعایت قوانین صداوسیما به چشم میخورد. ضوابط سایت برنامه «عصر جدید» برای شرکت کنندگان
در واقع به نظر میرسد که «عصر جدید» تمایلی به شفافیت در امور برگزاری این برنامه استعدادیابی ندارد و سعی میکند تا چراغ خاموش پیش برود. سخنان فاطمه رادمنش بر روی این مسئله صحه میگذارد، او در این باره میگوید: «من از آییننامه اطلاع ندارم و اگر چنین چیزی باشد آن را نخواندم.
ضمن آنکه غیر از من در بخشهای مختلف آدمهایی هستند که در شغل و حرفهشان حرفهای هستند و در این برنامه استعدادیابی شرکت میکنند و فکر نمیکنم در آیین نامه محدودیتی وجود داشته باشد، همانطور که یک خواننده حرفهای هم در برنامه حضور پیدا کرد.»
پرسش دیگری که پس از برنامه شنبهشب «عصر جدید» مطرح میشود این است که هیات داوران و سازندگان برنامه از سابقه هنری رادمنش در تئاتر آگاه بودهاند یا خیر؟ و اگر آگاهی وجود داشته است، به چه علت فردی که سابقه فعالیت حرفهای هم دارد، باید به فینال راه پیدا کند و رقبای غیرحرفهای را پشت سر بگذارد.
این در حالیست که مخاطبان انتظار دارند در این برنامه شاهد حضور افرادی با استعداد ذاتی و بدون هیچگونه سابقه و آموزشی باشند، آدمهایی که از جنس خود تماشاگران برنامه هستند.
ممکن است عوامل «عصر جدید» از یکی از شعارهای برنامه با عنوان «عصر جدید، فرصتی برای دیده شدن» برای توجیه انتخاب خود استفاده کنند، اما سخنان رادمنش مبنی بر سانسور توضیحات علیخانی درباره سابقهاش، مهر باطلی بر این توجیه میزند، او در این باره توضیح میدهد: «عوامل برنامه «عصر جدید» و هیات داوران از پیشینه و شرایط من کاملا اطلاع داشتند، حتی در هنگام ضبط برنامه، آقای علیخانی خطاب به هیات داوران توضیح داد که من لیسانس و فوق لیسانس تئاتر دارم و چندین جایزه هم گرفتهام.
خانم نونهالی هم در جواب او گفت: معلوم است این سطح از بازیگری از دانش بازیگری میآید. البته این بخش از برنامه در هنگام پخش حذف شده بود.»
به نظر میآید این شرکت کننده، با صداقت در برنامه حضور پیدا کرده و نقشی در این پنهانکاری ندارد و در عوض سازندگان «عصر جدید»، مخاطبان میلیونی خود را محرم نمیدانند و با تدوین هدفمند برنامه و سانسور بخشی از آن، در جهت گمراه کردن مخاطبان، تلاش کردهاند.
آنان خواستهاند این تفکر را ایجاد کنند که این شرکت کننده بدون پیشینه حرفهای وارد برنامه شده است و از این طریق، همذات پنداری تماشاگران را برانگیزند. همچنین از این طریق خواستهاند جذابیت برنامه را حفظ کنند و تصور مخاطبان را مبنی بر ناب بودن استعداد شرکت کنندگان خراب نکنند.
علاقه به نمایش استعداد ذاتی برای طیف گسترده مخاطبان
وقتی از رادمنش میپرسیم با اینکه یک چهره شناخته شده تئاتری است، چرا در این برنامه شرکت کرده است، او پاسخ میدهد: «اول اینکه در این برنامه شرکت کردم که معرفی شوم، چون چالش این برنامه، بسیار برای من جدید و جذاب بود. همه آدمهایی که در رقابت با آنها بودم از صنف من نبودند و تعداد خیلی کمی از آنها بازیگر بودند.
برای من بسیار چالش سختی بود و من، چون کارهای سخت را دوست دارم، حضور در این برنامه استعدادیابی را انتخاب کردم تا با فعالان سایر رشتهها رقابت کنم.»
این بازیگر تئاتر ادامه میدهد: «دومین دلیل اینکه تلویزیون است و طیف بسیار وسیعی از مخاطبان کشورم را پوشش میدهد و به این دلیل دوست داشتم شرکت کنم و مخاطبان بیشتری کار من را ببینند. نه آنکه مشهور شوم و سینماگران من را انتخاب کنند، شاید این اتفاق هم رخ بدهد.
من وقتی اجرای تئاتر میکنم در نهایت سه، چهار هزار تماشاگر کار من را میبینند، اما وقتی به تلویزیون میآیم خیلی از مردم در خانههایشان کار من را میبینند، پس چرا که نه؟»
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی