Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@22:51:45 GMT

سیلاب به 11 اثر تاریخی ایلام خسارت زد

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۳۹۳۹

سیلاب به 11 اثر تاریخی ایلام خسارت زد

عبدالمالک شنبه ‌زاده روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امامزاده سید ابراهیم (ع) در بخش زرین‌ آباد دهلران، امامزاده سید صلاح‌الدین محمد آبدانان، پل پسر و دختر و قلعه سام در چرداول، قلعه پوراشرف دره‌شهر، آتشکده سیاه‌گل در ایوان و قلعه کنجان ‌چم در شهرستان مهران آثار تاریخی آسیب دیده از سیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آثار دیگری مانند پل گاومیشان در شهرستان دره‌شهر، امامزاده مهدی صالح (ع) در ماژین دره ‌شهر، بخش‌هایی از شهر تاریخی سیمره به دلیل قرارگیری‌ درون شهر و آثار قرار گرفته در کناره‌های رودخانه سیمره و قلعه شاخ در دهلران آثاری هستند که در موج دوم خسارت دیدند.
شنبه زاده با بیان اینکه حجم زیادی از آثار تاریخی استان ایلام شامل تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هستند، گفت: تعدادی از تپه‌های باستانی از جمله تپه‌های فرخ‌آباد، غران و چک دوستعلی به طور کامل زیر آب رفتند بطوریکه برخی لایه‌ها به طور کامل شسته شده و با ایجاد شیارهایی وسط تپه لایه‌های باستانی از بین رفته و دچار آسیب‌ شده اند.
وی در خصوص انتقال خمره های آذوقه کشف شده در کناره دیواره رودخانه زرانگوش دره شهر نیز یادآور شد: تا زمان فروکش کردن آب رودخانه امکان انتقال خمره‌ها وجود نداشت اما با فروکش کردن آب و بیرون آمدن خمره‌ها موفق به انتقال آنها به موزه دره شهر شدیم.
به گفته شنبه زاده یک آسیاب و سنگ آسیاب تاریخی در شهر تاریخی دره‌شهر نیز کشف شده که با توجه به تاریخی بودن آن منطقه، این اثر تاریخی در همان مکان باقی خواهد ماند.
وی تاکید کرد: با توجه به هشدارهای مکرر هواشناسی تعداد گردشگران در نیمه دوم نوروز کاهش یافت و برای جلوگیری از خطرات احتمالی اداره میراث فرهنگی ایلام 10 واحد گردشگری که در حاشیه رودخانه‌ها و سدها ساخته شده بودند را مسدود کرد.
به گزارش ایرنا، ایلام دارای یک هزار و 700 اثر تاریخی در مناطق مختلف استان است که حدود 800 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7180/6119
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 آثار تاریخی باستانی چک موزه هواشناسی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیلاب اخیر به بخش زراعی و باغی استان ۳۹۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمد جواد تشکری امروز _ دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس ارزیابی سازمان جهاد کشاورزی استان، خسارات وارده به بخش باغی و زراعی شهرستان‌های بجنورد، اسفراین، بجنورد، جاجرم در سیلاب اخیر ۳۹ میلیارد تومان است.

وی افزود: بیشترین خسارت در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم به میزان ۲۵ میلیارد تومان گزارش شد.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقوع سیلاب به ۷۲۸ هکتار از مزارع و ۹۰ هکتار از باغ‌های سنخواست خسارت وارد کرد.

تشکری با تاکید بر اینکه بیمه کشاورزی تنها و مؤثرترین روشی است که دولت می‌تواند از طریق آن برای جبران بخشی از خسارت‌ها به کشاورزان و باغداران کمک کند، تصریح کرد: به ۵۸ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی از خسارت سیل به ۱۴ کانال، استخر، آب‌بند و پنج رشته قنات در اسفراین و چهار واحد دامپروری خبر داد.

کد خبر 751072

دیگر خبرها

  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد / خسارت به اراضی کشاورزی در 3 روستا
  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • سیل در افغانستان قربانی گرفت
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است