Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@04:46:06 GMT

علل و درمان کار نکردن شکم نوزاد

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۵۰۲۰

علل و درمان کار نکردن شکم نوزاد

خبرگزاري آريا -
کار نکردن شکم نوزاد در بين بيش از 15 درصد از نوزادان شايع است
کار نکردن شکم نوزاد از همان بدو تولد شروع مي‌شود. يبوست نوزاد يا همان کار نکردن شکم نوزاد مشکل شايعي است که بيش از 15 درصد از نوزادان از آن رنج مي‌برند. يبوست نوزادان در تقريباً تمام موارد خود به خود يا با انجام يک يا دو درمان طبيعي برطرف مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر اين راهکارها موثر نباشد، بايد براي درمان کار نکردن شکم نوزاد با پزشک مشورت کرد.
کارنکردن شکم نوزاد:
يبوست نه تنها وضعيتي آزاردهنده و دردناک براي بزرگسالان بلکه براي نوزادان نيز هست. در زمان يبوست نوزاد تماشاي گريه و رنج کشيدن کودک دلبندتان از اين ناخوشي بسيار دشوار است. بـيشتر کودکان که دچار يبوست مي‌شوند، مشکل زمينه‌اي خاصي ندارند و به اصطلاح پزشکان يبوست آنها علت عملکردي دارد.
علائم کار نکردن شکم نوزاد:
يبوست نوزادان معمولاً با توجه به علائم زير تشخيص داده مي‌شود:
- دفع با تاخير يا در فواصل طولاني (کمتر از دو بار در هفته) مدفوع کوچک، خشک و سفت
- درد و تقلا هنگام مدفوع کردن
- بدبو بودن مدفوع يا باد شکم
- نفخ شديد
- بي‌اشتهايي نوزاد
- بي‌حالي و انرژي نداشتن نوزاد
- گريه کردن نوزاد و ناراحتي، تحريک پذيري يا درد قبل از دفع
- خشک، سخت و گلوله‌اي بودن مدفوعي که به سختي خارج مي‌شود.
- شکم کمتر از سه بار در هفته کار مي‌کند.
- سفت بودن شکم نوزاد
درد و تقلا هنگام مدفوع کردن يکي از علائم کار نکردن شکم نوزادان مي باشد
دلايل کارنکردن شکم نوزاد:
در نوزاداني که وعده هاي غذايي آن ها مايع است احتمال ابتلا به يبوست بسيار کم مي باشد اما با اين وجود ممکن است نوزاد به اين مشکل مبتلا شود. نوزاداني که از شير خشک تغذيه مي کنند.
بيشتر در معرض ابتلا به يبوست قرار دارند. شير خشک مي تواند مدفوع نوزاد را سفت بسازد. اگر نوزاد شما به پروتئين موجود در شير حساسيت داشته باشد ممکن است به يبوست مبتلا شود. وجود لبنيات در رژيم غذايي مادر که ممکن است از طريق شير به بدن کودک وارد شود مي تواند باعث ابتلا به يبوست شود. همچنين مي تواند به علت مصرف نوزاد بزرگتر از ماست و پنير ايجاد شود.
وقتي نوزاد شما حدودا 6 ماهه است چيزي که مي خورد نوع مدفوع او را تعيين مي کند. خوردن شير گاو بيش از اندازه در نوزادان زير دو سال مي تواند منجر به يبوست شده و يا مصرف ميوه هايي مثل موز، پوره سيب، غذاهاي کمکي برنجي، نان، پاستا و سيب زميني مي تواند اين مشکل را براي نوزادان ايجاد کند. کم آبي بدن نوزاد و همچنين بيماري ها و شرايط پزشکي باعث کار نکردن شکم نوزاد مي شوند. دلايل ديگر يبوست نوزاد را در ادامه خواهيم آورد:
- تنگ بودن مجراي دستگاه گوارشي
- ابتلا به مشکلات ساختار عضلاني شکم مثل سندروم برون
- وجود ناراحتي هايي در سيستم عصبي يا عضلاني روده
- وجود مشکلات در ستون فقرات نوزاد
- مسموميت هاي دارويي با ويتامن D و يا کمبود کلسيم
- کم کاري غده تيروئيد
- وجود اختلالات روده از جمله ناتواني در تحمل پروتئين شير گاو
- اختلالات در بافت لوپوس
- مصرف مکمل هاي غذايي
- وجود اختلالات متابوليکي در بدن نوزاد
- تغيير عادت هاي غذايي نوزاد
- حساسيت هاي غذايي
- دشوار بودن مدفوع و کار نکردن شکم نوزاد
مدفوع نکردن نوزاد براي چند روز طبيعي است؟
نوزاداني که از شير مادر تغذيه مي‌کنند مخصوصاً اگر خوردن غذاهاي جامد را شروع نکرده باشند و 2 تا 3 ماهه باشند مي‌توانند براحتي دو هفته بدون مدفوع کردن را سپري کنند. شير مادر در واقع همه آن چيزي است که بدن نوزاد شما احتياج دارد. بنابراين توليد مواد دفعي از بدن نوزاد، بسيار کم است. نوزاداني که از شير مادر تغذيه مي‌کنند تقريباً هرگز به يبوست دچار نمي‌شوند. فقط در شرايطي که نوزاد احساس ناراحتي داشت، حتماً با پزشک متخصص اطفال نوزاد خود تماس بگيريد.

ماساژ شکم يکي از روش هاي درمان کار نکردن شکم نوزاد مي باشد
درمان کارنکردن شکم نوزاد يا يبوست نوزاد:
1- افزايش مصرف آب:
چه نوزاد شما با سينه يا چه با شيشه تغذيه شود، خيلي آسان بر حسب رژيم غذايي مايع اوليه ، مي توانيد تخمين بزنيد که به ميزان کافي آب مصرف مي کند. اگر کودک شما نشانه هاي يبوست را نشان مي دهد، سعي کنيد به غذاي او بعد از هر تغذيه 2- 4 اونس ( 1/2- 1/4 فنجان ) آب اضافه کنيد تا به روده ها کمک کند به درستي کار کنند.
2- خوراک با فيبر بالا:
موز ، غلات برنج ، هويج و پنير از مهم ترين رژيم هاي غذايي نوزادان هستند، آن ها هم چنين مي توانند اثرات جانبي بر روي مدفوع داشته باشند؛ مواد غذايي مثل، زردآلو، گلابي، هلو و آلو گزينه هاي بهتري، براي کمک به جلوگيري از يبوست هستند.
3- درجه حرارت کودک را اندازه بگيريد:
تحريک مقعدي مي تواند به حرکت روده کودک ،کمک کند. از وازلين براي چرب کردن دماسنج مقعدي استفاده کنيد و آن را در مقعدکودک قرار دهيد ؛ چند بار قبل از برداشتن آن ، نوک آن را به آرامي تکان دهيد. تحريک اغلب باعث ايجاد حرکت روده مي شود.
4- او را در حمام گرم قرار دهيد:
حمام گرم تقريبا همه کس را تسکين مي دهد استدلال اين است که آب گرم به کودک شما کمک مي کند تا آرام شود. به بدنش اجازه مي دهد تا آنچه را که در بدنش نگه داشته است از بين ببرد زماني که شما او را خشک مي کنيد نيز زمان مناسبي است که سعي کنيد او را ماساژ تکنيکي تسکين دهنده دهيد.
5- ماساژ شکم
با نوک انگشتان‌تان شکم نوزاد را به آرامي و در جهت عقربه‌هاي ساعت ماساژ دهيد. اطراف ناف را نيز با حرکات دوراني و رو به بيرون ماساژ دهيد. اين کار تنش شکم نوزاد را برطرف کرده و علائم يبوست او را کاهش مي‌دهد.
6- نرمش
نوزاد را به پشت نگه داريد. پاهايش را در وضعيتي نيمه خميده بگيريد. پاهاي او را به آرامي حرکت دهيد، مثل آن‌که در حال پدال زدن يک دوچرخه است. با سرعتي ثابت اين کار را انجام دهيد.
حرکت دوچرخه براي کودک‌تان بسيار لذتبخش است و روده‌ها را نرم مي‌کند. نوزاد را در وضعيت اسکوات حمل کنيد. کمي پاهايش را بالا بياوريد طوري که مثل يک خرگوش يا قورباغه روي ساعدتان اسکوات بزند. اين کار کمي به انتهاي روده بزرگ نوزاد فشار وارد کرده و به تخليه‌ي شکم او کمک مي‌کند.
7- استفاده از يک شياف گليسيرين:
با پزشک خود مشورت کنيد که طبق سن نوزاد ، اندازه و مدت زماني که يبوست دارد ، دقيقا چقدر از شياف را بايد استفاده کنيد . ممکن است که پزشک 1/4 تا 1 شياف کامل را توصيه کند .شياف گليسيرين معمولا طي 15-30 دقيقه باعث ايجاد حرکت روده مي شود.
8- پوره کردن غذاها
اگر نوزاد هنوز شيرخوار است و خوردن غذاهاي جامد را شروع نکرده است، بعضي از خوراکي‌هاي اشاره شده در بالا را پوره کنيد و به او بدهيد. به خاطر داشته باشيد که ميوه‌ها و سبزيجات فيبر طبيعي بالايي دارند که مدفوع را حجيم مي‌کند. بعضي خوراکي‌ها بيشتر از بقيه به انجام عمل دفع کمک مي‌کنند و شکم را به کار مي‌اندازند.
9- تنقيه نوزاد
سر سرنگ حبابي تنقيه را با روغن زيتون چرب و لغزنده کنيد. سپس حدود نيم اينچ از نوک سرنگ را وارد مقعد نوزاد کنيد. حباب سرنگ بايد حاوي حدود 1 تا 3 قاشق سوپخوري آب ولرم باشد. آب را به آرامي وارد روده کنيد. مطمئن شويد که در حباب فقط آب وجود دارد و هوا داخل آن نيست. چند دقيقه صبر کنيد تا نوزاد مدفوع کند. در صورت لزوم تنقيه را تکرار کنيد.
جلوگيري از يبوست نوزاد:
از راه هاي زير براي جلوگيري از يبوست نوزاد استفاده کنيد:
غذاهاي سرشار از فيبر مانند ميوه هاي تازه، سبزيجات، حبوبات و موز در رژيم غذايي نوزاد استفاده کنيد. از غذاهاي سرشار از فيبر در رژيم غذايي براي جلوگيري از يبوست و نفخ استفاده کنيد.
نوشيدني هايي مانند آب و آب ميوه و سوپ به نوزاد بدهيد. مايعات باعث هضم راحت تر غدا مي شود و از يبوست جلوگيري مي کند. هنگامي که نوزاد به هفت يا هشت ماهگي مي رسد، برخي حرکات فيزيکي را در زندگي روزمره او قرار دهيد. پياده روي آرام يا چهاردست و پا کردن باعث طبيعي شدن حرکات روده مي شود. سعي کنيد زمان دستشويي رفتن نوزاد منظم باشد.
هشدارها:
- به کودک‌تان شير گاو ندهيد، زيرا هضم آن براي برخي کودکان دشوار است. به جاي آن مي‌توانيد از شير سويا استفاده کنيد که مواد مغذي فراواني دارد و گوارش آن آسان است.
- از شيرخشک کم‌آهن استفاده نکنيد زيرا تاثيري بر يبوست ندارد و مانع رشد کودک مي شود.
- به کودک غلات صبحانه برنجي، هويج، موز، پوره سيب ، نان سفيد، محصولات لبني (به جز ماست)، سيب زميني يا پاستا ندهيد. هم چنين، از مواد غذايي فرآوري شده يا تصفيه شده نيز پرهيز کنيد.
- بدون مشورت با پزشک به کودکان ملين ندهيد.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

 اولین نوزاد طرح «نفس» در شهرستان کوهدشت چشم به جهان گشود و با اولین لبخند شیرین خود به سقط‌های غیرقانونی «نه» گفت.
طرح راه‌اندازی مرکز نفس طبق تفاهم نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت و سازمان بسیج جامعه پزشکی و با هدف جلوگیری از سقط جنین سالم در کشور راه اندازی شده است.
این مرکز با هدف کمک همه جانبه به خانواده‌هایی که به علل مختلف سقط جنین می‌کنند ایجاد شده است در این مرکز مادران باردار طی ۹ ماه بارداری تحت حمایت قرار می‌گیرند.
لازم به ذکر است روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه با اهدا بسته حمایتی توسط بسیج جامعه پزشکی از والدین این نوزاد تقدیر و تشکر بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • پیگیری نکردن خواسته کارگران توسط نماینده‌شان از ترس اخراج یک ضعف قانونی است
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به ۱۵۰ نفر تذکر داده شد
  • تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ
  • نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور
  • دعوت نکردن حاج صفی به خاطر جوانگرایی نیست | مهاجم لیگ برتری را خط زدند که نابود شود
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران