Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مسعود مَردانی متخصص بیماری های عفونی، بروز بیماری ‌های واگیردار در مناطق سیل زده را امری مهم دانست و اظهار داشت: به دلیل نبود دسترسی آسیب‌دیدگان به آب آشامیدنی پاکیزه و مواد غذایی سالم، بیماری های ناقل بسیاری حاصل می شود. از این رو با آموزش های لازم و پالایش و رصد آب می توان از شیوع انواع بیماری ها جلوگیری کرد تا به تدریج مردم به زندگی عادی خود بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، هواشناسی در هشدارهای خود در آخرین روزهای 1397 خورشیدی، بارش های شدیدی را برای بیشتر نواحی کشور پیش بینی کرده بود اما با این حال جدا از هشدار سیل و نحوه اطلاع رسانی رسانه ها آنچه که تا به امروز مشاهده شد آسیب های ناشی از سیلاب های شدید و آثار جانبی آن است، سیلاب هایی که از دوم فروردین تا به امروز بنیان معیشتی خانواده های بسیاری را در استان های مختلف از هم گسسته است. از شهرهایی شمالی همچون، گلستان، مازندران، خراسان شمالی گرفته تا شیراز، خوزستان، لرستان و پل دختر که به سبب شدت بارش، نبود لایه های طبیعی برای کاستن از حجم روان آب های جاری آسیب های بسیاری دیده اند.

به هر حال بحران سیل تنها آسیب به خانه ها، مزارع، زیرساخت‌ها و مرگ نیست بلکه موج جدیدی از ‌ بیماری‌ها را هم به همراه دارد که سلامت مردم در مناطق سیل‌‌زده را تهدید و خطرات جانی و مالی فراوانی را به جامعه تحمیل می کند.

مسوولان و متولیان مقوله بهداشت اذعان دارند که در همه مناطق سیل ‌زده به صورت منظم کیفیت آب آشامیدنی را کنترل می کنند و شرایط با جدیت پایش می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این مورد وجود ندارد اما با این حال بر اساس آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بیماری‌های پس از سیل می‌توانند مواردی همچون تب تیفوئید یا حصبه، وبا، لپتوسپیروز و هپاتیت A باشند که منشا آبی دارند و بیماری های انگلی و تب هموراژیک دنگی، تب زرد و تب نیل غربی که در اثر محیط به وجود می آیند.

به گفته «مسعود نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت آب آشامیدنی در استان های سیل زده به شدت تحت کنترل است و به طور لحظه ای رصد می شود اما این تنها پایان ماجرا نیست بلکه باید بعد از وقوع حادثه طبیعی مانند سیل از سلامت آب برای استفاده مطمئن شد و در این باره توصیه ‌های مسوولان بهداشتی را به شدت جدی گرفت.

همچنین در این زمینه کارشناسان بهداشتی با توجه به احتمال بروز بیماری‌های عفونی همچون وبا در مناطق سیل زده، رعایت برخی نکات بهداشتی برای مردم این مناطق را ضروری می دانند. اهمیت این موضوع سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «مسعود مَردانی» متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن متخصصین بیماری های عفونی از آمریکا به گفت وگو بپردازد.

در متن حاضر به برخی از توصیه ها در زمینه کنترل بیماری ها اشاره شده است.

** ایرنا: با توجه به سیلابی شدن برخی مناطق به خصوص روستاها و احتمال وقوع آلودگی میکروبی در آب و مواد غذایی، جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در این زمینه چه مراقبت هایی باید صورت گیرد؟
*** مَردانی: بلایای طبیعی از جمله عواملی به شمار می آیند که در جوامع مختلف همه روزه زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهند که در میان این حوادث سیل بیشترین خسارت ها را به شهرها و روستاها وارد می کند، به طوری که آمارها نشان می دهد 40 درصد از آسیب های حوادث طبیعی را سیل به وجود می آورد. عمدتا مشکلات بهداشتی- درمانی پس از وقوع سیل باعث یکسری از هم گسیختگی در زیرساخت های بهداشتی، آب لوله کشی و وضعیت فاضلاب ها می شود که به دنبال خود بیماری های واگیر را می آورد. آب شرب آلوده و غذاهایی که با مواد مانده طبخ می شود سبب بیماری های حاد مانند اسهال می شود که در نهایت به بیماری های شدیدتری مثل وبا منجر می شود.

عمده این بیماری ها از راه دهان سرایت پیدا می کند و وارد دستگاه گوارش فرد شده و برای او مشکلاتی را به وجود می آورد. بیشترین نشانه های بالینی بیمارانی که در بلایای طبیعی دچار عارضه می شوند بیماری های اسهالی که با درد شکم تهوع و یبوست همراه است. تب نیز از جمله عوامل عفونی به شمار می رود که افراد سیل زده به آن دچار می شوند.

اطمینان از سلامت مواد غذایی همچون میوه و سبزیجاتی که برای افراد آسیب دیده تهیه می شود بسیار مهم است زیرا این مواد افزون بر مسمومیت باعث عفونت دستگاه گوارشی و بروز بیماری هایی همچون حصبه، تب تیفویید و انگل می شود. بنابراین لازم و ضروری است تا مواد غذایی را قبل از مصرف با آب پاکیزه شست ‌وشو دهند.

** ایرنا: رعایت بهداشت فردی- اجتماعی نیروهای امدادی و افرادی که سرویس می گیرند در مناطق سیل زده تا چه اندازه ضرورت دارد؟
*** مَردانی: مردم مناطق سیل زده منازل خود را از دست داده اند و به علت دسترسی نداشتن به مراکز بهداشتی در معرض بسیاری از بیماری های همه گیر و اپیدمی هستند. بنابراین در کمپ های هلال احمر و مراکزی که افراد سیل زده در آنجا مستقر هستند باید نکاتی بهداشتی رعایت شود. محموله ها و اقلام معیشتی همچون پوشاک و بسته های غذایی که به وسیله نیروهای امدادی در میان افراد سیل زده توزیع می شود باید تمامی نکات بهداشتی را دارا باشند. مسوولان بهداشتی باید این آمادگی را داشته باشند که در صورت حادثه ای دیگر اقدامات لازم را به کار بندند و پیشگیری های لازم از سوی مراکز بهداشت و درمان در مناطق سیل‌زده انجام شود. همچنین کنترل و رصد آب آشامیدنی بسیار اهمیت دارد و باید با اهتمام ویژه ای از سوی این افراد که در سطح روستاها و شهرهای درگیر سیل صورت پذیرد.

** ایرنا: با توجه به اعلام سازمان جهانی بهداشت عمدتا پس از وقوع سیل بیماری های خاصی همچون وبا، حصبه و گزیدگی حشرات بسیار شیوع می کند، چه تدابیری برای پیشگیری باید اندیشید؟
*** مَردانی: هپاتیت A از جمله بیماری‌هایی است که سلامت سیل زدگان را تهدید می‌کند. هپاتیتA که با علایمی همچون تب، استفراغ، ادرار تیره رنگ، زردی و ضعف همراه است و دوره نهفتگی این بیماری عفونی چندین روز است و درمان آن با استراحت و رعایت مصرف مقدار مناسب از مایعات صورت می‌گیرد. بیماری‌هایی که بر اثر تماس با حشرات یا گزیدگی مارها پس از وقوع سیل بروز می کند. لپتوسپیروزیس یکی از بیماری‌هایی است که ۲ تا ۲۸ روز پس از تماس آب آلوده به فضولات جوندگان بیمار بروز می‌کند. علایمی، چون تب ناگهانی، سردرد، لرز، درد عضلانی، قرمزی چشم‌هاو استفراغ دارد و در درمان آن پنی سیلین، آموکسی سیلین و داکسی سایکلین تجویز می‌شوند. ثابت شده که اگر آب و صابون در اختیار افراد این مناطق قرار گیرد و شست و شوی مکرر دست ها انجام شود می تواند باعث قطع زنجیره انتقال بیماری ها شود.

پس از وقوع بلایای طبیعی بسیاری از زیرساخت‌ها از میان می‌رود و ممکن است بسیاری از آسیب‌دیده‌ها به دستشویی استاندارد دسترسی نداشته باشند و گاهی نتوانند پس از اجابت مزاج دست خود را با آب و صابون بشویند. در این شرایط اپیدمی‌های بیماری‌های روده‌ای مانند بیماری حصبه و شبه‌حصبه گزارش شده است که بیشتر آنها به دلیل استفاده از آب آلوده ایجاد می‌شود.

همچنین مالاریا یکی از بیماری‌های ناشی از ناقلین پس از وقوع سیل است. پس از وقوع سیل، خطر ابتلا به مالاریا به دلیل گزش پشه آنوفل وجود دارد و این بیماری پس از گزش پشه با علایمی، چون تب، لرز، تهوع و سردرد خود را نشان می‌دهد.

ایران جزو کشورهای بلاخیز در دنیا به شمار می رود و از حوادث مختلفی که در طبیعت وجود دارد اکثر آنها در کشور اتفاق افتاده یا امکان اتفاق افتادن دارد و با توجه به تصور همگانی، تبعات سلامتی در بلایا در میان مدت و دراز مدت بسیار بیشتر از کوتاه مدت است. توجه به هشدارهای هواشناسی بسیار لازم است و باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را انجام داد و با اطلاع رسانی درباره علائم بیماری هایی که پس از وقوع سیل بروز می کنند، از بروز اپیدمی جلوگیری کرد تا به تدریج مردم به زندگی عادی خود بازگردند و سلامت آنها به خطر نیفتد.

یکی دیگر از بلایای طبیعی عفونت دستگاه های تنفسی از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی به خصوص در مراکزی که هوا سرد است و به علت ارتباطات خیلی زیادی که مردم دارند ممکن است مبتلا به سرما خوردگی شوند که باید حتما واکسیناسیون شوند.

** ایرنا: راه های پیشگیری از بیماری های منتقله به وسیله آب آلوده چیست؟
*** مردانی: مطمئن ترین راه جوشاندن آب است که به آن سترون سازی یا آلودگی زایی می گویند. در این راه آب را در زمان حدود پنج دقیقه باید جوشاند و برای اینکه طعم آب بهتر شود می توان میان 2 ظرف تمیز آن را به طور مرتب جابه جا کرد تا طعم آب عوض نشود. به این کار اکسیژن دهی گفته می شود تا مزه بد آب جوشیده شده از میان برود. دومین راه ضد عفونی کردن و اضافه کردن موادی مثل کلرید سدیم به آب و تقطیر آن است که البته به علت نبود امکانات در این مراکز این کار را نمی شود انجام داد. استفاده از آب های بسته بندی شده که از سراسر نقاط کشور به عنوان هدایای مردمی به این مناطق سرازیر شده بهترین روش است تا این اطمینان حاصل شود که بیماری های عفونی کنترل می شود.

پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بلاياي طبيعي سيل در مناطق مختلف كشور بيماري هاي عفوني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند

وزیر نفت از جهش تولید نفت ایران در سال جاری خبر داد و گفت همچنین ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت روزانه پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی وزیر نفت گفت: امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود.

وی افزود: 6 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود و 50 هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • قهرمانی تیم پالایش نفت بندرعباس در مسابقات پدل برد انتخابی تیم ملی