Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز: سال گذشته کشمکش سیاسی بر سر پذیرش لوایح مربوط به FATF در فضای سیاسی کشورمان برخی از اخبار مربوط به این حوزه را تشکیل می داد. کار ابتدا از مجلس شروع شد و بعد از تصویب آن مطابق روال قانونی به شورای نگهبان کشید و بعد از آن مجمع تشخیص عهده‌دار بررسی آن شد. اما از آنجایی که اعضای مجمع نقطه نظرات خاصی درباره آن داشتند سبب شد که پرونده مربوط به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته، مشهور به "کنوانسیون پالرمو" بعد از موکول شدن متعدد به جلسات آتی عاقبت به سال آینده محول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در همین رابطه، «محمدرضا باهنر» از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین توپ را به زمین اروپا انداخت و در این باره بیان کرد: «مقداری منتظر هستیم وعده های اروپا و دیگران چقدر عملی می شود. اگر قرار باشد آنها مطالبه گر باشند ما فقط پاسخ آنها را بدهیم و مدتی هم ما مطالبه گر شویم.»

منتقدان این لوایح بیان می کنند که با تصویب این موارد موجبات خود تحریمی ایران فراهم می شود و از این جهت باید تضمینی در خصوص چنین موارد به کشورمان داده شود. اما مسئولان دولتی می گویند که از تضمین خبری نیست.

پیشتر «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در صحن علنی مجلس رو در روی نمایندگان آب پاکی را به دست آنها درباره لایحه دیگر ذیل FATF ریخت و گفت: « نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

حالا لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره اظهارنظر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه «کنوانسیون‌های سی اف تی و اف ای تی اف باید به ایران تضمین دهند» می گوید: « اینها معاهداتی چندجانبه هستند که تقریبا تمامی کشورهای جهان در آنها عضو یت دارند.»

وی افزود: «تضمین‌های متعارفی که ممکن است در ذهن مردم باشد، زیاد در این زمینه معنی‌دار نیست. تضمین‌های آن‌ها در دل خودشان است. یعنی شما همکاری می‌کنید به شرط همکاری متقابل. اگر دولت دیگری در موردی که شما به آن ارجاع دادید اما تعهداتش را انجام نداد و همکاری نکرد، اینها همگی مبتنی بر رفتار متقابل است و پس ما هم به تعهداتمان در مقابل آن دولت عمل نخواهیم کرد.»

اما برخی از سیاستمداران مانند «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به عدم تصویب این مسئله می گوید: « می‌خواهم بگویم ببینید که این مسر چگونه در کشور ما طی یازده سال طی شده و این مسأله البته که یک اشکال است... علت این است که بسیاری از منافع ملی، دچار کشمکش‌های سیاسی می‌شوند؛ یعنی این یک معضلی است و افراد گاهی شرطی عمل می کنند. اگر واقعا خلاف استقلال کشور و منافع ملی بود، چرا در سال ۸۶ تصویب کردید؟! چرا سال ۹۰، دبیرخانه به این موضوع ورود کرد و نظر داد؟! می‌خواهم بگویم بحث FATF چه تفاوتی با قبل دارد؟ مشکل این است، موضوعی که محتوایش درباره منافع ملی کشور است، دستمایه مسائل جناحی می‌شود. من موافقم کسی محتوایی راجع به این‌ها بحث کند و اختلاف نظر هم باشد، ولی اینکه کشمکش ایجاد می‌کنند و بحث استقلال کشور را پیش می‌کشند، محل بحث است. چطور است که در سال ۸۶ استقلالمان از دست رفت و کسی هم متوجه نشد، قانون هم تصویب شد و به شورای نگهبان هم رفت و این شورا هم تأیید کرد. البته بعد برخی جزئیات این لویح را شورای نگهبان رد کرد، اما نهایتا تأیید شد. بحث من ریشه این مسائل است...FATF در شرایط فعلی برای آینده روابط بانکی بسیار مهم است.»

با این حال کارشناسان اقتصادی نیز تضمین گرفتن و نتیجه بخش بودن پذیرش لوایح مربوط به FATF را مهم تلقی می کنند وگرنه پذیرش زنجیره وار این تواقفات و عهدنامه‌های بین المللی بدون نتیجه بخش بودن آن دردی از مشکلات اقتصادی کشور دوا نمی کند و بیشتر ایران را در دور باطل پذیرش این توافقنامه‌ها گرفتار می کند.

در همین رابطه، «حمید تهرانفر» مدیرعامل بانک کارآفرین می گوید: «به نظر من برای سال ۹۸ بحث FATF بسیار مهم است. اگر در این زمینه پیشرفتی حاصل بشود و زمینه خروج کشور از لیست سیاه فراهم شود و به جرگه جهانی بپیوندیم، اوضاع بهتر می‌شود. اگر نه لوایح را بپذیریم و نه از لیست سیاه خارج شویم، وضعیت نظام بانکی را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهیم.»

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۱۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عربی روز دوشنبه در پایتخت عربستان دیدار کردند تا درباره چگونگی تلاش برای پیشبرد راه حل دو دولتی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین گفتگو کنند.

به گزارش یورونیوز، اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ، یکی از برگزارکنندگان این نشست، به خبرنگاران گفت: «اگر ما بخواهیم راه حل دو دولتی را به جلو ببریم، از سوی طرفین درگیر این اتفاق نمی‌افتد. گمان نمی‌کنم که اسرائیل در این مرحله آماده مذاکره باشد و فکر نمی‌کنم که ایالات متحده آماده باشد تا رهبری لازم برای این کار را به عهده بگیرد. بنابراین من فکر می‌کنم رهبری عربی-اروپایی بهترین چیزی است که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.»

این نشست در حاشیه نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد که موضوع آن عمدتاً به جنگ در نوار غزه اختصاص داشت.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مجمع گفت که گام‌های ملموس و برگشت‌ناپذیر به سوی تشکیل کشور فلسطین، «جزء ضروری» هر توافقی برای آتش‌بس پایدار خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از مخالفان دیرینه تشکیل کشور فلسطین است.

شاهزاده فیصل در آغاز نشست اروپایی و عربی که وزیر امور خارجه ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: «ادامه رد راه حل دو کشور به طور اجتناب ناپذیری امنیت و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.»

اوایل روز دوشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که او رهبران عرب را تشویق می‌کند تا پیشنهاد خود را برای راه‌حل دو دولتی ارائه کرده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که رهبران عرب را برای ارائه آن به بروکسل دعوت کنند.

او گفت: «تنها امید من، اراده قوی من، این است که باور کنم چنانچه اعراب پیشنهادی را روی میز بگذارند، اروپایی‌ها هم قاعدتا باید به فکر غلبه بر اختلافات بین خودشان بیفتند، زیرا بر کسی پوشیده نیست که اروپایی‌ها به شدت دچار اختلاف شده‌اند. من به کشورهای عضو پیشنهاد خواهم کرد که از اعراب دعوت کنند تا به بروکسل بیایند و طرح خود را با ما در میان بگذارند، زیرا ما باید سعی کنیم رویکردهای خود را کنار هم بگذاریم.»

وی همچنین گفت که انتظار دارد چندین کشور اروپایی از جمله اسپانیا، ایرلند، بلژیک، اسلوونی و مالت، ظرف یک ماه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفت استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه که برای آخرین گفتگوها درباره جنگ غزه به ریاض رفته است، به همتایان خود چنین یادآوری کرده: «مسئله به رسمیت شناختن (کشور فلسطینی) برای فرانسه تابو نیست، اما باید در یک راهبرد جهانی برای راه حل سیاسی دو کشور در نظر گرفت که برای هر دو طرف مفید باشد.»

دیگر خبرها

  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • اروپایی‌ها چقدر برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند؟
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش تضمین‌گر تعالی کشور است
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند