Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-04@23:25:21 GMT

ذخیره اطلاعات روی رشته‌های DNA

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۳۳۹۸

ذخیره اطلاعات روی رشته‌های DNA

ایتنا - مایکروسافت در تلاش است تا برای ساخت نخستین «درایو مبتنی بر دی‌ان‌ای» به‌منظور ذخیره‌سازی داده‌ها، سهمی داشته باشد. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از technologyreview، شرکت مایکروسافت به دانشمندان کمک کرده تا نخستین دستگاهی را بسازند که به‌طور خودکار اطلاعات دیجیتالی را به رشته‌های دی‌ان‌ای (و برعکس) تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
غول نرم‌افزاری دنیا این روزها سرگرم ساخت دستگاهی به اندازه یک دستگاه فتوکپی است که با ذخیره کردن انواع فایل، فیلم و اسناد درون رشته‌های به‌هم‌تابیده DNA، جایگزین مراکز داده خواهد شد و می‌تواند اطلاعات را در بسته‌های کوچک غیرقابل‌تصوری متراکم کند.
به گفته مایکروسافت، بدین ترتیب تمام اطلاعات ذخیره شده در یک مرکز داده به بزرگی یک انبار را می‌توان در یک مکعب با اضلاع ۱۰ سانتیمتر جای داد.
 
 گفتنی است تاکنون، ذخیره‌سازی داده با استفاده از دی‌ان‌ای، در آزمایشگاه و با دست انجام می‌شد. اما اکنون پژوهشگران دانشگاه واشنگتن که با مایکروسافت در حال همکاری هستند، می‌گویند ماشینی ایجاد کرده‌اند که بیت‌های الکترونیکی را به دی‌ان‌ای (و برعکس) تبدیل می‌کند و این کار بدون دخالت انسانی صورت می‌گیرد.
 
گفته می‌شود این ابزار (که تقریباً ۱۰ هزار دلار صرف ساختن آن شده است)، برای ساختن رشته‌های دی‌ان‌ای از بطری‌های شیشه‌ای مواد شیمیایی استفاده می‌کند و برای دوباره خواندن آنها نیز از یک ماشین توالی (sequencing machine) کوچک شرکت از Oxford Nanopore بهره می‌گیرد.
 
بنابر مقاله‌ای که در نشریه نیچر به چاپ رسید، این گروه پژوهشی توانست تنها واژه «hello» که از پنج بایت تشکیل شده را ذخیره و بازیابی کند.
افزون بر این، این روند ۲۱ ساعت به طول انجامید که عمدتاً به‌علت سرعت پایین واکنش‌های شیمیایی بود که برای نوشتن دی‌ان‌ای لازم است.
 
با اینکه این گروه پژوهشی، این امر را برای خود یک موفقیت قلمداد می‌کند، اما یک سامانه مفید ذخیره‌سازی دی‌ان‌ای، باید بتواند میلیون‌ها بار سریع‌تر داده‌ها را ذخیره کند.
اکنون زمان خوبی تا شرکت‌هایی که در زمینه ذخیره‌سازی دی‌ان‌ای فعال هستند، مهارت‌های خودشان را به رخ بکشند.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: ذخیره اطلاعات مایکروسافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد

جندقیان گفت: یکی از گلخانه‌داران مجتمع اعتضادیه شهرستان سمنان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی یک دستگاه فیلتراسیون برای تصفیه آب خروجی استخر پرورش ماهی شد.

وی گفت: این دستگاه فیلتراسیون که به همت یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شد، می‌تواند تمام مواد زاید و فضولات حاصل از مواد دفعی ماهی را به طور کامل فیلتر کند و آب عاری از مواد زاید را وارد شبکه گلخانه کند.

مدیر جهاد کشاورزی سمنان از رهاسازی بیش از هفت هزار قطعه بچه ماهی کپور معمولی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری منابع آبی در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به برخی از مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: افزایش بهره‌وری محصول کشاورزی از مهم‌ترین مزایای این روش است. آب استخرهای کشاورزی که در آن ماهیان پرورش داده می‌شوند، غنی از املاح و مواد معدنی مناسب برای رشد محصولات کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان
  • هرآنچه درباره نسل ششم آیپد ایر می‌دانیم
  • گردهمایی جامعه جراحان ایران در تهران/ تبادل اطلاعات علمی
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • شکایت دو نشریه از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض کپی‌رایت
  • پرچمدار ویوو با باتری غول‌پیکر معرفی شد/ عکس
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد