Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@15:05:12 GMT

ذخیره سدهای کردستان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب رسید

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۳۹۵۷

ذخیره سدهای کردستان به بیش از 2 میلیارد مترمکعب رسید

عرفان مومن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سدهای در حال بهره برداری کردستان در مجموع 2 میلیارد و 548 میلیون مترمکعب ظرفیت دارند.
وی مقدار دبی ورودی به مخازن سدهای داخل استان را 642 مترمکعب در ثانیه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به طور میانگین حدود 87 درصد این سدها پر شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: بر اثر بارش های بهاری در سال جاری، سدهای عباس آباد بانه، گاران، زریوار، زیویه، سورال، قشلاق و گاوشان سرریز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مومن پور با بیان اینکه میزان ورودی و خروجی سدها به خوبی مدیریت می شود، اضافه کرد: براساس برنامه همزمان با سرریزها، از طریق باز کردن دریچه سدها ورودی و خروجی آب کنترل می شود.
به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی ‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه (از نظر برداشت آب های زیرزمینی) محسوب می شوند.
استان کردستان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.
7355 / 3034
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 خلیج فارس دبی دریاچه ارومیه دریای خزر زمستان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، عباس صدریان فر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دریچه‌های سد دز برای رهاسازی آب در حد ایمن باز هستند و آب اضافه در حد سیلاب نیست و باتوجه به ظرفیت سد مشکل خاصی وجود ندارد.

وی نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز عنوان کرد و افزود: ورودی سد دز حدود ۲هزار متر مکعب بر ثانیه بود، بنابراین خروجی سد را از روز‌های قبل به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود ۶۵ میلیون مترمکعب ایجاد کنیم.

صدریان با بیان اینکه وضعیت مدیریت شده و حوضه‌های پایین‌دست در حال فروکش کردن هستند و احتمال دارد خروجی سد دز را در ساعت‌های آتی بیشتر کنی، ادامه داد: از مردم خواهشمندیم در پایین‌دست مراقبت کنند و فرمانداران مربوط نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه هم اکنون مخازن سد‌های استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: این میزان در سد‌های زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز ۱۰۰ درصد است.

دیگر خبرها

  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب و تأمین آب سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • انتقاد امام جمعه اردبیل از وزارت نیرو در مدیریت سدها
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد