Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@23:58:03 GMT

دانستنی های شگفت انگیز درباره عطسه

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۴۳۶۲

دانستنی های شگفت انگیز درباره عطسه

رویداد۲۴ در حالت خواب، عصب‌های دخیل در عطسه کاملا ریلکس هستند و اجازه نمی‌دهند که واکنش عطسه مانند حالت بیداری عمل کند. اگر فردی در حالت خواب با عامل محرکی در بینی‌اش مواجه شود، حتما به‌طور ناخودآگاه بیدار می‌شود و بعد عطسه می‌کند.
واقعا چرا ما انسان‌ها عطسه می‌کنیم؟! محققان دانشگاه پنسیلوانیا اخیرا به این پرسش، پاسخ داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان دریافته‌اند که ما از طریق عطسه، انگاری سیستم بدن‌مان را مجددا راه‌اندازی می‌کنیم؛ بسیار شبیه به شیوه‌های که رایانه‌ها برای این کار به‌کار می‌گیرند. براساس گزارش منتشرشده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ما نیاز داریم تا فضای بینی و تنفس خودمان را هر از چند گاهی به حالت اولیه برگردانیم و عطسه کردن دقیقا همین کار را برای ما انجام می‌دهد.

۱. چرا بعضی از افراد پشت سر هم عطسه می‌کنند؟
ندرتا پیش می‌آید که فردی فقط یک بار عطسه کند. درواقع، در بیشتر موارد فرد با ۲ یا ۳ عطسه پشت سر هم مواجه می‌شود. محققان می‌گویند که در درجه اول، این‌که ما چند بار عطسه می‌کنیم، به علت عطسه کردن مرتبط است. بیشتر عطسه‌های عادی برای پاک‌سازی بینی از شر عوامل تحریک‌کننده است و این عطسه‌ها بین ۲ تا ۴ بار تکرار می‌شوند.

۲. چرا عطسه در حالت خواب اتفاق نمی‌افتد؟
همه ما ممکن است که در حالت خواب خُرخُر کنیم، اما هیچ فردی در این حالت نمی‌تواند عطسه کند. این مساله به ذات عطسه برمی‌گردد که اساسا نوعی عمل واکنشی است. در حالت خواب، عصب‌های دخیل در عطسه کاملا ریلکس هستند و اجازه نمی‌دهند که واکنش عطسه مانند حالت بیداری عمل کند. اگر فردی در حالت خواب با عامل محرکی در بینی‌اش مواجه شود، حتما به‌طور ناخودآگاه بیدار می‌شود و بعد عطسه می‌کند.

۳. قلب در زمان عطسه توقف نمی‌کند
یکی از شایع‌ترین تصورات نادرست درباره عطسه این است: قلب در زمان عطسه یک لحظه متوقف می‌شود و دوباره به فعالیت ادامه می‌دهد. علم نشان می‌دهد که چنین تصوری مطلقا نادرست است و زمانی که ما عطسه می‌کنیم، فقط فشار روی قفسه سینه ما تغییر می‌کند. این تغییر می‌تواند روی گردش خون تاثیر بگذارد و در نهایت ریتم ضربان قلب را تغییر بدهد. در همین روند است که شما احساس می‌کنید که قلب‌تان برای لحظه‌‌ای متوقف شده است،‌ اما درواقع چنین نیست.

۴. رکوردهای جهانی در عطسه!
بسیاری از افراد در عرض چند ثانیه، ۲ یا ۳ بار عطسه می‌کنند، اما این تعداد اصلا قابل مقایسه با عطسه‌های دونا گریفیث از ورکسترشایر در انگلستان نیست که رکورد طولانی‌ترین عطسه در جهان را در اختیار دارد. جالب است بدانید که این فرد از ژانویه ۱۹۸۱ (از سن ۱۲ سالگی) تا سپتامبر ۱۹۸۳ عطسه کرده است؛ یعنی ۹۷۸ روز! جالب‌تر آن‌که هنوز معلوم نیست که چه علتی باعث این عطسه‌های عجیب شده‌اند و چه علتی باعث توقف آن‌ها.

۵. باور فرهنگ‌های مختلف درباره عطسه
شاید برای‌تان جالب باشد که با بعضی از باورهای عامیانه در فرهنگ‌های مختلف درباره عطسه آشنا شوید:

- در بعضی از فرهنگ‌ها، ‌عطسه کردن از نشانه‌های خوش‌شانسی است، اما عطسه کردن هم‌زمان با فرد دیگر از نشانه‌های بدشانسی محسوب می‌شود.

- در بعضی از فرهنگ‌های آسیایی عطسه کردن نشان می‌دهد که فردی در حال صحبت کردن پشت سر شما است.

به زبان آوردن عبارت‌های مذهبی و دعاگونه در مواقع عطسه کردن، از ایده‌های مذهی مختلفی نشات می‌گیرد. مثلا، بعضی از باورهای مذهبی می‌گویند که در زمان عطسه، روح از بدن جدا می‌شود و باید دعا کرد تا روح و بدن در امنیت باقی بمانند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 عطسه روح قلب محققان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۴۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچلوتی: این رئال شگفت‌انگیز است

سرمربی ایتالیایی رئال مادرید بعد از پیروزی برابر سوسیداد به ستایش از شاگردانش پرداخت و از استعداد باورنکردنی آردا گولر صحبت کرد.

به گزارش  ایسنا، رئال مادرید در بازی آغازین هفته سی‌وسوم رقابت های لالیگا با تک گل دقیقه ۲۹ آردا گولر رئال سوسیداد را شکست داد و یک گام دیگر به قهرمانی زودهنگام در لالیگا نزدیک‌تر شد.

به نوشته مارکا، کارلو آنچلوتی در نشست خبری بعد از بازی گفت: همه بازیکنان رئال مادرید در این بازی عملکرد بسیار خوبی داشتند و وظیفه خود را در زمین به خوبی انجام دادند. گولر، کارواخال و گارسیا همه خوب بودند و با تمرکز بازی کردند. گولر در آینده بازیکن بسیار مهمی برای ما خواهد بود. شک نکنید او فصل آینده هم اینجا بازی خواهد کرد. او یک استعداد غیرعادی است که خیلی خوب تمرین می‌کند تا شرایط بازی در رئال را داشته باشد. او سن و سال زیادی ندارد و به همین خاطر کم‌کم به ترکیب اضافه می‌شود.

آنچلوتی درباره مودریچ هم گفت: آمادگی بدنی او خیره‌کننده است و این را در بازی‌های اخیر به‌خوبی نشان داده است. وضعیت او شگفت‌آور است و می‌تواند در دیدار سه‌شنبه برابر بایرن‌مونیخ هم بازی کند. باید تغییراتی در ترکیب اصلی بازی برابر بایرن‌مونیخ به وجود بیاورم. میلیتائو هم به شرایط بازی رسیده است و به نظرم عملکرد خوبی داشت.  بسیار خوشحالیم که بازیکنان مصدوم در حال بازگشت به ترکیب اصلی‌اند. آنها کمک زیادی به ما خواهند کرد.

سرمربی رئال مادرید در دیدار برابر سوسیداد ۹ تغییر در ترکیب اصلی داشت. آنچلوتی درباره تغییرات زیاد در ترکیب رئال گفت:  همه فکر می‌کردند این بازی آسانی برای ماست و برای تفریح به اینجا آمده‌ایم؛ به استثنای بازیکنان که این چنین فکر نکردند و نگاهی بسیار جدی به این بازی داشتند. خوشبختانه همین تفکر باعث شد تا بازی را بسیار جدی بگیریم و یک پیروزی ارزشمند را کسب کنیم.

آنچلوتی در پایان گفت: رئال مادرید در بازی امشب خوب ظاهر شد و با شایستگی هم به پیروزی دست پیدا کرد. پیروزی در اینجا آسان نیست. ما یک تیم شگفت‌انگیز داریم و این همان تیمی است که من دوست دارم. تا قهرمانی چهار امتیاز دیگر می‌خواهیم و به قهرمانی بسیار نزدیک شده‌ایم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • مهارت بی‌نظیر یک مرد در صید مار کبرا با بطری پر بازدید شد (فیلم)
  • آنچلوتی: این رئال شگفت‌انگیز است
  • (ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری ۲۰ میلیون بار دیده شد
  • دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!