Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: روسیه و ترکیه با مشارکت ایران کار برای حل و فصل بحران سوریه را در قالب آستانه ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از پایان مذاکرات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: روسیه و ترکیه همکاری مؤثر در قالب مذاکرات سه‌جانبه آستانه در مورد سوریه را با مشارکت ایران ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: حالا، زمانی که نیروهای اصلی تروریست‌ها شکست خورده‌اند، مهم است تا بر ثبات کامل وضعیت در منطقه و روند حل و فصل سیاسی مطابق با قطعنامهٔ ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، متمرکز شویم.

پوتین در پاسخ به سوالی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود، گفت: در مورد به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از اسرائیل، شما موضع روسیه را می‌دانید. این موضع در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است. این تصمیم بر خلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل است.

رئیس‌جمهوری ترکیه هم با بیان این که هدف دو کشور دستیابی به حجم تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری است، گفت که آنکارا و مسکو برای دستیابی به اهداف جدید در آینده تمرکز می‌کنند.

اردوغان همچنین گفت: وزرای دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. ما نیز هم اکنون ارزیابی کلی در این زمینه انجام خواهیم داد و وضعیت کنونی مبادلات تجاری را بررسی خواهیم کرد. به تلاش‌های خود در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی با جدیت ادامه خواهیم داد.

وی با بیان این که تا پایان سال جاری بخش زمینی خط لوله گاز «جریان ترک» به اتمام خواهد رسید، گفت: در سال گذشته از ۶ میلیون گردشگر روس میزبانی کردیم. در حال حاضر نزدیک به هزار و ۳۰۰ بازرگان ترک در روسیه فعالیت می‌کنند.

اردوغان برای شرکت در هشتمین نشست شورای عالی همکاری ترکیه-روسیه در مسکو به سر می‌برد.

او با اشاره به تقویت روزافزون روابط میان دو کشور گفت: ما مصمم هستیم با روسیه بر اساس اصول درک متقابل عناصر تروریستی در سوریه را که امنیت ملی کشورمان را هدف قرار می‌دهند ریشه‌کن کنیم.

وی در این زمینه اظهار داشت: در خصوص مسائل منطقه‌ای و سوریه و مسائل سیاسی به ویژه موضوع ادلب به تبادل نظر پرداخته و تصمیم آمریکا برای خروج از منطقه را بررسی کردیم. اقدامات مشترک را بررسی کردیم. می‌خواهم تصمیم قاطع خود برای پاکسازی سوریه از تروریست‌ها را بیان کنم. عدم چشم‌پوشی از شکل‌گیری تهدید علیه تمامیت ارضی سوریه و امنیت کشورمان در شمال سوریه را اعلام کردیم.

او در رابطه با موضوع خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ از روسیه اظهار داشت: نقشه‌راه خود در خصوص اس -۴۰۰ را مشخص کرده و گام‌هایمان را برداشته‌ایم. همه چیز تمام شده است. بعد از این مرحله کسانی که خواستار صرف نظر کردن ما هستند، گویی ما را نمی‌شناسند.

دیدار دو جانبه رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در مسکو پایان یافت. این دیدار که ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه به طول انجامید، در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی، برات آلبایراک وزیر خزانه داری و دارایی، محمد نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری، خلوصی آکار وزیر دفاع، بکر پاکدمیرلی وزیر کشاورزی و جنگلداری، رخسار پکجان وزیر تجارت، محمد جاهد تورهان وزیر حمل و نقل و زیر ساخت، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و سایر مقامات کشور در این سفر اردوغان را همراهی می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پوتين تركيه رجب طیب اردوغان روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است

سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) گفت، ایالات متحده به اعمال فشار بر کشورهایی که با روسیه همکاری می‌کنند، ادامه می‌دهد، اما این نمی‌تواند بر روابط دوجانبه تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، اظهارات «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در حالی مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه تعدادی از شرکت‌های روسی و همچنین تعدادی از شرکت‌های چینی، بلژیکی و ترکیه‌ای به اتهام تامین تجهیزات برای تشکیلات نظامی-صنعتی روسیه اعمال کرد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «همه، همه چیز را درک می‌کنند. و در واقع، ایالات متحده به فشارهای پنهان خود بر این کشورها ادامه می‌دهد و شرکت‌ها و بنگاه‌ها در رنج هستند، اما این نمی‌تواند توسعه روابط دوجانبه ما با این کشورها را مختل کند. کشورها به این امر علاقمند هستند، حاکمیت خود را حفظ می‌کنند و ما روی همکاری بیشتر، به‌گونه‌ای حساب می‌کنیم که به تدریج خطرات ناشی از چنین مظاهر غیر دوستانه یا بهتر بگوییم خصمانه را به حداقل برسانیم.»

سفر پوتین به چین

سخنگوی کرملین همچنین گفت در جریان مذاکرات آتی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، مسائل امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای به هر طریقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پسکوف در پاسخ به اینکه آیا موضوع کنترل تسلیحات در دستور کار مذاکرات قرار دارد یا خیر، گفت: «به هر طریقی، مسائل امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای مورد اشاره و بررسی قرار خواهد گرفت.»

پوتین پیشتر گفته بود سفرش به چین برای ماه مه برنامه‌ریزی شده است.

«بیگانه‌هراسی»

سخنگوی کرملین همچنین گفت اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد «بیگانه‌هراسی» در روسیه منعکس‌کننده واقعیت در این کشور نیست.

بایدن که روز چهارشنبه در یک گردهمایی کمک‌های مالی در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت ژاپن متحد ایالات متحده، با مسائل اقتصادی مواجه است، زیرا این کشور «بیگانه‌هراس» است و این را می‌توان در مورد چین و روسیه هم گفت.

پسکوف در همین رابطه به خبرنگاران گفت: «معتقدیم که این بیانیه بایدن واقعیت را دقیقا برعکس منعکس می‌کند.»

کنفرانس «صلح»

سخنگوی کرملین امروز همچنین به مسائل مرتبط با اوکراین اشاره کرده و گفت، کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس به وضوح نتیجه‌محور نیست و نمی‌توان در مورد انتظارات جدی بدون مشارکت روسیه صحبت کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا مسکو برای چنین گفت‌وگویی آماده است، به خبرنگاران گفت: «درباره چه نوع کنفرانس جدی با انتظارات جدی، چه نوع اثربخشی بدون مشارکت روسیه می‌توان صحبت کرد؟ مطلقا غیرممکن است. واضح است که این نوعی ابتکار است که برای نتیجه طراحی نشده است. در مورد بقیه، موضع ما در مورد مذاکرات کاملا مشخص است، کاملاً شفاف است و بارها توسط رئیس جمهور ما (ولادیمیر پوتین) تأیید شده است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • اردوغان: تجارت با اسرائیل را ندیده گرفتیم و این در را بستیم
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند