Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  نمایشگاه آثار نقاشی حجت‎الله شکیبا به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز تا ٣٠ فرودین ماه سال ٩٨ در گالری شماره یک بر پاست. این هنرمند در  این نمایشگاه آثاری بازسازی شده از قدیم و نیز طرحی کشیده شده از جمشید مشایخی را به روی دیوار های گالری فرهنگسرای نیاوران برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شکیبا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا  با ذکر این مطلب که آثار این مجموعه از نظر زمانی جدیدتر از آثار قبلی هستند گفت:  این آثار به لحاظ هنری تکنیکی‎تر هستند. به باور من این آثار بیننده را راضی می‎کند. 

وی در ادامه با ذکر این مطلب که آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه  با بهره‎گیری از درونمایه ادبی و بیشتر شاهنامه فردوسی خلق شده اند افزود :  این آثار مخاطب را به شدت راضی نگه می‎دارد، چرا که بیننده این آثار شاهنامه را می‎شناسد، با قهرمان‎هایش آشنا و با آنها زندگی کرده است. بنابراین به خوبی با آنها ارتباط برقرار می‎کند. آثاری که در مجموعه دوم در گالری شماره دوی فرهنگسرای نیاوران به نمایش در خواهد آمد  به لحاظ زمانی متاخرتر است و  به باور من از نظر سبک و تکنیک مورد پسند مخاطب خاص قرار خواهد گرفت . بخشی از این آثار هم بازسازی کارهای قدیمی هستند. 

شکیبا با اشاره به همکاریش با علی حاتمی در ساخت  فیلم کمال المک ابراز داشت: در 3 اثر از علی حاتمی یعنی «دلشدگان»، کمال‎الملک» و مجموعه «هزاردستان» هم به عنوان مشاور هنری در زمینه نقاشی و هم به عنوان نقاش و آموزگار نقاشی  در کنار مرحوم جمشید مشایخی حضور داشتم. در فیلم «کمال‎الملک» حدود 60 اثر را نقاشی کردم، یعنی تمام آثار کار من بود، همچنین نقش دیوار شکسته در زمان حصر «کمال‎الملک» نیز کار من است. باید بیافزایم که از نظر هنری بسیار مهم بود که در فیلمی همچون «کمال‎الملک» که زندگی نقاش ایرانی، محمد غفاری ملقب به «کمال‎الملک» را به تصویر می‎کشد، همه چیز رعایت شود. حتی جاگیری هنرمند می‎بایست به گونه‎ای صحیح انجام می‎شد تا ظاهر و رفتار و کنش‎های بازیگر به عنوان یک نقاش در فیلم برای بیننده باورپذیر باشد. من در این فیلم به زنده‎یاد مشایخی اصول صحیح ایستادن یک نقاش و ... را نیز آموزش دادم تا فیلم جلوه‎ای از واقعیت گرفت. 

وی افزود : بدون این اقدامات فیلم جلوه‎ای مصنوعی می‎یافت. همان طور که پیشتر هم گفتم بخشی از کار من آموزش نقاشی به مرحوم جمشید مشایخی بود، با توجه به اینکه ایشان به تازگی از بین ما رفته‎اند جالب است که بگویم که یک اثر از این هنرمند پیش من موجود است که مشایخی در همان دوران آموزش طراحی کرده‎اند، تصویری از همسرشان که از روی عکس طراحی کرده‎اند، این کار بسیار حسی است و به نظر من بسیار با ارزش است . در نظر دارم به همراه آثار جدیدی که در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‎آورم طراحی جمشید مشایخی را نیز در معرض دید علاقمندان قرار دهم تا بدین ترتیب یاد این هنرمند تازه درگذشته را نیز گرامی بداریم و این نمایشگاه را به روح بزرگ این هنرمند تقدیم می کنم و در نهایت هم این اثر را به همسر زنده‎یاد جمشید مشایخی تقدیم می کنم. 

حجت  شکیبا بیشتر با خلق نقاشی‌هایی با موضوع ایران باستان شناخته ‌شده است و با سبک هایپررئالیسم فعالیت می‎کند و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از آثار این هنرمند شهیر ایرانی در ایران و جهان برگزار شده‌ است. همچنین حجت‎الله شکیبا آثار متعددی را منتشر کرده است که از جمله آنها می‎توان به «نقاشی‌های شکیبا» (با مقدمه دکتر جواد مجابی)، «مجموعه سه رنگ عشق»، «مجموعه نرگس خاتون»، «مجموعه ایرانشهر»، «کتاب خیام»، «کتاب ایراندخت»، «نقش عکس در هنر ایران» و ... اشاره کرد. 

شایان ذکر است نمایشگاه آثار نقاشی حجت‎الله شکیبا تا ٣٠ فرودین ماه سال ٩٨ در گالری شماره یک و دو  بر پاست. علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه به جز روز های تعطیل رسمی درج شده در تقویم ، در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢٠ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

خبرنگار: مژگان رسولی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جمشید مشایخی فرهنگسرای نیاوران بازیگر چهره نقاش کمال الملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۸۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عسکری چاوردی  مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص مرمت برخی آسیب‌ها در این محوطه اظهار داشت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ‌ داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

موزه‌ها شنبه تعطیل است

وی بابیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ‌ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است، اظهار کرد: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

 عسکری گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم