Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@07:12:07 GMT

از خبرنگاری تا تکیه بر مسند مهم ترین سمت رسانه ای کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۲۸۰۷

از خبرنگاری تا تکیه بر مسند مهم ترین سمت رسانه ای کشور

پس از گذشت سه ماه از استعفای محمد سلطانی فر، سکان مدیریت رسانه ای کشور به محمد خدادی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری شبستان، روز گذشته و پس از مدتی بلاتکلیفی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در نهایت «محمد خدادی» به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

 

پس از استعفای «محمدسلطانی فر» در بهمن ماه سال گذشته مدتی این معاونت که یکی از مهم ترین معاونت های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود بدون سرپرست ماند تا در نهایت در اسفند ماه سال گذشته « علی احمدی» مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه  با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی منصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی بود که نام علیرضا معزی دبیرشورای اطلاع رسانی دولت برای تصدی این پست از گوشه و کنار شنیده می شد.

 

در نهایت روز گذشته «محمد خدادی» به عنوان معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد تا این معاونت بعد از نزدیک به ۳ ماه سامان پیدا کند.

 

«محمدخدادی» پیش از این مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بود. خدادی که فعالان رسانه ای شناخته شده در کشور است پس از آمدن دولت تدبیر و امید در 25 شهریور سال 1392 با حکم وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منصوب شد.

 

خدادی البته پس از حدود چهار سال و چهار ماه فعالیت در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، از این سمت استعفا کرد. برخی گفتند دلیل این استعفا بی توجهی به مشکلات عدیده  ایجاد شده در ایرنا و موسسه مطبوعاتی ایران بوده است. معاون خبر او اما  در تایید استعفای او گفت: « خدادی بنا بر مصلحت و برای خدمت در جایی دیگر استعفا داده است.»

 

محمدخدادی سوابقی ریاست دفتر نمایندگی ایرنا در دهلی نو، مدیرکل اخبار بین الملل ایرنا، عضو شورای خط مشی سازمان ایرنا، عضو شورای موسس و سردبیری روزنامه ایران، مدیرمسوول و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی موسسه ایران، دبیرکل سازمان خبرگزاری های جنبش عدم تعهد و دبیرکل سازمان خبرگزاری های آسیا واقیانوسیه ، دبیرکلی سازمان خبرگزاری کشورهای عضو اکو، دبیرکلی سازمان خبرگزاری کشورهای حاشیه دریای خزر، مسوول سیاست گذاری و انتشار اخبار روزنامه ها وخبرگزاری ها ی اجلاس سران کنفرانس اسلامی، دبیرکلی و برگزار کننده اجلاس وزرای اطلاعات سازمان کنفرانس اسلامی در تهران، دبیرکلی و برگزار کننده اجلاس سازمان خبرگزاری های اسیا واقیانوسیه در تهران، مسوولیت گروه مطالعات رسانه ای دفتر مطالعات وزارت امورخارجه ، رئیس اداره رسانه های وزارت امور خارجه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان - (مدیرنمونه ملی در کشور- وکسب نمایندگی نمونه در وزارت امورخارجه درایام مسوولیت نمایندگی در پاکستان)، مدیر مسوول وسردبیر ماهنامه نفت گاز وپتروشیمی، تهیه کننده برنامه های مختلف تلویزیونی در برنامه های زنده و ترکیبی - مستند گزارشی در برنامه های درشهر- صبح تهران - آفتاب مهربانی و دوربین هفت را در کارنامه کاری خود دارد.

 

 

او که بسیاری از خبرگزاری های معتبر دنیا را مورد بازدید و بررسی قرار داده است معتقد است در کشور دانش رسانه به اندازه کافی و تعداد بی‌شماری فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف رسانه داریم اما مهارت ما به روز و متناسب با نیاز نیست یعنی نحوه استفاده از ابزار رسانه در زمان و مکان و متناسب با خواست مخاطب را نمی‌دانیم. او می گوید ما به دنبال تمایز تنوع و تفاوت در تولید متناسب با ذائقه مخاطب نیستیم.

 

او که به نظر می رسد یکی از منتقدان جدی تعدد خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مختلف در کشور است کمی پس از استعفای خود در گفت و گویی درباره این موضوع گفت: « ما حدود  یکصد خبرگزاری داریم درحالیکه چین، آمریکا و بسیاری از کشورها یک یا حداکثر دو خبرگزاری دارند.به نظرم ما خودمان را درگیر ساختارها و نام‌ها کرده‌ایم، یعنی تنها واژه خبرگزاری یا پایگاه خبری بودن برایمان اولویت و اهمیت دارد و فکر می‌کردیم تنها داشتن یک رسانه کافی است، این که چه منتشر می‌کنیم خیلی اهمیت ندارد، این همان راه اشتباهی بود که پیش گرفتیم و امروزه آثار آن را می بینیم.»

 

خدادی در سخنان دیگری در این گفت و گو گفته است :خبرگزاری‌های ما باید به سمت روی آوردن به فضای چندرسانه‌ای و مولتی مدیا حرکت کنند، مخاطبان امروز فیلم، تصویر یا صوت را بیشتر عینی می‌بینند و می‌پسندند و دیگر تنها متن نمی‌تواند عاملی برای جذب مخاطب باشد.

 

او بر پایه همین اعتقاد خود این روال را در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران باب کرد که خبرنگاران علاوه بر ارسال خبر فیلم و صوت و تصویر هم از نشست موردنظر تهیه می کردند.  

 

خدادی معتقد است نمایشگاه مطبوعات یکی از بزرگ ترین فرصت های پیش روی اهالی مطبوعات برای تعامل است. او در این زمینه گفته است : «اهالی رسانه‌ها در این فرصت باید همدیگر را ببینند و تبادل تجربیات کنند. نمایشگاه نباید به اتاق نمایشی برای کارهایی که در طول سال انجام می‌دهند تبدیل شود و نباید صرفا تبدیل به یک کار فرمایشی بدل شود.»

 

در متن حکم انتصاب سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خدادی آمده است: «نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جناب‌عالی در حوزه مطبوعات و رسانه‌های عمومی به موجب این حکم به سمت «معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی» منصوب می‌شوید. امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و نیرو‌های کارآمد در گسترش فعالیت‌های مؤثر خبری و تحلیلی، حمایت مادی و معنوی از مطبوعات و اصحاب رسانه و تشکل‌های صنفی، تأمین آزادی‌های مطبوعاتی در چهارچوب قانون و شکوفایی رسانه‌ای موفق و موید باشید.»

 

به گزارش شبستان خدادی زمانی پس از جنگ تحمیلی به عنوان خبرنگار اقتصادی خبرگزاری جمهوری اسلامی وارد این خبرگزاری شد. او تجربه حضور در بزنگاه های خبری حساسی چون جنگ نحمیلی ، مذاکرات هسته ای و ... را دارد و می شود گفت در این کار مو سپید کرده است. امید است که این تجربه و تسلط او بر این حوزه موجب رشد  و اعتلای فضای رسانه ای کشور شود. باید منتظر ماند و دید تکیه زدن او بر مسند معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی بالاترین مقام رسانه ای  کشور، چه تغییراتی در ساختار فضای رسانه ای کشور در پی خواهد داشت.

 

    

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب کمک به سیل زدگان خسارت سیلاب سیل لرستان لرستان سیل خوزستان خبرگزاری شبستان سیل زدگان انتصاب معاون مطبوعاتی معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد محمد خدادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور

 به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون پرورشی دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان در حاشیه این کلاس آموزشی گفت: این دوره آموزشی خبرنویسی با هدف پیشرفت مهارت دانش آموز خبرنگاران جدید و افزایش مهارت آنها در خبر نویسی برگزار شده است.
حسین سرداری با اشاره به اینکه این دوره در دو روز پیش بینی شده افزود: مدرس این دوره سجاد سرداری نیا دانش آموزخبرنگار پانا‌ی مدرسه است که با حضور بیش از ۱۵ خبرنگار دبیرستان برگزار شد.
حسین سرداری گفت: امیدواریم که این دوره باعث پیشرفت دانش آموزان در حوزه‌ی خبر نویسی شود و ما شاهد پیشرفت آنها در این رشته باشیم.

دیگر خبرها

  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند