Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - درحالي که سهميه سوخت ماهيانه تراکتورداران طارم در فصل بهار 600 ليتر اعلام شده است و جداي از اينکه اين مقدار سوخت براي مصرف آنان کافي نيست، اين فعالان بخش کشاورزي براي دريافت همين ميزان سوخت نيز با مشکل روبرو هستند.

به گزارش ايرنا، کشاورزي از مهمترين و نقش آفرين ترين موضوعات در بخش توليد و کارآفريني است که علاوه بر ايجاد اشتغال پايدار، مانع مهاجرت روستائيان به شهرها شده و همچنين موجب تامين امنيت غذايي کشور خواهد بود، بنابراين اين بخش مهم از توليد کشور در سال رونق توليد، نيازمند همراهي و همکاري بيشتر مسئولان در سطوح مختلف است تا از خروج ارز به واسطه واردات محصولات کشاورزي جلوگيري شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه با مکانيزه شدن امور کشاورزي، سوخت به عنوان يکي از مؤلفه‌هاي مهم در اين بخش به شمار مي‌رود و در واقع از پايه‌هاي اصلي بخش کشاورزي است.
توزيع سوخت تراکتورها يک بحث ريشه‌دار است که گاه بر اساس سيلندر تراکتورها و امروزه نيز بر اساس نوع توليد و ميزان کشت سهميه‌بندي مي‌شود.
با وجود اينکه استفاده تراکتور و ديگر ماشين‌آلات و ادوات کشاورزي مشخص است و جز براي کشاورزي استفاده و کاربرد ديگري ندارند اما توجه به اين امر و تعيين سوخت براي آنها مورد غفلت و کم‌کاري قرار گرفته است.
روند ثبت‌نام و دريافت سهميه سوخت که بايد از طريق سامانه و با تاييد جهاد کشاورزي صورت گيرد و از طرفي نيز کافي بودن سوخت دريافتي براي ميزان زمين و کشت و ... از جمله مشکلاتي است که کشاورزان داراي تراکتور با آنها مواجه هستند.
تامين امکانات مورد نياز کشاورزان و دسترسي آسان به اين امکانات از جمله مواردي است که به کشاورزان در تهيه محصول و توليدات کشاورزي کمک قابل توجهي مي‌کند.
شهرستان طارم که شغل 95 درصد مردم آن کشاورزي است و اقتصاد اين شهرستان بواسطه کشاورزي تامين مي شود و با توجه به اينکه کشاورزان شهرستان طارم در چهار فصل سال اقدام به کاشت، داشت و برداشت محصول مي کنند، در تمامي مراحل توليد محصولات کشاورزي، تراکتور يکي از ماشين آلات اساسي و مورد نياز آنان است و اين ميزان سهميه سوخت براي تراکتورداران طارم که در فصل زمستان نيز پايين تر از اين است،کافي نيست و با خاموش شدن تراکتورها کشاورزي شهرستان نيز به سمت خاموشي خواهد رفت.
بيشتر مالکان تراکتور در طارم که چندين سال است در اين صنف مشغول فعاليت هستند و تنها راه درآمد خانواده خود را کار با تراکتور مي دانند، هم اکنون با نبود سوخت و سختي دريافت سهميه مواجه هستند و به تبع آن به خاطر تعطيلي تراکتورها يا افزايش مزد تراکتورداران به دليل دريافت سوخت آزاد، در بين کشاورزان اين شهرستان موجي از نگراني و نارضايتي ايجاد شده است.
با فرا رسيدن فصل بهار، به تدريج برداشت محصولاتي چون کرفس، سير، نخود فرنگي و باقلا در طارم آغاز خواهد شد و در ادامه کشت گوجه فرنگي و ساير محصولات کشاورزي شروع مي شود که در صورت عدم توجه به اين مشکل بخش کشاورزي، کشاورزان شهرستان طارم سختي هاي زيادي را در اين تنگناي اقتصادي متحمل خواهند شد.
** در صورت تهيه نشدن سوخت تراکتور، کشاورزان طارم زيان بيشتري خواهند ديد
سيد جعفر موسوي يکي از کشاورزان شهرستان طارم در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: شغل من کشاورزي است و اکنون که فصل کشت و کار شروع شده متاسفانه با کمبود تراکتور مواجه شديم و بيشتر مالکان تراکتور به خاطر نبود سوخت حاضر به کار در زمين هاي کشاورزي نيستند و يا به دليل دريافت سوخت آزاد نرخ کرايه خود را بالا برده اند.
موسوي اظهار داشت: با توجه به اينکه اين شهرستان به عنوان قطب کشاورزي استان محسوب مي شود متاسفانه به اين بخش از سوي مسئولان مربوطه توجه نشده و مورد بي مهري قرار گرفته است.
اين کشاورز طارمي از مسئولان شهرستاني و استاني خواست تا مشکل سوخت تراکتورداران را حل کنند تا کشت محصولات بهاري به تعويق نيفتد، در غير اين صورت زيان زيادي را متحمل خواهيم شد.
رضا محمدي ديگر کشاورز جوان طارمي در اين خصوص گفت: با توجه به اينکه بيشتر کارهاي کشاورزي به وسيله تراکتور انجام مي شود، تعطيلي تراکتورها و يا افزايش نرخ بالاي آنها به ضرر کشاورزان طارم است و اين موضوع تمام کشاورزان طارم را نگران کرده است.
محمدي در ادامه اظهار کرد: مسئولان بايد تدبيري براي تامين سوخت تراکتورهاي طارم بينديشند تا از اين طريق مشکل کشاورزان را حل کنند.
** روزانه 20 ليتر سوخت کفاف مصرف تراکتورها در فصل بهار را نمي دهد
اصغر اسدي يکي از مالکان تراکتور در شهرستان طارم از ميزان بسيار پايين سهميه سوخت تراکتورها گلايه کرد و گفت: با آغاز بهار روزانه 20 ليتر براي تراکتور سهميه دريافت مي کنيم، اين در حالي است که با توجه به شروع فعاليت کشاورزي در شهرستان روزانه حداقل 100 ليتر مصرف سوخت تراکتور نياز داريم.
اين تراکتوردار طارمي عنوان کرد: براي دريافت همين مقدار سهميه سوخت هم دچار مشکل شده ايم و اکنون با گذشت 20 روز از ماه جاري هنوز سهميه اين ماه را دريافت نکرده ايم.
اسدي واگذاري سوخت به شرکت هاي تعاوني فروش را يکي از عوامل تصادفات در طارم برشمرد و گفت: فاصله روستاها تا محل ارائه سوخت زياد است و تراکتورها بايد مسير بسيار طولاني جهت سوخت گيري را طي کنند که اين موجب تصادفات جاده اي خواهد شد.
حسين اکبري ديگر مالک تراکتور فعال در دهستان درام شهرستان طارم از واگذار نکردن سوخت به جايگاه سوخت در دهستان درام گلايه و تشريح کرد: با پيگيري هايي که انجام داده ايم متوجه شديم که سوخت مورد نياز را بايد در شهر چورزق و از انبارهاي شرکت نفت تهيه کنيم، که اين موضوع مشکلات زيادي را براي ما ايجاد خواهد کرد.
اکبري افزود: تهيه سوخت از انبار جداي از اينکه وقت گير است، هزينه ها را بالا برده و همچنين به دليل انبار کردن سهميه دريافتي در حياط منزل خطر آتش سوزي خواهد داشت.
اين فعال بخش کشاورزي از مسئولان خواست تا با واگذاري سوخت به جايگاه هاي سوخت، تهيه سوخت براي مالکان تراکتور را تسهيل کنند.
محمد جعفر حيدري يکي ديگر از مالکان تراکتور که خود در زمينه کشاورزي فعال است اظهار داشت: براي رفع مشکل سوخت تراکتورها بارها به اداره هاي مربوطه مراجعه کرديم و به رغم پيگيري ها از طريق خبرگزاري ها و همچنين دستگاه هاي متولي همچنان براي دريافت سوخت خود با مشکل مواجه هستيم.
وي افزود: طارم شهرستاني چهار فصل از لحاظ کشاورزي است و منطقه مرزي نيست که قاچاق سوخت در آن انجام شود، بنابراين ضروري است مسئولان نگاه ويژه اي به اين منطقه داشته باشند.
اين کشاورز طارمي حمايت از کشاورز را عامل پيشرفت روستاها دانست و عنوان کرد: کشاورز، قشر زحمت کش و تامين کننده مواد غذايي جامعه است و در صورت حل نکردن مشکل سوخت تراکتورها، کشاورزان طارم مشکلات زيادي را متحمل خواهند شد.
** نبود فضاي مناسب در جايگاه ها، دليل جمع آوري کارت سوخت تراکتورها است
مدير جهاد کشاورزي شهرستان طارم در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به اينکه شرکت پخش فرآورده هاي نفتي ايران در منطقه زنجان طبق دستورالعمل ها و قوانين جاري آن سازمان از جايگاه هاي سوخت در طارم خواسته بود تا در مهلت مقرر نسبت به بهسازي، جداسازي، ايمن سازي و ايجاد فضاي مناسب براي سوخت گيري تراکتورها اقدام شود، متاسفانه اين موضوع در مهلت تعيين شده در هر چهار جايگاه شهرستان طارم انجام نگرفت و کارت هاي سوخت خورده فروشي از 25 اسفند ماه سال قبل در اين جايگاه ها جمع آوري شده است.
مجتبي اسکندري افزود: در حال حاضر در کل شهرستان طارم 2 شرکت تعاوني روستايي در 2دهستان چورزق و دستجرده مسئوليت ارائه سوخت براي تراکتورها را دارند.
اسکندري در مورد سهميه پايين سوخت براي مالکان تراکتور در طارم اظهار داشت: با توجه به فعال بودن بخش کشاورزي در چهار فصل سال در شهرستان، پيگيري ها و هماهنگي ها با شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه زنجان جهت افزايش ميزان سوخت در اين شهرستان صورت گرفته است.
اين مسئول خاطرنشان کرد: طبق اعلام شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه زنجان بعد از بررسي ها و برگزاري جلسات، اين شرکت تصميم گيري خود در رابطه با ميزان و نحوه ارائه سوخت براي مالکان تراکتور را به اين مديريت اعلام خواهد کرد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعيت (حدود 5 درصد جمعيت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کيلومتري شمال شرقي زنجان واقع شده و با استانهاي قزوين، اردبيل و گيلان همسايه است.
9886/6085
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه استاندار زنجان برنامه‌های ارتقای بهره‌وری در استان را در سه محور صنعت، آب و کشاورزی عنوان کرده است، گفت: در همین راستا، ساخت سد‌های بزرگ در استان برای تأمین آب شرب، صنعت و حقابه‌های کشاورزی پایین دست آن اهمیت خود را نشان می‌دهد و این سد‌ها می‌توانند کارکرد دیگری همچون جلوگیری از بروز سیلاب و در برخی مناطق تولید برق را نیز به همراه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی و نیاز منطقه به آب پایدار، سد مراش در شهرستان ماهنشان برای تأمین آب آشامیدنی شهر‌های ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای مسیر و همچنین صنایع مستقر در این منطقه در حال احداث است و پاییز امسال به مرحله آبگیری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تأکید بر اهمیت احداث سد بلوبین برای شهرستان ایجرود، گفت: هدف از احداث سد بلوبین در این شهرستان تأمین آب شرب و صنعت در شهر‌های زرین‌آباد، حلب، سعیدآباد و ۹۲ روستا در منطقه بوده و این سد نیز به مرحله آبگیری رسیده است.

باقری به مطالعه سد‌های کلوچ و جمال‌آباد باکلور در شهرستان طارم اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته به غیر از سال ۹۸ که با ترسالی مواجه شدیم با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از سد آیدوغموش برای باغات شهرستان طارم در ۲ فاز حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد که با احداث دو سد کوچ و جمال آباد باکلور در این شهرستان در زمان پیک مصرف آب کشاورزی که تابستان است، می‌توان باغات زیتون را تأمین آب کرد و این می‌طلبد تا کشاورزان و بهره‌برداران از کشت محصولات پر آب طلب خودداری کنند.


وی ادامه داد: با احداث دو سد کلوچ و جمال آباد باکلور در شهرستان طارم تأمین آب پایدار باغات این شهرستان دور از انتظار نیست، چرا که نیاز آبی این منطقه در پیک مصرف حدود ۳۰ میلیون متر مکعب است که با احداث این دو طرح، موضوع مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: در شهرستان خدابنده ۲ سد زرین‌رود و اشراق در دست مطالعه است.

باقری به آغاز عملیات اجرایی پروژه تأمین آب شرب پنج شهر و ۱۳۴ روستای منطقه خدابنده از سد تالوار در مهرماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: طول مسیر انتقال ۱۶۱ کیلومتر است و هدف از اجرای آن تأمین آب شرب شهر‌های گرماب، زرین‌رود، کرسف، سهرورد، ۵۰ درصد نیاز شهر قیدار و ۱۳۴ روستای مسیر است.

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون