Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:30:41 GMT

چشم ها نقش همسران در زدودن استرس را نشان می دهند

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۴۶۹۵

چشم ها نقش همسران در زدودن استرس را نشان می دهند

تهران- ایرنا- مطالعات اخیر محققان دانشگاه بریگهام در آمریکا نشان می‌دهد همسران از یکدیگر در مقابل عوامل استرس‌زا محافظت می‌کنند و باعث آرامش یکدیگر می‌شوند. بر اساس مطالعات علمی، تاثیر آرام‌بخش وجود همسر از طریق اندازه‌گیری قطر مردمک چشم قابل مشاهده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، مطالعات مختلفی نقش ازدواج و همسران را در کاهش استرس تایید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان به منظور بررسی بیشتر ارتباط خانوادگی و نقش آن در حفظ ایجاد آرامش، مطالعه‌ای ترتیب دادند و در آن از 40 زوج خواسته شد در یک آزمون چالشی کامپیوتری شرکت کنند. برخی از زوجین به تنهایی در این آزمون شرکت کردند و گروهی همراه با همسران خود در حالی که دست یکدیگر را نگه داشته بودند در آزمایش شرکت کردند.
به طور همزمان قطر مرمک چشم داوطلبان با استفاده از دوربین مادون قرمز اندازه‌گیری شد. قطر مردمک یک نشانه مستقیم بر واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن در مقابل استرس است. مردمک در عرض 200 میلی ثانیه به محرک‌های استرس‌زا پاسخ می‌دهد.
در واقع محققان به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا گیرنده‌های استرس زمانی که فرد تنهاست و زمانی که حمایت همسر خود را دریافت می کند، به یک اندازه تحریک می‌شوند یا خیر.
نتایج نشان داد هر دو گروه به محض مواجهه با عامل استرس زا دچار تنش و استرس شدند، ولی شرکت‌کنندگانی که در کنار همسر خود هستند و حمایت او را دریافت می کنند؛ به سرعت به حالت آرامش باز می‌گردند و سطح استرس کاهش می‌یابد.
در ادامه این مطالعه آمده است، روابط سالم و موفق همسران در افزایش سطح رضایت از زندگی، آرامش و سلامت جسمی نقش دارد و افرادی که از این موهبت برخوردارند، عمر طولانی‌تری دارند.
نتایج این مطالعه در نشریه PLOS One منتشر شده است.
علمی **9259**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مردمك كورتيزول استرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری جدید علیه زاکانی درباره قرارداد‌های مخفی شهرداری تهران

داوری در توییتر خود نوشت:نامه چهار عضو شورای شهر تهران به مهدی چمران نشان میدهد که مردم را با خرید ۵۵۰ میلیون یورویی اتوبوس برقی چینی مشغول کردند تا قرارداد‌های مساله دار ۱.۲۳ میلیارد یورویی زاکانی با کمپانی‌های چینی مخفی بمانند!

‌این قرارداد‌های خرید دوربین‌های هوشمند ترافیک و کنترل شهری (۴۰۰ میلیون €) ۱۵۰ هزار موتور سیکلت برقی (۲۲۵ میلیون€)، ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی (۲۲۵ میلیون €) و ۱۰ هزار ون برقی (۳۸۰ میلیون€) از شرکت‌های بی نام و نشان چینی که برخی از آنان مانند شرکت Tidndy حتی نامشان در اینترنت هم نیست، فاقد توجیه امنیتی و اقتصادی بوده و باید توسط دستگاه‌های ذیربط بررسی شوند.


منبع: برترین‌ها

tags # علیرضا زاکانی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • آگهی‌های هرزنگاری دیپ فیک در گوگل ممنوع می‌شوند
  • افشاگری جدید علیه زاکانی درباره قرارداد‌های مخفی شهرداری تهران
  • ادای احترام زیبای ختافه به مادران بازیکنان (عکس)
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت
  • تقویم نجومی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳