Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- برخي رسانه ها و تحليلگران مسائل بين المللي اعتقاد دارند اگرچه تروريست ناميدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از سوي رئيس جمهوري آمريکا به تحريک صهيونيست ها صورت گرفت اما اقدام تازه اي نيست و نتيجه کاربردي نيز نخواهد داشت.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، بيشتر از يک دهه است که برخي شاخه ها و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحت تحريم هاي ايالات متحده قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين حال «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا در اقدامي غيرمتعارف و از نگاه برخي تحليلگران غيرمنطقي، همه بخش هاي اين سازمان نظامي رسمي را تروريستي ناميد. اين نخستين بار است که کاخ سفيد عليه قسمتي از بدنه يک دولت خارجي چنين اقدامي را انجام مي دهد و آن را در کنار گروه هاي تروريستي همچون داعش و القاعده قرار مي دهد، حال آنکه ماهيت و سابقه فعاليت هاي پيشين و اقدامات کنوني اين نهاد حتي از نگاه رسانه هاي غربي بسيار متفاوت بوده است.
تحليلگران هنوز نتوانسته اند منطق واقعي در پشت چنين تصميمي را درک کنند اما تقريبا مطمئن هستند تلاش هاي سران رژيم صهيونيستي و برخي نزديکان ترامپ که رويکرد ضدايراني آن ها کاملا آشکار است در اتخاذ اين رويکرد بيشترين تاثير را داشته است.
همانطور که برخي کارشناسان مي گويند اين اقدام رئيس جمهوري ايالات متحده، خوش خدمتي ديگر کاخ سفيد براي «بنيامين نتانياهو» در آستانه انتخابات پارلماني اسرائيل بوده است. اين انتخابات روز سه شنبه (امروز) برگزار مي شود و قبل از حمايت هاي همه جانبه واشنگتن از سياست هاي نتانياهو، وي شرايط مناسبي را براي پيروزي در انتخابات و حفظ نخست وزيري نداشت. روزنامه «نيويورک تايمز» زمان اعلام اين تصميم از سوي ترامپ را هدفدار دانست زيرا ابتدا قرار بود تروريستي دانستن سپاه از 15 آوريل به اجرا در آيد اما اعلام آن در روز دوشنبه بُهت برخي مقام هاي آمريکايي را برانگيخت به گونه اي که آنها از وجود هرج و مرج و تصميم گيري هاي عجولانه در کاخ سفيد سخن گفتند.
براساس اين گزارش زمانبندي اعلام اين تصميم به گونه اي صورت گرفت تا دونالد ترامپ آخرين هديه انتخاباتي خود را به نتانياهو اعطا کند. ناتواني در عرصه هاي داخلي و اتهام فساد مالي باعث شد تا نخست وزير اسرائيل تلاش کند تا در حوزه سياست خارجي از ميزان تاثيرگذاري خود بر کاخ سفيد در مقابل تهران به عنوان برگ برنده اي در انتخابات استفاده کند. دولت ترامپ نيز همصدا با نتانياهو ايران را مهمترين تهديد براي اسرائيل مي داند و به همين دليل وي به سرعت پس از اعلام اين تصميم از ترامپ تشکر کرد.
به نوشته نيويورک تايمز، اقدام تازه ترامپ هم در ادامه حرکت پيشين وي در به رسميت شناختن حاکميت تل آويو بر بلندي هاي جولان ارزيابي مي شود.
**اقدامي تکراري و بي نتيجه
بسياري از تحليلگران و رسانه ها حتي در آمريکا هم موضعگيري ترامپ عليه سپاه را اشتباه، بي نتيجه و خطرناک مي دانند. شبکه خبري «سي.ان.ان» اين تصميم کاخ سفيد را اقدامي ناگهاني و خطرناک توصيف کرد که نه تنها نمي تواند محدوديتي را براي اقدامات سپاه پاسداران ايجاد کند بلکه موجب مي شود فعاليت هاي ميليون ها ايراني و گردشگر خارجي مجرمانه تعبير شود.
بر اساس گزارش فوق، ترامپ با اين کار باعث شد ايالات متحده براي نخستين بار يک بخش از دستگاه دولتي و نظامي يک کشور خارجي را تروريستي بداند. در مقابل تهران نيز اعلام کرد با فرماندهي مرکزي ايالات متحده همچون يک سازماني تروريستي برخورد مي کند. از اين رو ممکن است شهروندان و نيروهاي نظامي آمريکا هم به دلايل سياسي از سوي يک کشور تروريست خوانده شوند.
`سي.ان.ان` با ذکر تاريخچه تشکيل سپاه آورده است از سال 1979 و پس از انقلاب در ايران، سپاه پاسداران به عنوان بخشي از نيروي نظامي رسمي ايران ايجاد شد. اکنون تصميم ترامپ از اين جهت نامناسب است که اين سازمان با حدود 400 هزار نفر عضو قابل ناديده گرفته شدن يا انحلال نيست. ضمن اينکه سپاه، شاخه هاي هوايي و دريايي مجزايي را دارد که به دولت و مردم ايران وفادار بوده است.
اين گزارش در پايان تاکيد دارد اگر دولت آمريکا فکر مي کند معامله کردن با سپاه جرم است بايد پاسخ دهد چرا سازمان و شرکت هاي زيرمجموعه ترامپ با شرکت هاي نزديک به سپاه در زمينه ساخت پروژه هاي ساختماني در آذربايجان همکاري مي کنند. شايد اين تصميم ترامپ فرصت خوبي را براي نمايندگان مجلس آمريکا به وجود آورد تا به همکاري شرکت هاي آمريکايي با سپاه بپردازند؛ در ابتدا اين تحقيق بايد از نزديکان ترامپ شروع شود.
تارنماي شبکه «تي.آر.تي» ترکيه هم به نقل از کارشناسان نوشت: اعلام کردن نام سپاه به عنوان يک گروه تروريستي را تصميمي نامناسب و بي نتيجه از سوي دولت آمريکا دانست. به اعتقاد تحليلگران اين موضعگيري تاثيري را بر نفوذ ايران در منطقه نخواهد داشت و به جاي آن باعث تقويت رويکردهاي تند در مقابل آمريکا مي شود. مقام هاي ارشد سپاه از سال ها قبل هدف تحريم هاي آمريکا قرار داشتند و هنوز در زمينه هاي تجاري و مسافرتي با محدوديت هايي روبرو هستند اما تروريستي دانستن سپاه به عنوان يک سازمان نظامي اقدامي فراتر از انتظار و تصور است.
«کنت کاتزمن» از کارشناسان مرکز پژوهش هاي کنگره آمريکا و تحليلگر مسائل ايران اعتقاد دارد: من تغيير عمليِ متفاوتي را با اعلام اين تصميم نمي بينم. مجازات سپاه اکنون هم در جريان است و از نظر من فشار مالي بيشتري وجود ندارد که بتوان بر سپاه اعمال کرد.
روزنامه «واشنگتن پست» هم اقدام ترامپ در تروريستي ناميدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را حرکت بدي دانست و نوشت: ممکن است اين اقدام در حوزه سياست داخلي ايالات متحده خيلي مناقشه برانگيز نباشد اما در حوزه خارجي اين تصميم دلايل متفاوتي را براي نگراني خلق مي کند. وقتي تمامي يک شاخه نظامي به عنوان بخشي از حاکميت يک کشور هدف گرفته مي شود بايد نکات احتياطي گوناگوني در نظر داشت.
اين روزنامه افزود: درست است که فعاليت هاي سپاه در کشورهاي مختلف خاورميانه در تضاد با منافع ايالات متحده قرار دارد اما سپاه همان قدرت متعارف و رسمي است که واشنگتن سال ها براي مقابله با داعش با آن همکاري مي کرد. موضوع فوق نکته اي است که فرماندهان ارشد نظامي و اطلاعاتي آمريکا نسبت به آن نگران هستند و در مورد آن هشدار مي دهند.
واشنگتن پست اضافه کرد: تروريستي دانستن همه اين نهاد ناشي از ديدگاه ناقصي است که بايد بداند رفع پيامدهاي آن به راه حل هاي بسيار سخت تري نياز پيدا مي کند. بعلاوه اين اقدام بسياري از نيروهاي آمريکايي را هدف مخاطرات بيشتري قرار مي دهد و حتي باعث ثبات قدم بيشتر نخبگان نظامي و سياسي ايران در تقابل با آمريکا مي شود. در نهايت اين موضوع تعامل بعدي با ايران را بسيار سخت مي سازد زيرا واشنگتن به صورت ناگهاني صدها هزار ايراني را به عنوان مظنون تروريسم معرفي کرده است.
واشنگتن پست در زمينه دستاوردهاي کاخ سفيد از اين اقدام هم آورده است با اين اقدام، تصميم گيري در زمينه منافع مشترک همچون مقابله با داعش سخت مي شود و هماهنگي دو طرف را پيچيده تر مي سازد؛ همچنين حل چالش ها همچون موضوعي که در سال 2016 با دستگيري ملوانان و سربازان آمريکايي در خليج فارس رخ داد بسيار سخت تر مي شود.
اين روزنامه در پايان هشدار داد بنيانگذاران چنين ابتکاري به طور قطع نگران پيامدهاي تصميم اشتباه خود نيستند اما به نظر مي رسد آن ها به دنبال آماده کردن افکار عمومي براي شرايط داغ ميان آمريکا و ايران هستند. آن ها با اين اقدام تنور انتخابات سال 2020 را از حالا روشن مي کنند و به همين دليل بايد در اين مسير محتاطانه عمل کند.
پژوهش**9130 **1552
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۶۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفتی در اسنوکر قهرمانی جهان؛ حذف وفایی، سالیوان و ترامپ

مسابقات قهرمانی جهان، تور حرفه‌ای اسنوکر که مهم‌ترین تورنمنت این رشته است، از اول اردیبهشت آغاز شده و تا هفدهم همین ماه در شفیلد انگلیس ادامه دارد.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،رقابت‌های انتخابی این مسابقات از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد. حسین وفایی و امیر سرخوش ۲ نماینده ایران در رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان هستند. سرخوش اولین تجربه خود را پشت سرگذاشت و پس از شکست در رقابت اول از صعود به مرحله بعد باز ماند.

وفایی با رتبه جهانی ۱۹، اولین بازی خود را در جدول مقدماتی به پایان رساند. بخش اول این بازی برابر مارکوفو از هنگ‌کنگ با رنکینگ ۸۳ جهان با نتیجه ۶ بر ۳ به نفع وفایی به پایان رسید و رقابت در بخش دوم نیز باز هم با برتری وفایی با نتیجه ۱۰ بر ۴ به پایان رسید. او با این پیروزی در یک قدمی حضور در جدول اصلی و یک‌هشتم این مسابقات قرار گرفت.

وفایی توانست با پیروزی در مرحله مقدماتی به جمع ۳۲ نفر برتر مسابقات برسد و پس از صعود به جدول اصلی، با جاد ترامپ، نفر دوم اسنوکر جهان و برترین بازیکن این فصل تور اسنوکر حرفه‌ای‌ها روبه‌رو شد.

در بخش اول وفایی با نتیجه ۶-۳ از حریف انگلیسی عقب افتاد و در بخش دوم نیز نتوانست بر او غلبه کند. نهایتا این بازی با نتیجه ۱۰-۵ به سود ترامپ به پایان رسید و وفایی از یک هشتم رقابت‌های قهرمانی جهان حذف شد. ترامپ با عبور از وفایی، در مرحله یک چهارم نهایی با جک جونز، رتبه ۴۱ جهان رو به رو شد. ترامپ که خود را برای رویارویی با سالیوان، اسطوره جهان اسنوکر در نیمه‌نهایی آماده کرده بود، در عین ناباوری مقابل جونز با نتیجه ۱۳ بر ۹ شکست خورد و از رقابت‌ها حذف شد.

رونی اُسالیوان نیز در مرحله یک چهارم با استوارت بینگهام روبه‌رو شد ولی نتوانست پیروز میدان باشد. تقریبا تمام مخاطبان به این امید بودند که این اسطوره تاریخ اسنوکر، یک پای فینال باشد، اما حذف او و تمام بازیکنان برتر رنکینگ جهانی، مخاطبان این رشته را بسیار شگفت‌زده کرد.

نهایتا جک جونز که با رنکینگ ۴۴ وارد این رقابت‌ها شد، پس از صعود به رتبه ۱۶ جهان، به فینال مسابقات رسید و با کایرن ویلسون با رتبه ۱۲ جهانی روبه‌رو شد. جونز در مسیر صعود خود توانست جاد ترامپ را شکست دهد و ویلسون نیز سالیوان را پشت سر گذاشت. این ۲ بازیکن توانستند برترین اسنوکرباز‌های جهان را شکست دهند و رقابت فینال این ۲ می‌تواند حساسیت و جذابین خاص خودش را داشته باشد.

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • شگفتی در اسنوکر قهرمانی جهان؛ حذف وفایی، سالیوان و ترامپ
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس
  • بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای جنوب شرقی
  • عکس | بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان
  • تصاویری از فرمانده بلندپایه سپاه در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان