Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:58:12 GMT

سهم شهید صیادشیرازی از آثار مکتوب

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۱۷۲۹

سهم شهید صیادشیرازی از آثار مکتوب

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۱ فروردین سال ۷۸ توسط منافقین به شهادت رسید. کوتاه داشته‌ایم بر آثار متنی منتشر شده درباره‌ی این شهید سعید.

به گزارش ایسنا، شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۱ فروردین سال ۷۸ توسط منافقین به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و بعد از آن بود که تازه گوهر وجودش کشف شد و آثار هنری و پژوهشی بسیاری در زمینه سیره و سلوک او تولید شدند. به بهانه‌ی سالگرد شهادت او مروری کوتاه بر آثار متنی منتشر شده درباره‌ی این شهید خواهیم داشت.

هرچند دیر

این کتاب به سرگذشت جوانی شهید علی صیاد شیرازی در سال‌های ۱۳۴۳-۱۳۵۹ می‌پردازد. شامل ۷۵ عنوان خاطره از دوران جوانی حضور ایشان در ارتش است که توسط انتشارات «ایران سبز» و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شده است. هر خاطره با یک تصویر مرتبط از سال‌های جوانی صیاد شاید جذاب باشد. کتابی ۱۸۱ صفحه‌ای که توسط سرهنگ هیبت‌الله اسدی نوشته شده است.

تا کوچه‌های آسمان

محمد مهدی بهداروند کتابی را در هشت بخش یاد جنگ، حقیقت جنگ، شروع واقعه، بازوی امام، ثبت تاریخ دفاع مقدس، عملیات کربلا، سه مقطع جنگ با ضد انقلاب، قرارگاه مشترک نوشته که در سال ۹۰ به چاپ دوم رسیده است. این کتاب ۱۶۸ صفحه‌ای را نشر فردا چاپ کرده و دومین سری از مجموعه کتاب‌های فرهنگی پایداری می‌باشد که درباره‌ی شهید صیاد شیرازی منتشر شده است.

سیری در رفتار شناسی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی

همانگونه که از نام کتاب پیداست محمود رضا امینی در سال ۱۳۹۱ نوشته‌هایی را به انتشارات ایران سبز سپرده است که به منش و خصوصیات اخلاقی این شهید در قالب سه فصل «خصوصیات اخلاقی»، «رفتار شناسی صیاد در مدیریت» و «مسئولیت و رویکرد عملی رفتار شهید در جامعه» پرداخته است.

گردنه خان تا قله آربابا

شاید روایت‌های شهید صیاد شیرازی و پنج تن از همرزمانش در شرح آزاد سازی محور سقز – بانه، پادگان بانه و قله آربابا برای علاقمندان به تاریخ جنگ و روایت‌های شفاهی جالب باشد. نگارش اولیه کتاب در سال ۱۳۷۷ و نگارش نهایی آن در سال ۱۳۷۹ انجام شده است. نجات علی صادقی گویا نویسنده این کتاب است که آن را به قالب ۱۴۰ صفحه با انتشارات ایران فردا سپرده است.

آزادی خرمشهر

احمد دهقان کتاب کوچکی را در قالب ۳۷ صفحه پالتویی توسط انتشارات سوره مهر منتشر کرده است که شامل خاطراتی از عملیاتی‌هایی است که شهید علی صیاد شیرازی در آنها نقش محسوسی داشته است. کتابی که به مناسب بیست و پنجمین سالگرد آزادی خرمشهر نگارش شده در واقع مصاحبه‌ی آقای سعید فخرزاده – از همرزمان و دوستان شهید است.

خاطرات سال‌های نبرد

این کتاب شامل ۱۷ خاطره است که به عملیات‌های مهم جنگ و تأثیر حضور ایشان اشاره دارد که به کوشش واحد کودک و نوجوان دفتر ادبیات هنر و مقاومت و توسط نشر شاهد منتشر شده است.

مسافر صبح

شورای شعر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در سال ۸۱ مجموعه شعرهایی را که درباره‌ی شهید صیاد سروده شده توسط انتشارات نخلستان منتشر کرده است. سرودهایی از سید محمد آتشی، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، آمنه السادات ابطحی، حمید رضا اکبری شروه، عباس براتی پور و پرویز بیگی حبیب آبادی.

منافقین در کمین گاه صیاد

هیأت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی این کتاب را رد سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است. کتابی که به نقش ارتش و شهید علی صیاد شیرازی در عملیات مرصاد می‌پردازد و نویسنده آن محمد مسعود بهمنی است.

امیر سرافراز

این کتاب به همت کمیته علمی همایش مدیریت و فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در سال ۱۳۹۳ چاپ شده است و خاطرات دوستان و همرزمان شهید علی صیاد شیرازی را بیان می‌کند.

راز جاودانگی صیاد شیرازی

کتابی که نویسنده آن سید تراب ذاکری است و در سال ۹۲ توسط انتشارات مرکز آموزشی و پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی به دست ماشین چاپ سپرده شده است.

سفر به ماورا

آخرین مأموریت میدانی هیأت معارف جنگ در معیت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به بازآفرینی عملیات بیت‌المقدس اشاره دارد که توسط سید کاوه خاتمی در این کتاب به رشته تحریر درآمده و در سال ۸۴ توسط نشر ایران سبز چاپ شده است.

سخن آشنا

سخنرانی سرتیپ ناصر آراسته درباره‌ی تحلیل کوتاهی از دفاع مقدس و خاطرات شهید علی صیاد شیرازی به اهتمام سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و توسط نشر آجا به چاپ رسیده است مؤلف آن علی اعوانی است و چاپ اول آن به سال ۸۶ بر می‌گردد.

تیپ ۵ حضرت ابوالفضل (ع)

این کتاب ۱۶ بخش است که به ویژگی‌ها و خصوصیات تیپ حضرت ابوالفضل (ع) و دلاوری‌ها و سلحشوری‌ها شهید صیاد شیرازی اشاره دارد. ناشر آن انتشارات ایران سبز است. در سال ۹۵ در ۷۲ صفحه پالتویی چاپ شده و محمد حسن حبیبیان نیز مؤلف آن است.

در کمین گاه دشمن

سرتیپ ۲ نجات علی صادقی گویا خاطراتی را از شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، سرتیپ پاسدار فتح‌الله جعفری، سرتیپ احمد ترکان، سرتیپ ۲ مظفر کشاورز، برادر غلام خلیل، سرهنگ خلبان عبدالحمید نجفی، سرتیپ ۲ پیاده احمد اسدی، شهید سرهنگ علی کلاته و سرتیپ ناصر آراسته درباره‌ی چهل روز عملیات محور بانه – سردشت در شهریور و مهر ۱۳۵۹ گردآوری کرده و در سال ۸۹ آن را برای انتشار به دست هیأت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی سپرده است.

جلوه یار

باز هم انتشارات ایران سبز و کتاب دیگری درباره‌ی شهید صیاد شیرازی که در سال ۸۶ چاپ شده است. احمد حسینیا در این کتاب روایات محافظن شهید را گرد آوری کرده است. در یکی از این روایت‌ها می‌خوانیم یک بار اتومبیل شهید سپهبد علی صیاد شیرازی خراب شد و آن را به تعمیرگاه برد. چون اتومبیل ایشان یکی دو روزی باید در تعمیرگاه می‌ماند. به من گفت: آقای خُمان، شما زحمت بکشید این پیکان‌تان را در اختیار خانواده شهید علی صیاد شیرازی قرا ر دادم. وقتی اتومبیل ایشان آماده شد و آن را از تعمیرگاه آوردند گفتند: ماشین شما چند روز در اختیار خانواده ما بود؟ جواب دادم: دو روز گفتند اتومبیل مرا ببرید به اندازه دو روز استفاده دولتی کنید تا من چیزی مدیون نباشم. و من هم دستور را اجرا کردم. از این موضوع غیر از شهید و من کس دیگری مطلع نشد.

در کمین گل سرخ

شاید یکی از آشناترین و پرتیراژترین کتاب‌ها درباره‌ی شهید صیاد نوشته محسن مؤمنی شریف باشد که چاپ چهاردهم آن در سال ۱۳۸۷ توسط انتشارات سوره مهر به بازار آمده است. این کتاب ۳۸۴ صفحه‌ای زندگی و خاطرات دوران کودکی تا زمان شهادت شهید صیاد شیرازی را روایت می‌کند و عکس‌هایی از وسایل شخصی، پدر شهید و … را در ضمیمه خود دارد.

ناگفته‌های جنگ

۲۶ گفتار از جنگ تحمیلی و رشادت‌های صیاد در قالب صد و هفتاد و هفتمین سری از مجموعه خاطرات دفتر ادبیات هنر و مقاومت همراه با عکس‌هایی از شهید در حین تشریح و شناسایی عملیات بیت المقدس به همرزمان خود را در این کتاب می‌بینید. نویسنده آن احمد دهقان است و در ۳۵۷ صفحه برای اولین بار در سال ۷۸ توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده است.

عملیات آزاد سازی سنندج

مجموعه روایت‌هایی از شهید سپهبد صیاد شیرازی، سرتیپ ستاد سید حسام هاشمی، سرهنگ خلبان محمد عرب سرهنگی، سرتیپ احمد ترکان، سرهنگ ستاد حسین خرسندی، سرتیپ دوم محمود بدری، سرتیپ سیاوش جوادیان، سرتیپ پاسدار طایفه نوروز، سرتیپ پاسدار حسین همدانی، روز شمار عملیات سنندج در خاطرات، سرتیپ ستاد سید حسام هاشمی، تجزیه و تحلیل و نتایج اجرای مأموریت، کروکی عملیات، نقشه عملیات، گزارش روزنامه‌ها از فعالیت ارتش و سپاه نقشه منطقه سنندج در گردنه صلوات آباد و … از بخش‌های این کتاب هستند. در سال ۹۳ توسط انتشارات ایران سبز چاپ شده و مؤلف آن سرتیپ دوم نجات علی صادقی گویا است.

سپهبد اخلاص

انتشارات مکعب در سال ۹۳ تألیف سرگرد نعمت الله مصباح نهاوندی درباره‌ی شهید را در قالب ۱۸۷ صفحه چاپ کرده است. این کتاب شامل چهار بخش است که به سیره رفتاری و اخلاقی – نظامی ایشان اشاره دارد. این بخش‌ها شامل تحلیل سیره‌ی عملی و شخصیت نظامی شهید صیاد شیرازی، خاطرات همرزمان و شهید صیاد شیرازی، راهبردهای سرهنگ صیاد شیرازی در دفاع مقدس و نقش نیروی زمینی ارتش در دفاع مقدس (مقالات متفرقه) می‌باشد.

عملیات شیندرا

این کتاب مجموعه خاطراتی از حضور شهید در منطقه عملیاتی است و در بهار ۸۳ توسط هیأت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی چاپ شده است. مؤلف آن نیز سرتپ دوم نجات علی صادقی گویا است.

یاددوران

به هر حال فردای آن روز پرویز با یک هفته مرخصی عازم تبریز بود، پس از برگشت او علی هم به مرخصی رفت. اما او در برگشت مرا غافل گیر کرد. او با خود کتاب‌های انگلیسی سری (۱۴۰۰) را همراه با ضبط صورت و نوارهای مربوطه آورده بود، کار شروع شد. بدون وقفه زبان می‌خواند و به توصیه او هم همین کار را دنبال کردم. البته پیگیری من طبق معمول ضعیف‌تر بود ولی او حتی من را دورادور کنترل می‌کرد که مبدا غافل شوم. استعداد چندانی در فراگیری زبان نداشتیم. اما با پشتکارو وقت گذاشتن و هدف مند کردن، خود را به داقل قابل قبولی رساندیم و اتفاقات سال‌های بعد همین موضوع را ثابت کرد. این کتاب شامل ۵۸ خاطره از دوران جوانی شهید ۱۳۴۲-۱۳۵۶ و عکس‌هایی از آن است. نویسنده آن هیبت الله اسدی، ناشر، انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع) و سال چاپ ۱۳۸۳ آن است.

شهید صیاد در کلام یاران

تجلیل فرماندهی معظم کل قوا از مقام شهید صیاد / سرتیپ سید ناصر حسینی، برای من واقعاً یک برادر خوب بود / سرتیپ دوم پرویز صادقی، نماز باید اول وقت خوانده شود / سرتیپ دوم دکتر ابوالقاسم کیا، اجازه بدهید من شخصاً بروم / سرتیپ دوم آزاده حسین یاسینی / درایت و هوشمندی و تصمیم به موقع / سرتیپ دوم سید علی مهرابی / نمونه‌هایی از ۸۵ روایت دوستانه از شهید صیاد است که در این کتاب آمده نویسنده، سرهنگ محمود هادقی، ناشر هیأت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی. چاپ اول ۱۳۹۵

افلاکیان زمین /۱۰

کتلاب علی صیاد شیرازی دهمین کتاب از سری مجموعه آثار افلاکیان زمین توسط محمد حسین عباسی ولدی و توسط نشر شاهد منتشر شده است قطع کتاب پالتویی است و چاپ اول آن در سال ۸۴ بوده است.

صید و صیاد

این کتاب در واقع داستان‌هایی کوتاه و خواندنی درباره‌ی شهید است که محسن صادقی‌نیا آن را نوشته است. ناشر: سوره سبز، چاپ اول: زمستان ۱۳۹۲، ۵۴ صفحه پالتویی.

میراث

چهل حدیث از نهج البلاغه در باب رهبری که به جلسات معارف و علوم قرآنی شهید بر می‌گردد و توسط احمد نوروزی فرسنگی تنظیم شده است. ناشر آن هیأت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، چاپ اول آن در سال ۱۳۸۷ و ۱۴۶ صفحه رقعی است.

منش فرماندهی

کتاب منش فرماندهی است. شناخت نعمت و شکر نعمت، مسئولیت‌ها و وظایف مدیر و فرمانده، برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل، ایجاد انگیزه و ابتکار، چاره‌جویی و پیشگیری، بررسی و ارزیابی عوامل پیروزی و ناکامی. جمع‌آوری اطلاعات و آمار لازم، جذب نیروهای صالح و تشویق و توبیخ نام فصل‌هایی هستند که سیره رفتاری نظامی شهید علی صیاد شیرازی را به قلم احمد نوروزی فرسنگی تشریح کرده‌اند. در سال ۹۳ توسط انتشارات ایران سبز چاپ شده است.

ققنوس رهیده

گفت و گوهایی با امیر سید حسان هاشمی، دوست و همرزم شهید مادر شهید، شهربانو شجاع، همسر شهید، عفتش جاع، دختر شهید مریم صثیاد شیرازی، برادر شهید صفر (سعید) صیاد شیرازی، خواهر شهید، صدیق صیاد شیرازی و دوستان و اشنایان شهید که به همت سارا پور جعفر روند زندگی شهید صیاد شیرازی را برای خواننده طرح می‌کند. این کتاب در سال ۹۶ توسط مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی ضریح آفتاب به دست ماشین چاپ سپرده شده است.

خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی

شاید خاطرات و زندگی شهید با بیان و قلم خودش از بسیاری دیگر از کتاب‌هایی که درباره‌ی ایشان نوشته شده خواندنی‌تر باشد، خاصه این که بخش اسناد و تصاویر، حکم‌ها و نامه‌های محرمانه نیز توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی که ناشر کتاب است به آن اضافه شده. این کتاب ۱۸۰ صفحه‌ای در تابستان ۸۷ به چاپ چهارم رسیده است.

یادداشت‌های ویژه

۴۰ یادداشت ویژه از مناطق عملیاتی و جنگی که شهید علی صیاد شیرازی در آن حضور داشته و به قلم خود آن را به نگارش در آورده است. این کتاب به کوشش سرتیپ سید حسام هاشمی تهیه و تنظیم و در سال ۸۱ توسط انتشارات ایران سبز چاپ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتش جمهوري اسلامي ايران دوران جنگ تحمیلی شهید صیاد شیرازی کتاب گروهک تروریستی منافقین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • ادای احترام جانشین رئیس گروه مشاورین نظامی فرمانده معظم کل قوا به شهدای هویزه
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی