Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:50:51 GMT

ورود جهادگرانه سپاه به مناطق سیل‌زده مازندران

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۳۹۳۱

ورود جهادگرانه سپاه به مناطق سیل‌زده مازندران

27اسفند ماه سال 97، بارش باران در مازندران موجب بروز سیل و آبگرفتگی‌های متعددی در نقاط مختلف استان شد، شهرستان‌های نکا، ساری، میاندورود و سیمرغ از مناطقی بودند که دچار خسارت‌های بیشتری شدند، اگر امدادهای سپاه و ارتش و بسیج نبود شاید کمک رسانی به مردم سیل زده این مناطق به آسانی میسر نمی‌شد و با وضعیت بحرانی روبرو می شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان ابتدای بروز سیل و نمایان شدن خسارت‌های مختلف، شاهد حضور پاسداران و ارتش‌ و نیروهای بسیجی در مناطق سیل زده برای امداد رسانی به مردم بودیم به گونه‌ای که پاسداران در سوم فروردین بیش از 20 هزار پرس غذای گرم، هزار تخته پتو و هزار عدد کنسرو و آب معدنی بین مردم سیل‌زده توزیع کردند. هم‌چنین در سه روز ابتدایی وقوع سیل 61 گروه جهادی در قالب هزار و 50 نفر بسیجی در سراسر نقاط سیل‌زده و ارتفاعاتی که روستاهای آن در محاصره برف بودند حضور یافتند.

سپاه در مازندران امکانات زیادی را برای کمک به مردم بسیج جمع کرد به طوری که به تمامی شهرستان‌های درگیر با سیل چندین دستگاه  لجن‌کش، کمپرسی، کامیون، لودر، گریدر، بولدزر، بیل بکو و تراکتور ارسال شد. اگر کمک‌های این نیروهای جهادگر نبود شاید کار امدادرسانی به سیل زدگان تسهیل نمی‌شد؛ حال چگونه می‌توان حتی در تصور خود گنجاند که این نیروهای جان بر کف که در همه صحنه‌های سخت و طاقت فرسای 40ساله انقلاب اسلامی یار و پشتیبان ملت بوده‌اند بنابر اظهارات بی شرمانه ترامپ تروریست باشند؟ کدام تروریست این گونه عمل می‌کند؟

* رفع انسداد راه‌ها توسط سپاه در نکا

شهرستان نکا که از همان ابتدای وقوع سیل خسارت‌های زیادی را در مناطق بالادست متحمل شده بود نیاز به رفع انسداد راه‌های اصلی و فرعی حاصل از رانش زمین داشت تا بتوان امدادرسانی‌ها را آغاز کرد. در همان ساعت‌های وقوع سیل، رانش زمین و انسداد راه‌های اصلی، سپاه و بسیج سازندگی شهرستان نکا، ادوات مهندسی و خودرویی خود را برای رفع انسداد محورهای اصلی و فرعی به مناطق بالا دست اعزام کردند.

نتیجه حضور 15 روزه سپاه در مناطق بالادست نکا موجب آزادسازی تمامی محورهای مسدود شده و توزیع روزانه غذای گرم به مردم مناطق سیل زده بود. توزیع بیش از 9 هزار سبد کالا بین مردم، حضور بیش از 100 دستگاه ماشین‌آلات سنگین از جمله لودر، گریدر و کمپرسی از سوی بسیج سازندگی و سپاه در مناطق، بازگشایی و بهسازی بیش از 100 کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی، انجام بیش از 30 مورد بازدیدهای منطقه‌ای از سوی سپاه در طول 15 روز، تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است.

مجیدرضا شعبانی فرمانده سپاه ناحیه نکا  در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که از همان لحظات ابتدایی وقوع سیل، در مناطق سیل زده حضور پیدا کردیم، بیان کرد: مهم‌ترین مشکلی که در ابتدا با آن برخورد کردیم انسداد محورهای ارتباطی بین روستایی و جاده اصلی بود که در کمتر از 5 روز بسیاری از مشکلات موجود حل شد.

وی با اشاره به این‌که سپاه به عنوان خادم مردم با درک از وضعیت موجود وارد صحنه شد، تصریح کرد: برای پاک‌سازی رودخانه‌ها، ترمیم پل‌ها، بهسازی مکان‌های عمومی و هم‌چنین بازسازی محورهای مواصلاتی و پل‌های تخریب شده مانند پل درویشان، چرمی و تلم  آمادگی کامل داریم.

* انسداد راه‌های مناطق بالادست ساری توسط سپاه

اما سیل در ساری نیز خسارت های زیادی از خود برجای گذاشت، به گونه‌ای که 65 روستا در ارتفاعات شهرستان در محاصره برف قرار گرفتند و 35 روستا نیز دچار آب‌گرفتگی شدند. به 12 هزار و 260 هکتار از اراضی باغی و زراعی شهرستان خسارت وارد شد، 720 نقطه از جاده‌های فرعی و 135 نقطه از جاده‌های اصلی شهرستان دچار رانش، ریزش و انسداد شدند. هم‌چنین بارش سنگین برف نیز محورهای ارتباطی مناطق بالادست شهرستان ساری را مسدود کرده بود، پاسداران سپاه شهرستان ساری برای رفع انسداد محورهای اصلی مناطق بالادست از همان لحظات ابتدایی وارد عمل شدند و در کمتر از 72 ساعت محورهای اصلی بازگشایی شد تا روند امدادرسانی‌ها تسریع یابد.

روستاهای جاده دریای شهر ساری نیز یکی از مناطقی بود که خسارت‌های زیادی از بروز سیل متحمل شد. بسیاری از باغ های این منطقه تخریب 50 تا 100 درصدی داشته و بسیاری از مدارس این روستاها نیز متاثر از آثار تخریبی سیل بودند. روستای آبمال، آکند و بهارآباد بیشترین خسارت‌ها را در این منطقه متحمل شدند. سپاه پاسداران در این شهرستان نیز در ابتدای وقوع سیل در مناطق سیل زده حضور پیدا کرد تا بتواند مشکلات موجود را برای خارج شدن از شرایط بحرانی بکاهد.

یعقوبی فرمانده سپاه ناحیه شهرستان ساری از همان ابتدای وقوع سیل به همراه دیگر پاسداران این شهرستان در مناطق آسیب دیده حضور یافت و به صورت روزانه مشکلات مهم هر منطقه را شناسایی و برای حل آن چاره‌اندیشی می‌کرد.

هم‌چنین پاسداران در مناطق سیل زده این شهرستان، خانواده‌های مستمند و آسیب‌پذیر را شناسایی و تا مدتی هزینه‌های ضروری آنان را پرداخت کردند.

بسیج دانشجویی نیز به کمک مردم سیل زده روستای بهارآباد شتافت و بیش از 10 گروه جهادی را به این روستا اعزام کرد.

سید امیر سادات کرمی مسئول بسیج دانشجویی مازندران با بیان این‌که از همان لحظه وقوع سیل گروه‌های جهادی دانشجویی در این مناطق حضور یافتند، اظهار کرد: روستای بهارآباد با توجه به خسارت‌های زیادی که متحمل شد در اولویت حضور دانشجویان جهادگر بسیجی قرار گرفت و تمامی تیم‌های جهادی دانشجویی به این روستا اعزام شدند.

*بی‌توجهی به زیرساخت‌های مدارس روستایی

جعفری مسئول بسیج دانش آموزی مازندران نیز در این روستا حضور داشت. وی که از مدیران جوان سپاه پاسداران است با لباس خاکی که از فرط کار کردن گل آلود شده بود به جلوی دوربین خبرگزاری ایسنا آمد و از عدم توجه به وضعیت مدارس سیل زده انتقاد کرد.

مسئول بسیج دانش آموزی مازندران با بیان این‌که به زیرساخت های مدارس روستایی بی‌توجهی شده است، اظهار کرد: وقتی حیاط مدرسه روستای بهارآباد کف سازی نشده و توجهی به آن نمی‌شود یقینا با هربار بارش باران این مدرسه دچار مشکل می‌شود، این موضوع، مشکل اکثر مدارس روستایی در این منطقه است.

 * آمادگی سپاه برای بازسازی منازل آسیب دیده

28 اسفندماه نوبت شهرستان سیمرغ بود تا درگیر سیل شود از این رو سپاه این شهرستان با تخلیه فوری 6 روستا و استقرار امکانات تقابلی و امدادرسانی در زمان بروز سیل خود را آماده کمک رسانی به مردم کرده بود. نکته قابل تامل نجات 500 نفر از مردم شهرستان سیمرغ توسط سپاه از درگیری مستقیم با سیل است.

پس از وقوع سیل نیز، حضور شبانه روزی نیروهای امدادی سپاه و بسیج در مناطق سیل زده شهرستان سیمرغ موجب شد تا امروز این شهرستان از حالت اضطراری خارج شده و برنامه ریزی‌ها برای بازسازی و بهسازی اماکن آسیب دیده قرار گیرد.

روستاهای تالارپشت و رکن کلا از مناطقی است که خسارت‌های زیادی از سیل دیده و همچنان آسیب‌ها پابرجاست. گروه‌های جهادی بسیج در این مناطق حضوری چشمگیر داشتند به گونه‌ای که مردم این مناطق در دیدار با خبرنگار اعزامی ایسنا بارها اعلام کردند که کمک‌های نیروهای سپاه و بسیج موجب شد تا بتوانند روستا را از حالت بحرانی خارج کنند.

برمر فرمانده سپاه ناحیه سیمرغ با بیان این‌که ۹۶۴ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده این شهرستان نیازمند بازسازی است، اظهار کرد: سپاه برای بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زدگان سیمرغ وارد عمل شده است.

* برنامه 90 روزه سپاه برای بازسازی اماکن تخریب شده

سپاه در مازندران در نظر دارد منازل تخریب شده را بازسازی و لوازم زندگی مردم سیل زده را تامین کند. خدمات مهندسی ارائه شده توسط سپاه در مناطق سیل زده بیش از 8 میلیارد تومان بوده است که تاکنون درخواستی از مسئولان برای دریافت آن نکرده است. این نهاد در مناطق سیل زده مازندران در نظر دارد طی یک برنامه 90 روزه واحدهای مسکونی آسیب دیده در سیل اخیر را بازسازی  و بهسازی کرده و تحویل دهد. هر چند در بسیاری از شهرستان های آسیب دیده سپاه برنام‌ های ساخت و ساز اماکن تخریب شده را بدون چشم داشت مالی از دولت آغاز کرده است.

گزارش از: حسین زحمتکش- خبرنگار ایسنا مازندران

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۳۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر مناطق واقع در نیمه غربی کشور وقوع رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صادق، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: امروز (۱۶ اردیبهشت) در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و شرق سیستان و بلوچستان افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد و در سایر مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهد بود.

وی اضافه کرد: دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر مناطق واقع در نیمه غربی کشور رگبار و رعدوبرق وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. طی این روز بیشینه بارش در کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل زنجان و گیلان خواهد بود.

ضیاییان ادامه داد: سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) در برخی مناطق واقع در نیمه شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) در استان‌های ساحلی دریای خزر، مناطقی از شمال غرب، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز و پنج شنبه (۲۰ اردیبهشت) در شمال شرق شرق سواحل دریای خزر و برخی نقاط شمال غرب کشور بارش رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز در شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، دوشنبه در جنوب غرب، سه شنبه و چهارشنبه در غرب مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان اضافه کرد: امروز شرق دریای عمان و غرب دریای خزر و دوشنبه شرق دریای عمان و غرب خلیج فارس خواهند شد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۷ اردیبهشت) قسمتی ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها وزش باد و بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) نیمه ابری تا ابری، همراه با وزش باد، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا زنجان با کمینه ۶ و ۸ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۴ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • آبرسانی به مناطق مناطق محروم لامرد به همت سپاه در حال انجام است
  • مخالفت شدید روزنامه سپاه به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها
  • ورود سامانه بارشی به مازندران
  • مخالفت شدید روزنامه وابسته به سپاه با ممنوعیت جدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها: این یعنی اعتراف به شکست فرهنگی/ مراقب پیامدهای بین‌المللی این اقدام باشید
  • ورود سامانه بارشی جدید به لرستان
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • ۸۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی آماده بهره‌برداری در گناباد است
  • ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا
  • ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا 
  • ورود تیم‌های ارزیاب به مناطق سیل زده خراسان جنوبی از امروز