Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:50:48 GMT

افغانستان، تنش بین واشنگتن و تهران را به ضرر خود می داند

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۸۴۱۶

افغانستان، تنش بین واشنگتن و تهران را به ضرر خود می داند

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس و تحلیلگران سیاسی افغان در مورد تشدید تنش های میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده و تصمیم خصمانه ترامپ در مورد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت، سیاست و اقتصاد افغانستان خواندند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری افغانستان تایمز نوشت: ایالات متحده روز دوشنبه 8 آوریل (19 فروردین) اقدامی خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد که با واکنش سریع تهران مواجه شد و در مقابل مرکز فرماندهی ایالات متحده (سنتکام) را تروریست خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سنتکام بیش از 25 کشور از آسیای میانه تا آسیای شرقی را تحت پوشش خود قرار داده است.
به نوشته این خبرگزاری، کمیسیون مجلس روابط بین الملل بر این باور است که تشدید این تنش ها بدون شک بر افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.
«داوود کلکانی» معاون این کمیسیون، افغانستان گفت: تشدید تنش ها میان آمریکا و ایران می تواند بر مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیگر جنبه ها تاثیر بگذارد، بنابراین این تنش ها به نفع افغانستان و منطقه نیست.
افغانستان تایمز در ادامه با اشاره به اینکه ایران به سبب همسایگی با افغانستان روابط گسترده ای با ایران دارد و در موضوع صلح افغانستان نیز مشارکت می کند.
«قدرت الله زواک» تحلیلگر سیاسی می گوید: حفظ توازن میان ایالات متحده و ایران از هر زمان دیگری برای افغانستان حائز اهمیت تر است؛ ایران همسایه ما است و آمریکا متحد استراتژیک ما. بنابراین، دیپلماسی افغانستان نیاز به حفظ تعادل در روابط با تهران و واشنگتن دارد.
در این مطلب آمده است ؛ دولت افغانستان بارها اعلام کرده است که خاک افغانستان برای استفاده یک کشور علیه کشور دیگر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در جلسه مجلس با اشاره به این اقدام آمریکا، آن را محکوم و تاکید کرد چنین اقدامی خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت و اگر چه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش نیست اما اگر آمریکا چنین تصمیمی بگیرد ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان آمريكا سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران

به گزارش همشهری آنلاین، «فداحسین مالکی» در گفت وگو با ایرنا، در تشریح دستاورد های سفر رئیس جمهور به پاکستان، این سفر را از دو بُعد روابط بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین المللی قابل تجزیه و تحلیل دانست و تصریح کرد: ایران و پاکستان دارای روابط عمیق و دیرینه هستند اما با توجه به مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده این روابط نیاز به ترمیم داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بحث امنیت مرز دو کشور فعالیت اشرار باعث شد تا مشکلاتی در این حوزه به وجود آید که رفع این مشکلات در سفر آقای رئیس جمهور به پاکستان مطرح شد و توافقات لازم در این زمینه بین طرفین صورت گرفت.

مالکی با اشاره به هدف گذاری روابط ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری نیز قراردادهای بسیار خوبی در حوزه مسائل بازرگانی اقتصادی انرژی و غیره بین طرفین به امضا رسید و ما مبادلات اقتصادی تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را برای و کشور ترسیم کرده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در جریان این سفر توافقاتی بین طرفین برای تامین نیازهای یکدیگر از جمله در حوزه کشاورزی انرژی و غیره صورت گرفت و طرفین بر راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک تاکید کردند.

وی افزود: باتوجه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطح منطقه نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ایران و پاکستان از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و می‌تواند به ارتقاء امنیت منطقه کمک کند چرا که دو کشور ایران و پاکستان جز قدرت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

مالکی خاطرنشان کرد: پس از عملیات وعده صادق، آمریکا پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را تهدید کرد که اگر با ایران ارتباطات بیشتر برقرار کنند و یا توافقاتی با ایران داشته باشند آنها را تحریم خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با وجود تهدید پاکستان به تحریم از سوی آمریکا به خاطر ارتباط با ایران و امضای توافق‌نامه‌ها ما دیدیم که دولت پاکستان بدون توجه به این تحریم تهدیدها بزرگترین توافقات اقتصادی تجاری و بازرگانی را با ایران به امضا رساند که این نشان دهنده اقتدار ایران در سطح منطقه است.

کد خبر 847249 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان خبر ویژه ایران و آمریکا پاکستان

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند