Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- حفظ ارتباط از مسائل ضروری است که باید در هر بحرانی به شکل ویژه به آن توجه کرد و نقش ارتباطات در شرایط بحران، انکارناپذیر است. نوروز امسال 24استان کشور درگیر سیل شدند و این حادثه هنوز هم در حال پیشروی به سمت جنوب غربی کشور است، در این میان، «ارتباطات»، عهده‌دار نقش پررنگی در فروکش کردن بحران سیل داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

27 اسفندماه سال گذشته، کارگروه تخصصی مدیریت بحران وزارت ارتباطات به صورت عملیاتی وارد حوزه مدیریت بحران شد، در حالی که چند روز قبل از آن کارهای مدیریتی را آغاز کرده بود.
«محمد صمدایی» دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد مدیریت بحران روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا از نقش مهم ارتباطات در زمان بحران و فعالیتی که وزارت ارتباطات برای پایداری ارتباط انجام داده، صحبت کرد:
در این روزهای سخت گاهی از وسایل ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده‌های نادرستی صورت گرفت اما حقیقت ماجرا این است که آن روی سکه‌ ارتباطات، جان خیلی‌ها را نجات داد.
اطلاع‌رسانی، رساندن صدا به گوش‌های شنوا، درخواست کمک، ارسال کمک، تمام این‌ها و خیلی چیزهای دیگر سوغات خوب «ارتباطات» برای مواقع بحرانی است.

** چهار شکل ارتباط در مواقع بحرانی
دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح نقش ارتباطات در مواقع بحرانی، ابتدا به انواع ارتباط در زمان بحران اشاره کرد و گفت: به صورت کلی در زمان بحران، ارتباطات به چهار دسته، تقسیم می‌شوند؛ ارتباط حاکمیت با مردم، ارتباط حاکمیت با حاکمیت، ارتباط مردم با حاکمیت و در نهایت ارتباط مردم با مردم.
او در خصوص نوع اول ارتباط می‌گوید: ارتباط حاکمیت با مردم به مسیرهای ارتباطی گفته می‌شود که حاکمیت سعی می‌کند با مردم حادثه‌دیده در جغرافیای بحران برقرار کند.
وزارت ارتباطات در بحران اخیر، برای برقراری این شکل از ارتباط نقش پررنگ‌تری را ایفا کرد. نتیجه آن شد ارسال رایگان صدها میلیون پیامک منطقه‌ای و ده‌ها میلیون پوش مسیج (push Message) برای مردمی که درگیر بحران یا در منطقه خطر بودند.
صمدایی در توضیح دومین نوع ارتباط (حاکمیت با حاکمیت) افزود: اکنون با همکاری ایجاد شده بین وزارت ارتباطات و بخش خصوصی، اقدامات خوبی انجام‌شده است.
در اختیار قرار دادن به بی‌سیم شبکه ترانک عمومی به مدیران بحران ایلام و لرستان، تجهیز خودروهای هلال‌احمر به ارتباطات ماهواره‌ای، راه‌اندازی آی‌پی‌فون‌ها (تلفن شبکه) در مراکز حاکمیتی خصوصاً در شهر پل‌دختر بخشی از اقداماتی است که برای شکل‌گیری ارتباط بین حاکمیت با حاکمیت صورت گرفته است.
شاید جالب باشد اشاره‌کنم بخش عمده‌ای از خدماتی که شرکت‌های خصوصی در این مدت ارائه دادند انسان‌دوستانه، رایگان و در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان بود که این قوت قلب بزرگی در شرایط بحران به‌حساب می‌آمد.
صمدایی با اشاره به نوع سوم ارتباطات که از آن به‌عنوان ارتباط مردم با حاکمیت یاد می‌شود، گفت: بخش مهمی از این شکل ارتباط، اطلاع از وضعیت حادثه‌دیدگان است.
وزارت ارتباطات در راستای تسهیل این ارتباط مجموعه اقداماتی در دستور کار قرارداد که از بین آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی کد USSD (رسال پیام از طریق کد دستوری) سازمان هلال‌احمر برای اولین مرتبه و ایجاد *12# اشاره کرد.

** دو هزار کاربر هم‌زمان
صمدایی افزود: یکی از سیاست‌هایی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌شد، برقراری بدون فوت وقت اینترنت در مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیده بود.
این مهم موجب شد مردم بتوانند از طریق شبکه‌های اجتماعی، تصویری از مناطق آسیب‌دیده را مخابره کنند که به امدادرسانی، کمک می‌کرد.
وی در ادامه با اشاره به این‌که حجم تصاویر ارسال‌شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده این است که این اقدام تا حدود زیادی مثمر ثمر بوده است، گفت: به‌طور مثال با وجود قطع آب، برق، گاز و شبکه‌های مخابراتی در ساعات اولیه و شرایط بحرانی که در پل‌دختر وجود داشت، سعی کردیم در همان ساعات اولیه اینترنت را حتی با پهنای باند اندک برای قسمت‌هایی از شهر فراهم کنیم تا اطلاعات دقیقی از آن شهر برای امدادگران ارسال شود.
بر اساس آماری که از روزها و ساعت‌های اولیه این اقدام داریم، بیش از دو هزار نفر در لحظه از امکانی که ایجاد شده بود برای انتقال اطلاعات منطقه حادثه‌دیده استفاده می‌کردند.
دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد مدیریت بحران در ادامه از نوع چهارم ارتباطات در زمان بحران یعنی ارتباط مردم با مردم صحبت کرد: این نوع ارتباط، همان سبک ارتباطی است که ما در زندگی روزمره با اعضای خانواده و دوستان خود داریم.
خبر گرفتن از حال یکدیگر، جویای احوال یکدیگر شدن، خبر رساندن به‌موقع برای رها شدن از بحران و تمام این‌ها نیاز به وصل بودن ارتباط دارد.
وی پس‌ازاین توضیحات و در پایان گفت: در این مدت تمام سعی وزارت ارتباطات در پایداری شبکه‌های مخابراتی موجود بود که چند مشکل مهم در رسیدن به این هدف داشتیم.
اولین مشکل، تخریب فیزیکی تعدادی از سایت‌های ارتباطی (البته تعدادشان زیاد نبود) و قطع تعداد زیادی فیبر نوری و شبکه دسترسی بود. ده‌ها مسیر فیبر نوری ما بارها دچار قطعی شدند اما گروه‌های ویژه‌ای که راهی لرستان شده بودند، با تمام سختی که وجود داشت نقاط قطعی‌ها را شناسایی و آن‌ها را تعمیر کردند. به این شکل بود که ارتباطات بین مردم و مردم دوباره شکل گرفت.

**کارگروه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت بحران کشور
این کارگروه از سال 1389 و در پی تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شد. حدود یک سال بعد فعالیت خود را به‌طور متمرکز آغاز کرد اما می‌توان گفت فعالیت عمده این کارگروه تقریباً از اواسط فعالیت دولت قبلی و اوایل دولت جدید شروع شد.
مجموعه‌های مختلف ارتباطی مانند اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و نماینده سازمان مدیریت بحران کشور به‌عنوان اعضای اصلی در کارگروه تخصصی ارتباطات فناوری اطلاعات مدیریت بحران کشور حضور دارند.
در هر استان، ازجمله استان تهران، کارگروه متناظر استانی نیز با حکم استاندار تشکیل‌شده که دارای اعضای مشابه هستند و هدف اصلی این کارگروه، حفظ پایداری ارتباطات در کشور است.
علمی**9207** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سيل 98 مديريت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۱۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدیدشدن هزاران پناهجو که قرار است به رواندا فرستاده شوند

یک سند دولتی نشان می‌دهد هزاران پناهجویی که قرار است  توسط وزارت کشور انگلیس به رواندا اخراج شوند، ارتباط خود را با این وزارتخانه از دست داده‌اند.

به گزارش روزنامه تلگراف، از ۵ هزار و ۷۰۰ نفری که برای اخراج از کشور معرفی و شناسایی شده‌اند، فقط ۲ هزار و ۱۴۵ نفر همچنان با وزارت کشور ارتباط دارند و می‌توان جای آن‌ها را برای بازداشت پیدا کرد.

برخی کارشناسان می‌گویند بسیاری از این افراد برای اینکه به آفریقا فرستاده نشوند احتمالا به صورت عمدی مخفی شده یا به ایرلند رفته‌اند.

حزب کارگر این وضعیت را یک «مضحکه» توصیف کرد و گفت که چنین رخدادی «عدم تسلط کامل» دولت بر سیستم پناهندگی را آشکار می‌کند.

انگلیس قصد دارد پناهجویان را در سفری یک طرفه، به رواندا در شرق آفریقا بفرستد تا بدین ترتیب از ورود بیشتر آنان به خاک خود جلوگیری کند. اما به نظر می‌رسد این آخرین مورد از مجموعه شکست‌های دولت انگلیس در طرح اخراج پناهجویان به رواندا باشد.

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک از انگلیس خواستند تا در طرح خود برای انتقال پناهجویان به رواندا تجدیدنظر کند و هشدار دادند که این اقدام تأثیر مضری بر حقوق بشر و حمایت از پناهندگان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است | توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • ناپدیدشدن هزاران پناهجو که قرار است به رواندا فرستاده شوند
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود