Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- طبق اعلام کارشناسان و تهیه کننده تازه‌ترین «گزارش تغذیه جهانی»، رژیم غذایی نادرست از دلایل اصلی بیماری وعامل یک پنجم مرگ و میر‌ها در جهان است.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، طبق اعلام کارشناسان و تهیه کننده تازه‌ترین «گزارش تغذیه جهانی»، رژیم غذایی نادرست از دلایل اصلی بیماری وعامل یک پنجم مرگ و میر‌ها در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزنامه «ژاپن تودی» آمده است، خوردن غذا‌های ناسالم یا به اندازه نخوردن مواد غذایی، درگسترش سوءتغذیه نقش دارد. عوامل موثر را در ادامه مطالعه کنید.

خطرناک‌تر از آلودگی هوا و مصرف دخانیات
به گفته «جسیکا فانزو»، استاد دانشگاه جان هاپکینز رژیم‌های غذایی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان و خطرناک‌تر از آلودگی هوا و مصرف سیگار است. او می‌گوید: آن چه ما می‌خوریم، ما را می‌کشد. گفته او، من را یاد جمله‌ای از پیامبراکرم (ص) می‌اندازد که «المعده بیت کل داء... معده خانه هر بیماری است.»

عوامل موثر بر سوء تغذیه
نداشتن اطلاعات و استطاعت تهیه مواد غذایی مرغوب از جمله عواملی است که در شکل گیری رژیم‌های غذایی نادرست نقش دارد.


هزینه تحمیلی سوء تغذیه بر کشور‌های جهان
نتایج این گزارش که حاصل بررسی ۱۹۴ کشور است، نشان می‌دهد سوء تغذیه سالانه ۳.۵ میلیارد دلار هزینه به کشور‌های جهان تحمیل می‌کند. کاهش دور ریز مواد غذایی می‌تواند باعث بهبود تغذیه شود. هر ساله بیش از نیمی از میوه و سبزی که در دنیا تولید می‌شود، خراب می‌شود یا به هدر می‌رود.


الگوی مصرف غذای ایرانیان
به گفته محققان، در بیشتر کشور‌های جهان الگوی تغذیه مردم در نژاد‌ها و طبقات اجتماعی و به طور کلی در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است. تعدادی از محققان کشورمان با بررسی ۶۵ مطالعه الگوی غذایی تا سال ۲۰۱۴، به بررسی الگوی غذایی ایرانیان پرداخته اند که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌کنیم: یافته‌ها حکایت از آن دارد که میزان مصرف سرانه کالری در ایران بیش از میزان توصیه شده است. سرانه مصرف نان وبرنج ۵ درصد، روغن ۲۰ درصد و قند وشکر ۳۸ درصد بیش از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است. از طرفی مصرف لبنیات ۲۵ درصد، تخم مرغ ۲۰ درصدو میوه ۲۵ درصد کمتر از این توصیه هاست. وقتی این آمار‌ها اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، بازگو کننده گذار تغذیه‌ای در جهان است و باعث تغییرات جدی نامطلوب در الگوی مصرف و سلامت افراد جامعه می‌شود.


الگوی غذایی مطلوب بر چه اساسی تدوین می‌شود؟
این الگو بر اساس اطلاعات جدید در زمینه مقدار استاندارد توصیه شده روزانه انرژی ومواد مغذی، عادت‌های غذایی، رفتار مصرف کنندگان و تغییر قیمت مواد غذایی به صورت ادواری تهیه و به روز رسانی می‌شود. سبد غذایی که وزارت بهداشت بر اساس متوسط نیاز جمعیت ایرانی به پروتئین و ریزمغذی‌های کلیدی (آهن، کلسیم، ویتامین A. و ریبوفلاوین) برمبنای جدول‌های مقادیر سفارش شده روزانه منابعی، چون سازمان بهداشت جهانی WHO تعیین کرده و توانایی تهیه، اقلیم و فرهنگ و سن وجنس نیز لحاظ شده است شامل برنج، نان، ماکارونی، حبوبات، سبزی، میوه، سیب زمینی، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، لبنیات، روغن نباتی، قند و شکر است. در سبد تدوین شده ۱۰۰ درصد انرژی، ویتامین A، ویتامین B۲ و پروتئین، ۸۰ درصد کلسیم و ۹۰ درصد آهن مورد نیاز تامین می‌شود و اگر کسی ۱۰ درصد بیشتر از مقادیر اعلام شده مصرف کند، قابل قبول است. از نظر کارشناسان ترکیب سفره ایرانیان تناسبی با نیاز‌های سلولی آن‌ها ندارد و افراد با پرخوری نیاز‌های بدن خود را به ریزمغذی‌ها تامین می‌کنند. مردم بیشتر شکم خود را سیر می‌کنند تا به فکر این باشند که عناصر و ریزمغذی‌های بدن را تامین کنند. در طول دهه‌های آینده مرگ به علت بیماری‌های مرتبط با تغذیه بیش از حد و چاقی بر اثر سوء تغذیه از بقیه موارد پیشی خواهد گرفت. چاقی در کشور‌های در حال توسعه به شدت در حال افزایش است.

 

انتهای پیام/
منبع: خراسان
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سلامت تغذیه رژیم خوراکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۴۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسماعیل مطلق، در اولین نشست هماهنگی رؤسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: برای اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در محور‌های مختلف لازم است .

وی افزود : تأمین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم، از جمله این محورهاست .رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت : تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری برای گزارش به رئیس جمهور، به دبیرخانه ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه