Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@02:49:26 GMT

تحویل سال نو اهل کتاب در نمایشگاه/شابک جنجال آفرید

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۵۷۹۳

تحویل سال نو اهل کتاب در نمایشگاه/شابک جنجال آفرید

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: اولین هفته کاری پس از پایان تعطیلات نوروز ۹۸ هفته نسبتاً پرخبری است. علت این پرخبری تا حدودی به نزدیک‌بودن نمایشگاه کتاب تهران است. آخرین گزارش «یک هفته با کتاب» سال ۹۷ روز ۲۳ اسفند سال گذشته منتشر شد که دربرگیرنده ۲۰ خبر بود. اولین گزارش سال ۹۸ هم از نظر تعداد خبر با گزارش مذکور مشابه است و ۲۰ خبر را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت با خبرهای مربوط به آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران شروع می‌کنیم. به این ترتیب ۸ خبر ابتدای گزارش را از نظر می‌گذرانیم. در ادامه ۲ خبر مربوط به مساله پولی‌شدن شابک و واکنش رسانه‌ای مدیرعامل خانه کتاب و ۲ خبر هم مربوط به رویدادهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌شود. باقی اخبار از نظر موضوعی در گروه متفرقه قرار می‌گیرند که یک خبرشان استانی و یک خبر هم خارجی و بین‌المللی است.

در ادامه اولین گزارش مرور اخبار حوزه کتاب و نشر در سال ۹۸ را از نظر می‌گذرانیم؛

اعلام برنامه‌های مهمان ویژه نمایشگاه کتاب

احمد شاکری مدیر بخش بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به حضور مقامات چینی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: طبق اعلام طرف چینی هیأتی در سطح معاون وزیر با همراهان در برنامه افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد داشت و از غرفه این کشور بازدید خواهد کرد.

شاکری در خبری که روز سه‌شنبه منتشر شد، برنامه‌های چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه امسال را تشریح کرد.

توضیحات رفیع جواهری درباره جایابی ناشران داخلی نمایشگاه

سید احمد رفیع جواهری مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران در گفتگویی که روز دوشنبه این هفته با مهر داشت، گفت: جایابی و تکمیل نقشه حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران تقریباً نهایی شده است و تنها نیاز به تأیید کمیته ناشران داخلی دارد.

به گفته رفیع جواهری، جایابی ناشران داخلی در نمایشگاه امسال با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه حضور ناشران در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل با افزایش روبرو نبوده است عنوان کرد: در بخش ناشران عمومی ۱۴۵۳ مؤسسه برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، در بخش دانشگاهی ۴۸۰ مؤسسه، در بخش آموزشی ۱۰۹ مؤسسه و در بخش کودک ۳۵۶ مؤسسه ثبت‌نام کرده‌اند که البته این آمار بدون احتساب وضعیت تولیدات این ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب است.

نامه اعتراض رئیس انجمن ناشران علوم پزشکی به رئیس نمایشگاه کتاب

در پی مطرح‌شدن مسائل جایابی ناشران مختلف در نمایشگاه امسال، فرهاد تیمورزاده رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، در پی عدم واگذاری بخش کتاب‌های پزشکی نمایشگاه کتاب تهران به انجمن ناشران کتاب‌های علوم پزشکی نامه اعتراض‌آمیزی خطاب به محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب ارسال کرد.

مشروح متن این نامه دیروز چهارشنبه ۲۱ فروردین در خبرگزاری مهر منتشر شد.

اعلام جزئیات تخصیص یارانه خرید کتاب از نمایشگاه

این هفته همچنین ایوب دهقانکار سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب جزئیاتی از روال اجرایی نمایشگاه کتاب در ایام نوروز را بیان کرد و از تأمین تمامی یارانه‌های نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. وی در این خبر، گفت: با پیگیری‌های شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی ایشان، امسال در تأمین یارانه نمایشگاه مشکلی نخواهیم داشت و همان رقم سال قبل امسال نیز تخصیص داده خواهد شد.

تغییر مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب

خبر دیگری که دهقانکار در سخنانش به آن اشاره کرد، تغییر مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب بود. او در این باره گفت: دوستان صنف مدیران کمیته‌ها را به وزارت ارشاد معرفی کردند و حکم افراد نیز بر این اساس صادر شد. با این همه بزرگواری که به عنوان مدیر این کمیته معرفی شده بود (علی اکبر تورانیان) با نامه نگاری و ارائه دلایل خاص به خودشان اعلام کردند که قادر به همکاری نیستند و در واقع از ادامه همکاری استعفا کردند. دوستان صنف نیز در ادامه تصمیم گرفتند دوست دیگری به این سمت مشغول شود.

اعلام دستورالعمل تخصیص بن الکترونیکی خرید کتاب اهالی قلم

خبر دیگری که مربوط به نمایشگاه کتاب است، درباره یکی از طرح‌های خانه کتاب درباره این رویداد بود. به موجب این خبر که دوشنبه این هفته منتشر شد، مؤسسه خانه کتاب در آستانه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شرایط لازم برای تخصیص بن الکترونیکی خرید کتاب اهل قلم را اعلام کرد.

به این‌ترتیب با توجه به برنامه‌های جدید اهل‌قلم، متقاضیان دریافت بن الکترونیکی خرید کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند از طریق سایت اهل قلم به نشانی تا ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

اعلام شعار نمایشگاه کتاب امسال

این هفته ایوب دهقانکار همچنین با خبر دیگری درباره نمایشگاه در اخبار مهم هفته حضور داشت. این خبر دیروز چهارشنبه منتشر شد و به موجب آن دهقانکار با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری این رویداد گفت: در ابتدای این جلسه، شعارهای پیشنهادی با لحاظ رویکرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقش و کارکرد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با نظر اکثریت اعضای شورا شعار «خواندن؛ توانستن است» به عنوان شعار سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

پایان مهلت ثبت‌نام ناشران دیجیتال در نمایشگاه کتاب

آخرین خبر از مجموعه اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب هم این بود که فرصت ثبت‌نام ناشران الکترونیک برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم که تا پایان ۱۹ فروردین ماه تمدید شده بود، این هفته به پایان رسید.

ماجراهای اخبار پولی‌شدن شابک و واکنش خانه کتاب

طی اتفاقات رسانه‌ای که هفته گذشته رخ داد، خبری مبنی بر پولی‌شدن شابک توسط یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که موجب واکنش رسانه‌ای مؤسسه خانه کتاب به‌عنوان متولی صدور شابک شد. در خبر اولی که درباره این ماجرا در مهر منتشر شد، کمتر از یک روز پس از انتشار مصاحبه‌ای از مدیرعامل خانه کتاب در خبرگزاری وابسته به این نهاد مبنی بر پولی شدن خدمات صدور شابک برای تولید کتاب از خرداد ماه سال جاری، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از مکالمه تلفنی خود با مدیرعامل این مؤسسه خبر داد که طی آن نیکنام حسینی پور به تکذیب این خبر پرداخت. حسینی‌پور توضیحات بعدی و تکمیلی را به زمان مناسب موکول کرد و این توضیحات را چند روز بعد با مهر در میان گذاشت.

توضیحات حسینی‌پور درباره خبر مربوط به شابک

حسینی‌پور در گفتگوی مشروحی که در این‌باره با مهر داشت و روز سه‌شنبه منتشر شد، به بیان این توضیح پرداخت که ناشران حرفه‌ای با پولی‌شدن شابک مشکلی ندارند و این ناشران فصلی یا شِبْه‌ناشران هستند که در این‌باره سروصدا می‌کنند. و پولی‌شدن شابک، می‌تواند جلوی سؤاستفاده‌ها را بگیرد. به گفته وی بحث پولی‌شدن شابک در خانه کتاب، مسبوق به سابقه است. صحبتی هم نیست که مربوط به امسال یا سال گذشته باشد اما این بحث در حال حاضر و به‌زودی عملی نخواهد شد. هرچند که در دستور کار است و اگر امسال هم اجرا نشود، عملیاتی‌شدنش به سال‌های بعد موکول خواهد شد.

تقدیر مختارپور از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان

این هفته دو خبر با محوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد که اولی درباره تقدیر دبیرکل این نهاد از یکی مدیرکل‌های استانی بود. به موجب این خبر، علیرضا مختارپور با صدور پیامی به آخوند عبدالحی میرزاعلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان از خدمات وی در زمینه یاری به سیل‌زدگان منطقه آق‌قلا تقدیر کرد.

امضای تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌ها و بنیاد علوی

خبر دوم هم امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌ةای عمومی و بنیاد علوی برای رسیدگی به امور کتابخانه‌های عمومی مناطق محروم کشور بود. به موجب این خبر، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بنیاد علوی، عصر سه‌شنبه ۲۰ فروردین در بنیاد مستضعفان برگزار شد.

این تفاهمنامه مربوط به کار در ۱۵ منطقه محروم کشور است.

خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران

هیئت خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بیش از ۵۵۰۰ جلد کتاب از ناشران دولتی خرید. طبق خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، در جلسه ۶۰۷ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۳۵۰ عنوان کتاب در ۳۸ هزار و ۳۵۰ نسخه به مبلغ کل ۹ میلیارد و۷۵۱ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال به تصویب رسیده است.

انتشار فراخوان دومین مجمع عمومی انجمن‌های ادبی کشور

با انتشار فراخوان دومین مجمع عمومی انجمن‌های ادبی کشور که خبرش این هفته منتشر شد، کارگروه امور انجمن‌های ادبی از دبیران انجمن‌های شناسه‌دار برای حضور در دومین مجمع عمومی انجمن‌های ادبی کشور دعوت کرد. بر پایه این فراخوان، دبیران انجمن‌هایی که موفق به دریافت شناسه از سامانه امور انجمن‌های ادبی شده‌اند، می‌توانند در این مجمع حاضر شوند.

دستور کار دومین مجمع عمومی انجمن‌های ادبی کشور که قرار است روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت سال جاری در تهران برگزار شود، انتخاب دبیر مجمع عمومی و نیز دبیران استانی به رأی دبیران انجمن‌های ادبی دارای شناسه سراسر کشور خواهد بود.

پیوستن مجمع ناشران انقلاب اسلامی به پویش کمک به سیل‌زدگان

خبر دیگری که به جز خبر قبلی، مربوط به مجمع ناشران انقلاب اسلامی می‌شود، درباره حادثه سیل نوروزی امسال است. به موجب این خبر، مجمع ناشران انقلاب اسلامی همراهی خود را با پویش «کنارتم هموطن» اعلام کرد و از همۀ ناشران، نویسندگان، کتاب‌فروشان و فعالان این حوزه دعوت نمود برای کمک به سیل‌زدگان به این پویش مردمی بپیوندند.

انتصاب دبیر علمی و اجرایی جایزه ادبی شهید همدانی

طبق خبری که سه‌شنبه این هفته منتشر شد، محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه شهید همدانی، حمید حسام را به عنوان دبیر علمی و حسین نصرالله زنجانی را به عنوان دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی منصوب کرد.

معرفی ۵ نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب

صبح دوشنبه ۱۹ فروردین نشست خبری هفته هنر انقلاب در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و دبیر پنجمین جشن هفته هنر انقلاب، در این نشست اسامی نامزدهای نهایی چهره هنر سال انقلاب را به این ترتیب معرفی کرد: رضا امیرخانی، هدایت‌الله بهبودی، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه واو

طبق خبری که عصر دیروز چهارشنبه منتشر شد، دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی «واو» اعلام کرد پس از مطالعه، بررسی و داوری ۸۰ رمان چاپ شده در سال ١٣۹٦، ۶ اثر را به عنوان نامزد دریافت عنوان بهترین رمان متفاوت سال معرفی کرده است.

افتتاح دو فروشگاه جدید انتشارات به‌نشر در شهر مشهد

تنها خبر استانی این هفته هم از سخنان حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) استخراج می‌شود که از افتتاح دو فروشگاه جدید کتاب در راه‌آهن شهر مشهد و ورودی حرم مطهر امام رضا (ع) در ایام عید نوروز خبر داد.

معرفی فینالیست‌های جایزه ادبی دوبلین

تنها خبر بین‌المللی گزارش این هفته هم که روز یکشنبه ۱۸ فروردین در خروجی مهر قرار گرفت، درباره جایزه ادبی دوبلین بود. به موجب این خبر، جایزه ادبی دوبلین که از سوی شورای شهر دوبلین اهدا می‌شود و مدیریت آن برعهده کتابخانه‌های این شهر است، اسامی ۱۰ نامزد نهایی خود را اعلام کرد.

جایزه دوبلین که از سال ۱۹۹۶ اهدا شده تا دو سال پیش با عنوان ایمپک دوبلین اهدا می‌شد. این جایزه که به برنده خود ۱۰۰ هزار یورو اهدا می‌کند، در صورتی که کتابی ترجمه شده به عنوان برنده انتخاب شود ۲۵ هزار یورو را به مترجم اهدا می‌کند.

برنده این جایزه در سال ۲۰۱۸ کتاب «استخوان‌های خورشیدی» نوشته مایک مک‌کورمک از ایرلند بود.

کد خبر 4587024 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات نمایشگاه کتاب تهران خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۵۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای سیاستگذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در محل برگزاری این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اسماعیلی در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است. این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نیست؛ تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه ای برگزار نشود.

اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحنه‌ پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: طی یکسال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیازها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف ها اذعان می کنم اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ، جشن خود کفایی کاغذ کتب درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد هزار تن خواهیم رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان
  • افزایش یارانه خرید از نمایشگاه کتاب تهران | تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • نمایشگاه کتاب تهران پس از ۳۵ دوره به قوام رسیده است
  • جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ بن دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان شد
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند