Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام به آن جوان گفت اگر تو امروز با بدن خود نمی توانی امام حسین (ع) را یاری کنی اما با قلب و با فکر و چشم و گوش خود می توانی امام حسین را یاری کنی اگر بتوانی حق دیدنی ها و شنیدنی ها و فکرها را ادا کنی.

خبرگزاری شبستان _گروه قرآن و معارف:‌ «یک وقتی جوانی نزد امام صادق (ع) آمد و عرض کرد که ما دوست داریم حسین (ع) را یاری کنیم امام فرمودند لبیک یا داعلی الله ان کان لم یجبک بدنی عند استغاثتک فقد اجابک قلبی و سمعی و بصری و رایی و هوای علی التسلیم / داعی الله یعنی دعوت کننده به سمت الله و همه اهل بیت در حقیقت دعوت کننده به سوی خوبی ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام به آن جوان گفت اگر تو امروز با بدن خود نمی توانی امام حسین (ع) را یاری کنی اما با قلب و با فکر و چشم و گوش خود می توانی امام حسین را یاری کنی اگر بتوانی حق دیدنی ها و شنیدنی ها و فکرها را ادا کنی یعنی با چشم خود حق را ببینی و با گوش حق را بشنوی و با فکرت در مسیر حق قرار بگیری و درگیر خیال های شیطانی نباشی.»

 آنچه در ادامه می آید بخش دوم گفتگوی خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین «امیر گلپور»» مسئول کارگاه های آموزشی مرکز قرآن و حدیث حوزه های علمیه سراسر کشور درباره جایگاه معنوی و فضایل حضرت سیدالشهدا (ع) در آینه روایات معصومان است.

 

فرازی از توصیفی زیبا از امام حسین (ع) در زیارت ناحیه مقدسه برایمان بگویید.

در زیارت ناحیه مقدسه می خوانیم  که یکی از ویژگی های حضرت سیدالشهدا (ع) این است: "للظالمین مباین"، سیدالشهدا از ظَلَمه دوری می کند  با ظالمان هم کاسه نیست نقطه مقابل ظلمه است و به خاطر همین خصلت است که در اوج عطوفت و مهر از خون و خانواده خود می گذرد از خانواده و فرزندان خود می گذرد و هر آنچه دارد فدا می کند.  ما نباید از یاد ببریم که امام حسین(ع)  مظهر احسان و انفاق و صداقت و دوستی است  بهترین الگو برای زندگی دنیوی زیبا لذا افرادی که در زمان ما زندگی می کنند مردم معاصر ما اگر بخواهند زندگی دنیای بهتری داشته باشند راهش این است که در مسیر سیدالشهدا (ع) گام بردارند. دنیای بهتر در حقیقت در گرو همراهی با سیدالشهداست. شنیده ایم که حضرت سیدالشهدا به عمرسعد که در برابر ایشان قرار گرفت چه گفت. عمر سعد دنبال دنیاطلبی بود اما سیدالشهدا به ایشان گفت که تو از گندم ری نخواهی خورد و همین هم شد. در روایات از سیدالشهدا آمده است که: من تخلف عنی فلا ینال الفتح / کسی که از سیره من دوری گزینند در دنیا هم به چیزی نخواهد رسید.

بسیاری از افراد آرزو دارند که ای کاش در کربلا با امام حسین بودند. چه کنیم که این حس را داشته باشیم که با حسین (ع) هستیم؟

یک وقتی جوانی نزد امام صادق (ع) آمد و عرض کرد که ما دوست داریم حسین (ع) را یاری کنیم امام فرمودند لبیک یا داعلی الله ان کان لم یجبک بدنی عند استغاثتک فقد اجابک قلبی و سمعی و بصری و رایی و هوای علی التسلیم / داعی الله یعنی دعوت کننده به سمت الله و همه اهل بیت در حقیقت دعوت کننده به سوی خوبی ها هستند. امام به آن جوان گفت اگر تو امروز با بدن خود نمی توانی امام حسین (ع) را یاری کنی اما با قلب و با فکر و چشم و گوش خود می توانی امام حسین را یاری کنی اگر بتوانی حق دیدنی ها و شنیدنی ها و فکرها را ادا کنی یعنی با چشم خود حق را ببینی و با گوش حق را بشنوی و با فکرت در مسیر حق قرار بگیری و درگیر خیال های شیطانی نباشی.

با سیدالشهدا (ع) بودن یعنی زندگی بر مدار حق، فرد با خود بیازماید که تا چه اندازه اهل انفاق و احسان و محبت است. شب عاشورا سیدالشهدا (ع) به یاران خود گفت که از فرصت تاریکی شب استفاده کنند و او را ترک کنند آن وقت وفاداری یاران حضرت را ببینید که چه گفتند؟ حضرت ابوالفضل علیه السلام فرمود اگر ما از نزد تو برویم بعد از تو آیا می توانیم زندگی کنیم؟ ما این همه خوبی و کرم و لطف از تو دیده ایم عاشق چطور می تواند بدون معشوق زندگی را سپری کند؟ اصحاب حضرت هر کسی به یک گونه اظهار ارادت کردند و گفتند ما هفتاد جان هم که داشته باشیم و قرار باشد که هفتاد بار ذبح شویم حاضریم  هر بار در راه تو جان مان را فدا کنیم. چرا؟ به خاطر این که می دیدند سیدالشهدا (ع) پروانه وار بر مدار عشق و حقیقت می چرخد و فطرت خدایی آن ها متوجه این قضیه بود.

چه فضایلی برای زیارت حضرت در زبان اولیا آمده است؟

امام صادق (ع) فرمودند مَنْ زَارَ الْحُسَیْنِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ / هر کسی که حسین را زیارت کند مثل این است که خداوند را در عرش زیارت کرده است و این سخن امام صادق علیه السلام اغراق نیست به خاطر این که حسین (ع) همه چیز خود را در راه توحید و بندگی فدا کرد از این نظر حسین (ع) تجسم توحید و خدایی بودن است و کربلا اوج نمایش این توحید است به خاطر این است که سیدالشهدا صاحب این مقام و وجهه می شود.  شما نگاه کنید  وقتی یاران حضرت برای ورود به میدان اذن می خواستند حضرت به سادگی اجازه نمی دادند و به نوعی معطل شان می گردند اما وقتی علی اکبر آمد که اجازه بگیرد فوری اجازه دادند و اصلا معطل نکردند و گفتند برو. این اوج توحید است. آن هم به چه کسی این گونه اجازه می دهد که قربانی شود؟  به اشبه الناس خَلقا و خُلقا به رسول الله (ص)، علی اکبر از حیث صورت و سیما و راه رفتن و خلق و خو مثل پیامبر بود و این جوان حضور پیامبر را در اذهان اهل بیت تداعی می کرد آن وقت یک پدر بدون این که مجال تردید بدهد به چنین شخصی با چنین جایگاهی بدون معطلی می گوید علی برو، این چیزی جز نمایش توحید خالص نیست.

یکی از آن لحظات ناب آنجاست که حضرت، علی اصغر را بوسید و با او وداع گفت. آن جا سیدالشهدا (ع) جمله ای می گوید که نشان دهنده توحید محض است. آن جا که علی اکبر شش ماه را شهید می کنند ناله و شکایت نمی کند آن لحظه دردناک ترین لحظه برای سیدالشهدا (ع) است چون علی اصغر حتی زبان نداشت که یک بابا بگوید اما حضرت راضی به رضای خداست و آن جمله نورانی را بیان می کند که خدایا چون تو می بینی بر من آسان است. این اوج مقام توحید و رضاست.

حضرت به چنین جایگاهی رسیده که آن وقت زیارتش چنین ارج و قربی دارد به طوری که از زبان امام رضا علیه السلام می شنویم که گریه بر مظلومیت اباعبدالله گناهان کبیره را از بین می برد.

ممکن است برخی بپرسند واقعا چرا این گونه است؟

خب گاهی عقل انسان متحیر می شود که این همه بریز و بپاش از طرف خدا برای چه است. یک وقتی از سید بحرالعلوم این سوال را پرسیدند که چرا این همه عظمت و جایگاه برای زیارت امام حسین (ع) در نظر گرفته شده است.  سید بحرالعلوم گفت یک وقتی پادشاهی برای تفرج و شکار بیرون می رود و در راه شکار از ندیمان خود جدا می شود و راه را گم می کند. او در بیابان بی آب و علف گم شده و تشنگی و گرسنگی جانش را تهدید می کند. آن جا به یک صحرانشین برمی خورد آن صحرانشین یک بزغاله داشت از شیر آن بزغاله می دوشد و به مهمان می دهد بعد هم آن بزغاله را زمین می زند و چند روزی مهمان را اطعام می کند.  پادشاه به آن مرد می گوید  وقتی آمدی شهر به کاخ من سری بزن.  روزی که آن صحرانشین به کاخ شما می رسد پادشاه، سران و فرماندهان را جمع می کند و ماجرا را می گوید و از آن ها نظر می خواهد که برای جبران محبت آن مرد صحرانشین به او چه بدهد. یکی می گوید 100 گوسفند اما پادشاه می گوید کم است. یکی می گوید 100 گوسفند و 100 گاو،  پادشاه می گوید کم است.  یکی می گوید 100 شتر هم اضافه کنید باز پادشاه می گوید این کم است. یکی می گوید نصف عمارت را هم بدهید  پادشاه می گوید او هرچه داشت به خاطر من زمین زد و حق این است که من هرچه دارم به خاطر او  زمین بزنم.  این را سید بحرالعلوم می گوید و ادامه می دهد سیدالشهدا هرچه داشت به خاطر دین خدا به زمین زد برای این که مردم راه خداوند را گم نکنند هفده نفر از بهترین عزیزان خود  را قربانی کرد به خاطر همین است که امام حسین در دنیا و آخرت تا این حد عزیز است.

و کیفیت سوگ ما در رثای حسین (ع) چگونه باشد؟

به تعبیر آقای جوادی آملی گریه ما نه از سر دلسوزی که به خاطر چیز دیگری است. ما بر حسین گریه می کنیم چون روزی که حسین را ذبح کردند ذبح عقلانیت، ذبح اخلاق، ذبح احسان و ذبح صداقت بود. در حقیقت عدالت و صداقت و احسان را سر بریدند و از این رو ما گریه می کنم.  

 

 

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سپاه پاسداران سیل سپاه خبرگزاری شبستان لرستان خوزستان خبرگزاری سیل زدگان بارندگی و سیلاب سیدالشهدا لبیک امام صادق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۸۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع) 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) شهر مقدس قم سوگوار و عزادار است.

عاشقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) با حضور در بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به سوگواری و عزاداری می‌پردازند. 

ویژه برنامه‌های سالروز شهادت صادق آل محمد (ع) در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و بیوت مراجع عظام تقلید هم برگزار شد.

در دیگر شهرها و روستاهای استان هم دوستداران اهل بیت (ع) با شرکت در برنامه های سوگواری و عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) عشق و ارادت خود را به این امام همام ابراز کردند. 

دیگر خبرها

  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)
  • شمه ای از کرامات امام صادق(ع)
  • یادواره شهدای عملیات سیدالشهدا
  • چهارمحال و بختیاری در سوگ شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • خادمان حرم امام رضا (ع) در سوگ شهادت صادق آل عبا به عزاداری پرداختند
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع)
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع) 
  • عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع)در ایلام
  • عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در دهلران