Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،برخی از مورخین معتقدند که یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی به دست سام نریمان، قهرمان افسانه‌ای کشورمان ساخته شده است.

این شهر جایی جز شهر بجستان نیست؛ بجستان مرکز شهرستانی به همین نام است و معنای لغوی اسم آن، سرزمین ایزد است. برخی از مورخین اعتقاد دارند نام بجستان یا بغستان گویای  این است که آبادی بجستان از دوران قبل از زرتشت بوده است یا دست کم به آیین‌های قبل از زرتشت وابستگی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین گزارش، یاقوت حموی، جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس عرب زبان یونانی‌الاصل قرن ششم و هفتم هجری قمری در خصوص بجستان نوشته است: بجستان در دوران تیموریان از اهمیت برخوردار بوده و اعتبار آنجا آنقدر بوده که حاکمان و بزرگان معاصر تیمور قادر بوده‌اند تیمور را از خرابی آن شهر بازدارند. بر حسب احتمال قدمت بجستان به دوره هخامنشی می‌رسد. این شهر از شهر‌های مقدس زرتشتیان است و امروزه هم چنان شهری مذهبی است و مردم آن پایبند به دین اسلام هستند.

 از آثار تاریخی اطراف شهر بجستان می‌توان به مسجد جامع بجستان، پل یونسی، آرامگاه زین‌آباد، رباط فخرآباد، مسجد جامع مرندیز، مسجد مزار و کاروانسرای قاسم‌آباد اشاره کرد. پل یونسی در دوره صفوی ساخته شده است و در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.
مسجد جامع مرندیز نیز مربوط به دوره ایلخانی است؛ نام این مسجد در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ ثبت ملی شده است.

افرادی که به شهر بجستان سفر می‌کنند می‌توانند ره‌آوردهایی، چون یاقوت سرخ کویر یا انار بجستان، کلوچه و حلوای این شهر را برای دوستان و همراهان خود ببرند. از صنایع دستی این شهر می‌توان به محصولاتی اشاره کرد که در قالب رشته‌های گیوه‌دوزی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی، نمدمالی، حوله‌بافی و سبدبافی تولید می‌شوند.
انتهای پیام/

سرزمین ایزد کجاست؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه های گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر طرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت:"اعظم السادات برغمدی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است افزود: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.   وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.   مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.   برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.      

 

دیگر خبرها

  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس