Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@05:05:16 GMT

تنش ها تقابلی و غیرقابل کنترل می شوند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۷۴۶۴

تنش ها تقابلی و غیرقابل کنترل می شوند

ساعت 24-چند روز پس از آنکه رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به طوررسمی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلام ایران را یک نهاد تروریستی می داند و پس از آنکه شورای امنیت ملی ایران درواکنش به این تصمیم آمریکا نیروهای آمریکایی مستقر در غرب آسیا را نیروی تروریستی اعلام کرد حالا وزیر خارجه ایران درنامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد به این تصمیم آمریکا اعتراض کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درنامه ظریف به سازمان ملل چند نکته مهم وجوددارد که درکانون توجه رسانه های فارسی زبان خارجی قرار گرفته است. یکی از این نکات درنامه ظریف هشداری است که وزیرخارجه ایران داده و تاکیدکرده است "این حرکت تحریک آمیز تنش ها را به سطحی تقابلی و غیرقابل کنترل می رساند" . یکی دیگراز نکات قابل توجه درنامه ظریف تاکید و بر تغییر ناپذیری دیدگاه و مواضع حقوقی ایران نسبت به تعریف تروریسم است . درنامه وزیرخارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل همچنین تاکید شده است تصمیم ایران یک واکنش و عمل متقابل است که معنایش برگشت پذیری این تصمیم نسبت به تروریستی دانستن نیروهای نظامی درغرب آسیا است .
متن نامه محمد جواد ظریف به آنتونیو گوترش و شورای امنیت به شرح زیر است:
"می خواهم توجه شما را به اقدام بی سابقه، غیرقانونی و خطرناک دولت بی قانون فعلی ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه ای رسمی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در فهرست به اصطلاح 'سازمان های تروریستی خارجی' جلب نمایم.جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدام بی اساس و تحریک آمیز، آن را اقدامی خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند. این حرکت که قبلا هیچگاه سابقه نداشته است حتی برای این رژیم ایالات متحده که پیش از این تحریم ها و اقدام های یکجانبه غیرقانونی زیادی صورت داده بود، نقض آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیت دولت ها است.این حرکت تحریک آمیز تنش ها را به سطحی تقابلی و غیرقابل کنترل می رساند و خطر حوادث و وقایع را در منطقه ای که پیش از این هم با چالش های بی شماری مواجه بوده، افزایش می دهد. بدیهی است رژیم ایالات متحده امریکا همراه با کسانی که به صورت علنی مشارکت و تاثیرگذاری در این اقدام را پذیرفته اند و همچنین دو یا سه رژیم دست نشانده ای که از اینکار حمایت کرده اند، تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهند داشت.برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، کما اینکه از جمله توسط رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در زمان مبارزات انتخاباتی اش صراحتا پذیرفته شد، نیروهای مسلح ایران از جمله و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده اند. نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروه‌های تروریستی مورد تحریم شورای امنیت نظیر القاعده، داعش، النصره و سایر گروههای تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد توجه و تقدیر بوده است.
در اقدامی متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امریکا، جمهوری اسلامی ایران رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را با هدف قراردادن عامدانه غیرنظامیان برای پیشبرد سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بر عهده داشته است. سنتکام امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را به خطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، همدستی در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.
جمهوری اسلامی ایران همچنین می خواهد تصریح نماید که به رغم اقدام های متعدد مستقیم و غیرمستقیم صورت گرفته از سوی سنتکام که ذات تروریستی دارد، اعلان این نهاد دولتی به عنوان یک سازمان تروریستی توسط ایران صرفا براساس عمل متقابل است و نباید تغییر در موضع حقوقی ایران در ارتباط با اصل برابری حاکمیت دولت ها و تعریف تروریسم تلقی شود.موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود."

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۷۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاله غریط استعفا داد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبگاه این وزارتخانه نوشت که هاله غریط معاون مدیر مرکز رسانه‌های منطقه‌ای در دبی نیز بوده و حدود ۲ دهه پیش به عنوان یک مقام سیاسی و حقوقی به وزارت امور خارجه پیوسته است.

هاله در پلتفرم شبکه اجتماعی لینکدین نوشت: در آوریل ۲۰۲۴ پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در اعتراض به سیاست آمریکا در غزه استعفا دادم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این استعفا در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت که این وزارتخانه کانال‌هایی برای تبادل نظر کارمندان خود در صورت توافق نداشتن با سیاست‌های دولت دارد.

استعفاهای قبلی

حدود یک ماه قبل از آن، آنیل شلین از دفتر حقوق بشر وزارت خارجه استعفای خود را اعلام کرد و جاش بول، مقام وزارت خارجه نیز اکتبر گذشته استعفا کرد.

طارق حبش، یکی از مقامات ارشد وزارت آموزش آمریکا-آمریکایی فلسطینی الاصل- ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

ایالات متحده به دلیل حمایت از رژیم اشغالگر به دلیل تجاوز مستمر به غزه که منجر به شهادت بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی شده که بیشتر آنها زن و کودک هستند مورد انتقاد فزاینده بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

رویترز گفت که با افزایش تلفات جنگی، گزارش‌هایی از نشانه‌هایی از مخالفت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد.

نوامبر گذشته، بیش از هزار نفر از مقامات آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، وابسته به وزارت خارجه، نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند که در آن خواستار آتش‌بس فوری شدند.

کد خبر 847245 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • آیا چین می‌تواند؟
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات