Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@14:23:33 GMT

شرایط استجابت دعا چیست

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۳۵۴۳

شرایط استجابت دعا چیست

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله زمانی نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: دعا در تبیین لغوی به معنی خواندن است و در اصطلاح فرهنگ علوم اسلامی، خواندن دعا به معنی خواستن از خدا همراه با اصرار و عجز و التماس و با صدق و خلوص نیت است که به ویژه در لحظات نیاز انسان، نشانگر عشق الهی و پرستش پروردگار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به جایگاه دعا در قرآن کریم، تصریح کرد: آیات فراوانی به اهمیت دعا و ذکر خدا اشاره دارند که هر کدام به بیان گوشه‌ای از فضیلت‌های این عمل نیکو می‌پردازند، چنان‌که در آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر خداوند می‌فرماید «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ، بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را و هر کسی از عبادت من سرباز زند به زودی در دوزخ وارد می‌شود».
این کارشناس مسائل مذهبی در استان ادامه داد: با توجه به اشاره صریح این آیه، هیچ دعایی از استجابت محروم نمی‌ماند و در حدیثی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند چهار چیز در دنیا از سوی خدا بی‌پاسخ نمی‌ماند استغفار، شکرگزاری، صبر و دعا، پس دعای کسی که دعا می‌کند، قطعاً مستجاب می‌شود.
موانع استجابت دعا
وی با اشاره به موانع استجابت دعا، یادآوری کرد: استجابت دعا شرایطی داشته و موانعی نیز برای مستجاب شدن دعا وجود دارد که احادیث و روایات فراوانی در این خصوص وجود دارد از جمله تأکید شده که دعای روزه‌دار و یا دعا در مسجد و به هنگام نزول باران، به استجابت نزدیک‌تر است.
حجت‌الاسلام زمانی با بیان حدیث قدسی «منْكَ اَلدُّعَاءُ وَ مِنِّي اَلْإِجَابَةُ، از تو دعا و از من اجابت»، یادآوری کرد: الفاظ و واژگان نقشی در اجابت یا عدم اجابت دعا ندارد بلکه خداوند ناظر صداقت و راستی دعاکننده است همچنان که مولانا در داستان معروف موسی و شبان سروده است: «ما زبان را ننگريم و قال را، ما درون را بنگريم و حال را، ناظر قلبيم اگر خاشع بود، گرچه گفت لفظ ناخاضع رود»
وی اضافه کرد: یکی دیگر از موانع عدم حضور قلب و کسب روزی از راه حرام است و دیگر اینکه برای نزدیک کردن دعا به استجابت، باید همواره شاکر نعمت‌های الهی باشیم چرا که شکر الهی ضامن و پشتوانه خشنودی خداوند است.
یاد خدا انسان را از اضطراب و تشویش می‌رهاند
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به رسیدن جامعه مدرن امروزی به سمت مادیات و رفاه‌طلبی، گفت: در شرایطی که شکوفایی علم و صنعت و رایانه و ارتباطات ممکن است سبب دور شدن قلب‌ها از یاد خدا شود، ذکر و دعا می‌تواند آرامش‌بخش باشد و انسان را از اضطراب و تشویش کنونی برهاند.
وی افزود: یاد خداوند و خواندن او که در قالب دعا و نیایش جلوه‌گر شده و سبب آسان شدن بلایا و سختی‌ها و مصیبت‌ها و دست یافتن انسان به آرامش و توکل به قدرت لایزال احدی می‌شود و رهایی او از بلایا می‌شود، همچنان که حضرت یونس(ع) را به لطف دعاهای صادقانه‌اش در ظلمات، از شکم ماهی نجات داد.
حجت‌الاسلام زمانی با نقل حدیثی از امام علی(ع)، گفت: امیرالمؤمنین در خصوص فضیلت دعا فرمود «الدُّعَاءُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ وَ مَتَى تُكْثِرْ قَرْعَ الْبَابِ يُفْتَحْ لَك، دعا سپر مؤمن است و هرگاه دری را بسیار بکوبی به روی تو باز می‌شود»، بنابراین دعا می‌تواند تقدیرات حتمی الهی را نیز تغییر دهد.
وی در خصوص آداب دعا کردن، بیان کرد: از توصیه‌های مکرر قرآن و آموزه‌های دینی در خصوص دعا این است که در دعا بلند همت باشیم و برای همه خیر بخواهیم، همچنان که در دعای ماه رجب «أعطنی جمیع خیرالدنیا و جمیع خیر الآخره» تمام خیر دنیا و آخرت را از خداوند مسئلت می‌کنیم.
حجت‌الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: دعا در حق دیگران نیز بسیار توصیه شده و در حدیثی از حضرت فاطمه(س) داریم که فرمود: «الجار ثم الدار، اول همسایه سپس خانه» بنابراین توصیه شده که دیگران در دعای ما مقدم هستند و نخست باید برای دیگران دعا کرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری دعا آرامش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۳۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عزل پدرام پاک آیین، مجید احمدی را به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش «تابناک»، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم برای سومین بار در ۳۲ ماه اخیر، دست به تغییر مدیر مرکز روابط عمومی و وزارت خانه زد تا از این حیث اتفاقی متفاوت را رقم زده باشد.

متن حکم صادر شده برای سرپرست تازه وزارت بهداشت، به این شرح است:

جناب آقای دکتر مجید احمدی

با سلام

خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطاء فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده بعمل آید. در این راستا و با توجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی و اجرائی ارزنده جنابعالی، بموجب این ابلاغ به عنوان "سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی" منصوب می‌شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه نمائید.

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فسادستیز و عدالت محور و با استفاده از نیرو‌های متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید.

دکتر بهرام عین اللهی

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • برکناری پاک آیین/احمدی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد
  • مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد